ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Skandium, Yttrium, Lanthan
Advertisements

Významné lehké kovy Sodík, vápník, hliník.
Alkalické kovy.
Alkalické kovy.
Znáte s-prvky? AZ-kvíz.
Prvky I.A skupiny - alkalické kovy
Alkalické kovy Aktivita č. 6: Poznáváme chemii Prezentace č. 12
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Alkalické kovy Struktura vyučovací hodiny:
ALKALICKÉ KOVY Vlastnosti, použití
Výuková centra Projekt č. CZ.1.07/1.1.03/
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2VY_32_INOVACE_84.
Alkalické kovy prvky I.A skupiny.
Alkalické kovy.
Alkalické kovy Mgr. Helena Roubalová
I. A (1.) skupina Vodík a alkalické kovy
Opakovací otázky na alkalické kovy a kovy žíravých zemin
I.A skupina.
Alkalické kovy Obecná charakteristika + I
jméno autora Mgr. Eva Truxová název projektu
Výukový materiál: VY_32_INOVACE_Alkalické kovy Název projektu: Šablony Špičák Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Šablona: III/2 Autor VM: Mgr. Šárka.
Autor výukového materiálu: Petra Majerčáková Datum vytvoření výukového materiálu: únor 2013 Ročník, pro který je výukový materiál určen: VIII Vzdělávací.
Zdravotnický asistent, první ročník Nepřechodné kovy Alkalické kovy Autor: Mgr. Veronika Novosadová Vytvořeno: jaro 2012 SZŠ a VOŠZ Zlín ZA, 1. ročník.
Kovy.
Autor výukového materiálu: Petra Majerčáková Datum vytvoření výukového materiálu: únor 2013 Ročník, pro který je výukový materiál určen: IX Vzdělávací.
Kovy alkalických zemin
1 Škola:Chomutovské soukromé gymnázium Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Moderní škola Název materiálu:VY_32_INOVACE_CHEMIE1_18 Tematická.
alkalických zemin - cvičení
Zdravotnický asistent, první ročník Nepřechodné kovy Hliník Autor: Mgr. Veronika Novosadová Vytvořeno: jaro 2012 SZŠ a VOŠZ Zlín ZA, 1. ročník / Nepřechodné.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Zástupci prvků skupin RZ
H A L O G E N Y.
Kovy I.a II.A skupiny – řešení písemky Skupina A VY_32_INOVACE_G Tento materiál byl vytvořen jako učební dokument projektu inovace výuky v rámci.
Alkalické kovy Mgr. Jitka Vojáčková.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2VY_32_INOVACE_93.
REDOXNÍ REAKCE Chemie 9. ročník
VODÍK.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Alexandra Hoňková Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací materiál.
Základní škola a Mateřská škola Dobrá Voda u Českých Budějovic, Na Vyhlídce 6, Dobrá Voda u Českých Budějovic EU PENÍZE ŠKOLÁM Zlepšení podmínek.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Mgr. Monika Zemanová, PhD. Název materiálu:
Které prvky ji tvoří? Jaký mají vzhled? Lithium Sodík Draslík Cesium.
ALKALICKÉ KOVY LITHIUM, SODÍK, DRASLÍK. OBECNÁ CHARAKTERISTIKA měkké, stříbrolesklé kovy s nízkou hustotou a nízkým bodem tání velmi nestálé, reagují.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR:Mgr. Tomáš.
Elektronické učební materiály – II. stupeň Chemie 8 Autor: Mgr. Radek Martinák Alkalické kovy francium sodík rubidium draslík Fr Na Li lithium Cs Rb Přiřaď.
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace AUTOR:Mgr. Monika Šléglová NÁZEV:VY_32_INOVACE_06B_19_Výroba železa TEMA:Kovy ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/
Zástupci prvků skupin RZ
Autor: Stejskalová Hana
registrační číslo : CZ.1.07/1.1.26/
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Chemie 8. roč.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha-východ
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace
Hořčík.
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace
Alkalické kovy.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Alkalické kovy, ns1 Lithium, sodík, draslík, rubidium, cesium, francium Alkalické kovy jsou stříbřité kovy, na čerstvém řezu lesklé, pouze cesium má zlatožlutý.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace
Alkalické kovy.
AUTOR: Mgr. Blanka Hipčová
Alkalické kovy, ns1 Lithium, sodík, draslík, rubidium, cesium, francium Alkalické kovy jsou stříbřité kovy, na čerstvém řezu lesklé, pouze cesium má zlatožlutý.
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Kladno, Norská 2633 Autor: Mgr. Kateřina Wernerová Název materiálu: VY_52_INOVACE_Ch.8.We.02_Kovy_priklady_vlastnosti_vyuziti.
Prvky I.A skupiny - alkalické kovy, vodík
Alkalické kovy.
Název školy: ZŠ a MŠ Verneřice Autor výukového materiálu: Eduard Šram
Otázka č.9: s-prvky Petr Šimek.
Kovy Alkalické kovy I.A skupina (kromě H).
Transkript prezentace:

ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace AUTOR: Mgr. Monika Šléglová NÁZEV: VY_32_INOVACE_06B_08_Alkalické kovy I TEMA: Kovy ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.5.00/34.0816 DATUM TVORBY: 30.1.2013

