Téma (název prezentace) Autor Metodický popis (anotace)

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
STAROVĚK Mgr. Lenka Venclová 2009.
Advertisements

Opakování Mezopotámie
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU: Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO.
Babylonie Základní škola Kutná Hora, Kremnická 98
Střední škola živnostenská Sokolov, příspěvková organizace
Základní škola národního umělce Petra Bezruče, Frýdek-Místek, tř. T. G
Mezopotámie Vyvinula se na přelomu 3. a 4. tisíciletí.
VY_32_INOVACE_Dj Mezopotámie-prezentace
Mezopotámie Sumerové - jih Mezopotámie písmo, kolo, zavlažovací kanály
Využití multimediálních nástrojů pro rozvoj klíčových kompetencí žáků ZŠ Brodek u Konice reg. č.: CZ.1.07/1.1.04/ Předmět : Dějepis Ročník : 6.
Mezopotámie oblast mezi řekami Eufrat a Tigris
Charakteristika starověkého Předního východu a Mezopotámie
Kultura Mezopotámie Základní škola Kutná Hora, Kremnická 98
VY_32_INOVACE_3D.6.14 Autor: Kateřina Vyčichlová Projekt Škola do života CZ.1.07/1.4.00/ Dějepis, 6. třída ZŠ Základní škola Kutná Hora, Kremnická.
6. ročník Starověk ZŠ Rajhrad Autor: Bc. Pavla Procházková
6.ročník Starověk.
Dějepis Mezopotámie a Židé 1.
PŘEDNÍ VÝCHOD.
Mezopotámie – Ninive, Babylon
Základní škola a Mateřská škola, Šumná, okres Znojmo OP VK 1
VY_32_INOVACE_3D.6.12 Autor: Kateřina Vyčichlová Projekt Škola do života CZ.1.07/1.4.00/ Dějepis, 6. třída ZŠ Základní škola Kutná Hora, Kremnická.
6. ročník Starověk ZŠ Rajhrad Autor: Bc. Pavla Procházková
PŘEDNÍ VÝCHOD.
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Zdeňka Šupková Název šablonyIII/2.
Kultura starověké Mezopotámie
Starověká Mezopotámie
VY_32_INOVACE_212_Mezopotámie_umění Šablona Identifikátor školy: Jméno autora: Pavlína DoleželováDatum vytvoření: Vzdělávací obor,
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Jindřiška Řehořková Název DUM: VY_32_Inovace_7.3.2 Starověká Mezopotámie Název sady: Staroorientální státy.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Šablona:III/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
Název školy ZŠ Zlonice, okres Kladno Adresa školy Komenského 305, Zlonice Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ , Moderní škola Číslo materiálu v sadě.
Mezopotámie uč. str. 47 – 55
Název školy ZŠ Zlonice, okres Kladno Adresa školy Komenského 305, Zlonice Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ , Moderní škola Číslo materiálu v sadě.
Název školy ZŠ Zlonice, okres Kladno Adresa školy Komenského 305, Zlonice Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ , Moderní škola Číslo materiálu v sadě.
Název školy ZŠ Zlonice, okres Kladno Adresa školy Komenského 305, Zlonice Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ , Moderní škola Číslo materiálu v sadě VY_32_INOVACE_š03_s01_03.
Název školy ZŠ Zlonice, okres Kladno Adresa školy Komenského 305, Zlonice Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ , Moderní škola Číslo materiálu v sadě.
Název školy ZŠ Zlonice, okres Kladno Adresa školy Komenského 305, Zlonice Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ , Moderní škola Číslo materiálu v sadě.
Asýrie a Babylonie 20.st. – 612 př.n.l př. n. l.
Název školy ZŠ Zlonice, okres Kladno Adresa školy Komenského 305, Zlonice Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ , Moderní škola Číslo materiálu v sadě.
ZŠ Gabry a Málinky Štítná nad Vláří
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
STAROVĚKÁ MEZOPOTÁMIE
Téma (název prezentace) Autor Metodický popis (anotace)
Starověk.
MEZOPOTÁMIE.
Téma (název prezentace) Autor Metodický popis (anotace)
Téma (název prezentace) Autor Metodický popis (anotace)
Autor: Mgr. Milena Hainišová Datum: Název: VY_32_INOVACE_13_DĚJEPIS
Název školy: Základní škola a mateřská škola, Hlušice
Téma (název prezentace) Autor Metodický popis (anotace)
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Hostouň, okres Domažlice,
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
DĚJINY KULTURY - STAROVĚK
STAROVĚKÉ STÁTY - MEZOPOTÁMIE
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
UMĚNÍ STAROVĚKU MEZOPOTÁMIE A EGYPT. UMĚNÍ STAROVĚKU MEZOPOTÁMIE A EGYPT.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
Název školy: Základní škola a mateřská škola Domažlice , Msgre B
Téma (název prezentace) Autor Metodický popis (anotace)
Oblast východního pobřeží Středozemního moře
Téma (název prezentace)
Nejstarší civilizace. Kořeny evropské kultury
Asyřané Eliška Juhaňáková
Projekt: OP VK Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Autor:
Starověká Palestina.
Vznik městských států Vznik hospodářsky soběstačných vesnic
Sada : Člověk a jeho společnost VY_32_INOVACE_ 08 Dějepis _6.ročník_09
Název školy: Základní škola a mateřská škola Domažlice , Msgre B
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170
NÁVŠTĚVA V ZIKKURATU CITACE HRA PRAVIDLA
Téma (název prezentace)
Transkript prezentace:

Téma (název prezentace) Autor Metodický popis (anotace) Název školy ZŠ Zlonice, okres Kladno Adresa školy Komenského 305, Zlonice Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/21.3655, Moderní škola Číslo materiálu v sadě VY_32_INOVACE_š03_s01_05 Předmět dějepis Téma (název prezentace) Kultura a vzdělanost ve starověké Mezopotámii Autor Mgr. Věra Nídrová Metodický popis (anotace) V prezentaci se žáci se seznámí s architekturou, sochařstvím, malířstvím a písmem Mezopotámie. Určeno k výkladu a zápisu do sešitu. Závěrečné doplňovací cvičení slouží k procvičení a zopakování látky. Předpokládá se využití na interaktivní tabuli.

Kultura a vzdělanost ve starověké Mezopotámii

. Mezopotámie

Náboženství náboženské představy: vznik světa podle přání bohů nebes, moře, země a vzduchu; člověk vytvořen z hlíny, aby bohům sloužil; všechna jeho činnost řízena bohy mnohobožství – polyteismus velký vliv kněží i za vlády králů Nippur – náboženské středisko budování svatyní

Jazyk, písmo a literatura klínové písmo – původně slabičné, později hláskové Aššurbanipalova knihovna v Ninive (seznamy králů, dopisy, úřední záznamy, odborná díla, básně, eposy)

Epos o Gilgamešovi Epos z 2. tisíciletí př.n.l., líčící dobrodružství sumerského krále Gilgameše. „Gilgameš byl vládcem města Uruku. Měl přítele Enkuida, se kterým podstupoval různá dobrodružství. Zabil například zlého obra Chuvavu a hrozného nebeského býka, který měl zničit Gilgamešovo rodné město Uruk. Enkidu však jednoho dne zemřel. Gilgameš se polekal, ža by jednou mohl zemřít i on sám, a začal hledat nesmrtelnost. Starý a moudrý Utanapištim, kterému byla jako jedinému z lidí nesmrtelnost dána, Gilgamešovi poradil, ať získá kouzelný květ z mořského dna. Gigamešovi se to podařilo. Když se však cestou domů do Uruku zastavil u studánky v poušti, aby se napil, a odložil květ do písku, aby si mohl nabrat vodu, připlazila se písečná zmije a květ sežrala. Tehdy Gilgameš pochopil, že nesmrtelnost se dá získat i jiným - tím, že vykoná něco užitečného pro své bližní. Vybudoval tedy kolem svého města mohutné hradby, které jej měly jeho potomkům navždy připomínat.“ RULF, Jan; VÁLKOVÁ, Veronika a kol. Dějepis pro VI. r. ZŠ- pravěk a starověk. Praha: SPN- pedagogické nakladatelství, akciová společnost, 2004, ISBN 80-7235-274-1., str. 59

