FINANČNÍ GRAMOTNOST Hospodaření domácnosti.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
VY_32_INOVACE_ Osobní finance.
Advertisements

Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
HOSPODAŘENÍ DOMÁCNOSTI.
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
Číslo materiáluVY_62_INOVACE_EKO_4S_RE_32_05 NázevRozpočet domácnosti Druh učebního materiálu Prezentace PředmětEkonomika Ročník4 Tématický celekFinanční.
Tento materiál byl vytvořen v rámci projektu Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Projekt MŠMT ČREU PENÍZE ŠKOLÁM Číslo projektuCZ.1.07/1.4.00/
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:VI/2.
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorIng. Adamčíková Zdeňka Název šablonyIII/2.
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorIng. Adamčíková Zdeňka Název šablonyIII/2.
VY_32_INOVACE_7A4 FINANČNÍ MATEMATIKA RODINNÝ ROZPOČET.
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
Rozpočet domácnosti Název školy
Střední odborné učiliště zemědělské a služeb, Dačice, nám. Republiky 86 Název projektu: Zvýšení kvality profesní přípravy žáků SOU Dačice Název projektu:
Číslo materiáluVY_62_INOVACE_EKO_4S_RE_33_03 NázevRozpočet Druh učebního materiálu Pracovní list – Rozpočet studenta PředmětEkonomika Ročník4 Tématický.
FINANČNÍ GRAMOTNOST Spoření ro Název projektu: Nové ICT rozvíjí matematické a odborné kompetence Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název školy:
VYTVOŘENÍ RODINNÉHO ROZPOČTU. Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická škola pro tělesně.
Finanční gramotnost ROZPOČET Pan Kouřil je svobodný, bydlí sám v nájemném bytě a má ze zaměstnání pravidelný měsíční příjem korun. Jednou za tři.
FINANČNÍ GRAMOTNOST Hospodaření podniku. 3. ro Název projektu: Nové ICT rozvíjí matematické a odborné kompetence Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Způsoby vedení evidence podnikatelské činnosti II.
Charakteristika daňové evidence Evidence majetku a závazků.
FINANČNÍ GRAMOTNOST Bezhotovostní placení ro Název projektu: Nové ICT rozvíjí matematické a odborné kompetence Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
FINANČNÍ GRAMOTNOST Peníze a finanční trh ro Název projektu: Nové ICT rozvíjí matematické a odborné kompetence Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace AUTOR:Marcela Zahrádková NÁZEV:VY_62_INOVACE_01B_03_Majetek a závazky domácnosti TEMA:Finanční.
Odměňování pracovníků. 3. ro Název projektu: Nové ICT rozvíjí matematické a odborné kompetence Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název školy: Střední.
 Název školy: Základní škola Název Název školy: ZŠ speciální Litvínov, Šafaříkova 991, okres Most Autor: Mgr. Helena Trnková Název materiálu: VY_32_INOVACE_59_Hospodaření.
FINANČNÍ GRAMOTNOST Finanční stránka podniku. 3. ro Název projektu: Nové ICT rozvíjí matematické a odborné kompetence Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
FINANČNÍ GRAMOTNOST Bezhotovostní placení ro Název projektu: Nové ICT rozvíjí matematické a odborné kompetence Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
EU peníze školám VI. Finanční gramotnost Koordinátor: Luboš Zajíc VI/2 Inovace a zkvalitnění výuky směřující k rozvoji finanční gramotnosti VI/3 Vzdělávání.
* Finanční gramotnost * Hospodaření domácností. ROZPOČET je porovnání příjmů a výdajů na určité období. Rozpočet si může sestavit jednotlivec i domácnost.
FINANČNÍ GRAMOTNOST Peníze a finanční trh ro Název projektu: Nové ICT rozvíjí matematické a odborné kompetence Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
