konkrétní legislativní

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Evropa 2020 Integrované směry
Advertisements

Energetická bezpečnost ČR - představy x mýty x realita; technologický úhel pohledu Blahoslav Němeček místopředseda a ředitel sekce regulace.
Potenciální dopady energeticko-klimatického balíčku na průmysl ČR Ministerstvo průmyslu a obchodu C O O C O O C O O C O O C O O C O O 20. listopadu 2008.
1 Záměry státu v oblasti zdanění energií a dopady na průmysl Seminář SVSE, Praha Vladimír Toman Hutnictví železa, a.s.
Aktuální otázky evropské energetické politiky a Evropský energetický program pro hospodářské oživení Petr Binhack
Bojím se dopadu klimatických změn… Seminář v Evropském domě Vyjednávání o ochraně globálního klimatu aneb cesta z Kodaně do Cancúnu Pavel Zámyslický (MŽP)
Předpokládaný vývoj české elektroenergetiky Pozice ERÚ seminář VSE 28. května 2007 – Praha Josef Fiřt - ERÚ.
Bojím se dopadu klimatických změn… Seminář v Evropském domě Vyjednávání o ochraně globálního klimatu aneb cesta z Kodaně do Cancúnu Pavel Zámyslický (MŽP)
CO DNES ŘEŠÍ SVĚT V OBLASTI ENERGETIKY?
Podmínky podnikání v teplárenství a kogeneraci v ČR a v EU Ivo Slavotínek MVV Energie CZ s.r.o. Agora Flora, Chrudimská 2526/2a Praha 3.
XI. jarní konference energetických manažerů Problémy ČR v kontextu evropského trhu s energiemi (Bezpečnost a dostupnost dodávek energií v ČR a EU) Vliv.
Ing. Martin Kocourek ministr průmyslu a obchodu Jednotný energetický trh – blízká vize nebo vzdálená budoucnost?
Politika ochrany klimatu EU a vliv na sektor energetiky Praha, 19. června 2008.
Teplárenství a liberalizovaný trh s energiemi. České teplárenství Vývoj, současnost, perspektiva.
Presentation Title. Pracovní skupina Czech BCSD pro energetiku Josef Votruba ENVIROS, s.r.o Pracovní skupina Czech BCSD pro energetiku.
Sustainable Construction and RES in the Czech Republic Irena Plocková Ministry of Industry and Trade CR, Na Františku 32, Praha, CR.
MUDr. Martin Kuba ministr průmyslu a obchodu AKTUALIZACE STÁTNÍ ENERGETICKÉ POLITIKY STABILNÍ ELEKTŘINA ZA PŘIJATELNOU CENU AKTUALIZACE STÁTNÍ ENERGETICKÉ.
Česká energetika na rozcestí Návrh nové Státní energetické koncepce České republiky s výhledem do roku 2050 Ing. Tomáš Hüner náměstek ministra Ministerstvo.
 2007 Ministry of Industry and Trade, Energy Department Nová evropská energetická legislativa Cíle a opatření „energetického balíčku“ Ladislav Pazdera.
0 Důsledky COP15 pro politiku ochrany klimatu v evropském a českém kontextu Pavel Zámyslický.
Aktuální problematika - Energetika
Připravenost České republiky na zavádění opatření strategie Evropa 2020 Ing. Martin Tlapa, MBA náměstek ministra průmyslu a obchodu © 2010 Ministerstvo.
POHLED SKUPINY ČEZ NA AKTUÁLNÍ DĚNÍ V ENERGETICE 22. října 2008 Seminář DONE „Fungování energetických trhů v ČR a EU“ JAN KANTA ředitel útvaru Legislativa.
Zákon o podpoře výroby energie z obnovitelných zdrojů energie z pohledu MŽP Doc. Ing. Miroslav Hájek, Ph.D. Ministerstvo životního prostředí Vršovická.
EU-ETS a jeho budoucnost z pohledu ČEZ odborný seminář AEM, Tomáš Chmelík, Environmentální produkty, ČEZ a.s.
0 Jak ovlivňuje členství v EU obchodování s elektřinou v ČR Seminář AEM Praha, 8-9. září 2004 Jan Kanta.
Jméno firmy Podnikatelský plán. Shrnutí Jasně popište, co je smyslem činnosti vaší společnosti a jaké si kladete cíle –Stručně popište, jak si představujete.
1 Role české energetiky (doma a) na evropském trhu Petr Karas, ředitel Ústavu pro energetiku při Vysoké škole finanční a správní v Praze.
Vývoj trhu s elektřinou v Evropě z pohledu provozovatele přenosové soustavy Pavel Šolc, ČEPS, a.s.
Opatření na snižování emisí skleníkových plynů a plnění environmentálních cílů státní energetické koncepce Doc. Ing. Miroslav Hájek, Ph.D. Ministerstvo.
1 Cenová úroveň roku 2005, vývoj cen pro OZ Asociace Energetických Manažerů Partyzánská 7, Praha 7 Sdružení velkých spotřebitelů energie.
Očekávaný vývoj trhu s elektřinou v kontinentální Evropě Pavel Šolc, ČEPS, a.s.
 2011  Ministerstvo průmyslu a obchodu III. Fáze EU-ETS Pavel Gebauer © 2011 Ministerstvo průmyslu a obchodu.
Změna Státní energetické koncepce a priority České republiky k zajištění bezpečnosti zásobování elektřinou Ing. Tomáš H ü n e r náměstek ministra © 2008.
