SLOVNÍ DRUHY Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Hudební písňová forma Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné Autor: Mgr. Renáta Jehličková Název: VY_32_INOVACE_09_C_04_HUDEBNÍ PÍSŇOVÁ FORMA.
Advertisements

VZNIK PRACOVNÍHO POM Ě RU Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné Autor: Mgr. Helena Baculáková Název: VY_32_INOVACE_01_B_08_VZNIK PRACOVNÍHO.
Černý Petr − druhy slov Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Dušan Goš. Dostupné z Metodického portálu ISSN: ,
Anotace: Materiál je určen pro žáky 6. ročníku, slouží k opakování probraného učiva Datum: Ročník: 6. Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková komunikace.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Jiřina Homolová Název DUM: VY_32_Inovace_ Slova neohebná Název sady: Český jazyk 6. ročník Číslo.
fotbalový mí č bílá r ůž e chutné ovoce P ř ídavná jména IT ve škole CZ.1.07/1.4.00/
Skupiny hudebních nástrojů
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
Název školy: Základní škola Pomezí, okres Svitavy
Základní škola Unhošť CZ.1.07/1.4.00/ Projekt MŠMT ČR
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola Nedvědice, okr
III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT
Písemné sčítání a odčítání do milionu
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Mgr. Jiřina Homolová VY_32_Inovace_12.1.3
MOC VÝKONNÁ Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Hostouň, okres Domažlice,
Téma: Předmět a příslovečné určení
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Mgr. Jiřina Homolová VY_32_Inovace_12.1.3
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO:
VY_32_INOVACE_ČJ.5.B Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr. Štěpánka Beranová Datum: Jazyk a jazyková komunikace, Český jazyk.
Číslo projektu MŠMT: Číslo materiálu: Název školy: Ročník:
HMOTNOST Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
Písně a jejich vývoj Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné Autor: Mgr. Renáta Jehličková Název: VY_32_INOVACE_09_C_11_PÍSNĚ A JEJICH VÝVOJ Téma:
Věta se skládá ze slov Název školy
PODOBNOST TROJÚHELNÍKŮ
Číslo projektu MŠMT: Číslo materiálu: Název školy: Ročník:
NÁZEV ŠKOLY BRÁNA, základní škola a mateřská škola  Kollárova 456, Nová Paka ČÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.4.00/ NÁZEV PROJEKTU Rozvoj čtení a.
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
AUTOR: Mgr. Marcela Lazáková NÁZEV ŠKOLY:
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr
Český jazyk 2 . ročník PŘEHLEDY
Skupiny hlásek při odvozování MNĚ / MĚ
Písemné dělení jednociferným dělitelem
OPAKUJEME SLOVNÍ DRUHY
Přídavná jména přivlastňovací
Název materiálu: Zájmena
Znáš dobře mluvnici? Hodnocení testu
VY_32_INOVACE_Sib_I_09 Slovní druhy
NÁZEV ŠKOLY: 2. základní škola, Rakovník, Husovo náměstí 3
NÁZEV ŠKOLY BRÁNA, základní škola a mateřská škola  Kollárova 456, Nová Paka ČÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.4.00/ NÁZEV PROJEKTU Rozvoj čtení a.
Skloňování vzorů podstatných jmen rodu mužského
Autor: Mgr. Marie Hrbková Název: VY_32_INOVACE_1C42Čj3_Slovní druhy
SLOVNÍ DRUHY. SLOVNÍ DRUHY Přehled slovních druhů: Slova ohebná: Skloňují se: 1. Podstatná jména 2. Přídavná jména 3. Zájmena 4. Číslovky Časují se:
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
Procvičování skloňování podstatných jmen rodu mužského
Číslo projektu MŠMT: Číslo materiálu: Název školy: Ročník:
DOPLNĚK Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
Slovní druhy - procvičování
Množné číslo podstatných jmen 2 - opakování
Skloňování vzorů podstatných jmen rodu ženského
Název školy: Speciální základní škola, Louny,
Škola Základní škola Tehov, okres Praha-východ, Tehov 78, Autor
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
PŘÍVLASTEK Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
VY_32_ INOVACE_ 10_ ČESKÝ JAZYK 3
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ
Věta se skládá ze slov Název školy
Neohebné nemění svůj tvar Slovní druhy Neohebné nemění svůj tvar.
VY_32_INOVACE_36_CJ_ 3 1) Jméno autora výukového materiálu (VM), škola: Miroslava Červená Základní škola a mateřská škola Skalsko, okres Mladá Boleslav.
VEDLEJŠÍ VĚTA PŘEDMĚTNÁ
Jednotky hmotnosti Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
NÁZEV ŠKOLY: ZAKLADNÍ ŠKOLA KOLÍN V., MNICHOVICKÁ 62
ROZBOR VĚTY JEDNODUCHÉ
PRAVOÚHLÁ SOUSTAVA SOUŘADNIC
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
Název školy:  ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY Autor:
ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY
TVAROSLOVÍ SLOVNÍ DRUHY – SLOVA OHEBNÁ A NEOHEBNÁ
Transkript prezentace:

