Dyslálie, dysartrie, vyvozování hlásek, oromotorická cvičení

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
DECHOVÁ CVIČENÍ.
Advertisements

Fyzioterapie u SMA zásady cvičení osob s SMA poznatky z praxe
Strečink Je možné provádět denně před i okamžitě po tréninku nejméně však 3x týdně nejlépe 2-3 hodiny po posledním tréninku dne (svaly již nejsou tak zakyselené.
Pediatrická KPR únor ‘06 1.
Fonetika Fonologie Japonský fonologický systém
Autor: Mgr. Dana Vicherková Datum: Název: VY_32_INOVACE_2.1.12
Autor: Mgr. Vanda Malurová Datum: dubna 2012
Narušená komunikační schopnost PaedDr
GRAFOMOTORIKA.
Narušená komunikační schopnost
Mgr. Michal Oblouk HLÁSKOSLOVÍ.
Zvuková stránka jazyka
MOŽNOSTI DOMÁCÍ PŘÍPRAVY
HLÁSKOSLOVÍ SPISOVNÁ VÝSLOVNOST
Alternativa ve výuce psaní
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Mgr. Dana Vicherková Datum: Název: VY_32_INOVACE_
Zvuková stránka jazyka
Zuzana Ježková Martina Drozdová Tereza Smejkalová Renata Světlíková
Poruchy rezonance hlasu a řeči
Zpěvní hlasy Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Michaela Nyczová. Dostupné z Metodického portálu ISSN:  ,
Alternativní a augmentativní komunikace
Fonetika (fóné – hlas, zvuk lidské řeči)
Dyslálie – nejčastější narušení komunikační schopnosti
DÝCHACÍ SOUSTAVA.
Kánon hlavy (Profil) Základní pravidla pro kresbu portrétu
SOUSTAVA DÝCHACÍ Dýchací soustava sdružuje orgány, které obstarávají výměnu plynů mezi vnějším prostředím a krví. Vdechováním přivádějí do těla kyslík.
INTEGRACE DĚTÍ S LOGOPEDICKÝMI OBTÍŽEMI
Dýchací soustava.
Klenková, Gajzlerová, Girglová, Sychrová 2011, MU Projekt FRVŠ
Diagnostické metody ve speciální pedagogice - Diagnostika SPU v dospělosti Kristýna Balátová.
Přípravná cvičení předchází výuce správné výslovnosti
Přípravná cvičení předchází výuce správné výslovnosti
bucco-faciální praxie
Symptomatické poruchy řeči u dětí s mentálním postižením
Vývojová dysfázie.
Podpora logopedické prevence v předškolním vzdělávání v roce 2013.
K OMUNIKACE - DIAGNOSTIKA Zimní semestr. K OMUNIKACE Znamená výměnu informací, tj. předávání, zpracování a předávání informací Zahrnuje nejen komunikaci.
Logopedie Speciální pedagogika zabývající se osobami s narušenou komunikační schopností.
Mgr. Eliška Geržová FN Motol. ONEMOCNĚNÍ CHARCOT – MARIE – TOOTH řazeno mezi dědičné neuropatie postižení nervového systému - nejčastěji periferní části.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_BOZENA_SEDIVA_HOLENI_A_ UPRAVA _VLASU_ A_ VOUSU_13 Název školy Střední škola služeb,
,,BROUSÍME SI JAZÝČEK S EMILKOU A EMILEM“
Konzervativní léčba hlasových poruch 69. kongres ORL Plzeň Radan Havlík AUDIO-Fon centr Brno.
Rozvoj sluchového vnímání, fonematický sluch
VYSVĚTLIT ŽÁKŮM, CO JE NEODKLADNÁ PRVNÍ POMOC, POPSAT A VYZKOUŠET SI, JAK POSTIŽENÉHO ULOŽIT DO STABILIZOVANÉ POLOHY, JAK PROVÁDĚT NEPŘÍMOU MASÁŽ SRDCE.
OCHRANA ČLOVĚKA ZA MIMOŘÁDNÝCH UDÁLOSTÍ IX 1.POMOC Resuscitace Nepřímá masáž srdce Umělé dýchání Šok Záchrana tonoucího.
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Kladno, Norská 2633 Autor: Martina Černá Název materiálu: VY_12_INOVACE_OS.6.Cer.29_Prvni_pomoc_zastava_dechu.
Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Mgr. Dana Zajíčková Název prezentace (DUMu)Zvuková stránka jazyka: souhlásky Tematická oblast:Česky jazyk a literatura.
Název školy Střední zdravotnická škola a Vyšší odborná škola zdravotnická Nymburk, Soudní 20 IČO Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuModerní.
Beakra  1. význam správné řeči  2. fyziologický a sociální základ výslovnosti  3. nesprávná a vadná výslovnost  4. příčiny a výskyt v populaci.
Název školy Střední zdravotnická škola a Vyšší odborná škola zdravotnická Nymburk, Soudní 20 IČO Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuModerní.
Kapitoly z fonetiky a fonologie českého jazyka Marek Lollok.
LJP - Mluvidla 1. část - dechové ústrojí
Výuka čtení a psaní analyticko-syntetickou metodou
Tento projekt je spolufinancován z EVROPSKÉHO SOCIÁLNÍHO FONDU
Úloha foniatra v péči o dítě s rozštěpovou vadou
dysartrie neurogenně podmíněná narušená komunikační schopnost
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
LJP Mluvidla 3.část - artikulační ústrojí
Kapitoly z fonetiky a fonologie českého jazyka
anatomie a fyziologie mluvních orgánů
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_08_DELENI_HLASEK Název materiálu:
tvorba hlásek českého jazyka
SPŘ u dětí s MO přímá je souvislost mezi poruchami hybnosti – porucha centrálního neuronu, v souvislosti s celkovým motorickým vývojem dítěte můžeme již.
Rozvoj řeči u dítěte z hlediska foneticko-fonologické roviny
Anotace: prezentace slouží k procvičování učiva z 2. ročníku
Speciální andragogika 3 - Diagnostika SPU v dospělosti
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Dýchání Dýchání můžete cvičit sami následovně: A) vsedě
ZVUKOVÁ STRÁNKA JAZYKA
Držení těla a pohybové činnosti v praxi
Transkript prezentace:

Dyslálie, dysartrie, vyvozování hlásek, oromotorická cvičení

Dyslalie x Dysartrie Dyslálie porucha článkování řeči neschopnost používat jednotlivé hlásky anebo skupiny hlásek v komunikačním procesu podle příslušných jazykových norem. V nejširším slova smyslu je to neschopnost nebo porucha používání zvukových vzorů řeči v procesu komunikace podle zvyklostí a jazykových norem daného jazyka. Dysartrie porucha motorické realizace řeči vznikající na základě organického poškození CNS jedná se o poruchu článkování řeči, tedy motorickou realizaci narušeno je dýchání, fonace, artikulace a rezonance toto narušení je způsobeno následkem ochrnutí, ochabnutí nebo nekoordinování řečového svalstva, strádá tempo řeči, síla hlasu, problémy jsou s hláskováním, protože dochází k narušení svalstva respiračního a hrtanového, obtíže s polykáním

Přípravné cvičení - oromotorika Provádíme názorně před zrcadlem, společně formou hry Logopedické cv. by mělo probíhat krátkodobě ale často a efektivně Dostatečně rozvinutá představivost

Cviky tváří a čelisti Protahování tváří a rtů Masáže – různé techniky (Rehabilitace orofaciální oblasti, D.C. Gangale) Prsty tahem směrem nahoru proti hřbetu lícní kosti (radost ve tváři, široký úsmev) „vyštípávání“ – jednotlivé strany zvlášť, úchop palcem a ukazováčkem (stimulace svalstva tváří Protahování zevnitř tváře – úchop palcem a ukazováčkem (podpora ochablé svaloviny) Dlaňová masáž tváří - tahem od koutku až ke spánku

