Politická ekonomie mezinárodní obchodní politiky

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Trh, nabídka, poptávka, tržní rovnováha
Advertisements

Opakování Hranice Produkčních Možností Ekonomické statky „Scarsity“
Zahraniční obchod Obchodní politika.
Mezinárodní obchod a obchodní politika
Rovnovážný bod, rovnovážná cena
Trh a jeho zákonitosti.
VY_32_INOVACE_ Tržní mechanismus.
Optimalizace chování firmy v podmínkách dokonalé konkurence.
Ekonomická gramotnost
Měnová unie : definice  Nezrušitelně fixované měn. kurzy  Vzájemná plná směnitelnost  Úplná liberalizace pohybu kapitálu  Společná měna.
Seminář 4. Trh a tržní mechanismus
MUDr. Martin Kuba ministr průmyslu a obchodu Průmyslová politika ve vazbě na automobilový průmysl Zasedání rady ředitelů AutoSAP.
A) Determinanty nabídky
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Tato prezentace vznikla s finanční podporou CERGE-EI. Firma a hospodářská politika. Souvislosti.
Strukturální politika. STRUKTURÁLNÍ POLITIKA POLITIKA SCHOPNOSTI PŘIZPŮSOBENÍ SE MĚNÍCÍM PODMÍNKÁM VE STRUKTUŘE EKONOMIKY STRUKTURA – VNITŘNÍ ČLENĚNÍ.
Vstup na zahraniční trhy při výrobě v domácí zemi
Vnější ekonomické vztahy - hlavní faktory a rizika na běžném účtu Ing. Miroslav Kalous, CSc. Česká národní banka, sekce měnová a statistiky
HDP= hrubý domácí produkt
Mikroekonomie I Ekonomický růst Ing. Vojtěch JindraIng. Vojtěch Jindra Katedra ekonomie (KE)Katedra ekonomie (KE)
Nabídka Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T.G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
Ekonomie kolem nás EKONOMIE Ekonomie kolem nás 1. přednáška Eva Tomášková Katedra národního hospodářství Eva Tomášková
3 EFEKTIVNOST TRHU.
Trh a tržní mechanizmus Ne chaos, ale ekonomický řád.
Hospodářský rozvoj I. Vladan Hodulák.
David Štros, 2009 Lukáš Synek, 2011
Strategie hospodářského rozvoje – nahrazování importů ( )
 Práce patří mezi výrobní faktory. Na trhu v roli poptávajícího vystupují firmy a v roli nabízejícího domácnosti. Pro většinu domácností představují.
Pozice odběratelů elektřiny v ČR Seminář SVSE květen 07 K.Šimeček.
KONKURENČNÍ STRATEGIE A VSTUP NOVÝCH FIREM Zpracovaly: L. Petráčková, E. Cézová.
Dokonalá konkurence (DK)
Národohospodářské soustavy a hospodářská politika Ing. Vojtěch Jindra.
1 Společné politiky EU Mezinárodní ekonomická integrace VŠFS LS 2004/05 MS prezenční přednáška
CHOVÁNÍ FIREM A TRŽNÍ STRUKTURA
Mezinárodní obchod.
Strategie hospodářského rozvoje ( ) Idustrializace nahrazováním importů.
Hospodářské vztahy mezi EU a USA
13 OTEVŘENÁ EKONOMIKA.
Světová ekonomikaOPF1 SVĚTOVÁ EKONOMIKA 5. Světová ekonomikaOPF2 1) Měření světového obchodu 2) Tendence ve světovém obchodě 3) Světové ceny 4) Obchodní.
Důvody vstupu na zahraniční trhy
Ekonomie 1 Bakaláři Devátá přednáška Trh statků a jeho fungování.
Instituce, nositelé a nástroje hospodářské politiky
Celkový a mezní produkt
OE III – Mezinárodní ekonomie
Vnější hospodářská politika1 VI.b NEDOKONALÁ KONKURENCE.
1 IV. NÁSTROJE OBCHODNÍ POLITIKY. 2 Druhy nástrojů obchodní politiky Nástroje obchodní politiky Omezení obchodu Rozšíření obchodu Dovozní clo Vývozní.
V. NÁSTROJE OBCHODNÍ POLITIKY
Úvod do mezinárodních vztahů 2011
ZÁKLADNÍ EKONOMICKÉ POJMY
TRH A TRŽNÍ MECHANISMUS Kolektiv žáků 4.I. Nabídka Nabídka je ekonomický pojem vyjadřující objem výstupu výroby, které chce vyrábějící subjekt na trhu.
ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:ICT ve výuce OZNAČENÍ MATERIÁLU:VY_32_INOVACE_EKO_100 ROČNÍK: 4. VZDĚLÁVACÍ OBOR:65-42-M/01 HOTELNICTVÍ.
Standardní obchodní model
NEDOKONALÁ KONKURENCE
CHOVÁNÍ FIREM A TRŽNÍ STRUKTURA
7. POLITICKÁ EKONOMIE OBCHODNÍ POLITIKY
1 IV. POLITICKÁ EKONOMIE OBCHODNÍ POLITIKY. 2 Volný obchod – úvod úplně volný obchod – pár zemí (Hongkong) není dokonalý, ale lepší než jiné politiky.
Vnější hospodářská politika1 V. NÁSTROJE OBCHODNÍ POLITIKY.
Regionální politika Oldřich Hájek. Nástroje regionální politiky Makroekonomické nástroje Makroekonomické nástroje Jsou omezené ostatními cíly hospodářství.
Ing. Veronika Dostálková MBA
Základy nabídky a poptávky, trh a tvorba ceny TNH 1 (S-2)
CHOVÁNÍ FIREM A TRŽNÍ STRUKTURA
Nezaměstnanost (a agregátní nabídka)
EU v ekonomických vztazích
13 OTEVŘENÁ EKONOMIKA.
MEZINÁRODNÍ OBCHOD 2016 východiska; komparace svět - ČR
9. Obchodní politika rozvojových zemí
Politická ekonomie mezinárodního obchodu
Politická ekonomie mezinárodního obchodu
Politická ekonomie mezinárodní obchodní politiky
III. TEORIE MEZINÁRODNÍHO OBCHODU
Základy nabídky a poptávky, trh a tvorba ceny TNH 1 (S-2)
Transkript prezentace:

