AVANTGARDNÍ SMĚRY.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Co je estetika?  věda o podstatě a formách tvorby podle zákonů krásy  základ osvojení světa jako tvůrčí,cílevědomé činnosti lidí-estetické osvojování.
Advertisements

Moderní umělecké směry 1. poloviny 20. století
Poezie v 1. polovině 20. století
Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
KUBISMUS a Pablo Picasso.
Střední škola Oselce Škola: SŠ Oselce, Oselce 1, Nepomuk, Projekt: Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Název: Modernizace.
Výtvarné umění v 19. století II.
Jméno autora: Mgr. Hana Boháčová Datum vytvoření:
AVANTGARDNÍ UMĚLECKÝ SMĚR
Jméno autora: Mgr. Hana Boháčová Datum vytvoření:
VY_52_INOVACE_DEK_48 Futurismus
Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
Střední odborné učiliště Liběchov Boží Voda Liběchov
Moderní umělecké směry KUBISMUS
AUTOREM MATERIÁLU A VŠECH JEHO ČÁSTÍ, NENÍ-LI UVEDENO JINAK, JE MGR. KAROLÍNA BERANOVÁ Projekt MŠMT ČREU PENÍZE ŠKOLÁM Číslo projektuCZ.1.07/1.4.00/
VY_52_INOVACE_DEK_54 SURREALISMUS
Umělecké směry 20. století
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Jméno autora: Mgr. Barbora Jášová
MODERNÍ UMĚLECKÉ SMĚRY NA POČÁTKU 20. STOLETÍ - OPAKOVÁNÍ Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka,
Moderní umělecké směry v literatuře
FUTURISMUS Jiří Salajka.
Christian Morgenstern
FUTURISMUS Mgr. Lucie Rusová český jazyk a literatura
SURREALISMUS Jana Bobčíková.
‚,myšlení za absence jakékoli kontroly vykonávané rozumem a bez jakýchkoli morálních či estetických zřetelů‘‘ Tento směr patří k proudu imaginativního.
Zpracováno: Autor: Mgr. Dobruše Fajkusová
DADAISMUS Mgr. Lucie Rusová
Poezie ve světové literatuře
Umělecké směry 20. století
DADAISMUS Jana Bobčíková.
Dadaismus Předmět: výtvarná výchova. Jak vzniknul a co to je Avantgardní umělecký směr Avantgardní umělecký směr Vznikl v roce 1916 ve Švýcarsku, v roce.
Surrealismus Název školy
AVANTGARDNÍ UMĚLECKÉ SMĚRY
Téma: Světoví básníci 1. poloviny 20. století
KUBISMUS.
Surrealismus.
Malířství mezi válkami DADAISMUS
Evropské umění počátku 20. století
Futurismus.
Futurismus Název školy Gymnázium Zlín - Lesní čtvrť
Dadaismus.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE ZEYEROVA 3354, KROMĚŘÍŽ projekt v rámci vzdělávacího programu VZDĚLÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Mgr. Marie Havránková PŘEDSTAVITELÉ SVĚTOVÉ POEZIE Literatura 1. pol. 20. stol. 2. ročník Srpen 2012.
KULTURA MEZIVÁLEČNÉHO OBDOBÍ. 20. LÉTA SVĚT -= „zlatá léta“ -období hospodářské prosperity -svět se zotavuje z první světové války a věří, že další.
Česká literatura konce 19. století  Časopis Moderní revue – dekadenti (Jiří Karásek ze Lvovic) Karel Hlaváček  Manifest České moderny Josef Svatopluk.
FUTURISMUS Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Evropský sociální fond.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Eva Bartošová Název DUM: VY_32_Inovace_6.2.9 dadaismus Název sady: Český jazyk 9. ročník Číslo projektu:
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Věra Slezáková Název materiálu:
Kubismus Autor: Mgr. Jana KalvasováDatum: Gymnázium, Třeboň, Na Sadech 308.
  Název školy: ZŠ Varnsdorf, Edisonova 2821, okres Děčín, příspěvková organizace Využití ICT, výtvarná výchova, Kubismus v malířství Autor: Mgr. Olga Pasovská.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Futurismus Zakladatel je Filippo Tommaso Marinetti (Ital)1909
Futurismus Zakladatel je Filippo Tommaso Marinetti (Ital)1909
UMĚLECKÉ SMĚRY POČÁTKU 20. STOLETÍ I.
Gymnázium, Třeboň, Na Sadech 308
Dějiny umění Poznejte díla směrů první poloviny 20. století 4.
Kubismus Název školy: Zš Karla klíče Hostinné
AVANTGARDNÍ UMĚLECKÉ SMĚRY
Moderní umělecké směry Číslo DUM: VY_32_INOVACE_DVK_4_12
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
Moderní umělecké směry Číslo DUM: VY_32_INOVACE_DVK_4_11
Poezie ve světě v 1.polovině 20.století
Kultura meziválečného období
Česká meziválečná poezie
DADAISMUS.
Malířství mezi válkami DADAISMUS
  Název školy: ZŠ Varnsdorf, Edisonova 2821, okres Děčín, příspěvková organizace Umění a kultura, výtvarná výchova, Surrealismus v malířství Autor: Mgr.
Transkript prezentace:

AVANTGARDNÍ SMĚRY

NÁZEV ŠKOLY: Gymnázium Lovosice, Sady pionýrů 600/6 ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.5.00/34.1073 NÁZEV MATERIÁLU: VY_32_INOVACE_2B_09_Avantgardní směry TÉMA SADY: Literatura 19. a 20. století ROČNÍK: septima DATUM VZNIKU: prosinec 2013 AUTOR: Mgr. Kateřina Benešová

Anotace Materiál slouží k ilustraci avantgardních směrů v jiných odvětvích umění než v literatuře, obzvláště pak v malířství. Studenti aplikují obecné poznatky o směrech na konkrétních výtvarných dílech, rozpoznávají souvislosti s literaturou. Práce v hodině byla založená na aktivitě studentů, kdy si zopakovali, co už o moderních uměleckých směrech vědí, a interpretovali v tomto duchu ukázky výtvarných děl. U úkolů použity animace – přílet řešení

KUBISMUS v malířství Najděte v následujících obrazech prvky tohoto směru: Obr. 2: B. Kubišta Obr. 1: P. Picasso

KUBISMUS v malířství Odpovědi: Mnohopohledovost – více úhlů pohledu, ze kterých je skutečnost zobrazena, objekty se tedy navzájem prolínají  mozaika pohledů na tutéž věc zjednodušování tvarů –geometrické obrysy rozklad předmětů na jednotlivé prvky barevnost Obr. 3: J. Čapek

KUBISMUS v architektuře 1) ostré hrany 2) různé úhly 3) ale stále musí být objekty funkční, proto nelze mluvit o čistém kubismu Obr. 5 Obr. 4 Obr. 6

FUTURISMUS Doložte na následujících ukázkách prvky tohoto směru: Obr. 7 – U. Boccioni Obr. 8 – B. Kubišta

FUTURISMUS Odpovědi: okouzlení světem techniky a civilizace dynamické – rychlost pohybu a změn, pohyb je frázován, zkratkovitost Obr. 9 – A. Sant’Elia

Manifest futurismu – F. T. Marinetti Chceme opětovat lásku k nebezpečí, návyk na energii a smělost. Základními prvky naší poezie budou odvaha, zmužilost a revolta. Literatura až dosud velebila myšlenkovou nehybnost, vytržení a spánek, my chceme velebit útočný neklid, horečnatou nespavost, poklus, nebezpečný skok, facku a ránu pěstí. Prohlašujeme, že nádhera světa byla obohacena o novou krásu: o krásu rychlosti. Závodní automobil se svou kapotou ozdobenou tlustými trubkami podobnými hadům s výbušným dechem..., řvoucí automobil, který jako by se řítil po kartáčových nábojích, je krásnější než Vítězství

KUBOFUTURISMUS ryze literární záležitost kombinace prvků obou směrů polytematičnost více úhlů pohledu kaligramy – báseň = obraz Obr. 10 – G. Apollinaire

SURREALISMUS Obr. 11 – S. Dalí Obr. 12 – R. Magritte

SURREALISMUS Charakteristiky: spontánnost, obrazotvornost a fantazie proud představ, pocitů, snů spojení asociací, věcí, které k sobě zdánlivě nepatří Obr. 13 – Radozo

Manifest surrealismu – André Breton Surrealismus, podst. jm. m. r. Čistý psychický automatismus, kterým má být vyjádřeno, ať už ústně, ať už písmem nebo jakýmkoli jiným způsobem, reálné fungování myšlení. Diktát myšlení za nepřítomnosti jakékoli kontroly prováděné rozumem, mimo jakýkoli zřetel estetický nebo morální. Encykl. Filos. Surrealismus je založen na víře ve vyšší realitu určitých forem asociací až do jeho doby opomíjených, ve všemohoucnost snu, v nezaujatou hru myšlení. Směruje k tomu; aby definitivně zlikvidoval všechny ostatní psychické mechanismy a zaujal jejich místo při řešení hlavních problémů života.

