Význam J.A. Komenského 5.část
1. Komenského demokratičnost - dát výchovu a vzdělání mládeži bez rozdílu příslušnosti, majetku a pohlaví tak, že by byla zavedena povinná školní docházka – všichni všemu se mají učit 1. Komenského demokratičnost - snažil se vyvést lid z hmotné a duševní bídy - dát výchovu a vzdělání mládeži bez rozdílu příslušnosti, majetku a pohlaví tak, že by byla zavedena povinná školní docházka – všichni všemu se mají učit
2. Komenský – zakladatel pedagogiky jako vědy - systematizoval poznatky o výchovném působení a obohatil je - vytvořil pedagogickou terminologii, která se užívá dodnes - velmi významné místo ve výchovně-vzdělávacím procesu mají pedagogické zásady
- zasloužil se o rozdělení žáků podle věku - poukázal zavedení hromadného vyučování - zasloužil se o rozdělení žáků podle věku do tříd a jejich současný postup, kolektivní vyučovací metody, rozdělení vyučovacího času, učebnice a stejný obsah vyučování pro všechny žáky - tvůrce systému obecného školství a iniciátor jednotné školské soustavy
- rozumové poznání je založeno na smyslových vjemech – princip 3. Komenského pedagogický realismus – - rozumové poznání je založeno na smyslových vjemech – princip názornosti - odmítá formalismus a verbalismus ve výuce žáci se mají učit slovům a zároveň i věcem
4. Komenského vlastenectví - myslel vždy na svůj národ - promýšlel plány o reformaci škol a o lepší výchově mládeže - psal nejvýznamnější díla v českém jazyce (když již nebyly naděje na návrat psal v jazyce latinském)
5. Komenský – bojovník za mír – odmítal zlo v podobě válek a náboženské nesnášelivosti 6. Komenský – pedagogický optimista – věřil v nápravu lidstva pomocí vzdělávání a výchovy
Použitá literatura a zdroje Cipro, Miroslav. Průvodce dějinami výchovy. 1.vyd. Praha: Panorama, 1984. 579 s. Opata, Rudolf; Kyrášek, Jiří. Vybrané kapitoly z dějin pedagogiky. 3.vyd. Praha: SPN, 1982. 123 s. Váňa, Josef a kol. Dějiny pedagogiky. 3.vyd. Praha: SPN, 1961. 379 s. Stodůlková, Eva; Zapletalová, Eliška. Pedagogika pro střední školy. 1.vyd. Beroun: Machart, 2011. 214 s. ISBN 978-80-87517-22-2
http://mariabelenmercado-didactica. blogspot http://mariabelenmercado-didactica.blogspot.cz/2010/11/historia-de-la- didactica.html http://www.didaktika.me.cz/ http://www.ksbnl.cz/historie1.htm http://icv.vlada.cz/cz/tema/15--listopadu-uplyne-440-let-od-umrti-jana-amose-komenskeho-78047/