Mediální obsahy a sdělení

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Environmentální výchova pro základní školu
Advertisements

Jak ovlivňuje můj život současná technika
Jak psát tiskovou zprávu?
Tento materiál byl vytvořen v rámci projektu Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost. SADA č. 22 Identifikátor: VY_32_INOVACE_SADA22 _ VkO.
Slovo, pojem a věc Základ komunikace Radka Mužíková.
Zámeček  Zámeček je časopis pro dětské domovy, diagnostické ústavy nebo pro výchovné ústavy  Velkou část redakce tvoří především děcka.  Pravidelně.
Mediální gramotnost jako součást funkční gramotnosti a základní cíle mediální výchovy 2. Část prezenčního školení školitelů SIPVZ.
Umění prezentace.
Seznamuje žáky s procesem lidské socializace a společenským statusem.
Interkulturním vzděláváním a prožitkem k toleranci
VZNIK KRÁTKÉHO FILMU. Fáze vzniku krátkého filmu s komentářem 1. Přípravná fáze 2. Natáčení 3. Zpracování 4. Titulkování Je vhodné sledovat reportáže.
 VY_32_INOVACE_16_12  Základní vzdělávání – Člověk a společnost – Výchova k občanství.
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště Čs. armády Milevsko
SADA č.22 Identifikátor: VY_32_INOVACE_SADA22 _ VkO DUM č.17
Malý exkurz do psychologie komunikace v souvislosti s externí komunikací Junáka Junák - svaz skautů a skautek ČR.
Sebepoznávání a sebepojetí 6. ročník
Jak vzniká zpráva Podpora využití ICT ve výuce průřezových témat na základních školách (CZ.1.07/1.1.00/ )
 1. Autor zprávy : Původcem zprávy a tím, kdo ji předává druhým, jste vy sami. Způsob, jakým ji předáváte dál, může být ovlivněn například :  Postoj.
 VY_32_INOVACE_16_06  Základní vzdělávání – Člověk a společnost – Výchova k občanství.
IDENTIFIKÁTOR MATERIÁLU: EU
Zpracovala: Simona Hyková
IDENTIFIKÁTOR MATERIÁLU: EU
Průřezová témata.
Chyby ve vnímání První dojem Haló efekt Soukromé teorie osobnosti
1 NÁZORY MAMINEK A DĚTÍ NA REKLAMU doc.PhDr. Dušan Pavlů, CSc UNIVERZITA TOMÁŠE BATI VE ZLÍNĚ, FAKULTA MULTIMEDIÁLNÍCH KOMUNIKACÍ.
INTERKULTURNÍ VZDĚLÁVÁNÍ
VY_32_INOVACE_3D.6.04 Autor: Kateřina Vyčichlová Projekt Škola do života CZ.1.07/1.4.00/ Dějepis, 6. třída ZŠ Základní škola Kutná Hora, Kremnická.
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
ČÍST CIZOJAZYČNÉ KNÍŽKY ?.  Asi každý z nás někdy narazil na nějakou knížku, časopis nebo jakýkoliv jiný materiál, který sice obsahoval velice zajímavé.
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov Autor: Simona Lehrausová Datum/období: Podzim 2013 Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Vliv společenského prostředí na utváření osobnosti, sociální prostředí, komunikace a socializace.
Publicistické útvary ČÍSLO DUM VY_32_INOVACE_CJL_3,4_70 Číslo projektu: CZ.1.07./1.5.00/ Název projektu: Zlepšení podmínek pro vzdělávání na SUŠ,
Osobní bezpečí. Sebepojetí Sebepojetí - znamená porozumět sám sobě, svému JÁ, svým náladám, chování Sebepojetí – zahrnuje sebepoznávání, sebehodnocení.
Výživa a zdraví. ZPRACOVAL Mgr. Alena Jakubcová ŠKOLA ZŠ Bor, Školní 440, , příspěvková organizace TÉMA Umění, kultura, sport, zdraví, svět práce–
Osobní bezpečí Název školy: ZŠ Salvátor Název školy: ZŠ Salvátor Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název výstupu:
Tělesné a duševní změny u dospívajícího. ZPRACOVAL Mgr. Alena Jakubcová ŠKOLA ZŠ Bor, Školní 440, , příspěvková organizace TÉMA Umění, kultura,
Výchova ke zdraví 9. A,B Mgr. Silvie Šilingerová
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Kladno, Norská 2633
Vztahy a pravidla soužití - rodina
Úvaha II Zpracovala: Mgr. Martina Kadlčková Duben 2013
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
Vztahy a pravidla soužití - obec
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Kladno, Norská 2633
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Kladno, Norská 2633
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Kladno, Norská 2633
Psychické procesy - vnímání
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
ZAMYŠLENÍ - DISKUSE Člověk žije ve společnosti druhých lidí. V životě se můžeme dostat do situace, kdy na umění domluvit se a spolupracovat bude závislé.
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
Paměť a soustředění.
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Kladno, Norská 2633
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Kladno, Norská 2633
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
Témata kognitivní psychologie
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
MEZILIDSKÁ KOMUNIKACE I.
Děti jsou DAR... jak je MILOVAT ?!?
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ
Mgr. Lenka Vrzáňová Větná stavba října 2011
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
Předsudky a stereotypy
Marek Barták ZŠ a MŠ Ludgeřovice
Transkript prezentace:

Mediální obsahy a sdělení vliv médií, stereotypy

Pro učitele U snímku Příklady stereotypů nechte žáky nějaké stereotypy vymyslet. Po zobrazení celého snímku nechte žáky přemýšlet, jestli si vzpomenou alespoň na jeden příklad, který nějaký ze stereotypů vyvrací. U snímku Klady a zápory stereotypů také neukazujte celý snímek a veďte diskuzi, jaké klady a zápory stereotypy mají. Cíl: Žák si uvědomuje, že sdělení, která média přinášejí, mohou ovlivnit náš pohled na svět i nás samotné, seznámí se s pojmem stereotyp a uvědomuje si, že neříkají celou pravdu, uvědomuje si, kdo všechno se na obsahu médií podílí, vyjadřuje svůj vztah a postoj k médiím, předvídá, jaké důsledky může vyvolat způsob prezentace některých sdělení.

Pravdivost mediálního sdělení Média nejsou zrcadlovým odrazem skutečnosti, i když se tak tváří. Nezáleží nejen na médiu (foto, video, audio, text), ale na novináři, redaktorovi – prostě na člověku, který sdělení tvoří – která fakta, záběry, výpovědi použije.

Jaký mají média vliv? Sdělení, která média přenášejí, mohou ovlivnit náš pohled na svět i nás samotné. Podsouvají nám, co je krásné, co ošklivé a jak se máme chovat – ale přitom nejsou odrazem reálného světa. Obraz, který média vytvářejí, je omezený, zkratkovitý a zjednodušený. Mediální obsahy skutečnost zkreslují.

Příklad Co vás napadne jako první, když se podíváte na tento obrázek? Řada lidí si pod vlivem stereotypu pomyslí: „No jo – ženská za volantem! Neumí řídit.“ Ale co když nehodu vůbec nezpůsobila a naboural ji někdo jiný? [1]

Stereotypy ve zpravodajství V médiích se pravidelně objevují určitá témata, a díky těmto pravidelnostem se v nás upevňuje určitý druh uvažování, který ovlivňuje naše názory, soudy, postoje. Takovým způsobům myšlení se říká stereotypy.

Příklady stereotypů Blondýny jsou hloupé. Cizinci nám berou práci. Kdo nosí brýle, je intelektuál. Romové nikdy nebudou chtít pracovat. Holky jsou hodnější a učí se lépe než kluci. O Vánocích jsou na sebe lidé hodní. Švýcaři jsou přesní jako hodinky.

Stereotypy ve zpravodajství Zvláštním případem zaběhlých způsobů myšlení jsou stereotypy ve zpravodajství. Typickým stereotypním tématem velkých médií je násilí, i když se tvoří jenom zlomek života společnosti. Stereotypy najdeme především ve spojení s národnostmi.

Klady a zápory stereotypů Jsou našimi pomocníky při orientaci ve světě. Neříkají celou pravdu. Tváří se jako veřejný názor. Jsou neoddělitelnou součástí společnosti. Jsou to sdílené, ustálené představy. Fungují tam, kde člověk nemá vlastní zkušenost. Pomáhají nám třídit a vybírat informace tak, abychom nemuseli uvažovat příliš komplikovaně. Obsahují zjednodušené informace. Lidská mysl používá stereotypy k rychlejšímu pochopení okolního světa.

Jak se bránit stereotypům? Zaměřovat se na každou osobu jako na jednotlivce. Být si vědomi stereotypů a způsobů, jakými zasahují do našich schopností chápat jiné lidi a vzájemně na sebe působit. Naučit se dívat na věci z pohledu druhých. Přijmout váhavější (opatrnější) postoj k přesnosti našich úsudků o druhých. Chtít se naučit více o kultuře, původu a prostředí odlišných skupin.

Otázky Vysvětlete tvrzení: Problém stereotypů není v tom, že by neříkaly pravdu, ale že neříkají pravdu celou. V poslední době se často mluví o tzv. genderových stereotypech. Vyhledej si, co znamená slovo gender, a napiš typický příklad genderového stereotypu. Čím byla tvoje babička nebo prababička? Porovnej to s tím, čím je tvoje maminka či teta. Změnilo se něco?

Úkol Rozdělte se do skupin po čtyřech a představte si, že jste zaměstnanci redakce a vytváříte zajímavou reportáž, jehož součástí bude i rozhovor. Jeden z vás bude natáčet, jeden fotografovat, další psát a poslední vše zachytí diktafonem. Komu by čtenáři vaší redakce nejvíce věřili? Byl by to fotograf, kameraman, ten, kdo napsal článek, nebo ten, kdo nahrál rozhovor na diktafon? Proč bývají mediální sdělení upravována?

Zdroje BĚLOHLAVÁ, Eva. Mediální výchova: učebnice pro 2. stupeň ZŠ a odpovídající ročníky víceletých gymnázií.1. vyd. Plzeň: Fraus, 2014. ISBN 978-80-7238-162-3. [1] http://www.snopes.com/photos/accident/graphics/blonde3.jpg