ANOTACE Materiál je určen pro studenty 2. ročníku 4letých a odpovídajících ročníků víceletých gymnázií, do předmětu Chemie, kapitola Kovy. Tento materiál slouží pro úvodní výklad a seznámení s vlastnostmi, výskytem , reaktivitou, výrobou a užitím alkalických kovů. První část je určena jako podpora výkladu učitele a je doplněna videoukázkou reaktivity i těch alkalických kovů, se kterými se žáci pro jejich vzácnost nemohou v praxi setkat (Rb, Cs). Tato část může sloužit jako podklad zápisu do sešitu. Druhá část obsahuje sadu kontrolních otázek a sadu základních chemických rovnic určených pro doplnění, které mohou žáci doplňovat buď ústně, nebo do sešitu, nebo do promítaného zadání na tabuli fixem, nebo pomocí světelného pera na interaktivní tabuli. Správné odpovědi se objevují postupně na kliknutí myši. Materiál je určen pro interaktivní výuku. Veškeré hypertextové odkazy jsou platné ke dni vytvoření díla.  

ALKALICKÉ KOVY (s – prvky) Li, Na, K, Rb, Cs, Fr* Charakteristika, výskyt, vlastnosti, reaktivita, výroba, užití

Charakteristika skupiny El. konfigurace ns1 , I. A sk. → ox. č. I (snadno odštěpují e-) S rostoucím Z klesá: elektronegativita ionizační energie teplota tání S rostoucím Z roste: atomový poloměr hustota

Výskyt: Pouze vázaně Na+, K+ - rozšířené Li+, Cs+, Rb+ - vzácné Fr* - cca 15g v celém zemském povrchu Minerály: NaCl – halit KCl – sylvín NaNO3 – chilský ledek Na2SO4.10H2O – Glauberova sůl

Výskyt: Soli alkalických kovů jsou rozpustné ve vodě → zdroj = mořská voda solná jezera minerální vody solná ložiska Na, K – biogenní prvky

Fyzikální vlastnosti stříbrolesklé měkké (dají se krájet nožem) nízká tt ρ < 1 (plavou na vodě) dobré vodiče tepla a el. proudu páry barví plamen (viz. analytická chemie, plamenové zkoušky) Li Na K

Chemické vlastnosti nejreaktivnější ze všech kovů snadno oxidují → silná redukční činidla nutnost uchovávat v inertním prostředí (např. pod petrolejem) reaktivita stoupá se Z Video (reaktivita s vodou) http://www.youtube.com/watch?feature=player_detailpage&v=eCk0lYB_8c0 http://www.youtube.com/watch?v=jhg0WsINmPc

Reaktivita s vodíkem →  hydridy 2 Na + H2 → 2 NaH s kyslíkem →  oxidy a peroxidy 4 Li + O2(vzdušný) → 2 Li2O 2 Na + O2(vzdušný) → Na2O2 s čistým O2 počínaje K →  hyperoxidy K + O2 → KI(O2)-I reakce oxidů a peroxidů s vodou Li2O + H2O → 2 LiOH Na2O + 3 H2O → 2 NaOH + 2 H2O K2O2 + H2O → 2 KOH + H2O2 + O2

Reaktivita s dusíkem →  nitridy 6 Li + N2 → 2 Li3N s halogeny →  halogenidy obecně: 2 Me + X2 → 2 MeX s vodou →  hydroxidy + vodík obecně: 2 Me + 2 H2O → 2 MeOH + H2 prudké reakce!

Získávání a výroba Li, Na – elektrolýzou tavenin chloridů nebo hydroxidů (kov se vylučuje na Fe katodě, anoda je grafitová) K – redukce Na z taveniny KCl

Užití Li – slitiny (s Mg, Al), letectví, raketoplány Na – redukční činidlo (výroba Ti) sodíkové výbojky (osvětlení) chladicí kapalina v jaderném reaktoru K - chladicí kapalina v jaderném reaktoru

Kontrolní otázky: Alkalické kovy mají velkou elektronegativitu: ANO – NE Který alkalický kov je v přírodě nejvzácnější? Zhodnoťte reaktivitu alkalických kovů v závislosti na Z. Jak se získává průmyslově Na a jak K? Jaké je využití Na a K v jaderném reaktoru? Jaké je další využití Na? NE, jsou to prvky s velmi nízkou elektronegativitou. Francium Reaktivita s Z roste, Rb a Cs jsou nejreaktivnější. Na se vyrábí elektrolýzou taveniny NaCl, K redukcí taveniny KCl sodíkem. Jako chladicí kapalina. Např. jako redukční činidlo nebo do sodíkových výbojek.

Doplňte a vyčíslete rovnice: Na + O2(vzdušný) → Li2O + H2O → Na2O + H2O → Li + Cl2 → K + H2O → Řešení: 2 Na + O2(vzdušný) → Na2O2 Li2O + H2O → 2 LiOH Na2O + 3 H2O → 2 NaOH + 2 H2O 2 Li + Cl2 → 2 LiCl 2 K + 2 H2O → 2 KOH + H2

Citace: Archiv autora Slide5: Li: HERGE, Jan. Wikipedia [online]. [cit. 27.1.2013]. Dostupný na WWW: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Flammenf%C3%A4rbungLi.png Na: WEDEL NIELSEN, Søren. Wikipedia [online]. [cit. 27.1.2013]. Dostupný na WWW: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Flametest--Na.swn.jpg K: HERGE, Jan. Wikipedia [online]. [cit. 27.1.2013]. Dostupný na WWW: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Flammenf%C3%A4rbungK.png