ROZPOČET Mgr. Michal Oblouk. ROZPOČET seznam veškerých plánovaných výdajů a příjmů porovnání pravidelných příjmů a výdajů, rozdělování a užití peněz druhy:
Deník příjmů a výdajů. 3. ro Název projektu: Nové ICT rozvíjí matematické a odborné kompetence Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název školy: Střední.
Daň z příjmů Zaměstnanci. 3. ro Název projektu: Nové ICT rozvíjí matematické a odborné kompetence Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název školy:
FINANČNÍ GRAMOTNOST Peníze ro Název projektu: Nové ICT rozvíjí matematické a odborné kompetence Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název školy:
FINANČNÍ GRAMOTNOST Hospodaření domácnosti. 3. ro Název projektu: Nové ICT rozvíjí matematické a odborné kompetence Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Anotace Materiál je určen pro žáky středních odborných škol a středních odborných učilišť v rámci výuky finanční gramotnosti v bloku ekonomických a příbuzných.
Daňový systém ČR Rozdělení daní. 3. ro Název projektu: Nové ICT rozvíjí matematické a odborné kompetence Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název.
Charakteristika daňové evidence Příjmy a výdaje v příkladech.
Úvod do daňové problematiky Konstrukční prvky daně I.
FINANČNÍ GRAMOTNOST Spoření ro Název projektu: Nové ICT rozvíjí matematické a odborné kompetence Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název školy:
EU_62_A_sada 1_19_M_Typy rozpočtů_Pol Název školy Střední škola, Základní škola a Mateřská škola, Karviná, p. o. Autor Ing. Jana Poliačíková Anotace Prezentace.
FINANČNÍ GRAMOTNOST Hospodaření podniku. 3. ro Název projektu: Nové ICT rozvíjí matematické a odborné kompetence Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Anotace Materiál je určen pro žáky středních odborných škol a středních odborných učilišť v rámci výuky finanční gramotnosti v bloku ekonomických a příbuzných.
FINANČNÍ GRAMOTNOST Finanční stránka podniku. 3. ro Název projektu: Nové ICT rozvíjí matematické a odborné kompetence Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
FINANČNÍ GRAMOTNOST Peníze ro Název projektu: Nové ICT rozvíjí matematické a odborné kompetence Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název školy:
Kam s penězi, aby nezahálely
ROZPOČTOVÁ GRAMOTNOST- rodinný rozpočet
Daně a rozpočty (Státní rozpočet, daňová soustava, hospodaření domácnosti, mzda, ZP + SP) Finanční gramotnost pro 9. ročníky 2016 / 2017 Bc. Tomáš Janda.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
FINANČNÍ GRAMOTNOST Bezhotovostní placení 5.
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
FINANČNÍ GRAMOTNOST Peníze a finanční trh 2.
Mgr. Veronika Vaňousová Datum vytvoření: Vyučovací předmět:
FINANČNÍ GRAMOTNOST Hospodaření podniku.
FINANČNÍ GRAMOTNOST Bezhotovostní placení 4.
Kam s penězi, aby nezahálely – Pracovní list
Název školy: Základní škola Pomezí, okres Svitavy
FINANČNÍ GRAMOTNOST Hospodaření podniku.
Číslo projektu MŠMT: Číslo materiálu: Název školy: Ročník:
Účetní doklady I.
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
ŠKOLA: Základní škola Velké Karlovice, okres Vsetín
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Hradec Králové, Vocelova 1338, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace
Název školy: ZŠ Varnsdorf, Edisonova 2821, okres Děčín, příspěvková organizace Člověk a svět práce, Finanční gramotnost, Rodinný rozpočet Autor: Pavla.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
HOSPODAŘENÍ DOMÁCNOSTI
Transkript prezentace:

