Vnitřní energie tělesa

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Proč se tělesa zahřívají při tření?
Advertisements

Těleso a látka.
Základní škola národního umělce Petra Bezruče, Frýdek-Místek, tř. T. G
Tepelná výměna prouděním
Změny teploty těles tepelnou výměnou
Polovodiče typu N a P Si Si Si Si Si Si Si Si Si
KINETICKÁ TEORIE STAVBY LÁTEK.
Základní škola národního umělce Petra Bezruče, Frýdek-Místek, tř. T. G. Masaryka 454 Projekt SIPVZ 2005.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO:
Těleso a látka Tělesa = předměty, které pozorujeme
12. Základní poznatky molekulové fyziky a termodynamiky
Těleso a látka Tělesa = předměty, které pozorujeme
PROČ SE TĚLESA ZAHŘÍVAJÍ PŘI TŘENÍ
01. Energie tělesa jako celku Těleso jako celek má svoji: - polohovou energii (lyžař stojící na kopci) - pohybovou energii (jedoucí lyžař) Energie tělesa.
Základní poznatky molekulové fyziky a termodynamiky
ENERGIE Energie souvisí s pohybem a s možností pohybu, je to tedy nějaká míra množství pohybu. FORMY ENERGIE Mechanická (kinetická, potenciální) Vnitřní.
Složení a vlastnosti látek a jejich částic
Molekulová fyzika a termika
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Kladno, Vodárenská 2115 Autor: Mgr. Karolína Hadrbolcová Materiál: VY_52_INOVACE_PV14.31 Téma: Hustota látek.
VNITŘNÍ ENERGIE TĚLESA
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Kladno, Vodárenská 2115
Využití multimediálních nástrojů pro rozvoj klíčových kompetencí žáků ZŠ Brodek u Konice reg. č.: CZ.1.07/1.1.04/ Předmět : Fyzika Ročník : 9. Téma.
Základní škola Zlín, Nová cesta 268, příspěvková organizace
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
Fyzika 6.ročník ZŠ Látky a tělesa Stavba látek Creation IP&RK.
ZŠ, ZUŠ a MŠ Kašperské Hory, Vimperská 230 Předmět: FYZIKA Ročník: 8.
Teplo Ing. Radek Pavela.
Digitální učební materiál
Tepelné jevy.
KINETICKÁ TEORIE LÁTEK
Látky mohou mít tři skupenství:
-14- Vnitřní energie, práce a teplo, 1. td. Zákon Jan Klíma
Vnitřní energie tělesa
Kompendium fyziky pro 8. a 9. ročník
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Vzdělávací oblast:Člověk a příroda Předmět:Fyzika Ročník:8. ročník Klíčová slova:Tepelná výměna Autor:Mgr.
Částicová stavba látek
Brownův pohyb, difuze, osmóza
Šíření tepla Milena Gruberová Jan Hofmeister Lukáš Baťha Tomáš Brdek
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO: NÁZEV: VY_32_INOVACE_184_Energie AUTOR: Ing. Gavlas Miroslav ROČNÍK, DATUM: 8.,
Nerovnoměrný a rovnoměrný pohyb
VY_32_INOVACE_11-01 Mechanika II. Mechanická práce.
IONIZACE PLYNŮ.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Radomír Tomášů Název šablonyIII/2.
Název školy: Základní škola Městec Králové Autor: Mgr.Jiří Macháček Název: VY_32_INOVACE_09_F8 Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Téma: Vnitřní energie.
Vnitřní energie tělesa. Struktura prezentace otázky na úvod teorie příklad využití v praxi otázky k zopakování shrnutí.
Základní škola Emila Zátopka Zlín, příspěvková organizace, Štefánikova 2701, Zlín EU PENÍZE ŠKOLÁM OP VK Zlepšení podmínek pro vzdělávání.
 Anotace: Materiál je určen pro žáky 8. ročníku, slouží k naučení nového učiva. Na jednoduchých pokusech popis a vysvětlení přenosu části své pohybové.
Změny vnitřní energie. Struktura prezentace otázky na úvod teorie příklad využití v praxi otázky k zopakování shrnutí.
VY_32_INOVACE_ Název výukového materiálu: Difúze a Brownův pohyb (Látka a těleso) Předmět: Fyzika Autor: Mgr. Ivana Šnáblová Cílová skupina:
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště AUTOR: Mgr. Libor Zemánek NÁZEV: Zahřívání těles při tření TÉMATICKÝ CELEK:
 Anotace: Materiál je určen pro žáky 8. ročníku, slouží k naučení nového učiva. Změna teploty těles tepelnou výměnou Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300.
12. Základní poznatky molekulové fyziky a termodynamiky
Molekulová fyzika a termika
Vlastnosti plynů VY_32_INOVACE_36_Vlastnosti_plynu
-14- Vnitřní energie, práce a teplo, 1. td. Zákon Jan Klíma
Elektrická práce a elektrická energie
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Teplo VY_32_INOVACE_19_Teplo Autor: Pavlína Čermáková
Datum: Název školy: Základní škola Městec Králové
Datum: Název školy: Základní škola Městec Králové
MĚRNÁ TEPELNÁ KAPACITA
zpracovaný v rámci projektu
Fyzika 6.ročník ZŠ Látky a tělesa Stavba látek Creation IP&RK.
Atomy a molekuly.
Vlastnosti atomů a molekul
Vlastnosti kapalných látek
IONIZACE PLYNŮ.
ELEKTRICKÉ VLASTNOSTI LÁTEK
Energie.
Transkript prezentace:

Vnitřní energie tělesa Zopakujme si: Tělesa a látky jsou složeny z atomů a molekul, které se neustále pohybují. Důkazy neustálého pohybu – Brownův pohyb a difúze. Rychlost pohybu atomů a molekul souvisí s teplotou tělesa – čím je teplota tělesa vyšší, tím rychleji se pohybují. Proč se cukr v horkém čaji rozpustí rychleji než ve studeném? Molekuly vody v horkém čaji, které narážejí na krystalky cukru se pohybují rychleji, než ve studeném čaji. Při nárazech se předává větší energie a proto je cukr v horkém čaji rozpuštěn rychleji.

Vnitřní energie tělesa Atomy a molekuly v látce se pohybují - mají proto pohybovou energii. Pokusme se rukou stlačit houbu. Je zřejmé, že při stačení vykonáme práci (působíme silou po dráze). Vykonaná práce by se měla uložit do energie. Do jaké? Atomy a molekuly v látce se mohou při různých situacích přitahovat nebo odpuzovat. Můžeme si představit mezi dvojicemi částic pružinky, které se mohou natahovat a stlačovat. Mají proto energii související s jejich vzájemnou polohou - polohovou energii.

Vnitřní energie tělesa Součet pohybových a polohových energií všech molekul v tělese se nazývá vnitřní energie tělesa. Na čem závisí vnitřní energie? více molekul v tělese → větší vnitřní energie větší teplota tělesa → větší vnitřní energie vnitřní energie závisí také na vzájemné poloze molekul v tělese

Vnitřní energie tělesa Jak můžeme zvýšit vnitřní energii tělesa např. vody v hrnci? 1. Zahřátím – položíme hrnec s vodou na rozpálený vařič. Rozkmitané atomy vařiče narážejí do atomů hrnce, tím se zvýší jejich vnitřní energie a následně rozkmitané atomy hrnce narážejí do molekul vody, čímž se zvyšuje vnitřní energie vody. 2. Působením síly, která koná práci – vodu mícháme šlehačem. Odporem prostředí se část pohybové energie přeměňuje na pohybovou energii molekul vody.

Vnitřní energie tělesa Jak můžeme zvýšit vnitřní energii kousku drátu? Vymysli co nejvíce způsobů. Ozářením Kováním Průchodem el. proudu Zahřáním nad plamenem… Kroucením Třením