NÁZEV ŠKOLY: Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště AUTOR: Mgr. Jitka Josefíková NÁZEV: VY_32_INOVACE_11 Jednotky času – historie.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Čas Karel Kovář.
Advertisements

Země v pohybu Planeta Země se pohybuje obrovskou rychlostí, kterou lidé vůbec nevnímají.
ČAS Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Marie Drápalová Materiál zpracován v rámci projektu Implementace ICT techniky do výuky.
Měření času (Učebnice strana 96 – 99)
Využití multimediálních nástrojů pro rozvoj klíčových kompetencí žáků ZŠ Brodek u Konice reg. č.: CZ.1.07/1.1.04/ Předmět : Výchova k občanství.
Čas Hana Krátká, Zuzana Macháčková Úvod
Měření času Jednotky času
ČAS.
Čas, hodiny a měření času
ZŠ, Týn nad Vltavou, Malá Strana
Stroj času Sojková Aneta.
Čas a jeho měření.
Modrá planeta Země.
Paulus Lukáš Co je to čas ?.
Název materiálu: ČAS – výklad učiva.
Čas měříme hodinami,stopkami,metronomem.
Pohyby Země Planeta Země se pohybuje obrovskou rychlostí, kterou lidé vůbec nevnímají.
Cyklus dne, týdne a roku.
Země MODRÁ PLANETA.
Planeta Země.
ČAS Běží, běží a nemá nohy. LC.
Cyklus přírody Petr Machala.
Vytvořil: Dominik Maršík: Simona Hořavová: Daniel Slavětínský:
Čas nezastavíš Výchova k občanství 6. ročník ZŠ
Měření času- pracovní činnosti 6. ročník
POHYBY ZEMĚ Martin VRZALA.
Měření Času Čas měříme pomocí hodin, které ho odměřují v šedesátkové soustavě. Základní jednotkou času je sekunda= S Měřením času se zabývali již staří.
Měření času Projekt z fyziky.
Který pohyb Země způsobuje jev zachycený na fotografii?
POHYBY ZEMĚ.
Didaktický učební materiál pro ZŠ
Sluneční a hvězdný čas Moravcová, Poláková.
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Měření času
NÁZEV ŠKOLY:Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště AUTOR:Mgr. Jitka Josefíková NÁZEV:VY_32_INOVACE_01 Jednotky délky - historie.
FYZIKA VY__III/2__ INOVACE__208. Autor DUMMgr. Jarmila Borecká Datum (období) vzniku DUM Ročník a typ školy7. ročník ZŠ praktické ŠVP„Učíme.
AutorRNDr. Lenka Jarolímová Datum ověření ve výuce Ročník6. Vzdělávací oblastČlověk a příroda Vzdělávací oborFyzika TémaVeličiny a jejich měření.
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr. Veronika Kubincová Název materiálu: VY_32_INOVACE_3_09_ Kalendář Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Elektronické učební materiály – II. stupeň Fyzika 6 Autor: Mgr. Zuzana Vimrová 1. Jakou fyzikální veličinou se budeme dnes zabývat?  Závodník uběhl 60.
Autor:Mgr. Jitka Hříbková Číslo DUMu:VkO6 - 2 Datum ověření ve výuce: Téma: Cyklus přírody - kalendář Tématický okruh: Člověk v rytmu času Vzdělávací.
Název školyZákladní škola a mateřská škola, Jetřichov, okres Náchod AutorŠárka Matějová Datum NázevVY_52_INOVACE_24_Čas a příroda Ročník4. Číslo.
Název projektu: Moderní škola Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Škola: Základní škola, Česká Lípa, Školní 2520, p.o. Číslo klíčové aktivity:
Rohová, Krejčířová, Vančurová, Dorazilová Gymnázium Jakuba Škody, Přerov ˇ.
M ĚŘENÍ ČASU Mgr. Kamil Kučera. Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Materiál je určen pro bezplatné používání pro potřeby.
 ČÍSLO PROJEKTU: 1.4 OP VK  NÁZEV: VY_32_INOVACE_03  AUTOR: Mgr., Bc. Daniela Kalistová  OBDOBÍ:  ROČNÍK: 7  VZDĚLÁVACÍ OBLAST: Člověk a.
VZDĚLÁVACÍ MATERIÁL kód:
Měření času Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště AUTOR: Mgr. Diana Jančářová NÁZEV: Trvání dne a noci na Zemi TÉMATICKÝ CELEK:
Autor: Andrea Kolářová
Šablona VY_52_INOVACE_Z
zpracovaný v rámci projektu
2. POHYBY ZEMĚ A JEJICH DŮSLEDKY
Pohyby Země.
III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT
Jednotky času.
Neživá příroda – roční období, střídání dne a noci
Čas Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště AUTOR: Mgr. Jitka Josefíková NÁZEV: VY_32_INOVACE_05 Jednotky hmotnosti -
Autor: Mgr. Michaela Čapková Datum: Název: VY_52_INOVACE_06_ZEMĚPIS
Jednotky času Kalendář
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
Otáčení Země kolem své osy
ZŠ a MŠ Deštné v O. h. Mgr. Martin Kapucián VY _52_INOVACE_A_12_Čas
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ
ZÁKLADNÍ ŠKOLA ÚSTÍ NAD LABEM, HLAVNÍ 193,
ČAS A MĚŘENÍ Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr
Čas Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr
Měření času Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena
Transkript prezentace:

