Jan Činčera, Masarykova univerzita

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Národní seminář k metodám evaluací aktivit v oblasti globálního rozvojového vzdělávání (GRV) Praha, 2010 Analýza monitoringu a evaluace globálního rozvojového.
Advertisements

Genderový audit nástroj pro vyhodnocování prosazování genderové rovnosti na úrovni organizace orientován spíše na organizaci jako takovou než na dopady.
Hodnocení efektivity výuky z pohledu pedagogiky
Markéta Kadlecová: Evropské sítě NNO Evropské sítě NNO Zapojení českých sítí do nich Markéta Kadlecová Síťování nejen genderových NNO 24. ledna 2008.
METODY A TECHNIKY VÝZKUMU
Průzkum reakcí publika ČRo 1 – Radiožurnál na změny ve vysílání od ledna souhrn.
Evaluace programu 1 J.Hendl. Evidence based practice, politics Praxe založená na evidenci Odvozuje se od EBM (Evidence based medicine) – Archie Cochrane.
Evaluace programu Jan Činčera, 2010.
Sociologie – metody a techniky sociologického výzkumu
Výzkum (pedagogického zhodnocení) volného času
6. HODNOCENÍ VÝSLEDKŮ VZDĚLÁVÁNÍ
Principy, procesy a metody sebe-evaluace
Dotyková zařízení ve výuce​ KA4 Evaluace
 CONEO STRUKTURA PREZENTACE 1.Vymezení pojmu analýza tréninkových potřeb, přístup CONEO 1.Úrovně a metody ATP 2.Rozhraní zadavatel -dodavatel, vztahy.
Didaktické prostředky
Evropská strategie zaměstnanosti a víceúrovňové vládnutí – sen nebo skutečnost? Milena Jabůrková, Ondřej Mátl a Gabriela Nováková Zpráva zpracována pro.
Jak jste dopadli? Kvaliťák nebo kvantiťák? Kreativec nebo analytik?
 Pro hodnocení není žádný jednoznačný předpis či návod, žádná kuchařka.  Existují principy, metody, formy a prostředky a také specifické podmínky školy.
Brno, Projekt Q – Ram Popis studijního předmětu B. Tremlová, V. Celer, J. Doubek.
Metody sociálního výzkumu 2. Ročník LS 2010 Jabok, ETF 2. výukový blok.
Evaluační strategie a evaluační plán Prabir Ganguly EURO SERVICE GROUP, s.r.o. Seminář “Sebehodnocení projektu v rámci CIP EQUAL“, 27.
EVALUACE REALIZACE ICT STRATEGIE AUTOEVALUACE SLUŽEB ICT listopad 2006 (c) Radek Maca.
Segmentace občanského chování občanů v ČR jako nástroj pro přesnější zacílení občanského vzdělávání.
Spotřebitelský výzkum
VY_32_INOVACE_EKO_07 MARKETINGOVÝ VÝZKUM II. Autor: Ing. Hana Motyčková „Autor je výhradní tvůrce materiálu.“ Datum vytvoření: Klíčová slova:
Ošetřovatelský proces
DKV část 31 Design kvantitativního výzkumu 4. část ( ) Jiří Šafr UK FHS Historická sociologie (LS 2010)
Magisterské studium navazující I. ročník navazujícího studia – učitelství zdravotnických předmětů pro střední školy.
1 Úvod do modulu: Evaluace distančního vzdělávání Miroslava Dvořáková Olomouc 2007 akademie distančního vzdělávání.
Skupinové interview (Focus group)
Diplomový seminář I – 3. hodina Kontrola domácích úkolů – Úvod do DP 2. Návrh výzkumu: Cíle výzkumné práce a formulace výzkumných otázek.
