Číslo materiálu: VY 32 INOVACE 4/07 Název materiálu: Intervaly Zpracoval: Mgr. Bc. BcA. Michal Jančík
ANOTACE Škola:Základní škola Brno, Jana Babáka 1 Vypracoval: Mgr. Bc. BcA. Michal Jančík Období vzniku materiálu: školní rok 2011/2012 Číslo materiálu: VY 32 INOVACE 4/07 Vzdělávací oblast: Umění a kultura Předmět: Hudební výchova Ročník: IV., V. ročník Klíčová slova: intervaly – rozdělení – určování znějícího a psaného intervalu Předpokládané cíle vedoucí ke klíčovým kompetencím: žák charakterizuje pojem interval, orientuje se v rozdělení intervalů, sluchově i vizuálně rozlišuje základní typy intervalů Použité výukové metody: frontální výuka, skupinová práce Předpokládané pomůcky: notebook, interaktivní tabule Popis prezentace materiálu: Prezentace Power Point Způsob hodnocení: ústní Bibliografie:
Intervaly
Interval = vzdálenost mezi dvěma tóny Intervaly dělíme na: Harmonické – 2 tóny znějí po sobě Melodické – 2 tóny znějí současně
Dále dělíme intervaly na: Čisté zvětšené Zmenšené Malé Velké
Názvy intervalů Prima = dva stejné tóny Sekunda = vzdálenost dvou sousedních tónů Tercie = vzdálenost přes jeden tón - od 1.tónu ke 3.
Kvarta = vzdálenost před dva tóny - od 1.tónu ke 4. Kvinta= vzdálenost přes tři tóny - od 1.tónu k 5. Sexta = vzdálenost přes čtyři tóny - od 1.tónu k 6.
Septima = vzdálenost přes pět tónů - od 1.tónu k 7. Oktáva = vzdálenost přes šest tónů - od 1.tónu k 8.
Prima Sekunda Tercie Kvarta Kvinta Sexta Septima Oktáva
C D E F G A H C
Čisté intervaly Čisté intervaly jsou: Prima (např. C - C) Kvarta (např. C – F) Kvinta (např. C - G) Oktáva (např. C1 – C2)
Z čistých intervalů můžeme přidáním či ubráním posuvky (křížku či bé) učinit intervaly zvětšené nebo zmenšené Tyto intervaly NEMOHOU být malé, ani velké
Velké a malé intervaly Sekunda (např. C – D) Tercie (např. C – E) Sexta (např. C-A) Septima (např. C – H)
Značení intervalů Intervaly označujeme zkratkovitě písmenem a číslicí č. = čistý interval m. = malý interval v. = velký interval zv. = zvětšený interval zm. = zmenšený interval
Příklady: č.4 = čistá kvarta m.3 = malá tercie v.7 = velká tercie zv.5 = zvětšená kvarta zm.8 = zmenšená oktáva
Abychom dobře dokázali určit interval, musíme umět bezchybně stupnice Cvičením se člověk naučí poznávat intervaly podle sluchu a díky tomu dokáže bez použití hudebního nástroje napsat melodii, písničku do not
Intervaly ve stupnici C dur C – C = č.1 C –D = v.2 C – E = v.3 C – F = č.4 C – G = č.5 C – A = v.6 C – H = v.7 C1 – C2 = č.8
Intervaly ve stupnici a moll A – A = č.1 A – H = v.2 A – C = m.3 A – D = č.4 A – E = č.5 A – F = m.6 A – G = m.7 A1 – A2 = č. 8