Politická ekonomie mezinárodní obchodní politiky Mezinárodní politická ekonomie 2015

Politika v zahraniční obchodní politice Proč vlády jednoduše neliberalizují obchod? Politika intervenuje: politika nutí vlády obrátit logiku (klasické) teorie obchodu – exporty jsou dobré a importy špatné; zájmy domácích firem jsou intenzivně zastoupeny – zájmy spotřebitelů jsou přehlíženy; Neplatí, že veškerý průmysl získává z liberalizace - mezinárodně nekonkurenceschopné firmy tratí… Vlády se snaží (cíl): otevírat cizí trhy aby domácí konkurenceschopné podniky zvýšily exporty; zatímco chrání vlastní trhy (vyhrazuje je) pro domácí nekonkurenceschopné… Liberalizace je možná jen recipročně (koalice exportní firmy + spotřebitelé)...historická zkušenost; Omezená schopnost dosáhnout dohody–> problémem je vynucení… Vězňovo dilema – dominantní strategie: protekcionismus (WTO, opakovaná hra, tresty).

Vězňovo dilema v obchodní politice - perspektiva tvůrců politik (ZS) EU: Liberalizace USA: Liberalizace USA: Protekcionismus EU: Protekcionismus Řazení preferencí (EU): P – L L – L P – P L – P Dominance Protekcionismu: pokud USA Liberalizace tak EU Protekcionismus (1 > 2); pokud USA Protekcionismus, tak EU Protekcionismus (3 > 4).

Logika kolektivní akce Individuální preference nejsou automaticky transformovány v politický tlak… Ve velkých skupinách individua spoléhají na ostatní, že vezmou náklady akce na sebe: Příspěvek každého je příliš malý, aby sám ovlivnil výsledek; Benefit je malý - racionální je investovat do partikulárních zájmů, zatímco ostatní se postarají o zájem skupiny (free-riding)… Malé, organizované a motivované skupiny mají výhodu: Individuální příspěvek „matters“; Úspěch společné akce má velký dopad na příjmy konkrétního aktéra… Proto obchodní politice dominují producenti (místo spotřebitelů) a politika má tendenci chránit domácí trh… Reciproční dohody o liberalizaci – koalice exportérů (relativně malá motivovaná skupina) a spotřebitelů vyrovnává nerovnováhu… WTO: opakovaná hra a trestání černých pasažérů.

Modely obchodní politiky Model výrobního faktoru Soupeření mezi výrobními faktory: práce x kapitál; Změna OP: jeden faktor si polepší, druhý pohorší: kapitál levný v US, práce drahá (vs. Čína) - US budou vyvážet kapitálově náročné zboží a dovážet zboží náročné na práci; jak klesá poptávka po US textilu, klesá výroba, omezují se investice – propouštění; ve stejné době výroba počítačů potřebuje lidi a kapitál – stahuje ho z textilu… nerovnováha mezi poměrem práce a kapitálu uvolněného z textilu a požadovaného počítači: cena kapitálu vzroste a cena práce klesne (Čína naopak); hojný americký kapitál a hojná čínská práce si polepší - příjmy z výrobních faktorů v obou zemích se srovnají… konvergence ceny výrobních faktorů: Stolper-Samuelson Theorem (1940s). Z toho vyplývají preference politik – vzácný faktor chce minimalizovat obchod, hojný faktor maximálně liberalizovat.

