Matematika – 8.ročník Přímka a kružnice

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Matematika – 8.ročník Přímka a kružnice
Advertisements

Matematika – 8.ročník Tečna ke kružnici
Matematika – 8.ročník Počítání s mocninami - 2
III. část – Vzájemná poloha přímky
Zkvalitnění výuky na GSOŠ prostřednictvím inovace CZ.1.07/1.5.00/ Gymnázium a Střední odborná škola, Klášterec nad Ohří, Chomutovská 459, příspěvková.
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
VÝPOČET ČISTÉ MZDY VY_32_INOVACE_12_1_5 VÝPOČET ČISTÉ MZDY Autor: Ing. Jana Rauscherová Zkvalitnění výuky na GSOŠ prostřednictvím inovace Gymnázium a Střední.
Souřadnicová síť, určování zeměpisné polohy
Název školy: Speciální základní škola, Louny,
Zkvalitnění výuky na GSOŠ prostřednictvím inovace CZ.1.07/1.5.00/ Gymnázium a Střední odborná škola, Klášterec nad Ohří, Chomutovská 459, příspěvková.
Zkvalitnění výuky na GSOŠ prostřednictvím inovace CZ.1.07/1.5.00/ Gymnázium a Střední odborná škola, Klášterec nad Ohří, Chomutovská 459, příspěvková.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE ZEYEROVA 3354, KROMĚŘÍŽ projekt v rámci vzdělávacího programu VZDĚLÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Základní škola Čelákovice
Lichoběžník VY_42_INOVACE_25_02.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
Matematika a její aplikace - geometrie pro 1.stupeň.
Digitální učební materiál zpracovaný v rámci projektu
Digitální učební materiál zpracovaný v rámci projektu
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
Vzájemná poloha dvou kružnic
Konstrukce trojúhelníku
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
Slovní druhy Český jazyk – 4. ročník
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Hostouň, okres Domažlice,
Název projektu: Podpora výuky v technických oborech
Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka
Naše vlast Prvouka – 3. ročník
KOULE A JEJÍ POVRCH VY_42_INOVACE_ 33_02.
Množiny bodů dané vlastnosti
Digitální učební materiál zpracovaný v rámci projektu
ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY
Přednáška č. 3 Mongeovo promítání Skutečná velikost úsečky.
Přirozená čísla do tisíce
Vyjmenovaná slova po V- procvičování
Název školy:  ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY Autor:
Přímka a kuželosečka Název školy
Konstrukce trojúhelníku : strana, výška, těžnice
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Živočichové našich vod 4.ročník
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
VZÁJEMNÁ POLOHA DVOU KRUŽNIC
Matematika Sčítání a odčítání celých čísel 7. ročník
Název projektu: Učíme obrazem Šablona: III/2
OBSAH KRUHU VY_42_INOVACE_15_02.
III. část – Vzájemná poloha přímky
Věta sus - konstrukce trojúhelníku
Matematika – 8.ročník Přímka a kružnice
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
Výukový materiál vytvořený v rámci projektu „EU peníze školám“
Vnitřní a vnější úhly v trojúhelníku
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170
Vzájemná poloha dvou kružnic
Kruh a kružnice Základní názvosloví Středová a osová souměrnost
ÚVOD DO GEOMETRIE Tato práce je šířena pod licencí CC BY-SA 3.0. Odkazy a citace jsou platné k datu vytvoření této práce. Materiál je určen pro bezplatné.
Název školy: Speciální základní škola, Louny,
Vzájemná poloha kružnice a přímky
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
Konstrukce trojúhelníku - Ssu
Vzájemná poloha kružnice a přímky
Název projektu: Podpora výuky v technických oborech
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM:
Vzájemná poloha kružnice a přímky (kružnice a sečna, tětiva)
PRAVOÚHLÁ SOUSTAVA SOUŘADNIC
Přímky, úsečky, rovnoběžky, kolmice, kružnice
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ
Transkript prezentace:

Matematika – 8.ročník Přímka a kružnice Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Inovace a zkvalitnění výuky projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST EU Peníze školám Matematika – 8.ročník Přímka a kružnice