Stabilizace čelisti Získání volnosti, správný pohyb jazyka, oddělení jednotlivých pohybů (brada + jazyk při lateralizaci) Kousací trubičky, špátle, korek obalený v gáze, rukojeť karčtáku Kroužení čelisti, lateralizace, otevírání na jablíčko, jahůdku, …, otevírání proti odporu Uvolnění čelisti – mandibulární kloub

Pomůcky pro stabilitu čelisti

Cviky rtů Přetahování rtů Napínání bradového svalstva „O“ – jako kapřík, poslat mamince pusinku Úsměv – ukázat zoubky x schovat zoubky Obrácený úsměv – do stran, dolů… Ohrnutí rtů Diadochokineze, zavírání a otevírání úst Protruze a retrakce Nafukování tváří, přefukování, vtahování Sání Frkání, držení špátle, obličejové pružinky, Frkačky, píšťalky, pískání

Cviky jazyka počítání zoubků špičkou, čištění zoubků jazykem „opička“, „ping-pong“ „čertík“, plazení, ohýbání jazyka nahoru, dolů lateralizace, „houbačka“ odpor do špátle, z boku, zepředu, nahoru, dolů „kočička se olizuje“ „koník“, mlaskání, „houpačka“, „malíř“ – jedlý papír, nutela Rulička maňásci

http://www.logopedie-vendy.cz/cviceni-pro-jazycek/c-1327/

Diagnostický test dysartrie 3 F dysartrický profil – dostupný na stránkach FN Brno v sekci klinická logopedie Vysetřuje: Faciokinezi – rty, jazyk, čelist Fonorespiraci – respirace, respirace při fonaci, fonace Fonetiku – artikulace, prozodie, srozumitelnost

Průběh terapie dyslalie přípravná cvičení - K přípravným cvičením patří cvičení pro rozvoj motoriky mluvních orgánů, fonematického sluchu. vyvozování hlásky – cvičení napodobující nejrůznější zvuky, přírodní nebo technické (zvířata, dopravní prostředky apod.) – navozujeme konkrétní hlásku buď s mechanickou pomocí, nebo bez. Mechanickou pomoc využíváme hlavně u starších dětí a dospělých. fixace hlásky Při fixaci provádíme nácvik spojování vyvozené hlásky s jinými hláskami v nejrůznějších spojeních. Obvykle se nacvičuje hláska ve slabikách a slovech na začátku, uprostřed a na konci slova. automatizace hlásky - nacvičované hlásky ve spontánní řeči. Začíná se jednoduchým opakováním slov ještě za pomoci zraku (před zrcadlem) a sluchu (napodobování logopedova vzoru), následuje pojmenovávání obrázku, předmětů, reprodukování říkanek, básniček, u školáků čtení. Nácvik je ukončen používáním správné výslovnosti v dialogu a monologu.

Zásady průběhu terapie dyslalie Zásada krátkodobého cvičení: aby se i doma cvičilo co nejčastěji, třeba jen 2-3 minuty, ale 20x denně Zásada využití sluchové kontroly – cvičit fonematickou diferenciaci) Zásad používání pomocných hlásek – využíváme hlásky, které již dítě umí k vyvození artikulačně podobné hlásky (D – R). Zásada minimální akce: cvičíme za naprostého uvolnění bez přehnaného úsilí a napětí artikulačních orgánů. zásada individuálnosti: přihlížíme k celé osobnosti dítěte (anatomickým, fyziologickým a psychologickým zvláštnostem a k jeho prostředí) zásada systematičnosti – od snadnějšího k složitějšímu a vždy jen jednu hlásku (po utvrzení jedné hlásky ve slovech a větách vyvozujeme teprve další) Posilujeme sebedůvěru dítěte – potlačujeme komplex méněcennosti (z neúspěchu tvoření hlásky může začít např. koktat) Mechanických pomůcek používáme jen v případě nezbytnosti