NÁZEV ŠKOLY: Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště AUTOR: Mgr. Jitka Josefíková NÁZEV: VY_32_INOVACE_11 Jednotky času – historie TÉMATICKÝ CELEK: Číslo a početní operace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/21.0882

Anotace: Prezentace je určena ke stručnému seznámení s historií měření času a k motivaci žáků

Jednotky času Jak se měřil čas

Jednotky času – delší intervaly To, co lidé viděli kolem sebe Den Rozdíl mezi dnem a nocí Otočení Země kolem osy Měsíc Podle fází Měsíce Rok Roční pohyb slunce na obloze Doba vystřídání čtyř ročních období

Měsíc jako měřič času Rozvoj civilizace – potřeba záznamů a plánování Lunární kalendář Nejstarší doložený kalendář se řídil podle fází měsíce Babylónská říše kolem roku 3500 př. n. l. Měsíční cykly jsou pravidelné a trvají 29,5 dne. První babylonský kalendář měl střídavě dvacet devět a třicet dnů a trval dvanáct měsíců, což je délka jednoho lunárního roku. Lunární rok - 354 dní

Solární (sluneční) kalendář Vznikl ve vyspělejších zemědělských kulturách Odhad, kdy budou sucha, záplavy Rok (tropický) Země oběhne kolem Slunce přibližně za 365,25 dne Letní a zimní slunovrat, jarní a podzimní rovnodennost Juliánský kalendář 46.př. n. l. - Julius Caesar Rok má 365 dní a jednou za 4 roky je přestupný rok, který má 366 dní Gregoriánský kalendář 1582 -Papež Řehoř XIII. Vylepšení- tropický rok - 365 dní 5 h 48 min 45,4 s

Jednotky času – kratší intervaly Určení času v rámci dne Stín sloupů, později „gnómonů“ – tyčí zapíchnutých do země Starověké Řecko Podle délky (později i směru) stínu lze odhadnout denní dobu Sluneční hodiny

Hodiny – měření času sledováním Jak měřit čas, když nesvítí Slunce? Něco se mění stále stejnou rychlostí Klepsydra

Hodiny – měření času sledováním Přesýpací hodiny Svíčkové hodiny Olejové hodiny Vodní hodiny s ukazatelem

Hodiny – měření času počítáním Počítání pravidelných pohybů Rozdělení Mechanické Elektronické Atomové

Mechanické hodiny Pohon, oscilátor (pravidelně kmitající část), ozubená kola, ručičky Kyvadlové hodiny Lihýřové hodiny

Elektronické hodiny Elektronické hodiny jsou přesné přístroje na měření času, využívající elektronický oscilátor, nejčastěji řízený křemenným výbrusem (krystalem). Odtud název křemenné hodiny, obchodní označení quartz.

Atomové hodiny Velmi přesné hodiny, měřící čas na základě kmitání atomů, které kmitají stále stejně rychle. Jejich přesnost je taková, že může dojít k odchylce maximálně jedné sekundy za 150 milionů let. První přesné atomové hodiny byly postaveny Louisem Essenem v roce 1955.

Jednotky času Starověký Egypt Starověké Řecko Hodina = 1/12 trvání dne nebo noci Starověké Řecko Den má 24 hodin Později používané rozdělení (až kolem roku 1600) Minuta Hodina má 60 minut (pars minuta prima – „první malá část“) Sekunda Minuta má 60 sekund (pars minuta secunda) Nyní je základní jednotkou času Určuje se pomocí fyzikálního měření za pomoci atomu cesia

Vyrobte si hodiny Svíčkové hodiny Kup si několik stejných svíček. Jednu z nich zapal (nenechávej ji bez dozoru) a stopuj na hodinkách dobu hoření. Po uplynutí určité doby (např. půl hodiny) přilož k hořící svíčce druhou novou svíčku a udělej na ní čárku ve výšce horního okraje uhořelé svíčky. Postup několikrát opakuj. Vzniklé rysky můžeš přenést na další stejné svíčky a shora je očíslovat. Při zapálení takto označených svíček již podle rysek odhadneš uplynulý čas.

Vodní hodiny Najdi si starý kbelík nebo prázdnou plastovou láhev Do dna (s pomocí rodičů) udělej dírku (k měření minut větší, k měření hodin malou – aby voda pouze kapala) Nádobu naplň vodou a zavěs ji (například na strom nebo na sprchu v koupelně). Pod ni postav další nádobu tak, aby do ní voda odtékala. Teď už jen stopuj čas a dělej si na spodní nádobě rysky v místech kam po uplynutí zvolené doby sahala hladina.

Zdroje: V. Koval: Kamarádi čísla. Státní pedagogické nakladatelství, Praha 1969 www. Fyzmatik.pise.cz www.conwerter.cz http://www.kalendar.info/datacs/time/timehr03.php? session= TERASOFT. 320 000 x obrázky [DVD-rom]