Název: Přímka a kružnice Anotace: Vzájemná poloha přímky a kružnice – vnější přímka, tečna, sečna. Vzdálenost bodu od přímky. Tětiva kružnice – pojem, výpočet délky tětivy, její vzdálenosti od středu kružnice nebo poloměru kružnice. Vypracoval: Mgr. Bohumila Zajíčková Vzdělávací oblast: Matematika a její aplikace Metodika práce s materiálem: Prezentace určená k výkladu a procvičování učiva, lze využít i při samostudiu nebo při opakování učiva. Postup po jednotlivých krocích při řešení úlohy zajišťuje animace každého snímku. Ročník: osmý Datum vytvoření: listopad 2011

Jaké možné polohy přímky vzhledem ke kružnici mohou nastat? Přímka a kružnice kružnice k(S; r) A B S a c k b Jaké možné polohy přímky vzhledem ke kružnici mohou nastat?

Vzájemná poloha přímky a kružnice vnější přímka - přímka, která nemá s kružnicí žádný společný bod tečna - přímka, která má s kružnicí jeden společný bod sečna - přímka, která má s kružnicí dva společné body

Vzdálenost bodu od přímky Urči vzdálenost bodu A od přímky p, jestliže A p P .... pata kolmice A |Ap|.... vzdálenost bodu A od přímky p . p P |Ap| = ...... cm a

. Vnější přímka S A P |SP| > |SA| a > r k žádný společný bod p a ... vzdálenost středu kružnice S od přímky p r S . A P |SP| > |SA| a a > r k žádný společný bod p Vzdálenost středu S kružnice k od přímky p je větší než poloměr kružnice.

. Tečna a = r S T k t T ..... bod dotyku (společný bod) a ... vzdálenost středu kružnice S od přímky t r a = r S T . a k t T ..... bod dotyku (společný bod) Vzdálenost středu S kružnice k od přímky t je rovna poloměru r.

. Sečna B AB ..... tětiva S k A p a < r A,B ... průsečíky sečny s kružnicí B AB ..... tětiva r S a . a ... vzdálenost středu kružnice S od přímky p k A p a < r Vzdálenost středu S kružnice od přímky p je menší než poloměr kružnice.

Tětiva o A P r B AB ...... tětiva r p o ...... osa tětivy S ∆ABS.... rovnoramenný ∆ tětiva AB .... základna |AS| = |BS| = r (poloměr kružnice) |PS| = v ...... výška na základnu |Sp| = v ...... vzdálenost středu kružnice od tětivy

Vypočti délku tětivy PQ, která je od středu kružnice k(L; 5 cm) vzdálená 4 cm. 1 Náčrtek |PQ| = ? ∆PQL .... rovnoramenný |PQ| = 2.x P x =? Q . x2 = 52 - 42 x2 = 25 - 16 x = x = 3 cm v = 4cm r = 5 cm r = 5 cm L k |PQ| = 2.3 = 6 cm Tětiva měří 6 cm.

Tětiva AB kružnice k(S; 6 cm) má délku 8 cm Tětiva AB kružnice k(S; 6 cm) má délku 8 cm. Urči vzdálenost tětivy od středu kružnice. 2 Náčrtek v = ? ∆ABS .... rovnoramenný A 8 cm B v2 = 62 - 42 v2 = 36 - 16 v = v = 4,5 cm 4 cm . v = ? r = 6 cm r = 6 cm r = 6 cm S k Vzdálenost tětivy od středu kružnice je 4,5 cm.

3 Vypočti poloměr kružnice k(S; r), jestliže tětiva této kružnice má délku 24 cm a je vzdálena od středu kružnice 5 cm. Náčrtek r = ? r2 = 122 + 52 r2 = 144 + 25 r = r = 13 cm 24 cm 12 cm . v = 5 cm v = 5 cm r = ? r = ? S k Poloměr kružnice je 13 cm.

Téma: Přímka a kružnice, 8.třída Použitý software: držitel licence - ZŠ J. J. Ryby v Rožmitále p.Tř. Windows XP Professional MS Office Použitá literatura: učebnice matematiky pro základní školu Autor: Mgr. Bohumila Zajíčková ZŠ J. J. Ryby v Rožmitále p.Tř. (www.zsrozmital.cz)