Pozice odběratelů elektřiny v ČR Seminář SVSE květen 07 K.Šimeček.
Obchodování s emisemi skleníkových plynů jako nástroj redukce emisí Samostatné oddělení změny klimatu Tomáš Chmelík Samostatné oddělení změny klimatu Ministerstvo.
Současný stav a problematika plnění Státní energetické koncepce
Energetická legislativa Příprava zákona o výkupu energie z obnovitelných zdrojů a kogenerace Poděbrady 19. března 2003 Ing. Miroslav DOSTÁL Česká energetická.
Energetika České republiky a její vyhlídky po vstupu do EU Ing. Martin PECINA, MBA Náměstek ministra Ministerstvo průmyslu a obchodu.
Ekonomické dopady obchodování s povolenkami z pohledu provozovatele velké podnikové energetiky Ing. Petr Matuszek Seminář AEM Praha 23. listopadu 2006.
1 ENERGETICKÁ LEGISLATIVA NÁZOR VELKÝCH SPOTŘEBITELŮ Luděk Piskač – tajemník SVSE ;
Problémy provozovatelů PS v Evropě Pavel Šolc, ČEPS, a.s.
Mgr. Martin Turnovský, MBA Sekce rozvoje podnikatelského prostředí a konkurenceschopnosti © Ministerstvo průmyslu a obchodu Strategické záměry a.
Příprava II. etapy EDR Praha Mgr. Aleš Kuták, náměstek ministra a ředitel sekce ochrany klimatu a ovzduší.
Ing.K.Šimeček Stav otvírání trhu s energií v ČR z pohledu SVSE Září 2002.
Energetické a ekologické scénáře pro přípravu aktualizace energetické koncepce Poděbrady
1 Předpokládaný vývoj české a evropské elektroenergetiky Co mohou spotřebitelé očekávat Jak si lze navzájem vyjít vstříc květen 2008.
ALOKACE POVOLENEK EMISE CO2 V EU ETS PO ROCE 2012 POSTUP IFIEC EUROPE Ing. Bohuslav Brix Seminář AEM/SVSE, Praha,
EU ETS 2005 – 2012 Ladislav Pazdera Ministerstvo průmyslu a obchodu Konference AEM , Praha.
Liberalizace trhu z elektřinou a plynem má být prostředkem k dosažení větší konkurenceschopnosti evropského průmyslu, ne cílem za který je často vydávána.
Názor průmyslového spotřebitele na Státní energetickou politiku K.Šimeček - SVSE Seminář AEM,Poděbrady 3/2003.
Jan Hercik Katedra geografie Přírodovědecká fakulta UP v Olomouci DOPRAVNÍ POLITIKA A DOPRAVNÍ PLÁNOVÁNÍ.
1 Aktualizovaná SEK a prosazení zásad SEK do energetické legislativy ČR Česká energetika v kontextu energetiky Evropské unie Konference AEM – Poděbrady.
Komentář ERÚ k cenovým rozhodnutím, kterými se stanovují ceny plynu, tepla, elektřiny a souvisejících služeb seminář AEM , Praha Josef Fiřt.
Komentář ERÚ k cenovým rozhodnutím, kterými se stanovují ceny plynu, tepla a elektřiny pro rok 2008 Rámec práce ERÚ ve II. regulačním období a hlavní zásady.
Možnost kombinace dotací s EPC v rámci OPŽP
Hodnocení energetických trhů z pohledu velké průmyslové energetiky Ing. Petr Matuszek Fungování energetických trhů v ČR a EU Praha 23. října 2006.
1 EU ETS aneb i povolenka dokáže firmám nadělat paseku Jaroslav Suchý, SCHP ČR Výbor pro energetiku a změnu klimatu Praha.
Praha – Žofín, 29. Září 2009 Vliv evropské legislativy na energetiku v ČR Tomáš HÜNER náměstek ministra průmyslu a obchodu Praha 29. září 2009.
Centrální zásobování teplem Kulatý stůl Hospodářská komora ČR Ing. Pavel Bartoš viceprezident HK ČR , Praha.
Cestovní mapa pro energetiku do roku 2050 Dobrá navigace nebo vábení Sirén ? Miroslav Vrba ČEPS, a.s. Fungování energetických trhů v ČR a v EU Ohrožení.
Ing. Pavel Šolc Náměstek ministra průmyslu a obchodu AKTUALIZACE STÁTNÍ ENERGETICKÉ KONCEPCE ČR A POSUZOVÁNÍ JEJÍHO VLIVU NA ŽIVOTNÍ PROSTŘEDÍ 11 Jaderná.
Ing. František Pazdera náměstek ministra průmyslu a obchodu PROCES AKTUALIZACE STÁTNÍ ENERGETICKÉ KONCEPCE Palác Žofín, Praha 1. listopadu 2011.
Úřad pro ochranu hospodářské soutěže1 Ing. Martin Pecina, MBA předseda Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže Fungování energetických trhů v ČR a EU Budoucnost.
ZEMNÍ PLYN – SOUČÁST ENERGETICKÉHO MIXU ING. PAVEL JANEČEK.
ENERGETIKA V EU JE OVLIVŇOVÁNA PŘIJATÝMI BALÍČKY, KDYŽ SE AKTUÁLNĚ NACHÁZÍME VE FÁZI JEJICH IMPLEMENTACE DO NÁRODNÍ LEGISLATIVY … Klimaticko-energetický.
Státní energetická koncepce, energetická bezpečnost ČR, energetický systém EU: Jaká budoucnost čeká jádro? Dana Drábová Efektivitu již nelze měřit především.
Dopady energetické politiky na provozovatele přenosové soustavy
Fungování energetických trhů v ČR a EU
Implementace Evropské energetické legislativy
Transkript prezentace:

