Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
První představitelé impresionismu
Advertisements

Název: Honoré de Balzac Autor: Mgr. Jiřina Kadlecová
Opakování světového realismu
Realistický román.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Kultura 2. poloviny 19. století, secese
Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola hospodářská a lesnická, Frýdlant Bělíkova 1387, příspěvková organizace.
Základní škola Karviná – Nové Město tř. Družby 1383 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT VY_32_INOVACE_43_8TR_CJ Autor: Mgr. Alena Pavelková.
Jméno autora: Mgr. Věra Kocmanová Datum vytvoření:
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Mgr. Lenka Hrušková Datum: Název: VY_ 32 _INOVACE.
SECESE VY_52_INOVACE_DEK_42.
Kritický realismus v literatuře
Gustave Courbet Barbizonská škola
Romantismus.
Český jazyk a literatura
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuEU peníze středním školám Masarykova OA Jičín Název školyMASARYKOVA OBCHODNÍ.
Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
Realismus,impresionismus, secese, kubismus
Základní škola Karviná – Nové Město tř. Družby 1383 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT VY_32_INOVACE_42_8TR_CJ Autor: Mgr. Alena Pavelková.
Jakékoliv další používání podléhá autorskému zákonu.
Jan Neruda Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Petra Holajová.
UČO: Pedagogická fakulta Masarykovy univerzity v Brně.
Portréty literárních osobnostní světové literatury.
Realismus Název školy Gymnázium Zlín - Lesní čtvrť
Název Realismus Předmět, ročník Výtvarná výchova, 2. ročník
REALISMUS.
Portréty literárních osobností světové literatury.
VY_52_INOVACE_DEK_56 MALÍŘSTVÍ PO DRUHÉ SVĚTOVÉ VÁLCE
Eduard Manet Název školy
Guy de Maupassant
Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
Metodický list Pořadové číslo: VY_32_INOVACE_I.A.13 Název pro školu: EU ČJ 13 II Název materiálu: Karel Hynek Mácha Autor: Mgr. Barbora Baránková Vzdělávací.
Realismus Autor: Mgr. Veronika Mrkvanová
Charakteristické rysy literárního realismu 19. století
IMPRESIONISMUS.
3. Pozdně romantické ideály 1. Na sklonku slávy Žít osaměle !... Jaká trýzeň! Stendhal.
Émile Zola Život Émila Zoly Tvorba Díla – Rougon-Macquartové Zabiják
Projekt SOŠ a SOU Trhové Sviny
Projekt SOŠ a SOU Trhové Sviny
Surrealismus.
Májovci, ruchovci a lumírovci léta 19. století
Střední průmyslová škola strojnická Olomouc, tř.17. listopadu 49 Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „Učíme moderně“ Registrační číslo projektu:
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Michaela Nová. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací materiál.
Šablona Identifikátor školy: Jméno autora: Pavlína DoleželováDatum vytvoření: Vzdělávací obor, téma: Dějepis – realismus, umělecký.
Realismus Jan Kozel, Martin Soukup, Adéla Eretová, Ondřej Dyk.
REALISMUS polovina 19. století. Základní anotace  Dějepis - Kultura v dějinách  Šablona: III/2  Pořadové číslo: 1.13  Autor: Mgr. Soňa Blažková 
Vzdělávací oblast:Teoretické vzdělávání Tematická oblast:Realismus ve světové literatuře Název vyučovací oblasti:Představení H. de Balzaca Ročník / obor.
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
IMPRESIONISMUS Název školy: Základní škola Karla Klíče
AUTOR: MGR. HANA GINTEROVÁ DATUM VYTVOŘENÍ:
Vzdělávací oblast: Teoretické vzdělávání Tematická oblast:
Kritický realismus v literatuře
Datum: Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/
TÉMA: NIKOLAJ VASILJEVIČ GOGOL AUTOR: MGR. HANA GINTEROVÁ
Městská tematika – Ignát Hermann
Naturalismus v české literatuře
ŠABLONA III/2 REALISMUS V 19. STOLETÍ Mgr
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
Romantismus Název školy: ZŠ Karla Klíče v Hostinném
Projekt: Moderní výuka Registrační číslo: CZ / /21
VY_32_INOVACE_04_Literatura 19. století Romantismus
Realismus Název školy: Základní škola Karla Klíče
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov, příspěvková organizace
Realismus ve výtvarném umění
Dotkněte se inovací CZ.1.07/1.3.00/
REALIZMUS VO SVETOVEJ LITERATÚRE
Realismus Název školy Základní škola a mateřská škola Libchavy
AUTOR: Kateřina Křížová NÁZEV: VY_32_INOVACE_10_17 Realismus Francie
Kritický realismus - úvod
Transkript prezentace:

Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné Autor: Mgr. Lenka Kudrnová Název: VY_32_INOVACE_05_B_07 Osobnosti realismu Téma: Dějepis 8. ročník Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/21.2131

Osobnosti realismu Mgr. Lenka Kudrnová

Charakteristika realismu objevuje se ve druhé polovině 19. století jako reakce na romantismus zejména ve výtvarném umění (malířství, sochařství), v literatuře hovoříme spíše o kritickém realismu je výtvarnou formou, která se dívá na skutečnost objektivně, bez iluzí a příkras do popředí se dostává konkrétní všední skutečnost vzniká ve Francii a šíří se do Německa, Anglie a Ruska na první místo staví rozum objevují se nové materiály – železo, sklo

Jean-François Millet proslavil se věrným zachycováním života rolníků protože jeho obrazy byly pravdivé a realistické – zachycovaly život bez radosti – byly podrobeny kritice Sběračky klasů

Gustave Courbet vůdčí postava francouzského malířského realismu přátelil se s básníkem Baudelairem, proslavil se svým socialistickým smýšlením ovlivnil mnohé ze svých malířských současníků – např. E. Maneta díky jeho výstavě dostal realismus své jméno

Gustave Courbet Lamači kamene Pobřežní útesy v Étretatu po bouři

Édouard Manet proslavil se spíše jako impresionista, realismus je spjat s jeho časným obdobím proslavil se zátišími a akvarely, svým malířským okolím byl kritizován a nepřijímán – změna nastala až rok před smrtí v necelých padesáti letech onemocněl revmatickými záchvaty

Édouard Manet Poprava císaře Maxmiliána

Ilja Repin ruský realistický malíř, později zneužit jako vzor reálného socialismu obdivoval staré evropské mistry, zejména Rembrandta jeho nejslavnějším obrazem jsou Burlaci na Volze do svých obrazů se pokoušel promítnout psychologické cítění postav – nejzdařileji se mu to povedlo v zobrazení Ivana Hrozného a jeho syna (zachycení okamžiku po vraždě)

Ilja Repin Burlaci na Volze

Ilja Repin Ivan Hrozný a jeho syn Ivan v pátek 16. listopadu

Auguste Rodin jeden z největších sochařů 19. století, začíná jím éra moderního sochařství celý život hledal inspiraci v přírodě, lidské tělo pokládal za nejvhodnější k zobrazení, protože se na něm dá znázornit jakýkoliv stav duše rád kreslil taneční studie i erotické kresby v doprovodu A. Muchy pobýval v Čechách, které jej velmi okouzlily – přirovnává je k helénskému Řecku

Auguste Rodin Myslitel

Kritický realismus v literatuře literární směr v 19. a 20. století převažuje próza a román do popředí staví člověka, jeho vztahy k okolí, zobrazují pravdivou skutečnost plnou sociálních konfliktů mnohdy vede ke kritice společnosti, která je za mnohé lidské osudy zcela odpovědná (bída, prostituce, alkoholismus)

Stendhal vlastním jménem Henri Marie Beyle spisovatel, představitel romantismu i realismu stěžejním motivem je hledání lásky, které hrdiny přivede do konfliktu se společenskými normami byl znalcem života, dokázal jej barvitě zobrazit po červencové revoluci 1830 byl jmenován konzulem v Terstu, nebyl však přijat rakouskou vládou a přeložili jej do Vatikánu umřel na mrtvici přímo na ulici Paříže za nejdůležitější dílo je považován román Červený a černý

Honoré de Balzac je považován za zakladatele kritickorealistického románu jeho stěžejním dílem je Lidská komedie – soubor 97románů a povídek je tvůrcem i románů s dobrodružnou či fantastickou tématikou měl neustálé finanční potíže, protože se stále snažil dostat do aristokratické společnosti, několikrát se pokusil spáchat sebevraždu

Charles Dickens v dětství žil v bídě, musel se živit sám první literární črty tvořil pod pseudonymem Boz, zachycoval v nich typické londýnské postavy a postavičky celoživotním námětem se mu staly tragické osudy dětí (používal vlastní zážitky) byl velmi pracovitý, ještě za svého života byl celosvětově známý a slavný na sklonku života ztrácel paměť, zemřel na mrtvici jeho nejznámějším díle je Oliwer Twist

