Organizační formy práce v TV Vyučovací jednotka TV Lukáš Buřt Didaktika TV Organizační formy práce v TV Vyučovací jednotka TV Lukáš Buřt
Organizační formy práce v TV Organizační forma způsob uspořádání vyučovacího procesu Zahrnuje uspořádání složek výuky Činnosti žáka Činnosti učitele Učivo Prostor/prostředí Čas
Dělení organizačních forem Z časového hlediska Z hlediska místa výuky Z hlediska počtu žáků
Organizační formy v TV Povinné Nepovinné Doplňkové Zájmové
Povinné formy Vyučovací jednotka Zdravotní tělesná výchova Výchova v přírodě Plavecký výcvik, sportovní a lyžařské kurzy
Nepovinné formy Volitelný předmět – sport a pohybové aktivity 2 x týdně
Doplňkové formy Pohybově rekreační program Cvičení v jiných hodinách Pohybově rekreační přestávky Rekreační cvičení
Zájmové formy Školní sportovní kluby/zájmové kroužky Výlety, zájezdy, kurzy, jednorázové akce Soutěže, závody, turnaje
Vyučovací jednotka tělesné výchovy Předmět tělesná výchova Určen všem ročníkům Zdravotně oslabení jedinci = omezení nebo úprava činnosti Rozsah = 45 minut, minimálně 2x týdně
Vyučovací jednotka Relativně stálé uspořádání hlavních činitelů vyučovacího procesu Vymezuje ji: Obsah a cíl učiva Prostor/prostředí Čas Úroveň žáků (psychická/fyzická) Zkušenosti a předpoklady učitele
Vyučovací jednotka Je přímo řízena učitelem Navazuje na předcházející i následující jednotky
Typologie vyučovací jednotky Z hlediska hlavních složek výchovně-vzdělávacího procesu: diagnostické motivační expoziční fixační Podle obsahu zařazených sportů: gymnastické atletické herní úpolové aj.
Typologie vyučovací jednotky Podle tematického zařazení: monotematické smíšené (polytematické) Podle pohlaví: dívčí chlapecké koedukované (společné) Podle zeaměřenosti: povinné tělesné výchovy ( 2-3 hodiny týdně po 45 minutách) zdravotní tělesné výchovy (pro žáky oslabené, 2 hodiny týdně) nepovinné tělesné výchovy (volitelné a nepovinné předměty dle nabídky školy)
Typologie vyučovací jednotky Podle základního zaměření lze dělit vyučovací jednotky: nácvičné kontrolní kondiční rekreačně orientované soutěžní aj.
Doporučovaná struktura vyučovací jednotky úvodní část průpravná část hlavní část závěrečná část
Úvodní část typická přechodem mezi prostředími cíl: příprava na zatížení obsah: organizační část rušná část
Průpravná část speciální všeobecná všeobecné rozcvičení zaměřena na celé tělo speciální má návaznost na charakter činnosti v hlavní části
Hlavní část nácvik nových pohybových dovedností procvičování pohybových dovedností (opakování) rozvoj kondice
Závěrečná část uklidnění kompenzační cvičení + statický strečink zhodnocení průběhu hodiny
Děkuji za pozornost