DADAISMUS Obr. 14 – D. Eigger Obr. 15 – A. Kaprow

DADAISMUS Charakteristiky reakce na absurdní svět, válku důraz na nesmyslnost, naivitu, nelogičnost a primitivitu, náhodnost snaha šokovat Obr. 16 – M. Duchamp

Manifest DADA – Tristan Tzara Píši manifest a nechci nic, přesto říkám určité věci a jsem z principu proti manifestům, jako jsem rovněž proti principům (decilitry pro mravní hodnotu každé věty – přemíra pohodlnosti; přibližnost vynalezli impresionisté). *** Píši tento manifest, abych ukázal, že v jediném svěžím nadechnutí lze dělat činy, jež si odporují; jsem proti činu; pokud jde o stálou kontradikci i o uplatňování názoru, nejsem ani pro, ani proti, a nevysvětluji, protože nenávidím zdravý rozum.

Citace Obr. 1: PICASSO, Pablo. carfssummer2012.wordpress.com [online]. [cit. 18.12.2013]. Dostupný na WWW: http://carfssummer2012.wordpress.com/ Obr. 2: KUBIŠTA, Bohumil. idnes.cz [online]. [cit. 18.12.2013]. Dostupný na WWW: http://kultura.idnes.cz/v-ostrave-pripravili-vystavu-plnou-ceskych-skvostu-pca-/vytvarne-umeni.aspx?c=A090220_183228_vytvarneum_tt Obr. 3: ČAPEK, Josef. private-prague-guide.com [online]. [cit. 18.12.2013]. Dostupný na WWW: http://www.private-prague-guide.com/article/karel-capek-josef-capek/ Obr. 4 a 5: NEZNÁMÝ AUTOR. ihned.cz [online]. [cit. 18.12.2013]. Dostupný na WWW: http://byznys.ihned.cz/c1-20099550-kubismus-v-architekture Obr. 6: USER:AKTRON. wikipedia.cz [online]. [cit. 18.12.2013]. Dostupný na WWW: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Praha,_M%C5%AFstek,_kubistick%C3%A1_lampa.jpg Obr. 7: BOCCIONI, Umberto. kunst-zeiten.de [online]. [cit. 18.12.2013]. Dostupný na WWW: http://www.kunst-zeiten.de/Futurismus Obr. 8: KUBIŠTA, Bohumil. wikimedia.org [online]. [cit. 18.12.2013]. Dostupný na WWW: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Kubista,_Bohumil_-_Pobrezni_dela_v_boji_s_lodstvem_%281913%29..jpg

Citace Obr. 9: SANT'ELIA, Antonio. wikipedia.org [online]. [cit. 18.12.2013]. Dostupný na WWW: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Casa_Sant%27Elia.jpg Obr. 10: APOLLINAIRE, Guillame. ceskaliteratura.cz [online]. [cit. 18.12.2013]. Dostupný na WWW: http://www.ceskaliteratura.cz/translat/apollin.htm MARINETTI, Filippo Tommaso. Manifest futurismu [online]. [cit. 18.12.2013]. Dostupný na WWW: http://www.cesky-jazyk.cz/citanka/filippo-tommaso-marinetti/manifest-futurismu.html Obr. 11: DALÍ, Salvador. pbworks.com [online]. [cit. 18.12.2013]. Dostupný na WWW: http://greensurrealism.pbworks.com/w/page/15877249/Salvador%20Dali Obr. 12: MAGRITTE, René. wikipaintings.org [online]. [cit. 18.12.2013]. Dostupný na WWW: http://www.wikipaintings.org/en/rene-magritte/son-of-man-1964 Obr. 13: RADOZO. radozo.cz [online]. [cit. 18.12.2013]. Dostupný na WWW: http://www.radozo.cz/ Obr. 14: EIGER, Dietmar. arara.cz [online]. [cit. 18.12.2013]. Dostupný na WWW: www.arara.cz/product/323022 Obr. 15: KAPROW, Allan. original-grafik.de [online]. [cit. 18.12.2013]. Dostupný na WWW: www.original-grafik.de/kaprowgeruest1.html

Citace Obr. 16: DUCHAMP, Marcel. wikipedia.org [online]. [cit. 18.12.2013]. Dostupný na WWW: http://it.wikipedia.org/wiki/File:Marcel_Duchamp.jpg BRETON, André. Manifest surrealismu [online]. [cit. 18.12.2013]. Dostupný na WWW: www.math.muni.cz/~xkrausov/Breton.doc TZARA, Tristan. Manifest DADA [online]. [cit. 18.12.2013]. Dostupný na WWW: student.eduso.cz/download/.../1327243058.67_3094-911263.docx‎