2. Křivka poptávky a Engelova křivka

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Mikroekonomie II – přednáška č. 2: Analýza spotřebitelské poptávky
Advertisements

C) Změna optima při změně mzdové sazby
C) Engelovy křivky.
Mikroekonomie II Poptávka Ing. Vojtěch Jindra Katedra ekonomie (KE)
Ing. Vojtěch Jindra Katedra ekonomie (KE)
Mikroekonomie I Cvičení 5 – Tržní poptávka, elasticity poptávky
Chování spotřebitele a formování poptávky
Mikroekonomie I Tržní poptávka, elasticita poptávky
Mikroekonomie I Chování spotřebitele: užitečnost a poptávka
Poptávka na trhu zboží a služeb
Ing. Jaroslav ŠETEK, Ph.D. Katedra ekonomiky, JČU
Ing. Vojtěch Jindra Katedra ekonomie (KE)
11. CHOVÁNÍ SPOTŘEBITELE A FORMOVÁNÍ POPTÁVKY 1 Chování spotřebitele a formování poptávky.
D) Substituční a důchodový efekt
D) Užitek a optimální rozhodnutí
B) Křivka poptávky.
B) Nabídková funkce.
Seminář 4. Racionální chování spotřebitele a výrobce
A) Determinanty poptávky po volném čase
Mikroekonomie I Užitek spotřebitele a odvození poptávky Ing. Vojtěch Jindra Katedra ekonomie (KE)
Agregátní poptávka a nabídka Martina Hedvičáková
Seminář 2. Nabídka a poptávka
Křivka (spotřebitelské) poptávky
Seminář 4. Trh a tržní mechanismus
Poptávka nabídka a tržní rovnováha
Poptávka nabídka a tržní rovnováha
Základy ekonomie Seminář 4. Trh a tržní mechanismus.
Elasticity poptávky a nabídky
Sportovní a podnikatelská střední škola, spol. s r.o. Ekonomika a marketing I. ročník Vyučující PhDr. Jan Sinkule Nabídka na trhu výrobků a služeb  Nabídka.
Doc. Ing. Pavel Janíčko,CSc.
Teorie poptávky a užitek, chování spotřebitele
Sportovní a podnikatelská střední škola, spol. s r.o. Ekonomika a marketing I. ročník Vyučující PhDr. Jan Sinkule Poptávka na trhu výrobků a služeb  Poptávka.
Mikroekonomie II Příjmy firmy Ing. Vojtěch Jindra
Analýza chování spotřebitele Jak se chová racionální spotřebitel?
Analýza poptávky. Poptávka po produkci firmy jako významný parametr rozhodování firmy. Faktory determinující poptávku a odhady poptávkových funkcí. Alternativní.
Agregátní poptávka a agregátní nabídka
Ing. Hana Kročová EKONOMIKA Anotace Materiál seznamuje se základními pojmy nabídka, faktory ovlivňující nabídku, cena. Musí být doplněn.
EKONOMIKA OA KUBELÍKOVA. ELASTICITA POPTÁVKY [ing. Jaromír TIŠER]
Poptávka na trhu zboží a služeb Ing. Vojtěch Jindra
Seminář 2. Nabídka a poptávka
2. Analýza spotřebitelské poptávky
II. Analýza poptávky Přehled témat
2 JAK FUNGUJE TRH.
Poptávka a poptávané množství
Struktura přednášky Analýza poptávky
A) Determinanty poptávky po produktech a službách
Základy ekonomie Seminář 4. Racionální chování spotřebitele a výrobce.
Ing. Dagmar Palatová Poptávka Ing. Dagmar Palatová
TRH A TRŽNÍ MECHANISMUS Kolektiv žáků 4.I. Nabídka Nabídka je ekonomický pojem vyjadřující objem výstupu výroby, které chce vyrábějící subjekt na trhu.
Podstata přebytku spotřebitele
2 JAK FUNGUJE TRH.
Formování poptávky Faktory ovlivňující individuální poptávku
Základy ekonomie Seminář 6..
Nabídka a poptávka Nabídka množství zboží, které jsou prodávající ochotni dodat na trh při určité ceně, na určitém místě a v určitém čase tržní nabídka.
 Celková (T) a mezní (M)  T  M > 0 (T roste konvexně  M kladná a roste, T roste konkávně  M kladná a klesá, T roste konkávně  M kladná a klesá, T.
Trh a tržní mechanismus PREZENTACE. Trh Trh a tržní ekonomika cenový systém soukromé vlastnictví konkurence.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Kateřina Linková. Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného.
Trh a tržní mechanismus Trh, rozdělení trhu. Trh  je základní prvek tržního hospodářství  je schopen za určitých podmínek koordinovat či přímo řídit.
5 FIRMA A SPOTŘEBITEL.
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace
Základy nabídky a poptávky, trh a tvorba ceny TNH 1 (S-2)
POPTÁVKa A NABÍDKA Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Kateřina Linková. Dostupné z Metodického portálu ISSN: ,
Poptávka nabídka a tržní rovnováha
Seminář 3. Trh a tržní mechanismus
5 FIRMA A SPOTŘEBITEL.
Úvodní seminář Národní hospodářství
Poptávka po volném čase
Spotřebitelská volba a utváření poptávky
Základy nabídky a poptávky, trh a tvorba ceny TNH 1 (S-2)
Tržní síly nabídky a poptávky, elasticita a její aplikace TNH 1 (S-3)
Transkript prezentace:

