Přírodní vědy DUM 22 Základní podmínky života PŮDA II.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Vznik a složení půdy Vznik půdy
Advertisements

Elektronická učebnice - I
Pedosféra Autorem materiálu, není-li uvedeno jinak, je Jitka Dvořáková.
PEDOSFÉRA.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Iveta Konvičná Dostupné z Metodického portálu ISSN , financovaného.
PŮDA.
Autorem materiálu, není-li uvedeno jinak, je Bc. Jana Kloučková
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Iveta Konvičná Dostupné z Metodického portálu ISSN , financovaného.
Název projektu: Modernizace vzdělávání Pořadové číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Název klíčové aktivity:NOVACE A ZKVALITNĚNÍ VÝUKY V OBLASTI PŘÍRODNÍCH.
PŮDA 10 cm půdy se vytváří 100 let.
Přírodopis – Společenstva organismů a populace Anotace: Tato prezentace slouží jako učební materiál pro seznámení s pojmy společenstvo organismů, biodiverzita.
AnotacePrezentace k finanční gramotnosti. RPSN – roční procentuální sazba nákladů - základní informace. AutorČekalová Sylva JazykČeština Očekávaný výstupZnát.
Anotace Prezentace pro žáky k finanční gramotnosti, seznámení s podobou měny členských států EU AutorHolomková Lenka JazykČeština Očekávaný výstup Vyjasnění.
Průřezové téma - Enviromentální výchova Základní podmínky života - SVĚTLO Anotace: Prezentace slouží jako výukový materiál k průřezovému tématu EV Základní.
Výchova k občanství RODINA
Anotace Finanční gramotnost –Kvíz Hospodaření s penězi na svačinu AutorHolomková Lenka JazykČeština Očekávaný výstup Hospodaření s kapesným na svačinu.
Průřezové téma - Enviromentální výchova Lidské aktivity a životní prostředí Zdroje energie III. Alternativní zdroje 2/2 Anotace: Prezentace slouží jako.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Lenka Knotková. Dostupné z Metodického portálu ; ISSN Provozuje.
AnotacePrezentace k procvičení čtení s porozuměním a k rozvoji přírodovědných vědomostí o vodních plochách a zvířatech žijících u nich. AutorMgr. Zdeňka.
Anotace Prezentace pro žáky k finanční gramotnosti, seznámení se s bezhotovostním platebním stykem AutorHolomková Lenka JazykČeština Očekávaný výstup Vyjasnění.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Čekalová Sylva. Dostupné z Metodického portálu ; ISSN Provozuje Národní.
PŘÍRODOPIS HOUBY - TEST Anotace: Prezentace je doplňkovým výukovým materiálem k učivu o houbách. Slouží k procvičení poznávání základních zástupců hub,
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Irena Čiháková Dostupné z Metodického portálu ; ISSN Provozuje Národní.
AnotacePrezentace k finanční gramotnosti. Exekuce – základní informace AutorČekalová Sylva JazykČeština Očekávaný výstupSeznámit se s pojmem exekuce. Získat.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Lenka Knotková. Dostupné z Metodického portálu ; ISSN Provozuje.
Průřezové téma - Enviromentální výchova Základní podmínky života - TEPLO Anotace: Prezentace slouží jako výukový materiál k průřezovému tématu EV Základní.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Lenka Knotková. Dostupné z Metodického portálu ; ISSN Provozuje.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Lenka Knotková. Dostupné z Metodického portálu ; ISSN Provozuje.
SPOLEČENSTVO LESA Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Lenka Knotková. Dostupné z Metodického portálu ISSN:
AnotacePrezentace pro žáky k finanční gramotnosti, seznámení s podobou měny EURO AutorHolomková Lenka JazykČeština Očekávaný výstup Vyjasnění pojmů k finanční.
Průřezové téma - Enviromentální výchova Lidské aktivity a problémy životního prostředí EKOLOGICKÉ ZEMĚDĚLSTVÍ Anotace: Prezentace slouží jako výukový materiál.
