PRINCEZNIN DLOUHÝ NOS Z POHLEDU FYZIKY (FILM TŘI VETERÁNI)

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Planeta Uran.
Advertisements

Nonverbální úlohy - - pohyb Katedrafyziky PF JU Č. Budějovice Katedra fyziky PF JU Č. Budějovice Jiří Tesař.
ZŠ, Týn nad Vltavou, Malá Strana
Rychlost Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Petr Jeřábek. Materiál zpracován v rámci projektu Implementace ICT techniky do.
Modrá planeta Země.
Tento materiál byl vytvořen jako učební dokument projektu inovace výuky v rámci OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost VY_32_INOVACE_D2 – 17.
Fakulta životního prostředí Katedra informatiky a geoinformatiky Přednáška 05 Spojitost a derivace funkce Matematika II. KIG / 1MAT2.
Přímá úměrnost Trojčlenka
* Trojčlenka příklady Matematika – 7. ročník *
III. Řešení úloh v testech Scio z matematiky
Pohyb relativistické částice
Jan Evangelista Torricelli a Magdeburské polokoule
Pohyby Země Planeta Země se pohybuje obrovskou rychlostí, kterou lidé vůbec nevnímají.
Vnitřní energie II. část
ZŠ, Týn nad Vltavou, Malá Strana
3. Základní, doplňkové a některé odvozené jednotky soustavy SI
Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Miroslava Víchová Obchodní akademie a Střední odborná škola logistická, Opava, příspěvková.
Tento materiál byl vytvořen jako učební dokument projektu inovace výuky v rámci OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost VY_32_INOVACE_D2 – 10.
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.1.38/
Převody jednotek objemu,
Střední škola Oselce Škola: SŠ Oselce, Oselce 1, Nepomuk, Projekt: Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Název: Modernizace.
RF Dodatky 1.Účinné průřezy tepelných neutronůÚčinné průřezy tepelných neutronů 2.Besselovy funkceBesselovy funkce Obyčejné Besselovy funkce Modifikované.
Dělitelnost – slovní úlohy
Funkce Lineární funkce
Základní škola Benátky nad Jizerou, Pražská 135 projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST Šablona číslo: III/2 Název: Využívání.
VY_32_INOVACE_11-11 Mechanika II. Gravitační pole – test.
Slovní úlohy Dělitelnost
Objem kvádru a krychle slovní úlohy 6. třída. Jakou hmotnost má cihlová zeď dlouhá 8 m, široká 2,4 m a tloušťce 0,6 m, jestliže 1m³ má hmotnost 25 q.
AutorRNDr. Lenka Jarolímová Datum ověření ve výuce Ročník6. Vzdělávací oblastČlověk a příroda Vzdělávací oborFyzika TémaVeličiny a jejich měření.
Gymnázium a obchodní akademie Mariánské Lázně Mgr. Klára Tesařová.
Sesterská planeta Země Zuzana Prášilová Lucie Ulehlová Matěj Plevák1.a.
Okamžitá rychlost Autor: Pavlína Čermáková Vytvořeno v rámci v projektu „EU peníze školám“ OP VK oblast podpory 1.4 s názvem Zlepšení podmínek pro vzdělávání.
Lineární funkce v praxi Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Kamila Kočová. Dostupné z Metodického portálu
 Anotace: Materiál je určen pro žáky 8. ročníku. Slouží k naučení nového učiva. Popis tepelného záření, které nevnímáme jenom zrakem, ale i tepelnými.
Číslo projektu MŠMT: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu: VY_32_INOVACE_0 2 _05_úvod do fyziky Název školy: ZŠ, PŠ a MŠ Česká Lípa, Moskevská 679,
Opakování 6.roč. VeličinaJednotkaMěřidla Název Značka Název, značka délkad V kilogram,kg stopky, hodinky hustota ρ - teplota metr,m krejčovský, skládací,
 NÁZEV: VY_42_INOVACE_33  AUTOR: Petr Kubec  OBDOBÍ:  ROČNÍK: 9  VZDĚLÁVACÍ OBLAST: Matematika a její aplikace  VZDĚLÁVACÍ OBOR: Matematika.
FYZIKÁLNÍ VELIČINY A PŘEVODY JEDNOTEK
Stanovení součinitele tepelné vodivosti
SLOVNÍ ÚLOHY O POHYBU Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
Dělitelnost – slovní úlohy
Čemu jste se ve fyzice naučili- Fyzikální veličiny
VY_32_INOVACE_07M_Zlomek, výpočet více částí z celku - 3
PRŮMĚRNÁ A OKAMŽITÁ RYCHLOST
Mapy podle měřítka mapy velkých měřítek - 1: nebo 1:
Základní škola a mateřská škola J.A.Komenského
Šíření tepla zářením VY_32_INOVACE_25_Šíření tepla zářením
PŘEVODY JEDNOTEK Vypracuj vše do sešitu.
Funkce Lineární funkce
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena
Jméno autora Mgr. Vojtěch John Datum vytvoření Září 2012 Ročník 6.
Autor: Mgr. M. Vejražková VY_32_INOVACE_41_AZ- kvíz
PRINCEZNIN DLOUHÝ NOS Z POHLEDU FYZIKY (FILM TŘI VETERÁNI)
VY_32_INOVACE_F7-001 FYZIKA 7.ROČNÍK RYCHLOST Název školy
Průměrná rychlost – úlohy II
Autorem je PaedDr. Štěpánka Vondrášková
Název školy: Základní škola a mateřská škola, Hlušice
Funkce Lineární funkce
ZŠ, Týn nad Vltavou, Malá Strana
Škola ZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň Autor Mgr. Jaroslav Bartl Číslo
Převody jednotek – shrnutí, procvičení
PŘEVODY JEDNOTEK ČASU 60 minut 60 sekund 1 hodina 1 minuta 1 h 1 min
Výpočet času Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena
Vlnění šíření vzruchu nebo oscilací příčné vlnění vlna: podélné vlnění.
Krychle a kvádr - slovní úlohy.
FYZIKA 2.B 9. hodina.
Interaktivní test na jednotky základních fyzikálních veličin
Musíme… a nebo „Musíme“?
Pohyb tělesa rychlost,dráha, čas – příklady.
Transkript prezentace:

PRINCEZNIN DLOUHÝ NOS Z POHLEDU FYZIKY (FILM TŘI VETERÁNI) Doplněk k předmětu KMT/FPV (kombinované studium), Plzeň, 14. 10. 2016 Jiří Kohout Oddělení fyziky, Katedra matematiky, fyziky a technické výchovy Fakulta pedagogická, Západočeská univerzita v Plzni jkohout4@kmt.zcu.cz

DÉLKA NOSU Jaká byla maximální délka nosu? 78. minuta filmu mapka  nos začíná v Černé Hoře a postupuje po trase Cetinje-Sarajevo-Bělehrad-Budapešť-Vídeň-Praha, končí někde v Německu. I podle knihy Fr. Štístka se film odehrává v ČH, předlohou kníže Nikola I. Do Prahy cca 1200 km, celkem odhadem 1500 km.

NOS JAKO TELEFON Nos rostl rychlostí cca 0,5 m/s  t = l/v = 3 000 000 s  35 d. Celník používá nos jako telefon  jak dlouho bude trvat přenos zvuku na hrad? Nos překročil hranice ČH asi u obce Mratinje po silnici E762 směrem na Sarajevo  vzdálenost zhruba 150 km. Rychlost zvuku 340 m/s  t = s/v = 7,5 min  komunikace nic moc 

HMOTNOST NOSU Jakou hmotnost by mohl mít takto dlouhý nos? Pokládejme jej za dutý válec o vnitřním průměru d1 = 4 cm a vnějším d2 = 5 cm  Hustotu nosní tkáně odhadneme poté na 900 kg/m3. Hmotnost pak je m = V*ρ = 954 tun. Kde se taková hmotnost mohla vzít a jak mohla zase zmizet?

NASÁTÍ VODY Z VLTAVY V Praze se nos na chvíli potopí do Vltavy a princezna vyplivne vodu. Jak dlouho by to trvalo? Správná odpověď – nekonečně dlouho, protože i v případě vakua v nose by voda nepřekonala větší výšku než h=pa/(ρ*g) = 10 m (Torr. vztah) Bez převýšení – Bernoulliho rovnice:  t = l/v  1 den.

ŠÍŘENÍ VZRUCHU NOSEM V Německu připíchnou princezně na nos medaili a ta okamžitě vykřikne bolestí. Za jak dlouho by bolest ucítila ve skutečnosti? Rychlost šíření vzruchu v sensitivních vláknech nejvýše 50 metrů za sekundu  trvalo by to t = l/v  8 hodin. Bolest by tedy ucítila až mnoho hodin po připnutí medaile.

SÁLÁNÍ NOSU Při průchodu přes hory princezna chytne rýmu (viry vnikající nosem) – není příliš reálné. Mnohem reálnější podchlazení v důsledku výdaje tepla. Kolik tepla vyzáří nos za sekundu? Povrchu nosu Teplota nosu 35 stupňů Celsia, okolí 5 stupňů Celsia, nos je AČT. Pomocí S-B zákona získáme: Obrovská ztráta tepla jen zářením  podchlazení, omrzliny apod.

Děkuji za pozornost!