Datum: Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
VILLONSKÁ BALADA A SONET
Advertisements

– Francois Villon 32_04_12: Literatura Anotace Jazyk Očekávaný výstup
KLASICISMUS.
Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
Victor Hugo ( ).
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Mgr. Vanda Malurová Datum: 18. května 2012 Název: VY_32_INOVACE_4.1.9.
Jméno autora: Mgr. Vlasta Kollariková Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_13_OSVZ_ZSVa Ročník: I. Vzdělávací oblast: Společenskovědní.
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ
Francouzská renesanční literatura
Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
Český jazyk a literatura Poezie českých autorů 1. poloviny 20. století – Vítězslav Nezval 3 Pavel Šupka
Zuzana Štecherová C4B,  1) Život  2) Dílo  3) Shrnutí  4) Zdroje.
Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
Renesanční literatura ve Francii a ve Španělsku Mgr. Ludmila Růžičková Střední průmyslová škola, Mladá Boleslav, Havlíčkova 456 CZ.1.07/1.5.00/
Giovanni Boccaccio díla: Dekameron – cyklus 100 novel, eroticky zaměřené, 10 dní, 10 mladých lidí (3 muži a 7 žen). Fiesolské nymfy Milostné vidiny.
Projekt SOŠ a SOU Trhové Sviny Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ SOŠ a SOU Trhové Sviny, Školní 709.
Datum: Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM: VY_32_INOVACE_056 Jméno autora: Blanka Zbožínková Název.
Datum: Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM: VY_32_INOVACE_89 Licence: CC BY-NC-SA 3.0 Jméno autora:
Datum: Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM: VY_32_INOVACE_055 Jméno autora: Blanka Zbožínková Název.
Datum: Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM: VY_32_INOVACE_189 Jméno autora: Ing. Lenka Findejsová Název.
Balada. lyrickoepická báseň s ponurým dějem a tragickým koncem děj se točí kolem viny a následného trestu vystupují v ní nadpřirozené síly a bytosti.
Historická próza. Datum: Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM: VY_32_INOVACE_264 Jméno autora: Mgr.
Název projektu:ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Oblast podpory: Zlepšení podmínek pro vzdělávání na základních.
Datum: Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM: VY_32_INOVACE_299 Licence: CC BY-NC-SA 3.0 Jméno autora:
 Datum:  Projekt: Kvalitní výuka  Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/  Číslo DUM: VY_32_INOVACE_98  Licence: CC BY-NC-SA 3.0 
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Michaela Nová. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací materiál.
Datum: Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM: VY_32_INOVACE_103 Licence: CC BY-NC-SA 3.0 Jméno autora:
 Datum:  Projekt: Kvalitní výuka  Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/  Číslo DUM: VY_32_INOVACE_292  Licence: CC BY-NC-SA 3.0 
Datum: Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM: VY_32_INOVACE_94 Licence: CC BY-NC-SA 3.0 Jméno autora:
Vzdělávací oblast:Teoretické vzdělávání Tematická oblast:Realismus ve světové literatuře Název vyučovací oblasti:Představení H. de Balzaca Ročník / obor.
 Datum:  Projekt: Kvalitní výuka  Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/  Číslo DUM: VY_32_INOVACE_106  Licence: CC BY-NC-SA 3.0  Jméno.
Datum: Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM: VY_32_INOVACE_062 Jméno autora: Blanka Zbožínková Název práce:
Datum: Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/
Datum: Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/
Datum: Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/
Významní představitelé renesanční literatury
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Hostouň, okres Domažlice,
Datum: Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/
INSPIRAČNÍ ZDROJE KNIHY A ČASOPISY.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Hostouň, okres Domažlice,
Datum: Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/
Projekt: Moderní výuka Registrační číslo: CZ / /21
Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/
Datum: Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/
Filozofie osvícenství v Německu
Datum: Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Jana Novotná Název materiálu:
Datum: Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ. 1
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Hostouň, okres Domažlice,
3. Stáli u pramenů poznání
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Hostouň, okres Domažlice,
Městská tematika – Ignát Hermann
Naturalismus v české literatuře
Datum: Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/
Osvícenství Název školy Základní škola a mateřská škola Libchavy
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Vocelova 1338
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Šablona III/2 č. materiálu: VY_32_INOVACE_.
Datum: Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ. 1
Datum: Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/
Datum: Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ. 1
Škola Katolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektu
Datum: Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/
Datum: Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ. 1
Datum: Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ. 1
Práce návrháře.
Prokletí básníci pojmenování pro francouzské básníky dekadentního ražení dekadence – úpadek, pocit umělců znechucených společností = neúcta k pravidlům.
Datum: Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ. 1
Základní škola a mateřská škola Bohdalov
Literatura v období renesance
Transkript prezentace:

