Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/21.2887 Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“ OP VK 1.4 Výukový materiál Název DUMu: VY_52_INOVACE_03_8_Vypařování Číslo skupiny: 3 Autor: Mgr. Radek Láník Vzdělávací oblast/Předmět/Téma: Člověk a příroda/Fyzika/Změny skupenství latek Druh učebního materiálu: Výuková prezentace Metodický list: ne Anotace: Materiál je určen pro žáky 8. ročníku. Popisuje změny skupenství vypařování. Ověřeno ve třídě: VIII.A Datum ověření: 14.1.2013 Prohlášení: Prohlašuji, že při tvorbě výukového materiálu jsem respektoval(a) všeobecně užívané právní a morální zvyklosti, autorská a jiná práva třetích osob, zejména práva duševního vlastnictví (např. práva k obchodní firmě, autorská práva k software, k filmovým, hudebníma fotografickým dílům nebo práva k ochranným známkám) dle zákona 121/2000 Sb. (autorský zákon). Nesu veškerou právní odpovědnost za obsah a původ svého díla. Prohlašuji dále, že výše uvedený materiál jsem ověřil(a) ve výuce a provedl(a) o tom zápis do TK. Dávám souhlas, aby moje dílo bylo dáno k dispozici veřejnosti k účelům volného užití (§30 odst. 1 zákona 121/2000 Sb.), tj. že k uvedeným účelům může být kýmkoliv zveřejňováno, používáno, upravováno a uchováváno. Datum: Podpis:
Vypařování
Vypařování = změna látky ze skupenství kapalného na plynné např. voda na páru (uschnutí mokrého prádla, mokré podlahy, rozlité kapaliny, … ) Kapalina se vypařuje při každé teplotě. Kapalina se vypařuje jen z povrchu (hladiny) kapaliny.
Průběh vypařování Částice u povrchu se urychlují okolním prostředím → uvolňují se z povrchu do okolí (nejčastěji do vzduchu) → v kapalině se zmenšuje počet částic a zůstávají v ní pomalejší částice → zmenšuje se vnitřní energie → kapalina se při vypařování ochlazuje !!! např.: regulace teploty těla – při zahřátí se člověk zpotí a při následném vypařování potu se tak tělo ochladí
Rychlost vypařování závisí: Na teplotě čím větší teplota, tím je vypařování rychlejší např. mokré prádlo uschne rychleji za sluníčka než když je zataženo
Rychlost vypařování závisí: Na povrchu kapaliny čím větší je povrch kapaliny, tím rychlejší je vypařování (z většího povrchu unikne do okolí více částic) např. mokré prádlo uschne rychleji, když se rozloží na šňůře (zvětší se povrch)
Rychlost vypařování závisí: Na proudění vzduchu (vítr) čím větší proudění vzduchu, tím rychleji se uvolňují částice z povrchu a kapalina se vypařuje rychleji např. mokré prádlo uschne rychleji při větru než při bezvětří, ve větrané místnosti uschne mokrá podlaha rychleji, …
Rychlost vypařování závisí: Na druhu kapaliny různé kapaliny se vypařují různou rychlostí některé se téměř nevypařují – rtuť, olej, … těkavé kapaliny velmi rychle se vypařují jsou hořlavé a jejich páry i výbušné např. líh, benzín, …
1) Jaký děj se nazývá vypařování? Otázky a úlohy: 1) Jaký děj se nazývá vypařování? změna ze skupenství kapalného na plynné
2) Na čem závisí rychlost vypařování kapaliny? Otázky a úlohy: 2) Na čem závisí rychlost vypařování kapaliny? na teplotě, druhu látky, větru, povrchu kapaliny
3) Proč se v létě nebo při tělesné námaze lidské tělo potí? Otázky a úlohy: 3) Proč se v létě nebo při tělesné námaze lidské tělo potí? aby se tělo ochladilo…při vypařování kapek potu se snižuje teplota
Otázky a úlohy: 4) Jak docílíme toho, aby se mokré prádlo co nejrychleji usušilo ? Zdůvodni. rozložíme na šňůru (zvětší se povrch), na sluníčko (větší teplota), větší vítr
otevře dveře a okna, aby ve třídě proudil vzduch Otázky a úlohy: 5) Jak docílí uklízečka toho, aby mokrá podlaha ve třídě co nejrychleji uschla? otevře dveře a okna, aby ve třídě proudil vzduch