Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Vojtěch Kawan Název materiálu: VY_32_INOVACE_10_HUDEBNI_CINNOSTI_10 Dějiny hudby: impresionismus Téma sady: Hudební aktivizační činnosti Obor, ročník: Sociální činnost, 3. ročník Datum vytvoření: Prosinec 2013 Anotace: Impresionismus, dějiny hudby, poslech Metodický obsah: Motivace, výklad látky, pracovní úkoly
Impresionismus Úkol č. 1 Odpověz na otázky, které se týkají následujícího obrazu: 1) Jaké barvy malíř použil? 2) Co je na plátně vyobrazeno? 3) Můžeme najít přesné obrysy objektů? 4) Jaký příběh se váže k obrazu (vymysli svůj)? 5) Kdo je autorem ukázky a jak se obraz jmenuje?
Impresionismus Obr. 1 Soleil levant [1]
Impresionismus Výtvarný a hudební směr přelomu 19. a 20. stol. Název z obrazu C. Moneta Impression. Soil levant (Nálada. Východ slunce) Snaží se o zachycení prchavého okamžiku A. Renoir, E. Degas, E. Manet, C. Pissaro... V literatuře má souvislost se symbolisty P. Verlain, Ch. Baudelaire, A. Rimbaud Ovlivněn expanzí exotického umění do Evropy hlavně japonského a čínského
Impresionismus Hudební charakteristika: nepoužívá tradiční skladebné techniky, práci s harmonií využívá celotónové řady, cizí stupnice (pentatonika) obohacuje rytmiku – je daleko složitější používá neobvyklé hry a méně časté nástroje – celesta, zvony, harfy … cílem je snivá a pomíjivá nálada okamžiku.
Impresionismus Úkol č. 2 Při poslechu zapište hrající hudební nástroje a své dojmy ze skladby (příběh, emoce). Obr. 2 Bakst Nizhinsky [2]
Impresionismus Claude Debussy (1862-1918) Studium klavíru, varhan a skladby na pařížské konzervatoři Inspirace orientalismem Musorgského, Rimského – Korsakova Inspirace poezií, přírodou, výtvarným uměním a historií Díla: Faunovo odpoledne (poslouchaná skladba) Pélleas a Mélisanda (jediná opera) Moře, Potopená katedrála, Měsíční svit
Impresionismus Ukázky: Moře a Potopená katedrála Maurice Ravel (1875-1937) Po otci Francouz, po matce Bask (Španěl) Používá i nové styly – jazz, cikánská hudba Díla: Pavana za mrtvou infantku Dafnis a Chloe (balet) Bolero
Použité obrazové zdroje [1] IGNOTO. Claude Monet, Impression, soleil levant, 1872. In: Wikipedia: the free encyclopedia [online]. San Francisco (CA): Wikimedia Foundation, 2001- [cit. 2014-01-05]. Dostupné z: http://it.wikipedia.org/wiki/File:Claude_Monet,_Impression,_soleil_levant,_1872.jpg [2] VASLAV FOMICH NIJINSKY, Leon Bakst. Bakst Nizhinsky. In: Wikipedia: the free encyclopedia [online]. San Francisco (CA): Wikimedia Foundation, 2001- [cit. 2014-01-05]. Dostupné z: http://it.wikipedia.org/wiki/File:Bakst_Nizhinsky.jpg
Použitý poslech Debussy Prélude à l'après-midi d'un faune . Www.youtube.com [online]. 2011 [cit. 2013-12-26]. Dostupné z: https://www.youtube.com/watch?v=EvnRC7tSX50 Claude Debussy: La Mer; Philharmonia Orchestra, Herbert von Karajan. Www.youtube.com [online]. 2011 [cit. 2013-12-26]. Dostupné z: https://www.youtube.com/watch?v=RLAIJjWdJRQ Debussy - La cathédrale engloutie. Www.youtube.com [online]. 2011 [cit. 2013-12- 26]. Dostupné z: https://www.youtube.com/watch?v=JAVyKDDsM3s Maurice Ravel - Pavane for Dead Princess. Www.youtube.com [online]. 2011 [cit. 2013-12-26]. Dostupné z: https://www.youtube.com/watch?v=GKkeDqJBlK8 Maurice Ravel-Bolero [FULL]. Www.youtube.com [online]. 2011 [cit. 2013-12-26]. Dostupné z: https://www.youtube.com/watch?v=LWcpw3GAAms
Autorská práva Dílo smí být dále šířeno pod licencí CC BY-SA. Materiály jsou určeny pro bezplatné používání pro potřeby výuky a vzdělávání na všech typech škol a školských zařízení. Jakékoliv další využití podléhá autorskému zákonu. Všechna neocitovaná autorská díla jsou dílem autora.