SLOVNÍ DRUHY Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné Autor: Mgr. Helena Baculáková Název: VY_32_INOVACE_01_A_1_SLOVNÍ DRUHY Téma: TVAROSLOVÍ Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/21.2131

Autor Mgr. Helena Baculáková Vytvořeno dne 1. února 2012 Odpilotováno dne 10. února 2012 ve třídě VII.A Vzdělávací oblast Jazyk a jazyková komunikace Vzdělávací obor Český jazyk a literatura Tematický okruh Tvarosloví Téma Slovní druhy Klíčová slova Slovní druhy, podstatná jména, přídavná jména, zájmena, číslovky, slovesa, příslovce, předložky, částice, citoslovce, slovní druhy ohebné a neohebné

MAJÍ RŮZNÉ TVARY, MĚNÍ KONCOVKY SLOVNÍ DRUHY OHEBNÉ MAJÍ RŮZNÉ TVARY, MĚNÍ KONCOVKY lze je skloňovat lze je časovat NEOHEBNÉ jejich tvary se nemění

OHEBNÉ SLOVNÍ DRUHY POŘADÍ SLOVNÍ DRUH CHARAKTRISTIKA OTÁZKA 1. Podstatná jména Názvy osob, zvířat, věcí, vlastností, činností, dějů a stavů Ukazujeme: ten ta to 2. Přídavná jména Vyjadřují vlastnosti podstatných jmen Jaký? Který? Čí? 3. Zájmena Zastupují podstatná jména nebo na ně ukazují 4. Číslovky Vyjadřují počet, pořadí, počet druhů a násobek Kolik? Kolikátý? Kolikery? Kolikrát, kolikanásobný? 5. Slovesa Vyjadřují děj, stav, změnu stavu

NEOHEBNÉ SLOVNÍ DRUHY POŘADÍ SLOVNÍ DRUH CHARAKTERISTIKA OTÁZKA 6. příslovce vyjadřují bližší okolnosti děje (místo, čas, způsob …) Kde? Kam? Kudy? Kdy? Jak dlouho? Jak, jakým způsobem? 7. předložky vyjadřují bližší okolnosti děje, řídí pád jména (podstatného, přídavného, zájmena, číslovky) 8. spojky spojují slova do několikanásobného větného členu, spojují věty do souvětí 9. částice uvozují samostatné věty, vyjadřují postoj mluvčího k obsahu, naznačují druh věty(rozkaz, přání, zvolání…) 10. citoslovce vyjadřují nálady, city a vůli mluvících, hlasy a zvuky

Algoritmus určování slovních druhů Je to slovo OHEBNÉ NEOHEBNÉ Skloňuje se? Časuje se? Co vyjadřuje? Co vyjadřuje? Co vyjadřuje? Otázka? Otázka? Otázka? 1. 2. 3. 4. 5. 6. 7. 8. 9. 10. podstatné jméno přídavné jméno zájmeno číslovky slovesa příslovce předložky spojky částice citoslovce

Určuj slovní druhy dle algoritmu a nadepiš slovní druh. V Krkonoších napadl čerstvý sníh. Pokryl všechny kopce, málo ho nenapadlo ani v údolích. Lesní zvěř zůstala náhle hladová. Lesníka čekala obtížná cesta. Křup, křup, křupalo mu pod nohama. Obtížně stoupal vzhůru do kopce. Už aby tam u krmelce byl! Ještě jej čeká cesta zpátky. Ale výsledek jej bude těšit, neboť zvířata nebudou mít hlad.

ANOTACE Výklad: a) Dělení druhů slov podle schopnosti měnit koncovky na slova ohebná a neohebná b) Přehled ohebných slovních druhů, vlastnosti c) Přehled neohebných slovních druhů, vlastnosti d) Nácvik algoritmu určování slovních druhů Procvičování určování druhů slov dle naučeného algoritmu – práce na interaktivní tabuli + pracovní listy POUŽITÉ ZDROJE Obrázky i texty z vlastních zdrojů Prezentace obsahuje animace.