FINANČNÍ GRAMOTNOST Hospodaření domácnosti

3. ro Název projektu: Nové ICT rozvíjí matematické a odborné kompetence Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/34.0228 Název školy: Střední odborná škola Litovel, Komenského 677 Číslo materiálu: VI-2-19-07_Hospodaření domácnosti – rodinný rozpočet Autor: Ing. Jana Csiková Tématický okruh: Ekonomika Ročník: I. Datum tvorby: 03. 02. 2014 Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Jana Csiková.

Hospodaření domácnosti Rodinný rozpočet Klíčová slova Rodinný rozpočet, příjmy, výdaje, přebytek, deficit, vyrovnaný osobní rozpočet ?

Základní pojmy A) Finance v přebytku – domácnost spoří Pokud příjmy domácnosti převyšují výdaje – domácnost správně hospodaří – dosahuje úspor. Příjmy > výdaje úspory Přebytek je vhodné šetřit nebo investovat tak, aby došlo k jejich zhodnocení.

Základní pojmy B) Finance v deficitu – domácnost se zadlužuje Pokud domácnost vydává více peněz, než jaké má příjmy – zadlužuje se. Příjmy < výdaje  zadlužování Je zapotřebí výdaje zmenšit či minimalizovat, a nebo nějakým dosáhnout zvýšení příjmů. Asi si půjčujete peníze od svých kamarádů – musíte je vracet! Nezapomeňte!

Přebytek osobního rozpočtu Michal Náročný dostává od rodičů kapesné na měsíc Kč 1000, od babičky dostává jednou týdně Kč 50. Peníze investuje měsíčně na: Kulturní akce + kino Kč 200 Kredit do mobilního telefonu Kč 300 1x týdně pizza a kofola Kč 400 Rodiče hradí ostatní výdaje

Přebytek osobního rozpočtu Kulturní akce + kino Kč 200 Kredit do mobilního telefonu Kč 300 1x týdně pizza a kofola Kč 400 Rodiče hradí ostatní výdaje Michalovi zbude měsíčně Kč 300, tzn., že vzniká přebytek osobního rozpočtu. Příjmy Kč Výdaje Kapesné rodiče 1 000 Kultura 200 Kapesné babička 4 x 50 Kredit 300 Pizza 400 Celkem 1 200 900

Deficit osobního rozpočtu Jana Železná dostává od rodičů kapesné na měsíc Kč 1 500. její osobní rozpočet je většinou přebytkový. Peníze investuje měsíčně na: Kulturní akce + kino Kč 400 Kredit do mobilního telefonu Kč 500 1 x týdně pizza a kofola Kč 400 Časopisy Kč 100 Rodiče hradí ostatní výdaje Příjmy Kč Výdaje Kapesné rodiče 1 500 Kultura 400 Kredit 500 Pizza Časopisy 100 Celkem 1 400

Deficit osobního rozpočtu Jana by se chtěla zúčastnit v létě zájezdu na módní veletrh. Náklady vychází na Kč 1 200. Jana bude mít vyšší výdaje než příjmy, tzn., že vznikne deficit osobního rozpočtu. Příjmy Kč Výdaje Kapesné rodiče 1 500 Kultura 400 Kredit 500 Pizza Časopisy 100 Veletrh 1 200 Celkem 2 600

Řešení deficitu Řešení deficitu může mít dvě podoby: Snížení výdajů Zvýšení příjmů Návrhy na snížení výdajů: snížení výdajů za telefon omezení návštěv kulturních aktivit (odpoledne s pizzou nechce rušit) Návrhy na zvýšení příjmů: brigáda, např. roznášení reklamních letáků půjčka od rodičů, kterou bude muset splatit použití předchozích úspor

Anotace: Prezentace obsahuje výklad pojmů osobní rozpočet, přebytek osobního rozpočtu, deficit osobního rozpočtu, vyrovnaný osobní rozpočet. Žáci by se měli naučit sestavovat osobní rozpočet, hospodařit se svým osobním rozpočtem. Určeno k výkladu do hodiny a k praktickému procvičení učiva. Použité zdroje: NAVRÁTILOVÁ, Ing. Petra. Finanční gramotnost. první. Kralice na Hané: Computer Media, s. r. o., 2012. ISBN 978-80-7402-107-7. Pokud není uvedeno jinak, použitý materiál je z vlastních zdrojů autora.