POHLED SKUPINY ČEZ NA AKTUÁLNÍ DĚNÍ V ENERGETICE 22. října 2008 Seminář DONE „Fungování energetických trhů v ČR a EU“ JAN KANTA ředitel útvaru Legislativa a trh

konkrétní legislativní EVROPSKÁ UNIE SI CHCE UDRŽET VŮDČÍ POZICI V OBLASTI SNIŽOVÁNÍ EMISÍ SKLENÍKOVÝCH PLYNŮ… Závěry zasedání Evropské rady (březen 2007): politické zadání dosažení snížení emisí skleníkových plynů v rámci EU do roku 2020 o 20-30% oproti roku 1990 zvýšení energetické účinnosti v EU o 20% oproti projekcím do roku 2020 zvýšení podílu obnovitelných zdrojů energie na celkové spotřebě v EU na 20% do roku 2020 Klimaticko-energetický balíček Evropské komise z 23. ledna 2008 revize EU ETS směrnice (směrnice 2003/87/ES o obchodování s povolenkami na emise skleníkových plynů) návrh směrnice o obnovitelných zdrojích (včetně návrhu tzv. burden sharing – rozdělení 20% závazku EU mezi jednotlivé členské státy) návrh směrnice o CCS (carbon capture and storage) a sdělení Komise týkající se podpory demonstračních jednotek CCS pro výrobu energie z fosilních paliv „Effort Sharing“ Decision – rozhodnutí EP a Rady o podílu jednotlivých MS na dosažení celkového cíle EU snížení emisí skleníkových plynů do roku 2020 v sektorech mimo ETS konkrétní legislativní návrhy připravené Evropskou komisí

