Přírodní společenstva v České republice

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Ekosystémy v ČR.
Advertisements

Smíšené a listnaté lesy
Přírodní společenstva
LES – PŘÍRODNÍ SPOLEČENSTVO
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem
LES – LESNÍ PATRA Patro mechové Patro bylinné
PŘÍRODNÍ OBLASTI EVROPY
Kvetoucí rostliny Michaela Běhůnková.
Život v lese na podzim Mgr. Iveta Honzejková.
Stromy.
EKOSYSTÉM LES – stromy jehličnaté a listnaté
LESY MÍRNÉHO PÁSU – VÝZNAM ZELENĚ PRO ČLOVĚKA
Les.
ZŠ ŠKOLNÍ VRCHLABÍ Vyrobeno v rámci programu MŠMT : EU – OP VK 2010.
Lesy mírného pásu.
ROZMANITOST PŘÍRODY V EVROPĚ
Tajga, smíšené a listnaté lesy
Anotace - v prezentaci se žáci seznamují s významem, strukturou, využitím a druhy lesa Autor - Zuzana Pištová Jazyk - čeština Očekávaný výstup – rozpoznání.
Lesy jako zdroj včelí pastvy
Rozmanitost lesů, Význam lesů, Péče o lesy.
TAJGA Pás jehličnatých lesů.
Lesy mírného pásu Jan Dušek.
Povrch ČR.
PŘÍRODOVĚDA.
LISTNATÉ LESY MÍRNÉHO PÁSU
LESNÍ PATRA.
Společenstvo les – test
Příjemce Základní škola, Třebechovice pod Orebem, okres Hradec Králové Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.1.05/ Název projektu Digitalizace výuky.
Škola: Základní škola Kladruby Husova 203, Kladruby, Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Modernizace výuky Autor:Mgr. Jaroslava Jašová Název materiálu:
Ekosystém Prchalová, K..
Autorem materiálu, není-li uvedeno jinak, je Jitka Dvořáková.
Základní škola a Mateřská škola, Pavlice, okres Znojmo OP VK 1
POZNÁVAČKA ROSTLIN A HUB.
Mgr. Lubomír Šára: Přírodní společenství
Mgr. Lubomír Šára: Přírodní společenství
Určování rostlin (les)
2014 Výukový materiál EK Tvůrce: Mgr. Šárka Vopěnková Projekt: S anglickým jazykem do dalších předmětů Registrační číslo: CZ.1.07/1.1.36/
Les-Lesní patra.
Současná biosféra. Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická škola pro tělesně postižené,
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Lenka Knotková. Dostupné z Metodického portálu ; ISSN Provozuje.
SPOLEČENSTVO LESA Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Lenka Knotková. Dostupné z Metodického portálu ISSN:
Lesy a jejich význam Škola: SŠ, ZŠ a MŠ, Karviná, příspěvková organizace Autor: Mgr. Lenka Hulejová VY_32_INOVACE_17_LESY A JEJICH VÝZNAM_HULEJOVÁ Člověk.
METODICKÝ LIST PRO ZŠ Pro zpracování vzdělávacích materiálů (VM)v rámci projektu EU peníze školám Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Projekt:
Na výb ě r máte ze t ř í mo ž ností. Pokud se pro jednu z nich rozhodnete, naje ď te na ni šipkou myši a klikn ě te. Bude-li Vaše odpov ěď chybná, z ů.
Název projektuZlepšení podmínek vzdělávání na základních školách Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.4.00/ ŠablonaIII/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
Přírodní společenstva v České republice Martin Chlumský Dis. 3. ročník BI-TV Pedagogická fakulta UK Kateřina Vaněčková PdF UK Praha Helena Jedličková.
Ekosystém les Stromy Přírodověda 4. ročník
Podnebné pásy – mírný pás
Název školy: ZŠ Varnsdorf, Edisonova 2821, okres Děčín, příspěvková organizace Člověk a jeho svět, Přírodověda, Rozmanitost přírody, Rostliny v lese Autor:
Název projektu: Učíme obrazem Šablona: III/2
Název DUM: VY_32_INOVACE_XVI_1_16_Les
VEGETAČNÍ PÁSY.
AUTOR: Mgr. Václava Horniková
Krajina České republiky
Společenstva lesů - stromy
VY_52_INOVACE_52_Výšková členitost bioty ČR
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Kopřivnice, Štramberská 189, příspěvková organizace
Název školy: ZŠ Varnsdorf, Edisonova 2821, okres Děčín, příspěvková organizace Člověk a jeho svět, Přírodověda, Rozmanitost přírody, Rostliny v lese Autor:
Biota ČR - Prezentace s výkladem
SPOLEČENSTVO - LES Základní škola a Mateřská škola Valašské Meziříčí, Poličná 276, okres Vsetín, příspěvková organizace projekt č. CZ.1.07/1.4.00/
NÁZEV ŠKOLY: Speciální základní škola, Chlumec nad Cidlinou,
Přírodní společenstva v České republice: LES
Základní škola a Mateřská škola Libáň, okres Jičín
Jednoděložné čeleDě Bohumil Bareš
Podzim v lese a plody. Jehličnaté a listnaté stromy.
VY_52_INOVACE_02_ Ekosystém park - rostliny
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Ekosystém les. Ekosystém biotop (neživá příroda) + společenstvo ( živá příroda) voda rostlinné - lesní patra vzduch živočisné půda sluneční záření.
III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT
Autor: Olga Kociánová Datum ( období): říjen 2011 Ročník: 4
Transkript prezentace:

Přírodní společenstva v České republice Martin Chlumský Dis. 3. ročník BI-TV Pedagogická fakulta UK

Cíle hodiny Společenstvo lesa Žák umí rozlišit typy lesů podle zastoupení listnatých a jehličnatých stromů Určí vegetační stupně na našem území a přiřadí zástupce dřevin a bylin. Chápe les jako složitý ekosystém Posoudí klady a zápory vysazování smrkových monokultur. Martin Chlumský

Co vás napadne při slovech PŘÍRODNÍ SPOLEČENSTVO ? Martin Chlumský: Metoda Brainstormingu Co vás napadne při slovech PŘÍRODNÍ SPOLEČENSTVO ? Martin Chlumský

Rostliny a živočichové tvoří rostlinná a živočišná společenstva Společenstva rostlin a živočichů spolu s neživým prostředím tvoří EKOSYSTÉM Vedle přirozených ekosystémů existují ekosystémy umělé na jejichž vzniku se podílel člověk. Jaký je rozdíl mezi ekosystémem umělým a přirozeným ? Mezi rostlinami a živočichy ve společenství existují rozmanité vztahy. Nejdůležitější jsou vztahy POTRAVNÍ ZÁVISLOSTI Martin Chlumský

Jak se od sebe liší lesy nížin a horské lesy? SPOLEČENSTVO LESA Klimatické poměry především dostatek srážek vedly u nás ke vzniku přirozených ekosystémů. Vzhled lesa je určován zastoupením různých druhů dřevin, které v něm rostou. Vzhled se mění s nadmořskou výškou, půdou, vodou, podnebím vede ke vzniku vegetačních stupňů lesa Jak se od sebe liší lesy nížin a horské lesy? Které stromy v nich převažují? Martin Chlumský: Skupinová práce Martin Chlumský

Lužní les Bučiny Kleč Smrkový les Martin Chlumský

Lesy pokrývají asi 1/3 území naší republiky. Původními typy lesů jsou na našem území lesy listnaté a smíšené. Dnes převažují lesy jehličnaté, obzvláště borové a smrkové, které byly uměle vytvořeny člověkem. Lesy pokrývají asi 1/3 území naší republiky. Z toho jehličnatých lesů je asi 80%. Proč člověk vysazuje především jehličnaté stromy? Martin Chlumský

Nížiny (do 200 m n.m) Původním porostem je Lužní les V širokých údolích velkých řek. Dřeviny a byliny snášející krátkodobé záplavy. Zástupci: Rákos Svída krvavá Martin Chlumský

Nížiny (do 200 m n.m) Zástupci: Stulík Lípa srdčitá Střemcha Martin Chlumský

Nížiny až pahorkatiny (do 500 m n. m.) Původními lesy jsou doubravy Převažuje v nich dub letní a dub zimní Jaké další dřeviny a byliny můžeme nalézt v tomto vegetačním stupni ? Martin Chlumský: Práce s textem v učebnici Martin Chlumský

Pahorkatiny a vrchoviny (do 800 m n. m.) Přirozeným lesem jsou bučiny Převažuje buk lesní Dalšími dřevinami jsou: Javor mléč Jilm drsný Jeřáb ptačí , Jedle bělokorá, Smrk ztepilý Martin Chlumský

Horské oblasti (do 1200 m n. m.) Převládají horské smrčiny Převažuje smrk ztepilý Další dřeviny: modřín opadavý, různé druhy borovic Smrk ztepilý Modřín opadavý Martin Chlumský

Nad horní hranicí lesa (nad 1300 m n. m.) Vyskytují se kosodřeviny – keřovitá Borovice kleč Ve kterém našem pohoří se vyskytují porosty kleče a v jaké nadmořské výšce? Martin Chlumský: Individuální práce Martin Chlumský

Charakteristické byliny a dřeviny Martin Chlumský: Skupinová práce Charakteristické byliny a dřeviny Přiřaďte typické zástupce bylin a dřevin ke správnému vegetačnímu stupni (informace o nich jsou na str. 114) Borovice kleč Lekníny Jedle bělokorá Modřín opadavý Rákos Violka vonná Svída krvavá Brslen evropský Sasanka hajní Jaterník podléška Lípa srdčitá Dub zimní Martin Chlumský

Lesní rostliny dosahují různé výšky a vytváří lesní patra mechové stromové keřové bylinné Životu v jednotlivých patrech se přizpůsobily různé druhy organismů: Houby Lišejníky Mechy Kapradiny Přesličky Kvetoucí byliny Martin Chlumský

Lesní bezobratlí živočichové Klíště obecné Lumek velký Mravenec lesní Páskovka hajní Martin Chlumský

Život v lese II - obratlovci Jestřáb lesní Kukačka obecná Prase divoké Kuna lesní Srnec obecný Martin Chlumský

Ve skupinách odpovězte na otázky: Jaký význam mají lesy pro člověka? Martin Chlumský: Skupinová práce Ve skupinách odpovězte na otázky: Jaký význam mají lesy pro člověka? Jak chránit přirozené lesy? SHRNUTÍ Les je složitý ekosystém. Jeho celkový vzhled určují dřeviny. Podle zastoupení jednotlivých druhů lesních dřevin rozeznáváme lesy jehličnaté, listnaté a smíšené. Martin Chlumský

Jaký vliv má na lesní ekosystémy vysazování smrkových monokultur? Domácí úkol Jaký vliv má na lesní ekosystémy vysazování smrkových monokultur? Pokuste se o tomto problému dozvědět více a zpracujte k tomuto tématu poster (informační plakátek). Martin Chlumský

Martin Chlumský