4. cvičení 11. března 2014
Petra Hrochová petra.hrochova@fsv.cvut.cz D 1035 Konzultační hodiny: Pondělí 15:45 – 16:30 Po dohodě e-mailem kdykoliv jindy
Obsah CAD systémy a jejich rozdělení Rastrová a vektorová grafika Práce v AutoCADu - instalace studentské verze - uspořádání a popis programu - pracovní plocha - hladiny - kreslení Shrnutí
CAD systémy CAD = computer-aided design (počítačem podporované projektování) CAD = computer-aided drafting (počítačem podporované kreslení) Velká oblast IT Používání pokročilých grafických programů pro projektování místo rýsovacího prkna
Rozdělení CAD systémů obecné CAD systémy objemové povrchové specializované CAD systémy – specializované programy pro jednotlivé technické obory
Nejznámější CAD programy obecné CAD systémy AutoCAD (Autodesk) ArchiCAD (Graphisoft) Allplan (Nemetschek) SketchUp (Google) Spirit specializované CAD systémy stavebnictví a architektura ArCon AutoCAD Architecture (Autodesk) Revit Architecture (Autodesk)
Rastrová grafika obrázek popsán pomocí jednotlivých barevných bodů (pixelů) body jsou uspořádány do mřížky bod má určen svou přesnou polohu a barvu v nějakém barevném modelu používá to např. televize nebo digitální fotoaparát http://en.wikipedia.org/wiki/Vector_graphics
Výhody a nevýhody rastrové grafiky - velké nároky na paměťové zdroje změna velikosti vede ke zhoršení obrazové kvality obrázku zvětšování obrázku je možné jen v omezené míře, neboť při větším zvětšení je na výsledném obrázku patrný rastr + pořízení obrázku je velmi snadné například pomocí fotoaparátu nebo skeneru.
Vektorová grafika obrázek je složen ze základních, přesně definovaných útvarů, jako jsou body, přímky, křivky a mnohoúhelníky http://en.wikipedia.org/wiki/Vector_graphics
Výhody a nevýhody vektorové grafiky - Oproti rastrové grafice zpravidla složitější pořízení obrázku. Překročí-li složitost grafického objektu určitou mez, začne být vektorová grafika náročnější na operační paměť a procesor než grafika rastrová. Nehodí se na zápis složitých barevných ploch - například fotografie + Je v ní možné libovolné zmenšování nebo zvětšování obrázku beze ztráty kvality Je možné pracovat s každým objektem v obrázku odděleně.
Instalace studentské verze Odkaz na stránkách K124 - RNDr. Hana Kopřivová Nebo zde: http://www.autodesk.com/education/free-software Vpravo v modrém obdélníku vytvořit účet: Create account – zadat školní e-mailovou adresu (končící na @fsv.cvut.cz) Vpravo v modrém obdélníku se přihlásit: Sign in Na stejné stránce níže: Free products for students and educators, z toho si vybrat
Vybrat verzi, jazyk a operační systém Opsat si sériové číslo a produktový klíč – bude to potřeba později Instalovat
Uspořádání programu Pracovní plocha Příkazový řádek Panely nabídek V roletce vybrat Kreslení a poznámka U šipky s kurzorem zvolit Zobrazit panel nabídek
Popis programu Záložka Výchozí Záložka Vložit Záložka Poznámky Kreslit Modifikace Hladiny Poznámka Vlastnosti Pomůcky Záložka Vložit Záložka Poznámky Text Kóty Odkazy Tabulky
Pracovní plocha Posunování plochy – stisknutím kolečka a tažením myší Výběr objektů kliknout, táhnout zprava doleva, kliknout – vybere vše, co zasahuje do obdélníku kliknout, táhnout zleva doprava, kliknout – vybere vše, co leží celé v obdélníku Zobrazení všech nakreslených objektů – dvakrát kliknout na kolečko myši
Hladiny Vrstvy výkresu = hladiny Pomocí hladin dělíme výkres do skupin. U těchto skupin můžeme najednou ovládat tloušťku, typ čáry, barvu, viditelnost… Ale jde to ovládat i u jednotlivých objektů zvlášť V záložce Výchozí Ikona vlevo nahoře – Vlastnosti hladiny
Vlastnosti hladiny Nová hladina – název, vybrat barvu, nastavit typ a tloušťku čáry (tenká 0,15; tlustá 0,30; velmi tlustá 0,60) Žárovka – zapnutí/vypnutí hladiny (je vidět/není vidět) Zámek – uzamčení/odemčení hladiny (nelze/lze s hladinou hýbat a mazat ji) Červený křížek – smazat hladinu Zelená fajfka – označit hladinu jako aktuální (bude se s ní kreslit)
Přehled hladin
Kreslení Záložka výchozí, panel Kreslit Panel lze nechat rozbalený klikem na špendlík vlevo dole Přepínání mezi kreslením v libovolném směru a kreslením vodorovně nebo svisle pomocí ctrl+L nebo F8 Úsečka – kliknout do místa poč. bodu, jet myší ve směru úsečky, zadat délku úsečky (skutečná velikost v mm), potvrdit enterem
Křivka – stejně jako úsečka, lze pokračovat v koncovém bodě další úsečkou, při kliknutí na křivku se označí najednou celá křivka Kružnice – kliknout do místa, kde bude střed, zadat skutečný poloměr kružnice v mm, potvrdit enterem, další možnosti zadání kružnice po kliknutí na černou šipečku pod obrázkem kružnice
Oblouk – pomocí tří bodů (třikrát kliknout), další možnosti zadání po kliknutí na černou šipčičku pod obrázkem Obdélník – kliknout do místa jednoho rohu, napsat „r“ (jako rozměry), potvrdit enterem, napsat vodorovný rozměr v mm, enter, napsat svislý rozměr, enter, kliknout myší (pro přesné určení polohy)
Vychytávky Zobrazení tloušťky čáry (TLČ) Uchopování objektů (UCHOP) Levým klikem zapnout/vypnout Uchopování objektů (UCHOP) Pravým klikem nastavit:
Na procvičení
Na procvičení
Děkuji za pozornost Mějte se krásně