… COŽ PRO SEKTOR ENERGETIKY PŘEDSTAVUJE NĚKOLIK ZÁSADNÍCH INFORMACÍ A Z TOHO VYPLÝVAJÍCÍCH ROZHODNUTÍ Nemá smysl akademicky diskutovat o tom, jestli regulace bude nebo nebude… Firmy musí pragmaticky identifikovat příležitosti i ohrožení v kontextu jejich současných aktivit i plánovaného rozvoje Analýza očekávaného vývoje se musí stát nedílnou součástí rozhodování a posuzování podnikatelských příležitostí Z praktického hlediska nezní otázka jestli regulace ano nebo ne, ale spíše kdy a jak… Analýza připravované legislativy a podpora těch konkrétních opatření, která dávají z hlediska energetiky smysl Zapojit se do aktivit na evropské i národní úrovni, podpořit efektivní lobbying, připravit konkrétní argumentaci Dlouhodobě jde samozřejmě o to, jak efektivně snížit „carbon exposure“… Mají-li investice do snižování emisí CO2 dávat smysl, musí být efektivní i z dlouhodobého pohledu (životnost elektrárny, vývoj ceny paliv a substitutů…) CO2 regulace je součástí regulace energetiky obecně – musí být vyvážená a rozumná Klíčový efekt regulace CO2 se projeví v hodnotě energeticky náročných firem

Délka obchodovacího období Množství povolenek v systému (CAP) JAK SE VYVÍJÍ SYSTÉM OBCHODOVÁNÍ S POVOLENKAMI (EU ETS) – HLAVNÍ ZMĚNY NAVRHOVANÉ PO ROCE 2012, … Návrh 2005 - 2007 2008 - 2012 2013 - 2020  Délka obchodovacího období 2 roky („zkušební období“)  NAP EU-25 (2007: EU-27) Množství omezeno vyjednáváním s Evropskou komisí 95-100% zdarma aukce dobrovolná do výše 5% žádné JI a CDM kredity 5 let  NAP EU-27 (2007: EU-27) Množství „určeno“ Evropskou komisí na základě emisí 2005 De facto nulové vyjednávání 90-100% zdarma aukce dobrovolná do výše 10% Množstevní limit (ČR: 10%) 8 let Celková suma určena centrálně pro EU-27, dále se člení povolenky do aukce povolenky zdarma dle klíče zohledňujícího HDP Energetika: 100% aukce Ostatní: 20% aukce a postupný nárůst Omezeno (nevyužitý limit z let 2008-2012)  Množství povolenek v systému (CAP) Forma alokace ! JI a CDM limit !

… JAKÝ JE NÁZOR ČEZ NA HLAVNÍ ZMĚNY V SYSTÉMU EU ETS … Délka obchodovacího období V principu krok správným směrem: delší období = větší jistota pro investice 8 let stále krátké z pohledu investičního rozhodování v energetice  Je evidentní, že se blížíme do „carbon constraint economy“ Určení celkového množství povolenek už bylo realitou při schvalování alokačních plánů pro roky 2008-2012 Vnáší do systému stabilitu a prvek predikovatelnosti Množství povolenek v systému (CAP)  Aukce jako primární způsob alokace - logický vývoj Prudký náběh aukce pro energetiku (0% → 100%) nebezpečným šokem, hrozí útlum emisně náročných zdrojů a nedostatek kapacit v Evropě Aukce odčerpá potřebné finanční prostředky pro inovace a modernizace Nedořešené využití výnosu – další způsob zdanění průmyslu je špatně! Forma alokace ! JI a CDM kredity v systému EU ETS vítaným prvkem flexibility, podpora investic v rozvojových regionech Navrhované omezení flexibility naopak snižuje a jde tak proti původnímu záměru Sektory s vyšším podílem aukce (energetika) by měly mít vyšší limit JI a CDM JI a CDM limit !