Základní struktura projektu Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Název projektu: Kvalitní vzdělání je efektivní investice.
Střednědobé hodnocení Operačního programu Rybářství Ing. Kateřina Krylová.
Kvantitativní metody výzkumu v praxi
Virtuální AC/měření efektivity vzdělávání. Struktura virtuálního AC/DC Test znalostí Dilemata DialogSimulator Modelová situace off-line Sociogram Individuální.
Vzdělávání zaměstnanců
Metodologie výzkumu primární školy Nejběžnější metody.
Postup při empirickém kvantitativním výzkumu
Typy výzkumu  Kvantitativní  Kvalitativní  Smíšený  První zkoumá kolik lidí si co myslí atd …  Druhý co přesně si lidé myslí  Třetí je kombinací.
Výzkumné techniky Neintervenující výzkumné techniky Sekundární analýza
Výběrové šetření pracovních sil (VŠPS)
1 Evaluace a hodnocení EvaluaceAutoevaluace ©. 2 EVALUACE /Autoevaluace EVALUACE vyjadřuje souhrnně teorii, metodologii a praxi veškerého hodnocení nejrůznějších.
Metody sociálního výzkumu 3. blok Denní studium LS 2008/ blok.
Pilotní tréninky hotel Zlatý Orel K1- K14 Výsledky hodnocení tréninku kompetencí: Bilanční workshop hotel Troyer
Jeden svět na školách: Gruzie Jan Činčera, Jan Skalík, Bohuslav Binka Masarykova univerzita Brno Katedra environmentálních studií Člověk v tísni (CZ, GE)
Marketingové informace a marketingový výzkum. Marketingový informační systém sběr informací třídění informací analyzování informací distribuce informací.
Střednědobý plán rozvoje sociálních služeb v Ústeckém kraji na období konference Sociální služby v Ústeckém kraji Krajský úřad Ústeckého kraje.
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Oblast podpory 1.1 – Zvyšování kvality ve vzdělávání.
Sociální práce s dětmi a mládeží Průběh semináře PROČ? Smysl a cíl CO? Čeho si všímáme? JAK? Způsob zjišťování údajů Pozorování, sběr údajů REFERÁTY Požadavky.
Volný čas dětí a mládeže Průběh semináře PROČ? Smysl a cíl CO? Čeho si všímáme? JAK? Způsob zjišťování údajů Pozorování, sběr údajů REFERÁTY Požadavky.
6. HODNOCENÍ VÝSLEDKŮ VZDĚLÁVÁNÍ
Závěrečná evaluace vzdělávání cílové skupiny, shrnutí projektu
Varianty výzkumu Kroky výzkumu Výběrový soubor
Workshop pro tazatele Bc. Petr Pavlíček Bc. Artem Vartanyan
Didaktické prostředky
INTERAKCE KOMUNIKACE PEDAGOGICKÁ KOMUNIKACE
Mixed methods design (MMD)
Assessment centrum.
Projekt Impuls / Seminář
Projekt Impuls / Seminář
České Budějovice, červen 2016
Úvod do kvalitativního výzkumu
Osobnost supervizora Jitka Navrátilová
Průběh a evaluace poradenství – analytické výstupy
Model intenzivní podpory
Volnočasová pedagogika
Úvodní konference k projektu „Vybrané služby sociální prevence na území Jihomoravského kraje“ Tato konference je financována z Evropského.
Střední škola obchodně technická s. r. o.
Metody pedagogiky.
Výměna dobré praxe v rámci projektu „Domovník-preventista“
Transkript prezentace:

