Název školy: Základní škola a Mateřská škola při dětské léčebně, Janské Lázně, Horní promenáda 268 Autor: Mgr. Svatava Juhászová Datum: 20.2.2012 Název: VY_52_INOVACE_23_FYZIKA Téma: Opakování učiva fyziky- Tření Ročník: 7. Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/21.2979
Opakování pojmu tření, využití vědomostí v praxi
proti směru pohybu – má opačný směr než je směr pohybu tělesa. Doplň věty: Třecí síla působí ____________________ Třecí sílu značíme ______ proti směru pohybu – má opačný směr než je směr pohybu tělesa. Ft
Proč vzniká třecí síla? Doplň. drsnost vzájemné stykových ploch silové působení částic ( více můžeme pozorovat u hladkých ploch – částice jsou blíže)
Vysvětli působení třecí síly a setrvačnosti u následujících příkladů. Lyžař jede na lyžích, pod svahem na rovině postupně zastaví, ačkoliv nebrzdí. Při jízdě na kolečkových bruslích na vodorovné silnici má dítě nohy vedle sebe. Postupně zastaví. Na lyže působí třecí síla – proti pohybu lyžaře. Třecí síla působí proti pohybu dítěte.
Uveď, kdy se při tření projeví: Drsnost stykových ploch Vzájemné silové působení částic Tabule skla naskládané na sebe. Horské kolo v kopci.
Doplň věty: Třecí síla je přímo úměrná závisí na tlakové síle, kterou působí těleso kolmo na podložku. materiálu drsnosti stykových ploch
Přiřaď: smyková třecí síla klidová třecí síla Vyrovnává stejně velkou sílu opačného směru. Při posouvání jednoho tělesa po povrchu druhého.
Pod nábytek dáme desku s kolečky. Pod nábytek dáme válečky. Vyřeš úlohu: Jak budeš stěhovat nábytek, aby síla potřebná ke stěhování byly co nejmenší. Například: Vymysli i další možnosti. Pod nábytek dáme desku s kolečky. Pod nábytek dáme válečky.
Jak lze tření zmenšit, nebo zvětšit? zmenšit tření: zvětšit tření: hladké plochy zmenšit třecí plochy drsné plochy zvětšit třecí plochy
Napiš, kdy působí klidová třecí síla: Například: hřebíky ve zdi nábytek na podlaze vlákna látek psaní tužkou
Přiřaď, kdy je třecí síla zmenšována, zvětšována: zvětšována zmenšována jízda na lyžích brzdy u auta kuličková ložiska horské kolo kleště silniční kolo
Domácí úkol: Jak lze zmenšit brzdnou dráhu u automobilu v letním a jak v zimním období? Které sporty se snaží zvětšit a které zmenšit tření? Jak souvisí tření a rozdělávání ohně? V jaké době se takto oheň rozdělával? Najdi příklady, kdy se tření projevuje při každodenních činnostech. Uveď příklady, jak souvisí tření a energetická náročnost spotřebičů, které tě obklopují.
Anotace Cíl hodiny: Opakování pojmu tření, využití tření v praxi, zmenšení tření, zvětšení tření. Práce s prezentací: Možnost společného opakování učiva, použít jako test, opakování je možné využít pro 7. 8. ročník při fyzice. Průřezová témata: Zejména v domácím úkolu – lze využít i jako samostatnou práci v hodině , souvislost tématu s úlohami v M, Z, Př, D
Zdroj citace Vlastní tvorba www.microsoft.com Fyzika 2. Praha: SPN a.s., 2008. ISBN 978-80-7235-381-1. JIŘÍ BOHUNĚK, EVA HEJNOVÁ. Tematické prověrky z učiva fyziky základní školy. Praha: Prometheus, 2005. ISBN 80-7196-290-2. JAN ŠEDIVÝ, JAN PURKAR, STANISLAV PFEFRČEK. Úlohy z fyziky. Praha: Fortuna, 1996. ISBN 80-7168-315-9. JIŘÍ BOHUNĚK. Sbírka úloh z fyziky pro ZŠ 2. díl. Praha: SPN , 1992. BOHUNĚK, Jiří; KOLÁŘOVÁ, Růžena. Fyzika pro 7. ročník základní školy. Olomouc: Prometheus, 2000, ISBN 80-7196-119-1.