Samohlásky čisté tóny – při jejich artikulaci není žádná překážka při tvoření se od sebe liší velikostí čelistního úhlu, polohou jazyka a délkou tvoření zvuku úprava samohlásek patří k velmi obtížným nesprávné tvoření vyplývá z velikosti čelistního úhlu – moc nebo málo otevírá pusu záměna A za E, nebo O za A

Vyvozování jednotlivých hlásek Vyvozování hlásek je vždy v kompetenci logopeda! A střední, nízká neutrální poloha jazyka velký čelistní úhel, rty se neúčastní široké otevření úst se zvučným výdeche E přední středová jazyk posunutý dopředu, vzhůru opírá se o dolní řezáky čelistní úhel je menší, rty sblíženy úplný patrový závěr – vzduch vůbec neuniká nosem I přední, vysoká jazyk se opírá o plochu dolních řezáků úzký čelistní úhel, zuby téměř u sebe, zostřené rty úplný patrový závěr

O zadní, středová jazyk posunut dozadu a stoupá hrot jazyka se oddálí od řezáků aktivní rty, menší čelistní úhel pevnější patrohltanový závěr U zadní vysoká jazyk zdvižen k měkkému patru oddálen od řezáků, zvětšený objem pusy, rty dopředu, kratší, úzké

Souhlásky bilabiální (obouretné) M nepárová, znělá a nosovka závěr rtů je rozražen výdechovým proudem, který je slabší než u b a p měkké patro je uvolněno a část výdechového proudu uniká nosem je možné odhmatat na chřípí – cítíme lehké chvění úprava M – vyvozujeme z A při sevřených rtech, kdy se místo A ozve M dítě sleduje artikulaci – prsty si ohmatává chvění nosu a tváří BP párové – b znělá, p neznělá závěr rtů je proražen výdechovým proudem nácvik je z m – stisknutím nosního chřípí – vzduch z pusy rozrazí rty p - tvořena z b opakování šeptem P Sevři rty, ať nejsou zoubky vidět, pak náhle pusu otevři a šeptem vyslov p. Polož si ruku před pusu, ať cítíš, jak se vzduch z pusinky pěkně odrazí o dlaň. B Stiskni rty pěkně k sobě, zadrž dech, pak náhle pusinku otevři a pěkně hlasitě vyslov b. Ruku si polož před pusu, ať cítíš, jak se b pěkně odráží o dlaň.

Souhlásky labiodentální (retozubné) V F párové – v znělá, f neznělá spodní ret se přibližuje k ostří horních řezáků, kde vzniká úžina pro výdechový proud v - nácvik artikulačního postavení – nápodoba u zrcadla f – nápodoba – foukání na prst nebo hřbet ruky – cítí studený výdechový proud F Polož si dlaň před pusu a zkus ji pofoukat. Nejprve si však svoje horní zoubky opři o spodní ret. V Našpul pusinku do malého kroužku (jako na u), opři horní zoubky o spodní ret a vyslov v. Musí se ti rozezvučet v krčku.

Souhlásky alveolární (dásňové) DTN d – znělá, t – neznělá, n - nepárová, nosová, znělá hrot jazyka je opřen o horní alveoly za horními řezáky, je větší čelistní úhel a jazyk padá na spodinu ústní t – klíčová hláska při úpravě artikulace substituční metodou úprava D je tvořena z N ucpáním chřípí – nana – dada úprava N je prováděna nápodobou artikulačního postavení – hrot jazyka se opírá za alveoly za horními zuby – prstem kontrolujeme na chřípí nosu chvění - výdechový proud T Usměj se, ukaž hezky zoubky. Špička jazýčku se opře za horní zoubky, a pak rychle odskočí. T zkus nejprve pouze šeptat. D Usměj se, špičku jazýčku pevně přitlač za horní zoubky. Pak jazýček prudce odskočí a hlasitě vyslov d. polož si ruku na krček, ať cítíš, jak se ti tam d rozezvučí. N Usměj se a opři si špičku jazýčku za horní dáseň. Pak jazýček odskočí a n se ti ozve pěkně v nose. Prsty si sáhni na nos, ať cítíš, jak se ti v nose rozezvučí. (Nesmíš si však nos příliš stisknout).