… A CO OD NĚJ OČEKÁVAJÍ ANALYTICI PO ROCE 2012 2008-2012: Roční deficit může být cca.: 180 - 250 Mt CO2 Deficit pocítí zvláště velká energetika Post 2012: Aby EU splnila své cíle do roku 2020 Fáze 3 ještě přísnější Posílení alokace pomocí aukcí – a to zvláště v sektoru energetiky Na základě předpokladu přísné alokace povolenek CO2 v NAP3 a možnosti „bankingu“ povolenek z NAP2 do NAP3 postupný růst ceny povolenek Díky nižšímu přídělování povolenek a rostoucí ceně CO2 se produkce CO2 stane klíčovým parametrem pro výpočty ekonomické návratnosti nových projektů

JAKÉ LZE UČINIT ZÁVĚRY KE KLIMATICKO-ENERGETICKÉMU BALÍČKU? Klimaticko – energetický balíček je jedním z nejdůležitějších návrhů legislativy posledních let Průmysl je připraven čelit novým výzvám, ale pro skutečně efektivní přechod k nízkouhlíkové energetice je třeba vytvořit vhodné podmínky: systém EU ETS musí být motivační k redukcím, nikoliv diskriminační větší míra flexibility je pro průmysl potřebná politiky musí být vzájemně sladěny, aby nedocházelo ke konfliktům spolupráce státu a průmyslu při podpoře moderních technologií je klíčem k dlouhodobým redukcím a modernizaci ekonomiky

A JAK JE NA TO PŘIPRAVENA REAGOVAT SKUPINA ČEZ? Akční plán Skupiny ČEZ na snížení emisí do roku 2020 Akční plán na snížení emisí Ztrojnásobit roční výrobu obnovitelné energie z 1,7 TWh na 5,1 TWh . Snížit emisní intenzitu výroby elektřiny v ČR o 15% z 0,55 t/MWh na 0,47 t/MWh. Přispět k dosažení národního cíle v oblasti energetické účinnosti 23 TWh/rok. Ušetřit 30 milionů tCO2 mimo ČR prostřednictvím projektů na redukce emisí.

25 DALŠÍM URČUJÍCÍM PRAVIDLEM ENERGETICKÉ LEGISLATIVY V NÁSLEDUJÍCÍM OBDOBÍ BUDE 3. LIBERALIZAČNÍ BALÍČEK ZÁKLADNÍ PRINCIPY BALÍČKU Neshoda mezi Evropským parlamentem a Radou EU především ohledně vlastnického unbundlingu vlastnický unbundling TSO v. ITO v. ISO (peněžité sankce v % obratu při porušení) agentura pro spolupráci energetických regulačních úřadů (ACER) – závazná rozhodnutí, kontrola evropská síť pro provozovatele přenosových soustav (ENTSO) – závazné grid codes, guidelines, aj. Vlastnický unbundling (TSO) Nezávislý operátor (ITO) Nezávislý provozovatel soustavy (ISO) Dopady na investice do sítí? Přínosy pro spotřebitele? Přínosy pro tržní prostředí a konkurenceschopnost? V EU sice neexistuje závazná energetická koncepce, dokumenty mají jen význam doporučení a odpovědnost za bezpečnost zásobení energiemi zůstává na národních vládách, nicméně je zřejmé, že EU svou roli posiluje. DALŠÍ VÝZVY A RIZIKA PRO ENERGETICKÉ SPOLEČNOSTI po hlasování v EP vzorce výpočtu ceny, které s vyšší spotřebou porostou přednostní zacházení s elektřinou vyrobenou z OZE, kogenerace či odpadu možnost zavedení cenových stropů na nekonkurenčních trzích zákaz odpojení důchodců a postižených osob v zimě