Jan Činčera, Masarykova univerzita Evaluace programu Jan Činčera, Masarykova univerzita

Paradigma Přístupy Role Metodologie Nástroje

Paradigma Pragmatismus Konstruktivismus Post-pozitivismus Transformativní

Paradigma Post-pozitivismus Kirkpatrickův model CIPP E&M Nestranná objektivita Kvantitativní, experiment Dotazník, test Paradigma Post-pozitivismus

Evaluace & monitoring (E&M) v projektech EU Má smysl program podpořit? Relevance Splnil program všechny plánované aktivity? Efektivita Nakládal program adekvátně s finančními prostředky? Úspornost Jak program změnil znalosti, postoje, chování… cílových skupin? Dopad Jaký přínos bude mít program po svém ukončení? Udržitelnost

Donald Kirkpatrick (1924-2014) Přiřaďte… Kirkpatrickův model Spokojenost Učení Chování Dopady Jak se žákům a učitelům program líbil? Jak se změnila četnost návštěv lesa dětmi? Berou si děti do přírody správné boty a oblečení? Vědí děti, jak si vytáhnout klíště? Jak se změnila návštěvnost CHKO? Jak hodnotí účastníci vystupování lektora? Bojí se děti chození do lesa méně? Donald Kirkpatrick (1924-2014)

Přiřaďte… CIPP Model Kontext (Context) V jakém prostředí se program odehrával? Vstupy (Inputs) Jaké byly vstupní kompetence účastníků? Jaké byly náklady programu? Procesy (Processes) Jak probíhaly aktivity programu? Výstupy (Products) Čeho program dosáhl? Do jaké míry použité komunikační prostředky odpovídají doporučením z oblasti sociálního marketingu? Jaký segment populace si kupuje výrobky Fair Trade? Jaký byl vliv programu na znalosti účastníků o Fair Trade? Jak často si brněnské matky na mateřské dovolené kupují Fair Trade? Jaké jsou nejčastější důvody pro zakupování výrobků Fair Trade? Zvýšil se zájem brněnských matek na mateřské dovolené o výrobky Fair Trade? Daniel L. Stufflebeam

Design: (kvazi-)/ experiment Pretest Posttest Posttest 2 Pretest - Posttest Posttest 2

Vedl program (Les ve škole) ke snížení obav dětí z pobytu v přírodě?   Počet Průměrný skór testu SD Průměrný skór položek Z P Před programem 55,6 19,3 2,75 Po programu 70 52,3 23,8 2,61 2,04 0,04*

Jak se ti líbí moje sbírka? Více než 80% lebek nedosahuje standardu EU… Jak se ti líbí moje sbírka? Pozitivistický evaluátor je nestranný, objektivní expert.

Paradigma Konstruktivismus Responsivní evaluace Goal free E Interpret Kvalitativní Rozhovor, pozorování Paradigma Konstruktivismus

Kvalitativní analýza: kódování Významová jednotka Koncept Kategorie Memo co já beru jako to negativum, je opravdu takové to … mlácení prázdné slámy, co si můžu přečíst, nepotřebuju, aby mi někdo přežvýkal, a navíc… to není exaktní věda, to je více méně věc názoru Prekoncept environmentální výchovy Orientace v oboru Respondent zjevně o oboru moc neví, ale neví, že toho ví málo. Myslí si, že to, co v oboru funguje, je věc názoru.

Konstruktivistický evaluátor je otevřený perspektivě respondentů. Respondenti interpretují svoji roli v komunitě jako jakási světélka v temnotách… Co lebky, držej? Konstruktivistický evaluátor je otevřený perspektivě respondentů.

Paradigma Pragmatismus Utilization – focused evaluation Kritický přítel Smíšený Rozhovor, pozorování, dotazníky, záznamy… Paradigma Pragmatismus

Role evaluátora: příklad evaluace programu Člověk a prostředí Analyzuje program (1-2/11) Přednáší o metodologii evaluace (1/11) Facilituje diskusi o programu (2/11-6/11) Pozoruje průběh programu a hodnotí lektory (9/11) Facilituje práci na novém programu (10/11- 04/12) Facilituje diskusi o evaluačním plánu (04- 08/12) Připravuje evaluační plán, řídí sběr dat, vyhodnocuje je a píše evaluační zprávu (08- 11/12) Prezentuje a diskutuje výsledky (1/12) Píše článek do recenzovaného časopisu Co dělá evaluátor? Foto: SEVER Evaluace orientovaná na uživatele (utilization focused evaluation) – vychází z potřeb zainteresovaných stran (stakeholders) M.Q. Patton

Proč se s nima o tom bavíš? Do evaluačního procesu je třeba zapojit všechny zainteresované strany… Proč se s nima o tom bavíš? Pragmatický evaluátor tančí mezi různými perspektivami.

