Klasická ražba tunelů
V současnosti se převážně používají: - prstencová metoda, - Nová rakouská tunelovací metoda (a příbuzné metody), - Metoda obvodového vrubu - tunelovací stroje.
Cyklická ražba - systémy Ražba porubem Pilířová ražba Prstencová ražba Hnaný systém
Ražba porubem – plným profilem
Ražba pilířem – NRTM
Hnaný systém – do horninového prostředí se před ražbou vhání ochranné prvky – mikropilotový deštník mikropilotový dáždnik
Klasické tunelovací metody
Společný znak: Belgická (podchycovací) metoda, Německá (jadrová) metoda, Anglická metoda, Rakúska metoda, Talianska metoda. Společný znak: - postupné otvírání výrubu a postupné zabezpečování stability pomocí výdřevy, pričemž rozšiřování výrubu a jeho definitívní zajištění prebíhalo po pásech délky několik metrů.
Výdřeva – dočasná dřevěná výstroj štoly resp. tunela. min. výška 1800 mm základní nosný prvek – neuzavřený lichobežníkový rám – veřej veřej = podvoj + 2 stojky každý prvek je nutné samostatně staticky posoudit stojka je uložená v kapse. Kapsa (pytloch) nahrazuje rozpěrné dřevo mezi stojkami veřej tvoří nosný rám pro pažení – príložné, zátažné, hnané Pažení – pažnice, odstavnice, tupý a ostrý klin Odstavnica a tupý klin umožňují zatáhnutí nové pažiny - Stabilizace nové veřeje se zabezpečí rozepřetím vzpěrou o starou veřej.
Podvlak – slouží k zesílení výdřevy. - podvlak spodní - podvlak královský Nevýhoda – zmenšuje Průjezdný profil
Stará rakouská metoda budovaní ostění začíná až po úplném dokončení výlomu v príslušném páse, ze směrové štoly se razí šikmý zálom, výlom sa začíná ražením stropní štoly,která se vystrojí veřejí, dočasná výstroj je tvořena polygonovým příčným pažením Modifikovaná rakouská metoda – nosný prvek podélník, pažiny jsou kolmo na osu tunelu Rakoska modifikovaná plynulá metóda
Stará rakúska metóda
Modifikovaná rakouská metoda s dostropním zálomem.