Průřezové téma - Enviromentální výchova Základní podmínky života - Voda Anotace: Prezentace slouží jako výukový materiál k průřezovému tématu EV Základní.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Irena Čiháková Dostupné z Metodického portálu ; ISSN Provozuje Národní.
Průřezové téma - Enviromentální výchova Základní podmínky života - Vzduch Anotace: Prezentace slouží jako výukový materiál k průřezovému tématu EV Základní.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Lenka Knotková. Dostupné z Metodického portálu ; ISSN Provozuje.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Lenka Knotková. Dostupné z Metodického portálu ; ISSN Provozuje.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Lenka Knotková. Dostupné z Metodického portálu ; ISSN Provozuje.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Lenka Knotková. Dostupné z Metodického portálu ; ISSN Provozuje.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Irena Čiháková Dostupné z Metodického portálu ; ISSN Provozuje Národní.
Průřezové téma - Enviromentální výchova Lidské aktivity a životní prostředí Zdroje energie II. Alternativní zdroje 1/2 Anotace: Prezentace slouží jako.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Irena Čiháková Dostupné z Metodického portálu ; ISSN Provozuje Národní.
Anotace Pracovní list k procvičení znalostí o zemské kůře, horninách a nerostech AutorDagmar Kaisrová JazykČeština Očekávaný výstup Plynulé čtení s porozuměním.Výchova.
Přírodopis – Vesmír Anotace: Prezentace slouží jako výukový materiál k učivu o vesmíru. Jsou zde uvedené základní vlastnosti planet sluneční soustavy včetně.
Přírodní vědy DUM 2 SPOLEČENSTVA ORGANISMŮ A POPULACE
Anotace Prezentace pro žáky k finanční gramotnosti, seznámení s podobou českých mincí Autor Čekalová Sylva Jazyk Čeština Očekávaný výstup Vyjasnění pojmů.
Přírodní vědy DUM 11 Vztahy ve společenstvu organismů
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Siločáry elektrického pole
Pedosféra.
LÉKÁRNIČKA Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Ludmila Jakubcová. Dostupné z Metodického portálu ; ISSN
Přírodní vědy DUM 17 Základní podmínky života VODA
Průřezové téma - Enviromentální výchova Základní podmínky života – Půda II. Anotace: Prezentace slouží jako výukový materiál k průřezovému tématu EV Základní.
Anotace Sčítání bankovek - kvíz Autor Holomková Lenka Jazyk Čeština
AUTOR: Mgr. Danuše Lebdušková NÁZEV: VY_32_INOVACE_147_ Půda
Přírodní vědy DUM 21 Základní podmínky života PŮDA I.
Název DUM: VY_32_INOVACE_XVI_1_13_Půda
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM:
Tělesa – krychle Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM:
PŮDA Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Jitka Kratochvílová Havlová. Dostupné z Metodického portálu ; ISSN
VOLBY Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Irena Čiháková Dostupné z Metodického portálu ; ISSN Provozuje.
PŘEDVOLEBNÍ KAMPAŇ Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Irena Čiháková Dostupné z Metodického portálu ; ISSN
POLICIE ČESKÉ REPUBLIKY
Průřezové téma - Enviromentální výchova Základní podmínky života – Půda I. Anotace: Prezentace slouží jako výukový materiál k průřezovému tématu EV Základní.
Autor: Mgr.Renata Viktorinová
PRÁVNÍ ZÁKLADY STÁTU – SLOŽKY STÁTNÍ MOCI
VY_32_INOVACE_ZE6-14 Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Autor:
Přírodopis DUM 11 Vztahy ve společenstvu organismů
České mince Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Jaroslava Strejčková. Dostupné z Metodického portálu ISSN
Autorem materiálu, není-li uvedeno jinak, je Bc. Jana Kloučková
Název projektu Zlepšení podmínek vzdělávání na základních školách
Prezentace určena pro názornou ukázku toho, co je více a co je méně.
Transkript prezentace:

Přírodní vědy DUM 22 Základní podmínky života PŮDA II. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Lenka Knotková. Dostupné z Metodického portálu www.rvp.cz ; ISSN 1802-4785. Provozuje Národní ústav pro vzdělávání, školské poradenské zařízení a zařízení pro další vzdělávání pedagogických pracovníků (NÚV).

Autor:Mgr. Lenka Knotková Jazyk:Čeština Anotace: Prezentace slouží jako výukový materiál k průřezovému tématu EV Základní podmínky života či učivu o neživé přírodě. Navazuje na prezentaci Půda I. a jejím obsahem je učivo o půdě, jejím složení a základních vlastnostech. Prezentace je doplněna návody na 3 jednoduché pokusy a též hypertextovým odkazem na vhodný pořad o půdě. Na konci je několik otázek k zopakování učiva. K procvičení znalostí lze použít výukový materiál Riskuj – Neživá příroda. Autor:Mgr. Lenka Knotková Jazyk:Čeština Očekávaný výstup: Informovanost o půdě, posílení vztahu a odpovědnosti k neživé přírodě, ochrana přírody. Procvičení čtenářské gramotnosti. Procvičení logického uvažování, práce s návodem a zručnosti. Speciální vzdělávací potřeby: PC Klíčová slova: podmínky – život – půda Druh učebního materiálu: prezentace Druh interaktivity:Aktivita Cílová skupina:Žák Stupeň a typ vzdělávání: základní vzdělávání speciální – druhý stupeň Typická věková skupina:12 - 15 let Celková velikost: 1,91 MB Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Lenka Knotková. Dostupné z Metodického portálu www.rvp.cz ; ISSN 1802-4785. Provozuje Národní ústav pro vzdělávání, školské poradenské zařízení a zařízení pro další vzdělávání pedagogických pracovníků (NÚV).

Vrstvy půdy: 1. ornice – tenká vrstva úrodné půdy. Je na povrchu. 2. spodní vrstva půdy 3. hornina – to je skála, která tvoří podloží Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Lenka Knotková. Dostupné z Metodického portálu www.rvp.cz ; ISSN 1802-4785. Provozuje Národní ústav pro vzdělávání, školské poradenské zařízení a zařízení pro další vzdělávání pedagogických pracovníků (NÚV).

Složení půdy Půda obsahuje zrnka písku, štěrk a kamínky. Můžeš si to jednoduše vyzkoušet. Pokus č. 1 – Složení půdy Vezmi lopatku půdy a rozpusť ji ve sklenici vody. Uvidíš, jak se postupně usazují kamínky, štěrk a nakonec lehká zrnka písku. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Lenka Knotková. Dostupné z Metodického portálu www.rvp.cz ; ISSN 1802-4785. Provozuje Národní ústav pro vzdělávání, školské poradenské zařízení a zařízení pro další vzdělávání pedagogických pracovníků (NÚV).

Pokus č. 2 – Přítomnost vody v půdě Půda obsahuje vodu. Pokus č. 2 – Přítomnost vody v půdě Naber na lžíci půdu. Zapal svíčku a lžíci s půdou nad ní zahřívej. Nad lžící drž skleněnou (nebo umělohmotnou) desku. Po chvíli se z půdy začne odpařovat voda a bude se na skle srážet v kapky. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Lenka Knotková. Dostupné z Metodického portálu www.rvp.cz ; ISSN 1802-4785. Provozuje Národní ústav pro vzdělávání, školské poradenské zařízení a zařízení pro další vzdělávání pedagogických pracovníků (NÚV).

Pokus č. 3 – Přítomnost vzduchu v půdě Půda obsahuje vzduch. Pokus č. 3 – Přítomnost vzduchu v půdě Vezmi lopatku půdy a ponoř ji do nádoby s vodou. Uvidíš, jak z půdy unikají bublinky vzduchu. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Lenka Knotková. Dostupné z Metodického portálu www.rvp.cz ; ISSN 1802-4785. Provozuje Národní ústav pro vzdělávání, školské poradenské zařízení a zařízení pro další vzdělávání pedagogických pracovníků (NÚV).

Půda má různé vlastnosti a je velmi různá na různých místech. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Lenka Knotková. Dostupné z Metodického portálu www.rvp.cz ; ISSN 1802-4785. Provozuje Národní ústav pro vzdělávání, školské poradenské zařízení a zařízení pro další vzdělávání pedagogických pracovníků (NÚV).

Kvalita půdy závisí na množství vody, vzduchu, humusu a také druhu horniny, ze které vznikla. Humus = úrodná část půdy, která je tvořena částmi odumřelých rostlin a živočichů. Dobrá půda je vzácnost! Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Lenka Knotková. Dostupné z Metodického portálu www.rvp.cz ; ISSN 1802-4785. Provozuje Národní ústav pro vzdělávání, školské poradenské zařízení a zařízení pro další vzdělávání pedagogických pracovníků (NÚV).

Podle kvality dělíme půdu na: Černozem – obsahuje hodně humusu, je tmavá a úrodná. Nejvíce je v nížinách. Hnědozem – obsahuje méně humusu. Není tak úrodná jako černozem a musí se přihnojovat. Podzolová zem – nekvalitní , šedá půda, chudá a kyselá. Je to půda jehličnatých lesů. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Lenka Knotková. Dostupné z Metodického portálu www.rvp.cz ; ISSN 1802-4785. Provozuje Národní ústav pro vzdělávání, školské poradenské zařízení a zařízení pro další vzdělávání pedagogických pracovníků (NÚV).