STÁVAJÍCÍ „NTC“ ALOKACE 25 STÁVAJÍCÍ FUNKČNÍ A VYZKOUŠENOU METODU ALOKACE „NTC“ JE SNAHA NAHRADIT NOVOU METODOU „FLOW BASED“, … STÁVAJÍCÍ „NTC“ ALOKACE „FLOW BASED“ ALOKACE Obchodovatelná kapacita je dopředu oznamována každým TSO pro jednotlivé hranice Přeshraniční kapacita obchodována separátně na každé hranici (jednotliví individuální aukce jsou realizovatelné též koordinovaně) Obchodovatelná kapacita mezi jednotlivými trhy (státy) je výsledkem alokačního mechanizmu ovlivněného nabídkami obchodníků (a jejich příspěvku k omezení kdekoliv v regionu) a síťovými omezeními Všechny nabídky (poptávky po kapacitě) obchodníků jsou vyhodnocovány současně V EU sice neexistuje závazná energetická koncepce, dokumenty mají jen význam doporučení a odpovědnost za bezpečnost zásobení energiemi zůstává na národních vládách, nicméně je zřejmé, že EU svou roli posiluje.

25 … KTERÁ PŘINÁŠÍ CELOU ŘADU OTEVŘENÝCH OTÁZEK A PŘEDEVŠÍM NEPROZKOUMANÝCH RIZIK, … Riziko redukce přeshraničních kapacit pro obchodování Senzitivita celého regionu na nastavení parametrů a vstupů ne jednotlivých mezistátních hranicích Diskutabilní výhody pouze v malých oblastech Méně zjevných efektů pro alokace Y-1 a M-1 než pro alokaci D-1 Obtížně předvídatelné obchodovatelné kapacity a výsledky alokačního mechanizmu Problematická distribuce výnosů z aukce mezi TSO Nutnost těsné spolupráce a řízení procesu alokací a aukcí zúčastněných TSO V EU sice neexistuje závazná energetická koncepce, dokumenty mají jen význam doporučení a odpovědnost za bezpečnost zásobení energiemi zůstává na národních vládách, nicméně je zřejmé, že EU svou roli posiluje.

25 … KDYŽ PŘITOM K VYTÝČENÉMU CÍLI (JEDNOTNÝ VELKOOBCHODNÍ TRH S ELEKTŘINOU) VEDOU PRIMÁRNĚ JINÉ, JIŽ VYZKOUŠENÉ KROKY Zavedení implicitních aukcí Propojení jednotlivých národních trhů (market coupling nebo market spliting), kde jsou pro to vytvořeny vhodné podmínky Odstraňování úzkých míst pro mezinárodní obchod s elektřinou a to nejen na přeshraničních vedeních Společná realizace koordinovaných aukcí stávajícím „NTC“ alokačním mechanizmem více TSO dohromady V EU sice neexistuje závazná energetická koncepce, dokumenty mají jen význam doporučení a odpovědnost za bezpečnost zásobení energiemi zůstává na národních vládách, nicméně je zřejmé, že EU svou roli posiluje.

25 JAKÁ DALŠÍ TÉMATA POVAŽUJE SKUPINA ČEZ ZA NOSNÁ PRO DALŠÍ EFEKTIVNÍ ROZVOJ ENERGETIKY PŘEDEVŠÍM NA NÁRODNÍ ÚROVNI? Zlepšení podmínek (odstranění bariér) pro potřebný rozvoj energetické infrastruktury (výroba, sítě) Umožnění prakticky uvažovat potenciálním investorům o jakémkoliv dostupném zdroji pro zabezpečení budoucí spotřeby elektřiny Odstranění (nezavádění) bariér pro efektivní rozvoj velkoobchodního trhu a to nejen na národní úrovni Praktické vytvoření podmínek pro výstavbu a provozování plynových elektráren připojení plynové elektrárny na plynárenskou soustavu platba za dopravu plynu dlouhodobá dostupnost plynu za předem predikovatelné ceny (cenový vzorec) dostatečná flexibilita pro spotřebu plynu na výrobu elektřiny V EU sice neexistuje závazná energetická koncepce, dokumenty mají jen význam doporučení a odpovědnost za bezpečnost zásobení energiemi zůstává na národních vládách, nicméně je zřejmé, že EU svou roli posiluje.

POHLED SKUPINY ČEZ NA AKTUÁLNÍ DĚNÍ V ENERGETICE 22. října 2008 Seminář DONE „Fungování energetických trhů v ČR a EU“ JAN KANTA ředitel útvaru Legislativa a trh