nápodoba, substituce csss ssss hláska z ozvučením s – hlubším hlasem CSZ C,S jsou neznělé, Z znělá koutky rtů jsou silně zostřené, zuby v klešťovitém skusu, hrot jazyka se volně dotýká dolních řezáků při nácviku kontrolují artikulační postavení - kroužková sonda za dolní řezáky nápodoba, substituce csss ssss hláska z ozvučením s – hlubším hlasem chvění zzzz lze také dobře odhmatat na hrdle – využít u dospělých C Široce se usměj, dej zoubky k sobě a potichu vyslovuj ttt S Když už dítě umí C, prodloužený výdech na C Z Znělá, zkus si dát ručičku na krk, vyslovuj dlouhé C a přidej hlásek

hrot jazyka se lehce dotýká alveol, rty jsou mírně povytaženy Č hrot jazyka se lehce dotýká alveol, rty jsou mírně povytaženy patří mezi nejčastěji chybně tvořené u dětí i dospělých, může také jít o lehkou poruchu sluchu lze použít kroužkovou sondu, která se umístí za dolní zuby Opět stiskni zoubky, jazyk je schovaný, ale pusinku našpul tak, jako když chceš dát pusinku nebo foukat jazýček se posune mírně dozadu a vzhůru – voláme šeptem na kočku čičiči, zkus potichu vyslovovat ťťť jazyk můžeme pozvednout mírně tlakem palce pod bradou ŠŽ hrot jazyka je za dolními řezáky, klešťovitý skus, rty jsou mírně povytaženy úprava š nápodobou – přesné artikulační postavení a prodloužení –šššo lze vyvodit také prodloužením čččččč ž se tvoří ozvučením hlásky š Š Schovej si jazyk za zoubky.Zoubky stiskni a v úměvu říkej ssss. A teď zkus pozvolna špulit pusinku. Až budeš mít pusinku našpulenou do malého kroužku, ozve se ti pěkné š. Ž Lehce si stiskni zoubky a mírně našpul rty. Sáhni si na krček a zkus bzučet jako čmelák – bžžž. Cítíš jak ti čmelák v krku mává křidélky – lze odhmatat.

při nácviku – dolní čelist se nepohybuje hrot je přiložen na alveoly za horní řezáky, výdechový proud uniká oboustranně, v závěrečné fázi padá jazyk na spodinu ústní při nácviku – dolní čelist se nepohybuje pohyb jazyka sledujeme v zrcadle Otevři hodně pusinku a jazýček opři o patro. (pusinka je jako brána do města a jazýček je jako padací most, který bránu uzavírá. A teď bránu otevři Jazýček postupně olizuje patro, horní dáseň a zuby směrem dolů a přitom vyslovuj:lalala. Možná se ti to hned nepodaří. Zkus jazýček trochu rozhýbat – hodně ho vyplázni, snaž se jeho špičkou dosáhnout až na nos, nebo si z něho udělej trubičku.

2. artikulační okrsek – alveolární, úžinová, kmitná, nepárová lem jazyka se dotýká alveol, jazyk kmitá tlakem výdechového proudu směrem k alveolám, čelistní úhel je středně velký substituční metoda: používáme d – vyslovována přesně, v kombinacích td, kd – lepší rotavibrátor napodobíme zvuk malého traktoru tttttt a velkého traktoru dddddd – ústa jsou otevřená, hrot jazyka se lehce dotýká za alveolami horních řezáků – spojíme tdtdtdtdtd Ř 2. artikulační okrsek – alveolární, úžinová, kmitná, nepárová substituční hláska r Zoubky k sobě přibliž, našpul pusinku do malého kroužku a vysuň trochu dopředu spodní čelist. Když budeš šeptat r, bude se ti ozývat ř. Pak stačí trochu přidat na hlase a ř je na světě.

