Grafické znázornění pohybu

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Rychlost Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Petr Jeřábek. Materiál zpracován v rámci projektu Implementace ICT techniky do.
Advertisements

Dráha, rychlost, čas.
Dráha při rovnoměrném pohybu tělesa
Druhy pohybu – rovnoměrný, nerovnoměrný
Definice rovnoměrného pohybu tělesa:
ŠkolaZákladní škola Zlín, Nová cesta 268, příspěvková organizace Vzdělávací oblastČlověk a příroda Vzdělávací oborFyzika 7 Tematický okruhSíly a jejich.
ZŠ, Týn nad Vltavou, Malá Strana
Dráha při rovnoměrném pohybu tělesa
Základní škola Benátky nad Jizerou,Pražská 135 projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST Šablona číslo: III/2 Název : Inovace.
Základní škola Benátky nad Jizerou,Pražská 135 projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST Šablona číslo: III/2 Název : Inovace.
Pohyb tělesa Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým.
Základní škola Benátky nad Jizerou,Pražská 135 projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST Šablona číslo: III/2 Název : Inovace.
VY_32_INOVACE_10-03 Mechanika I. Rovnoměrný pohyb.
Hra k zopakování či procvičení učiva nebo test k ověření znalostí
 Anotace: Materiál je určen pro žáky 6. ročníku. Prezentace slouží k zopakování probraného učiva. Žák odpovídá na otázky o základní fyzikální veličině.
 Anotace: Materiál je určen pro žáky 8. ročníku, slouží k použití již probraných fyzikálních veličin a pomocí nich k zavedení nového pojmu „účinnost“
 Anotace: Materiál je určen pro žáky 7. ročníku. Slouží k naučení nového učiva. Kladka pevná a volná Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová.
 Anotace: Materiál je určen pro žáky 7. ročníku. Slouží k naučení nového učiva. Rozdělení kulových zrcadel na dutá a vypuklá. Zobrazení kulovými zrcadly.
 Anotace: Materiál je určen pro žáky 7. ročníku. Slouží k naučení nového učiva. Žák odpovídá na otázky řešící pohyb tělesa. Žák zná vzorec pro výpočet.
 Anotace: Materiál je určen pro žáky 6. ročníku. Prezentace slouží k zopakování naučeného učiva a k naučení nového učiva. Žák si nejprve formou otázek.
Okamžitá rychlost Autor: Pavlína Čermáková Vytvořeno v rámci v projektu „EU peníze školám“ OP VK oblast podpory 1.4 s názvem Zlepšení podmínek pro vzdělávání.
 Anotace: Materiál je určen pro žáky 7. ročníku. Slouží k celkovému zopakování učiva o pohybu těles. Žák odpovídá na otázky, řeší úlohy o pohybu tělesa.
 Anotace: Materiál je určen pro žáky 7. ročníku. Slouží k naučení nového učiva. Žák se učí o barvě světla, šíření světla a vzniku stínu. Barva světla,
 Anotace: Materiál je určen pro žáky 6. ročníku. Prezentace slouží k naučení nového učiva. Žák se seznámí třením, sílou, která brzdí pohyb těles. Vysvětlení.
 Anotace: Materiál je určen pro žáky 7. ročníku. Slouží k stručnému zopakování naučeného učiva o vlastnostech světle a k naučení nového učiva. Žák pochopí.
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
Název materiálu: VY_52_INOVACE_F7.Vl.28_Rychlost_draha_cas Datum:
Hustota-výpočet hustoty
Opakování 1 Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena
Procvičování znalostí z rychlosti rovnoměrného pohybu
Práce ve fyzikálním slova smyslu
Opakování 2 Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena
Fyzika hrou-opakování II.
Otáčivé účinky síly-PÁKA
Otáčivé účinky síly-PÁKA
Fyzika hrou-opakování I.
Znázornění a měření síly, tíha tělesa
Výkon: výpočty příkladů z praxe
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena
Hustota-odvozená fyzikální veličina
Autor: Mgr. Svatava Juhászová Datum: Název: VY_52_INOVACE_16_FYZIKA
Opakování 2 Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena
Zákon odrazu světla, Zobrazení na rovinném zrcadle
Skládání rovnoběžných a různoběžných sil
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena
Souhrnná cvičení-pohyb těles
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena
VY_32_INOVACE_F7-001 FYZIKA 7.ROČNÍK RYCHLOST Název školy
Název výukového materiálu Vztah rychlosti, dráhy a času Identifikátor
Čas Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena
Fyzika hrou-opakování I.
Graf závislosti rychlosti na čase
Teplota Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena
Pohyb těles-fyzika hrou
Síla - skládání sil stejného a opačného směru
Teplota Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena
Nerovnoměrný pohyb.
Výpočet práce z výkonu a času, Účinnost
Práce ve fyzikálním slova smyslu
Výkon: výpočty příkladů z praxe
Pohyb tělesa Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena
Čas Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena
Teplota – souhrnná cvičení I.
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena
Výpočet času Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena
Rychlost Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena
Pohyb tělesa rychlost,dráha, čas – příklady.
Fyzika hrou-opakování II.
Transkript prezentace:

Grafické znázornění pohybu Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena Vzdělávací oblast: Člověk a příroda_Fyzika Datum: 10/2012 Název materiálu: VY_32_INOVACE_FY.7.A.14_graficke_znazorneni_pohybu Číslo operačního programu: CZ.1.07/1.4.00/21.1693 Název projektu: PRIMA ŠKOLA Grafické znázornění pohybu Anotace: Materiál je určen pro žáky 7. ročníku. Žák využívá již naučených poznatků. Na základě již naučených znalostí, žák dokáže vytvořit tabulku a graf závislosti rychlosti na čase a závislosti dráhy na čase.