Fjodor Michajlovič Dostojevskij ruský spisovatel a filosof, předchůdce moderní psychologické prózy patřil do utopické skupiny socialistů, která vystupovala proti carovi byl odsouzen k trestu smrti, jež mu byl změněn na 4 roky vězení a nucené práce na Sibiři ve svých dílech psychologicky rozebíral zločince, revolucionáře prostitutky či lidi s duševními nemocemi, zobrazoval okolní hrůzy i anarchii za nejdůležitější dílo je považován Zločin a trest

Mezi autory realistické literatury patří i následující autoři Mezi autory realistické literatury patří i následující autoři. Pokus se k nim správně vybrat názvy nejdůležitějšího díla. Využít můžeš jakékoli zdroje informací. Revizor L. N. Tolstoj Višňový sad E. Zola G. Maupassant Miláček A. P. Čechov Zabiják N. V. Gogol Válka a mír

Opakovací otázky Pokus se shrnout charakteristické rysy realismu. Při jejich formulaci použij obrazový materiál této prezentace. Zkus zjistit obsah jednoho z uvedených literárních děl. Který z uvedených spisovatelů či malířů je ti blízký a proč? Zkus porovnat romantismus a realismus. Čím se liší? Seznam se s významem slova burlak.

Autor Mgr. Lenka Kudrnová Vytvořeno dne 16. 01. 2013 Odpilotováno dne ve třídě Vzdělávací oblast Člověk a společnost Vzdělávací obor Osobnosti realismu Téma Dějepis 8. ročník Klíčová slova J. F. Millet, G. Courbert, E. Manet, I. Repin, A. Rodin, Stendal, H. Balzac, Ch. Dickens, F. M. Dostijevskij

ANOTACE Výkladový materiál obsahově rozvíjející učebnici dějepisu pro 8. ročník. Časová dotace cca 40 min. Materiál obsahuje několik opakovacích otázek a závěrečnou spojovačku. Otázky většinou neobsahují řešení. Odpověď na některé otázky vyžaduje použití internetu či jiných zdrojů informací. Tento výkladový materiál posiluje mezipředmětové vztahy a dá se jej využít i v hodinách českého jazyka. POUŽITÉ ZDROJE Vlastní tvorba. Zdroje obrazového materiálu: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/4/47/Jean-FrancoisMillet%28Nadar%29.jpg/250px-Jean-FrancoisMillet%28Nadar%29.jpg http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/6/64/Millet_Gleaners.jpg/220px-Millet_Gleaners.jpg http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/e/e5/Gustave_Courbet.jpg/190px-Gustave_Courbet.jpg http://t1.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcR8oyOJpoNu0spImoHDJP-bHfC6JV1Jw-dyIQ3dDaNVE9-8bx2K http://t1.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcSmio8gltjmDZ39NXM0BNKo2y_7pxknFVImlO5RpjLZcjn9WE-Hrg http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/8/88/%C3%89douard_Manet.jpg/230px-%C3%89douard_Manet.jpg http://www.abcgallery.com/M/manet/manet13.JPG http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/3/3b/REPIN_portret_REPIN.jpg/220px-REPIN_portret_REPIN.jpg http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/a/ae/Ilia_Efimovich_Repin_%281844-1930%29_-_Volga_Boatmen_%281870-1873%29.jpg/800px-Ilia_Efimovich_Repin_%281844-1930%29_-_Volga_Boatmen_%281870-1873%29.jpg http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/6/6c/REPIN_Ivan_Terrible%26Ivan.jpg/800px-REPIN_Ivan_Terrible%26Ivan.jpg http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/9/9d/Netsurf11_-_Rodin.jpg/220px-Netsurf11_-_Rodin.jpg http://365artists.files.wordpress.com/2011/05/rodin20thinker.jpg http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/3/3d/Stendhal.jpg/200px-Stendhal.jpg http://www.coltulcolectionarului.ro/blog/wordpress/wp-content/uploads/2010/04/balzac.jpg http://t0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcQFTNrTvfJXUviLfzmPbADkbZadj1ply1rOr2LwhMxdP4GUlTKwZA http://userserve-ak.last.fm/serve/_/25660333/Fjodor+Dostojevskij.jpg otevřená galerie www.office.microsoft.com