Souhlásky palatální (tvrdopatrové) ĎŤŇ ď-znělá, ť-neznělá Ň nepárová nosovka, měkké patro je volné a část výdechového proudu prochází nosem čelistní úhel je velmi malý, hrot jazyka se opírá o dolní řezáky, jazyk se vyklene a vytvoří závěr na tvrdém patře nejčastěji se zaměňuje ďťň za dtn – ticho – tycho nastavení artikulačního postavení jazyka za dolní zuby, můžeme hrot jazyka prstem fixovat – dodržet co nejmenší čelistní úhel – dojde k závěru na měkkém patře fixace ďťň je základem nácviku tupých sykavek č š ž Ď Silně přitlač jazýček k hornímu patru – vyslovujeme dydydy – ozve se dididi, zkus jakoby zamlaskat Ť, Ň utvoří se podobně jako hláska Ď Ť – tytyty – tititi Ň – nynyny - ninini

koutky rtů jsou částečně zostřeny porucha této hlásky je velice vzácná nepárová a znělá hrot jazyka se opírá za dolními zuby, zvednutím hřbetu jazyka se vytvoří úžina s tvrdým patrem koutky rtů jsou částečně zostřeny porucha této hlásky je velice vzácná Mírně pootevři ústa, rty se usmívají a jazýček udělal v puse žlábek. Špičku jazýčku opři o spodní zoubky a teď se pokus říci j. pomocná hláska í – íá, íé..

Souhlásky velární (měkkopatrové) CH nepárová a neznělá jazyk je na spodině ústní, mezi měkkým patrem a hřbetem jazyka se vytváří dyšný zvuk dýchání na ruce – cha cho chu smích – chichi, chacha vzdychání – ach, achich Ch smích – chichi, chacha, vzdychání – ach, achich Dej si ruce před pusu a dýchej si na ně. Představuj si, že je ti na ně zima a musíš si je zahřát:chchchchchch… Můžeme využít hlásku Š, kterou dítě vyslovuje při větším čelistním úhlu, přičemž mu hrot jazyka zatlačujeme hlouběji do úst. Tím se hřbet jazyka dotkne patra a Š se změní v CH. KG párové, k -neznělá, g - znělá hrot jazyka leží volně v ústech a hřbet tvoří závěr na měkkém patře, rty jsou v neutrální poloze – malý čelistní úhel úprava – prstem nebo špátlí posuneme hrot jazyka dolů a vzad – předříkáváme tytyty – kykyky, dadada – gagaga, můžeme vyvozovat vleže, posilování dávivého reflexu K Pusinku mírně pootevři, Jazýček vzadu přitlač nahoru. Špička jazýčku však musí zůstat volná, aby se po ní k pěkně svezlo, jako po skluzavce. Nejprve si k zkus zašeptat. Když se ti to daří, můžeš ho vyslovit pěkně nahlas. G Pusinku pootevři a z jazýčku udělej stejnou skluzavku jako u k . Teď však špičku jazýčku dej dozadu, stlač ji dolů a vyslov g. Zatlačit jazyk dozadu a zacpat no a vyslovovat nanana – vznikne gagaga, pokud tise vyslovujeme gaga vznikne ka

Souhlásky laryngeální (hrtanové) Nepárová jazyk je v klidové poloze, znělost a úžina se tvoří v hrtanu třením výdechového proudu o stěny hlasivek nácvik je prováděn prudkým vydechnutím s velkým čelistním úhlem a odhmatávání chvění na hrudi nebo hrdle – haha, hohoho Dýchej si na ruce podobně jako u ch, ale přidej na hlase. Jednu ruku si polož na krk, ať lépe cítíš, jak ti h v krku hučí.