Grafické znázornění rychlosti pohybu Grafické znázornění rychlosti pohybu. Pro tvorbu grafu platí určitá pravidla: Na vodorovnou osu nanášíme vždy čas. Na svislou osu nanášíme rychlost. Musíme zvolit vhodně měřítko. Nejdříve sestrojíme jednotlivé body grafu, jejichž polohu udávají hodnoty za tabulky, a potom tyto body spojíme úsečkami. Každý graf musí mít název a popis os, to znamená, že na první pohled musí být zřejmé, co graf znázorňuje.

V tabulce jsou zobrazeny údaje, které sledoval chlapec každých 30 sekund na rychloměru při jízdě na kole. Čas t [s ] 30 60 90 120 150 180 210 240 Rychlost v [km/h ] 7 12 15 22

Z údajů v tabulce nalezneme odpovědi na následující otázky: O jaký pohyb se jedná? Jakým pohybem se cyklista pohyboval prvních 90 sekund? Jakým pohybem se cyklista pohyboval od 90 do 150 sekund (1,5 – 2,5 minuty jízdy)? Jakou rychlostí se pohyboval chlapec v čase 3 minuty 30 sekund? Pohyboval se chlapec po nějakém úseku rovnoměrným pohybem? ODPOVĚDI ČTĚTE Z TABULKY, ČTĚTE Z GRAFU.

Tvorba grafu závislosti rychlosti na čase: (cyklista) Rychlost v [km/h] Čas t [s]

Z grafu popište pohyb tělesa. Jaký pohyb těleso koná z bodu A do bodu B? Z bodu B do C a z bodu C do bodu D?

Z grafu popište pohyb tělesa:

Tvorba grafu závislosti dráhy na čase:

Grafické znázornění dráhy pohybu: Při konstrukci grafu dodržujeme stejná pravidla jako při sestrojování grafu závislosti rychlosti na čase. Porovnejte pohyb tělesa I a II. Které těleso se pohybuje rychleji?

Auto, chodec a cyklista se pohybují po stejné silnici. Určete: 1 Auto, chodec a cyklista se pohybují po stejné silnici. Určete: 1. Který z nich má během prvních tří hodin pohybu nejvyšší průměrnou rychlost. 2. Po jaké době se potkal cyklista s autem?

Z grafu vypočítejte průměrné rychlosti auta a cyklisty: Auto: vp=20 m/s Cykl.: vp=5 m/s

Na obrázku je graf motorového člunu, který pluje z přístavu A do přístavu C. Jaká je průměrná rychlost pohybu mezi přístavy? Co označuje úsek C až D?

Na obrázku jsou znázorněny dráhy dvou automobilů Na obrázku jsou znázorněny dráhy dvou automobilů. Určete: a) dráhu vozidla A v čase 3 s po startu. b) rychlost vozidla B vzhledem k vozovce. c) za jak dlouho ujede vozidlo B dráhu 12 km?

Použité zdroje: Tesař J., Jáchim F., Fyzika 2 pro ZŠ, Síla a její účinky-Pohyb těles, pedagogické nakladatelství, a.s., SPN 2008. Rauner K., Havel V., a kol., Fyzika 7 pro ZŠ a víceletá gymnázia, Nakladatelství Fraus 2005 galerie office http://fyzikalniulohy.cz/uloha.php?uloha=226 [cit:2012-10-31] http://fjv.sweb.cz/prikl/Fprikl2x1_soubory/image001.gif [cit:2012-10-31] http://www.zslado.cz/vyuka_fyzika/e_kurz/7/rychlostdraha/vykl_soubory/graf%202.gif [cit:2012-10-31] http://fjv.sweb.cz/prikl/Fprikl2x1_soubory/image003.gif [cit:2012-10-31] http://www.zsstenovice.cz/skolnitesty/1319799131/otazka15.jpg [cit:2012-10-31] http://www.vyukovematerialy.cz/fyzika/obr7/graf.jpg [cit:2012-10-31] http://fyzikalniulohy.cz/_upload/00136/vytah_rychlost.gif [cit:2012-10-31] http://www.sbirkaprikladu.cz/userfiles/4/image/a87_001.png [cit:2012-10-31]

Metodika prezentace: Prezentace slouží k naučení nového učiva s využitím poznatků z minulých hodin. Žák umí popsat fyzikální veličinu „rychlost“, dokáže použít vzorec pro výpočet rychlosti, dráhy a času. Žák umí vytvořit tabulku, naučí se pravidla tvorby grafu závislosti rychlosti na čase a pravidla tvorby grafu závislosti dráhy na čase. Žák umí z tabulky odpovídat na různé otázky týkající se pohybu těles. Žák se naučí vytvořit graf závislosti rychlosti na čase. Žák se naučí vytvořit graf závislosti dráhy na čase. Žák umí z grafu vypočítat průměrnou rychlost tělesa. Žák umí číst z tabulky. Žák umí číst z grafu. Žák popíše z grafu pohyb tělesa.