Transport Accessibility at Regional/Local Scale and Patterns in Europe (TRACC) Dopravní dostupnost v regionálním/lokálním měřítku a územní diferenciace v Evropě Miroslav Marada katedra sociální geografie s regionálního rozvoje, PřF UK v Praze Národní informační den OP ESPON 2013 21. února 2011, MMR ČR, Praha
Řešitelský tým ESPON = European Spatial Planning Observation Network Zapojené státy: Německo, Česko, Španělsko, Finsko, Itálie, Polsko Vedoucí partner: Spiekermann & Wegener Stadt- und Regionalforschung (S&W), Dortmund, Německo Projektoví partneři: Büro für Raumforschung, Raumplanung und Geoinformation (RRG), Oldenburg, Německo Univerzitra Karlova v Praze, Přírodovědecká fakulta, katedra sociální geografie a regionálního rozvoje, Česko MCRIT, S.L, Barcelona, Španělsko Maantieteen Iaitos, Oulun Yliopisto, Oulu, Finsko TRT Trasporti e Territorio, Milán, Itálie (IGIPZ) Instytut Geografii i Przestrzennego Zagosdopdarowania - Polska Akademia Nauk, Varšava, Polsko Za PřF UK Miroslav Marada, Viktor Květoň, Přemysl Štych a Tomáš Hudeček Délka projektu 1.4.2010-31.12.2012 (administrativní uzávěrka 31.3.2013)
Zaměření projektu Projekt se zabývá dopravní dostupností (akcesibilitou) jako potenciálem hospodářského rozvoje území na třech řádovostních úrovních – regionální, evropské a globální. Cílem je vyhodnotit rozdíly v dopravní dostupnosti na uvedených třech úrovních z hlediska silniční, železniční, lodní a letecké dopravy, analyzovat dopady rozdílů v kvalitě dostupnosti na regionální rozvoj a predikovat budoucí vývoj (rozšíření rychlostních komunikací, změna cen pohonných hmot apod.). Český tým bude zpracovávat zejména několik podrobnějších regionálních studií zaměřených na dostupnost pracovních příležitostí, administrativních a obslužných center Česka i Evropy. Analýzy budou zpracovány pomocí statistických software a zejména s využitím GIS.
Geografické pokrytí Posuzovány budou územní jednoty úrovně NUTS-3 a odpovídající regiony v kandidátských zemích (Chorvatsko, Makedonie, Turecko a ostatní země západního Balkánu) Na vyšším řádu budou sledovány také vztahy se zeměmi sousedícími s EU – Běloruskem, Ruskem, Ukrajinou, Moldavskem Na globální úrovni bude zohledněno spojení s hlavními centry světových makroregionů (letiště v případě osobní dopravy, přístavy u nákladní dopravy)
Výzkumné otázky projektu- výběr Jaké jsou rozdíly v dostupnosti evropských regionů z hlediska různých úrovní (regionální, evropské a globální) a z hlediska různých druhů dopravy (silniční, železniční, vodní a letecká)? Např. kolik pracovních míst mohou obyvatelé dosáhnout do 45 min. jízdy? Kolik měst může být dosaženo letecky během jednoho dne? Jaké mohou být dopady různých scénářů vývoje dopravy na změny klimatu, dostupnost regionů a hospodářský rozvoj? Jaký je potenciál rozvoje multimodality v osobní dopravě (zvláště kombinace vysokorychlostní železnice a letecké dopravy)? Která městská centra, metropolitní oblasti a regiony jsou nejhůře položené z hlediska dopravní dostupnosti?
Hlavní cíle projektu Vyhodnotit a aktualizovat výsledky existujících studií dostupnosti na evropské úrovni s využitím nejaktuálnějších socioekonomických dat a údajů o dopravních sítích. Rozšířit soubor stávajících ukazatelů akcesibility o další s ohledem na nové potřeby regionální politiky, zvýšit vypovídací schopnost existujících ukazatelů. Rozšířit územní relevanci ukazatelů dostupnosti stanovením dostupnosti nejen na evropské úrovní, ale také na úrovni regionální a globální. Vyhodnotit dopad vybraných regionálních politik zaměřených na zlepšení dostupnosti na globální, evropské i regionální úrovni ve světle aktuálních trendů (globalizace, omezené zdroje energetických surovin, klimatické změny).
Potential accessibility rail 2001 (EU27+2=100)
Accessibility, rail Absolute change 2001-2006 (EU27 average 2006 = 100)
Postup řešení projektu WP 2 Research Task 3 European accessibility: travel Task 5 Regional accessibility Task 7 Policy implications Task 2 Network and socio- economic data Task 1 Methodology/ indicators Task 4 freight transport Task 6 Impacts of accessibility WP 1 Co- ordin ation WP 3 Diss emin ation
Realizace projektu Inception Report – k 31.7.2010, prohloubení metodiky z přihlášky projektu 1. financial and activity report (půlroční periodicita Interim Report – k 31.1.2011 – rešerše odborných prací k problematice dopravní dostupnosti, výběr regionálních případových studií Povinné školení finančních manažerů (Brusel, květen 2010) TPG meeting – Dortmund (červen 2010) a Praha (prosinec 2010)
Závěry Cenná odborná zkušenost, spolupráce se špičkovými evropskými odborníky Cíle projektu jsou velmi erudovaně stanovené a podstatné z hlediska základního i aplikovaného výzkumu Co projekt přinese Česku/geografii? Výsledky analýz budou vhodným podkladem k doporučení pro regionální/dopravní politiku Vznik aktuálních databází využitelných pro další aplikace i výzkumné úkoly Rozvoj lidských zdrojů (navázání odborných kontaktů, rozvoj výzkumu, dopady do výuky na pracovišti řešitelů)
Děkuji za pozornost Miroslav Marada marada@natur.cuni.cz