SYSTEMATICKÁ FILOSOFIE II.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Kamarádství, přátelství. ZPRACOVAL Mgr. Alena Jakubcová ŠKOLA ZŠ Bor, Školní 440, , příspěvková organizace TÉMA Umění, kultura, sport, zdraví, svět.
Advertisements

F YZIKÁLNÍ VELIČINA - HUSTOTA Ing. Jan Havel. Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Materiál je určen pro bezplatné používání.
Doprava ROZMĚRY Který obrázek je největší? Který obrázek je nejmenší?
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola Nedvědice, okres Brno- venkov, příspěvková organizace AUTOR: Mgr. Petr Punčochář NÁZEV: VY_32_INOVACE_08_13_Česká.
Průmyslová revoluce Kladno Rozvoj průmyslu - doly.
ČÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ ČÍSLO MATERIÁLU DUM 16 – Renesance – Niccolo Machiavelli NÁZEV ŠKOLY Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního.
Vztahy a pravidla soužití - škola. ZPRACOVAL Mgr. Alena Jakubcová ŠKOLA ZŠ Bor, Školní 440, , příspěvková organizace TÉMA Umění, kultura, sport,
Jaro na statku FARMÁŘ A JEHO PRÁCE. Čtyři roční období.
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Celistvost lidského organismu. Šablona : V/2 Sada: 2/36 Ověření ve výuce: Třída: 5 Datum: Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Pořadové.
ANTROPOLOGICKÁ FILOSOFIE II.
SYSTEMATICKÁ FILOSOFIE III.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Člověk a vývoj civilizace
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Název školy: Základní škola speciální Litvínov, Šafaříkova 991
Filozofie osvícenství ve Francii
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Zatmění měsíce Ing. Jan Havel.
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
HELÉNISTICKÁ FILOSOFIE I.
ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Název Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Kódování materiálu
Průmyslová revoluce 1 Podmínky a rozvoj.
Název: VY_32_INOVACE_VVP_8A_14F Škola:
Filozofie renesance II – Přírodní filozofie
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Základní škola, Hořice, Husova 11 VY_32_INOVACE 1_71
Úvod do filozofie.
Název projektu: Moderní škola
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Označení materiálu
Základní škola a mateřská škola Bohdalov CZ.1.07/1.4.00/ III/2
SYSTEMATICKÁ FILOSOFIE I.
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Sandra Tichá
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Martina Slánská Kalhousová Název.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Filozofické disciplíny
VZDĚLÁVACÍ MATERIÁL kód:
AUTOR: Mgr. Marcela Lazáková NÁZEV ŠKOLY:
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
ŠKOLA: Základní škola Velké Karlovice, okres Vsetín
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Druh učebního materiálu prezentace (výkladová) Ročník Cílová skupina
Škola: Základní škola Trávníky Otrokovice, příspěvková organizace
Základní škola, Hořice, Husova 11 VY_32_INOVACE 9_09
Zásobování vodou Masada.
Revoluce ve Francii
První židovská válka a její důsledky
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor TEmatický celek
Novověká filozofie - Racionalismus
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
EU_32_sada 2_04_PV_Sluneční soustava_Duch
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
ŠKOLA: Základní škola Velké Karlovice, okres Vsetín
OZNAČENÍ MATERIÁLU: VY_32_INOVACE_120_M6
GEOMETRICKÉ TVARY PoZNÁVEJ.
OZNAČENÍ MATERIÁLU: VY_32_INOVACE_264_ČJ
STÁTNÍ SYMBOLY ČESKÉ REPUBLIKY Poznáváme státní symboly
ŠKOLA: Základní škola Velké Karlovice, okres Vsetín
Střední škola obchodně technická s. r. o.
Škola ZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň Autor Mgr. Jaroslav Bartl Číslo
Druh učebního materiálu prezentace (výkladová)
Celkový základ daně.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Kódování materiálu
Transkript prezentace:

SYSTEMATICKÁ FILOSOFIE II. Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/34.0950 Označení materiálu VY_32_INOVACE_mix2_zsv12 Soubor  zsv12_systematická filosofie_II.pptx Název školy Gymnázium Kladno Autor Mgr. Jiří Beran, Mgr. Marie Kohoutová Anotace Prezentace seznamuje s filosofickými myšlenkami Platóna Předmět Základy společenských věd Tematická oblast Antická filosofie Téma Systematické období Očekávané výstupy Seznámit s hlavními filosofickými názory Platóna a jejich vlivem na pozdější filosofické myšlení. Klíčová slova Filosofie, Platón,Platonův trojúhelník,ideje Druh učebního materiálu prezentace Cílová skupina vyšší stupeň osmiletého gymnázia, čtyřleté gymnázium Ověřeno 12.2.2014, SSV Zdroje uvedeny na konci dokumentu.

Systematická filosofie II. Platónovy filosofické názory

PLATÓN – filosofické názory „ Platonův trojúhelník „ Podobenství o jeskyni Nauka o idejích Nauka o duši Nauka o společnosti

PLATÓNŮV TROJÚHELNÍK nesmrtelná duše, smrtelný „obal“ (tělo) anamnesis = rozpomínání; vztah mezi duší a světem idejí methexis – vztah mezi světem idejí a reálným světem podstatu idejí nelze poznat, pouze vnější projevy

NAUKA O IDEJÍCH babická metoda – postup až k nalezení obecného pojmu (podstaty) podstata = ideje ideje jsou odděleny od reálného světa, ale i od lidské duše (mimo říši jevů) ideje je jediné pravé bytí, ale člověk ji nedokáže rozpoznat věci reálného světa jsou stíny idejí hierarchie idejí: a) idea Dobra, Krásy a Pravdy – dává říši idejí řád b) ostatní ideje – odlesky té nejvyšší

PODOBENSTVÍ O JESKYNI v jeskyni je člověk přikován zády ke vchodu tak, aby nemohl otáčet hlavou předměty za vchodem vrhají stíny na stěnu jeskyně člověk vidí pouze stíny z vnějšího světa, a ty považuje za reálný svět (skutečnost) když pak vyjdeme ven, nevěříme tomu, co vidíme – jsme oslněni viditelné věci jsou pomíjivé x ideje jsou věčné (mimo prostor a čas) náš svět je pouhá koupie dokonalého světa idejí methexis – odraz procesu vzniku tohoto světa

NAUKA O DUŠI cestování nesmrtelné duše – převtělování (tělo je hrobem duše) poznání = rozpomínání duše na to, co vnímala v předchozí existenci (anamnesis) zdrojem poznání je láska (platonická) – éros (filozofický pud) 3 části nesmrtelné duše: a) rozumová – v hlavě, spojená s říši idejí (duše patří do světa idejí) b) citová – v hrudi c) žádostivá – v podbřišku cílem člověka – osvojit si nejvyšší dobro – etický cíl cnosti: 4 složky – moudrost, statečnost, uměřenost, spravedlnost

NAUKA O SPOLEČNOSTI kritika soudobých státních forem – prosazuje „ideální stát“ –aristokracie (vláda nejlepších, moudrých) předobraz všech totalitních forem vlády: 1. etatismus 2. eugenická opatření 3. vyvlastnění majetku 4. státní systém výchovy a vzdělání 5. regulace soukromí občanů 6. spotřební komunismus 3 třídy občanů: vládci, vojáci, obchodníci dobrá vláda x špatná vláda spis Ústava (Politea)

ZDROJE Vlastní poznámky, výpisky [1] AUTOR NEUVEDEN. Wikipedia cz [online]. [cit. 1.12.2012]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Plato- raphael.jpg