Model (hospodářského) sektoru Obchodní politika je vedena konkurencí mezi odvětvími (dělníci i kapitál v každém); Problém je mobilita faktorů – nepřesouvají se snadno, spjaty se sektorem v němž aktuálně jsou (specifické schopnosti, náklady realokace, sociální faktory); Pokud jsou imobilní - obchod ovlivňuje příjmy obou faktorů v daném odvětví: do US proudí čínský textil - dělníkům v US textilu klesají příjmy, ale klesají příjmy i vlastníkům kapitálu v textilu; faktor užitý v textilu nemůže být převeden do počítačů - roste cena kapitálu i dělníků v počítačovém průmyslu; expandující počítače potřebují více faktorů - roste poptávka a cena specifických faktorů… Víme kdo tratí a kdo získává z obchodu (USA vs. Čína) práce a kapitál v kapitálově náročném a h-t průmyslu získávají z obchodu - „exportně-orinetované sektory“; textil, obuv – na pracovní sílu náročné sektory budou ztrácet – „sektory soupeřící s importy“. Problém kolektivní akce – reciproční liberalizace (EO + Cons vs. IC); Omezení dané institucionálním uspořádáním (politické systémy - mimoekonomické zájmy EU x USA x Čína)…

Státocentrické přístupy Tvůrci politik intervenují do ekonomiky ve snaze sledovat cíle, které jsou spíše nezávislé na domácích zájmových skupinách... + ...taková intervence může zvýšit celkový společenský blahobyt(!) Standardní ekonomický model: není problém pro výrobní faktory přesunout se podle CA (tj. vláda pomáhá přesunu, ke kterému by stejně došlo); Aby byl protekcionismus odůvodněný - musí něco bránit přesunu za vyšší efektivitou… tržní selhání; Ochrana vznikajícího průmyslu Infant Industry - nově vzniklé firmy nejsou od počátku efektivní - mohou být efektivní v dlouhém období (spol. návratnost vs. okamžitá priv.ziskovost): Economy of scale: firmy musí konkurovat okamžitě proti zavedeným subjektům, které již dosáhly EoS – vláda může efektivně rezervovat domácí trh nové firmě – první drahé kusy prodá doma, pak EOS a může konkurovat… Experience: efektivní produkce vyžaduje konkrétní schopnosti získatelné jen produkcí… Podpora high-tech průmyslu Příspěvek k národnímu důchodu – renty; pozitivní externality; Oligopolní konkurence: zero-sum, výhoda prvního na trhu; Vládní intervence: zvyšují ochotu vstoupit na trh (výroba zisková i když ještě není efektivní) vznikne EoS, dělení rent…

Oligopolní konkurence a vládní subvence Zisky a ztráty firem z produkce letounu pro 150 cestujících (Boeing první na trhu) Airbus: vyrábí Airbus: nevyrábí Boeing: vyrábí B: -5 A: - 5 B: 100 A: 0 Boeing: nevyrábí B: 0 A: 100 B: 0 A: 0 Průmyslová politika EU – subvence ve výši 25 Airbus: vyrábí Airbus: nevyrábí Boeing: vyrábí B: -5 A: 20 B: 100 A: 0 Boeing: nevyrábí B: 0 A: 125 B: 0 A: 0

Síla státu a průmyslové politiky Stupeň do jaké jsou tvůrci politik (volení i nevolení) nezávislí na tlaku zájmových skupin - centralizace, koordinace, omezené kanály… Japonsko: vysoce centralizovaná moc; 50s rekonstrukce a industrializace; 60s konkurenceschopnost těžkého průmyslu (ocel, lodě, auta); 70s přesun k h-t (cílová odvětví), příklad polovodiče... USA: decentralizace moci, mnoho kanálů působení PG; složení kongresu – log-rolling; nutnost reformy: fast-track… Francie – politika národních šampionů…

Trendy a kontext Svobodný obchod historická výjimka; Průmyslové politiky a infant industry: metoda pokus-omyl… 21. století Akceptace průmyslových politik a různého významu sektorů; Ochrana citlivých odvětví – sociální faktor; Růst vnitroodvětvového a vnitrofiremního obchodu; Růst podílu služeb; Srovnávání ekonomických struktur... Obchodní systém Od 80. let pluralizace, regionalizace a bilateralizace; Velmi silné politikum – zmenšuje se potenciál států vs. zvyšuje se jejich aktivita.