Paradigma Transformativní Sociální spravedlnost Aktivista Smíšený Rozhovor, pozorování, dotazníky, záznamy… Paradigma Transformativní

Proporčně marginální zastoupení ženských lebek odráží zjevnou genderovou diskriminaci… Transformativní evaluátor aktivně bojuje za spravedlnost utlačované skupiny.

Interpretace dat a doporučení Analýza programu Evaluační otázky Plán evaluace Sběr a analýza dat Interpretace dat a doporučení Evaluační cyklus

Evaluace je proces kritického zkoumání programu. Zajímá mě jestli je program potřeba, běží podle plánu, jak ho berou děti a co s nima dělá.

Oblasti evaluace Analýza programu Vstupy Aktivity Krátkodobé dopady (spokojenost, učení) Střednědobé dopady (transfer do chování) Dlouhodobé dopady (vliv na komunitu) Analýza potřeb a nákladů Hodnocení implementace programu Sumativní evaluace Formativní evaluace

Evaluační otázky Jaké jsou vstupní kompetence žáků? Probíhá implementace podle očekávání? Jak program ovlivnil postoje cílové skupiny? Jak účastníci program interpretují?

Evaluační plán: příklad Evaluační otázka Respondenti Sběr dat Nástroj Analýza Jaký byl vliv programu na znalosti účastníků? Všichni, kteří absolvovali celý program, cca 100-120 respondentů. 1 týden před programem a 2 týdny po programu. Vědomostní test, 10 otázek s jednou správnou možností Analýza statistické významnosti rozdílu (Wilcoxonův test, alfa=0,05) Jaký význam přisuzují programu jeho absolventi? 10-12 absolventů celého programu, vzorek odpovídající struktuře účastníků 1 měsíc po ukončení programu Telefonické (skype) rozhovory Otevřené kódování, analýza témat Jak program ovlivnil praxi absolventů? Evaluační plán nemusí být fixní. Mění se v závislosti na průběžných zjištěních.

Co? Jak? Jak nejlépe ověřovat… Spokojenost Znalosti Postoje Dovednosti Chování Jak? Dotazník Rozhovor / focus group Pozorování Vědomostní test Analýza dokumentů

Interpretace výsledků Proč jsme nic nenašli? Chyba v evaluaci Chyba v teorii programu Chyba v implementaci programu

Co vyplývá z následujících evaluací…

Evaluační zpráva Max 1 strana s hlavními zjištěními Souhrn Co se má dozvědět někdo, kdo má na přečtení 5 minut (není v BP/DP). Popis a analýza programu Program Co program chce a jak je pravděpodobné, že se mu to podaří Jakým způsobem byla zpracována evaluace Metodologie Co, jak, kdy a kde se ověřovalo Odpovědi na evaluační otázky Výsledky Co se zjistilo Limity, úvahy, návrhy Diskuse a doporučení S čím mohou výsledky souviset, jaké byly „limity“ evaluace, co by se v programu mohlo změnit, jak jej dále zkoumat.

Lepší programy… PR …. Férové financování… Otevření diskuse… Hledání smyslu…

Špatná evaluace = špatné rozhodnutí Měří neměřitelné… Rozkol v organizaci… Ostuda u sponzorů… Stejně to všechno víme…

V evaluačních týmech… Vyberte vhodné evaluační paradigma Zformulujte evaluační otázky Navrhněte evaluační plán, zahrnující Volbu vhodných nástrojů k jednotlivým evaluačním otázkám Příklad typu položek / otázek / kategorií pro pozorování… Rozvahu o výběru vzorku Plán sběru dat

Díky za Vaši práci! Jan Činčera, Masarykova univerzita E-mail: honzacincera@gmail.com