Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Měření času- pracovní činnosti 6. ročník

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Měření času- pracovní činnosti 6. ročník"— Transkript prezentace:

1 Měření času- pracovní činnosti 6. ročník
Mgr. Zuzana Holemá Skřivánková ZŠ, Liberec, Na Výběžku 118, p. o. vytvořeno: EU – peníze školám CZ.1.07/1.4.00/

2 Vzdělávací oblast: Člověk a svět práce
Vzdělávací obor: Pracovní činnosti Tematický okruh: PRÁCE S LABORATORNÍ TECHNIKOU Téma: Měření času Anotace: Nácvik měření času a zápis práce do protokolu

3 Čas je jedna ze základních fyzikálních veličin, jíž se měří vzdálenost mezi událostmi na první souřadnici časoprostoru. Je velmi obtížné, až nemožné, si čas nějak představit. Pokusy o pochopení času byly po dlouhou dobu především doménou filosofů, později i přírodovědců. Na povahu a smysl času existuje množství silně odlišných náhledů, a je proto obtížné nabídnout jeho nekontroverzní a jasnou definici…

4 Běžné jednotky času. Sekunda zákl. jednotka SI Minuta 60 sekund Hodina 60 minut, 3600 s Den 24 hodin, s Týden 7 dní Měsíc 28 až 31 dní Rok 12 měsíců, 52 týdnů + den Obyčejný rok 365 dní Přestupný rok 366 dní Desetiletí 10 let Generace 25 až 30 let Století 100 let Tisíciletí 1000 let

5 Čas měříme hodinami. Měřením času se také zabývají hlavně vědci a technici a v minulosti astronomové. Čas má ovšem zásadní význam i pro běžný lidský život, který je z povahy věci časově omezen.

6 O měření času se lidé pokoušejí již tisíciletí.
Čas se tedy měří počítáním (pravidelných) pohybů, a to tradičně na dvou úrovních: pro delší intervaly počítáním roků, měsíců a dnů v kalendáři, pro kratší intervaly počítáním rychlejších pravidelných jevů na hodinách. Pro kalendářní měření času se nejprve používaly dobře viditelné fáze Měsíce, později i (zdánlivý) roční pohyb Slunce. Už z mladší doby kamenné (neolitu) jsou známy stavby, které sloužily ke stanovení slunovratu a rovnodennosti (např. Stonehenge), Také zdánlivý roční pohyb některých hvězd (např. Siria) se užíval ke stanovení správné doby pro polní práce.

7 Pro určování denní doby a pro měření kratších intervalů se Slunce, měřený délkou stínu, později gnonómem a slunečními hodinami. Vyspělejší kultury užívaly i vodní hodiny (klepsydra) a od středověku přesýpací hodiny s pískem. Ty byly nejpřesnějším prostředkem na odměřování kratších intervalů až do 17. století.

8 Tvůj úkol: 1. Na stopkách změř čas, za který tvůj spolužák doběhne z učebny přírodních věd do třídy a zpátky. Měření 3× zopakuj a jeho výsledky zapiš do tabulky protokolu. 2. Navrhni, jak by se dal měřit čas pomocí těchto předmětů: svíčka, zápalky, lihový fix.

9 Protokol musí obsahovat:
Datum, jméno, třídu Úkol: Postup: Návrh řešení: (pokud není součástí postupu) Pomůcky: Tabulku: Nákres: (pokud je potřeba k pochopení navrhnutého řešení) Závěr: jak pokus probíhal, co bylo obtížné, co Tě překvapilo, na co jsi přišel nového…

10 BRAVUR Wall clock - IKEA. Www. ikea. com [online]. 2012 [cit
BRAVUR Wall clock - IKEA. [online] [cit ]. Dostupné z: Bild: Abgelaufene Sanduhr Ab 3 € auf Rechnung bestellen und sofort downloaden. [online] [cit ]. Dostupné z: Time_exp. Ccphysics.us [online] [cit ]. Dostupné z: Sundials - Timekeeping Through the Ages - Clean Me:. [online] [cit ]. Dostupné z: Wikipedie: Otevřená encyklopedie: Čas [online]. c2013 [citováno 30. 01. 2013]. Dostupný z WWW: < APA


Stáhnout ppt "Měření času- pracovní činnosti 6. ročník"

Podobné prezentace


Reklamy Google