Datum: 23. 3. 2013 Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/34.0731 Číslo DUM: VY_32_INOVACE_86 Licence: CC BY-NC-SA 3.0 Jméno autora: Mgr. Jana Hávová Škola: Střední uměleckoprůmyslová škola Jihlava-Helenín Název práce: Renesance ve Francii Předmět: český jazyk a literatura Ročník: 1. Časová dotace: 30 minut Vzdělávací cíl: Seznámení s renesanční literaturou ve Francii, s autory a jejich nejvýznamnějšími díly. Pomůcky: ICT technika, projektor Inovace: Zapojení audiovizuální techniky do výuky. Využití mezipředmětových vztahů – souvislost s předmětem Dějiny výtvarné kultury. Aktivizace studentů dílčími otázkami.

Renesance ve Francii

Renesance ve Francii od pol. 15. století představitelé: Francois Villon Michel de Montaigne

Francois Villon (?1431–?1463) [fra~sua vijo~] významný renesanční básník „1. prokletý básník“ (termín z 19. st.) vymykal se společenským normám – tvorbou i životem; nepochopen; uznán až později „prokletí básníci“ – 19. st., Baudelaire, Verlaine

Francois Villon (?1431–?1463) dílo formálně dokonalé bohémský život – královský dvůr i podsvětí studium na Sorbonně za zabití odsouzen k smrti, trest zmírněn na vyhnanství, po odchodu z Paříže zmizel dílo formálně dokonalé kritika společnosti, sebekritika, satira

Francois Villon – dílo Závět (Velký testament) Odkaz (Malý testament) pomíjivost a bída lidského života, život na okraji společnosti, strach ze smrti, nespravedlnost francouzská (villonská) balada DÚ: Co to je? Jakou má formu? Odkaz (Malý testament)

Francois Villon - inspirace inspiroval autory 20. století: Jarmila Loukotková – Navzdory básník zpívá životopisný román Voskovec + Werich – Balada z hadrů hra o životě tohoto básníka

Francois Villon: Balada ze soutěže v Blois (úryvek) Já u pramene jsem a žízní hynu; horký jak oheň, zuby drkotám; dlím v cizotě, kde mám svou domovinu; ač blízko krbu, zimnici přec mám; nahý jak červ, oděn jak prelát sám; směji se v pláči, doufám v zoufání; mně lékem je, co jiné poraní; mně při zábavě oddech není přán; já sílu mám a žádný prospěch z ní, srdečně přijat, každým odmítán. Villon, Francois. Já u pramene jsem a žízní hynu. Dokořán: Praha, 2009, str. 7.

Michel de Montaigne (1533–1592) [mišel de monteň] filozof a spisovatel zakladatel žánru eseje co je to esej? kratší pojednání o odborných tématech osobitým stylem, důraz na názor autora na pomezí odborného a uměleckého stylu

Odpovědi na otázky: francouzská (villonská) balada – forma básně tvoří ji tři delší strofy (7–12 veršů) a dozpěv (poslání; 4–6 veršů) poslední verš ve všech strofách je stejný (funkce refrénu)

Literatura: Bláhová, Renata a kol. Literatura pro 1. ročník středních škol. Učebnice. Zkrácená verze. Didaktis: Brno, 2011. Horáková, Michaela – Kysučan, Lubor. Literatura I. Výklad, interpretace, literární teorie. Scientia: Praha, 1997. Hánová, Eva a kol. Odmaturuj z literatury. Didaktis: Brno, 2002. Villon, Francois. Já u pramene jsem a žízní hynu. Dokořán: Praha, 2009.

Zdroje obrázků: Francois Villon, Public Domain, http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Francois_Villon.jpg?uselang=cs Michel de Montaigne, Public Domain, http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Michel_de_Montaigne_1.jpg?uselang=cs