2. Křivka poptávky a Engelova křivka

Poptávka a křivka poptávky Funkce poptávky: QDX = f (PX, I, PY, Pr, H, T, S) kde: QDX udává poptávané množství, f znamená „je funkcí (čeho)“, PX je vlastní cena dané komodity, PY je cena ostatního zboží, I příjem, Pr preference, H dostupný volný čas,T přístup k dopravě a S znamená sezónní faktory. (2) Libuše Macáková

Závisle a nezávisle proměnná poptávané množství (na pravé straně rovnice) - závisle proměnná, proměnné jako cena statku, příjem a volný čas (na pravé straně rovnice) jsou nezávisle proměnné. Problém nestálosti nezávisle proměnných v daném časovém období - všechny nezávisle proměnné jsou brány jako konstantní kromě té, kterou právě zkoumáme: předpoklad ceteris paribus (2) Libuše Macáková

Křivka poptávky Poptávková křivka znázorňuje počet jednotek určitého statku, který je v určitý čas poptáván v závislosti na výši ceny daného statku; při kreslení křivek poptávky je obvyklé znázorňovat změny v ceně (která je nezávisle proměnnou) na vertikální ose grafu změny množství (závisle proměnná) na horizontální ose. Pokles ceny vede zpravidla k růstu poptávaného množství: z PA na PB povede k nárůstu poptávaného množství z  QA na QB. (2) Libuše Macáková

Klesající křivka poptávky Pokles ceny z PA na PB povede k nárůstu poptávaného množství z  QA na QB: (2) Libuše Macáková

Změna poptávky příjem, cena komplementů nebo substitutů, preference, sezónnost, počasí a proměny módy - změna některé z těchto proměnných = posun křivky poptávky doprava nebo doleva: Např. změna nominálního důchodu - při konstantních cenách růst důchodu vyvolá zpravidla růst poptávky, pokles důchodu pokles poptávky (2) Libuše Macáková

Posun křivky poptávky d0 je původní funkce poptávky: posun křivky poptávky vpravo (na d1) - při dané ceně je poptáváno více posun vlevo (na d2) - při dané ceně je poptáváno méně (2) Libuše Macáková

Poptávka a Engelova křivka E. Engel – zákon: podíl příjmu vynaloženého na potraviny se s rostoucím příjmem snižuje (podíl výdajů na oblečení a bydlení s rostoucím příjmem zůstává konstantní a podíl výdajů na ostatní zboží roste.) Engelova křivka (EC) charakterizuje dopad změny příjmu na spotřebu různých výrobků a služeb: příjem (I) na horizontální ose grafu množství daného statku (X) na vertikální ose (2) Libuše Macáková

Různé Engelovy křivky Statek: a) normální b) méněcenný c) příjmově neutrální (2) Libuše Macáková

Engelova křivka pro normální statky EC s pozitivní směrnicí - produkty, u nichž poptávané množství roste společně se spotřebitelovým příjmem = normální statky (jídlo v restauraci, koupě sportovních oděvů, zahraniční dovolené, sledování videoher atd.): příjem nad hodnotou I0 – s růstem I poptávané množství statku také roste příjem pod hodnotou I0 – nespotřebovávají se žádné jednotky tohoto statku (2) Libuše Macáková

Engelova křivka pro méněcenné statky EC s negativní směrnicí - produkty, u nichž poptávané množství s růstem spotřebitelova příjmu klesá = méněcenné statky (podřadné víno, méně kvalitní oblečení atd.): příjem pod hodnotou ISTOP – nespotřebovává se žádná jednotka tohoto statku (2) Libuše Macáková

Engelova křivka pro statky luxusní a nezbytné poptávané množství statku roste rychleji nebo pomaleji než příjem, stejné tempo růstu příjmu a poptávaného množství je spíše výjimkou (2) Libuše Macáková

Engelova křivka konkávní a konvexní V případě, ilustrovaném konvexní Engelovou křivkou - tzv. luxusní statky Ve případě ilustrovaném konkávní Engelovou křivkou - tzv. statky nezbytné (2) Libuše Macáková

Engelova křivka pro statek s měnícími se vlastnostmi při nízkém příjmu se nespotřebovávají žádné jednotky statku když příjem vzroste nad určitou hodnotu, poptávané množství statku roste – statek je statkem normálním pro další zvyšování příjmu v určitém intervalu je statek příjmově neutrálním, tzn. že se poptávané množství při růstu příjmu nemění při dalším zvyšování příjmu je spotřebováváno méně zboží, statek se stal méněcenným když příjem dosáhne určité hodnoty, nespotřebovává se žádná jednotka statku (2) Libuše Macáková

Engelova křivka pro statek s vlastnostmi normálního i méněcenného statku (2) Libuše Macáková

Engelova výdajová křivka Engelova výdajová křivka (EEC) – vztah mezi změnou příjmu a změnou výdajů na určitý statek či skupinu statků na horizontální ose – příjem na vertikální ose – spotřebitelovy výdaje (E) na statek či skupinu statků Engelovu výdajovou křivku doplňuje speciální přímka - přímka 45° - body, ve kterých se příjem přesně rovná výdajům (platí E = I ). (2) Libuše Macáková

EEC = I (2) Libuše Macáková

Engelova výdajová křivka pro různé statky (2) Libuše Macáková

Engelova výdajová křivka pro normální i méněcenné statky EEC konkávní - na danou skupinu statků se potřebitel vynakládá stále menší část příjmu (jídlo konsumované doma) EEC konvexní - na danou skupinu statků se potřebitel vynakládá stále větší část příjmu (aktivity volného času) EEC nejprve rostoucí a od určité výše příjmu klesající - v dané skupině statků od této výše příjmu převládají podřadné výrobky či služby (2) Libuše Macáková