Živočichové žijící v půdě: půdní bakterie půdní hmyz žížala obecná hlodavci – rejsek, sysel, křeček hmyzožravci - krtek Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Lenka Knotková. Dostupné z Metodického portálu www.rvp.cz ; ISSN 1802-4785. Provozuje Národní ústav pro vzdělávání, školské poradenské zařízení a zařízení pro další vzdělávání pedagogických pracovníků (NÚV).

Ochrana půdy Člověk musí půdu chránit a starat se o ní, bez půdy by nepřežil on ani zvířata a rostliny. Ochrana půdy: šetrné používání hnojiv (hnojit co nejvíce přírodními hnojivy) zamezování odplavování půdy vysazováním mezí šetrné hospodaření s půdou, pěstování vhodných rostlin nezabírat velké plochy půdy pro výstavbu domů, parkovišť apod. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Lenka Knotková. Dostupné z Metodického portálu www.rvp.cz ; ISSN 1802-4785. Provozuje Národní ústav pro vzdělávání, školské poradenské zařízení a zařízení pro další vzdělávání pedagogických pracovníků (NÚV).

Zajímavosti: Vlivem tání ledovců stoupá hladina moře a postupně zaplavuje pobřežní státy. Za 60 let oceán zatopí celé Nizozemsko. Pokud by se rozdělila nezastavěná půda v ČR, měl by každý Čech pole o rozměrech 3m x 1 km. Úrodná půda se dá v malé míře vyrábět kompostováním, při kterém se smíchá neúrodná půda s odumřelými rostlinami. Zhruba za půl roku vznikne kvalitní černozem. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Lenka Knotková. Dostupné z Metodického portálu www.rvp.cz ; ISSN 1802-4785. Provozuje Národní ústav pro vzdělávání, školské poradenské zařízení a zařízení pro další vzdělávání pedagogických pracovníků (NÚV).

Pokud se chcete o půdě dovědět více, hezký pořad, který trvá 17 minut, najdete na této webové adrese (stačí pouze kliknout) - http://www.ceskatelevize.cz/porady/1058605092-moudronos/209572244400002-po-cem-slapeme/ Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Lenka Knotková. Dostupné z Metodického portálu www.rvp.cz ; ISSN 1802-4785. Provozuje Národní ústav pro vzdělávání, školské poradenské zařízení a zařízení pro další vzdělávání pedagogických pracovníků (NÚV).

Zamysli se: 1. Co je to půda a jak vniká? 2. Vzpomeneš si alespoň na 4 funkce půdy? 3. Co všechno obsahuje půda? 4. Jaké znáš druhy země? 5. Znáš nějaké hospodářské rostliny? 6. Která zvířata žijí v půdě či tam mají svůj domov či skrýš? 7. Je na školní zahradě kompost? 8. Jak může člověk chránit půdu? Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Lenka Knotková. Dostupné z Metodického portálu www.rvp.cz ; ISSN 1802-4785. Provozuje Národní ústav pro vzdělávání, školské poradenské zařízení a zařízení pro další vzdělávání pedagogických pracovníků (NÚV).

Zdroj: Klipart AUTOR NEUVEDEN. kids.britannica.com [online]. [cit. 7.8.2012]. Dostupný na WWW: <http://media.web.britannica.com/eb-media/55/28355-004-64219017.jpg>. AUTOR NEUVEDEN. burgstaedt.de [online]. [cit. 7.8.2012]. Dostupný na WWW: <http://www.burgstaedt.de/burgstaedt/_images/bilder/natur_umwelt/streuhspitzmaus_st_a.jpg >. AUTOR NEUVEDEN. latrynask.blog.cz [online]. [cit. 7.8.2012]. Dostupný na WWW: <http://nd01.jxs.cz/213/105/bf44f63402_48618901_o2.jpg>. http://www.ceskatelevize.cz/porady/1058605092-moudronos/209572244400002-po-cem-slapeme/ Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Lenka Knotková. Dostupné z Metodického portálu www.rvp.cz ; ISSN 1802-4785. Provozuje Národní ústav pro vzdělávání, školské poradenské zařízení a zařízení pro další vzdělávání pedagogických pracovníků (NÚV).