Věda šedesátinná soustava – rozdělení kruhu 360 stupňů, rozdělení hodiny na minuty, dne na 24 hod., staré početní míry: kopa – 60, tucet – 12 délkové míry – od rozměrů lidského těla astronomie – pozorování oblohy – kalendář vynálezy – kolo, hrnčířský kruh, vůz tažený dobytkem nebo koňmi

Umění a architektura zruční řemeslníci – zpracování vzácných kovů a drahých kamení šperky, sošky, reliéfy zdi paláců a hradeb zdobeny barevnými cihlami, z nichž se skládaly ornamenty zikkuraty – stupňovité věžovité stavby, na jejichž vrcholku byl chrám – babylónská věž

Zikkurat

O babylonské věži „Kdysi dávno se lidé v Babyloně rozhodli postavit tak vysokou věž, aby dosáhla až do nebes. Hned se pustili do díla. Bůh jejich počínání sledoval, a když viděl, že ve svém úsilí nepolevují, rozhněval se nad jejich pýchou a troufalostí a přísně je potrestal. Lidé, kteří do této chvíle mluvili stejným jazykem, hovořili najednou každý jinak a přestali si rozumět. A protože se mezi sebou nemohli domluvit, nemohli ani pokračovat ve stavbě. Opustili tady nedostavěnou „babylonskou věž“ a rozešli se do různých končin světa. Z jejich potomků se později vytvořily národy, mluvící tolika různými jazyky.“ RULF, Jan; VÁLKOVÁ, Veronika a kol. Dějepis pro VI. r. ZŠ- pravěk a starověk. Praha: SPN- pedagogické nakladatelství, akciová společnost, 2004, ISBN 80-7235-274-1., str. 60

Ištařina brána

Vznik starého Izraele a monoteismus podle bible (posvátná kniha křesťanů – celá, i Židů – jen první část – Starý zákon) skupina lidí, která odešla z Babylonie vytvořila starověký stát Izrael, na území zvaném Palestina – obyvatelé Židé místo mnoha bohů uznávají jediného Boha Desatero božích přikázání, zapsané ve Starém zákoně hebrejským písmem na svitky

Sestav správné dvojice 1. Chammurabi A. perský král 2. Kyros B. zákoník z 18. stol. př.n.l. 3. Gilgameš C. knihovna v Ninive 4. Aššurbanipal D. hrdina z asyrského eposu 5. Nabukadnezar E. dobytí Jeruzaléma 1B 2A 3D 4C 5E

Použité zdroje: RULF, Jan; VÁLKOVÁ, Veronika a kol. Dějepis pro VI. r. ZŠ- pravěk a starověk. Praha: SPN- pedagogické nakladatelství, akciová společnost, 2004, ISBN 80-7235-274-1. KOLEKTIV AUTORŮ. Dějepis 6, učebnice pro základní školy a víceletá gymnázia. Plzeň: Fraus, 2007, ISBN 978-80-7238-208-8. MAKSIM. wikipedia.org [online]. [cit. 7.3.2013]. Dostupný na WWW: WWW: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:GilgameshTablet.jpg – snímek 1 HAHAHA. wikipedia.org [online]. [cit. 7.3.2013]. Dostupný na WWW: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Pergamonmuseum_Ishtartor_06.jpg - snímek 10 www.office.com – snímky 2, 9