GRAFICKÉ ŘEŠENÍ SOUSTAVY ROVNIC

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Advertisements

Soustavy dvou lineárních rovnic se dvěma neznámými
Název školyIntegrovaná střední škola technická, Vysoké Mýto, Mládežnická 380 Číslo a název projektuCZ.1.07/1.5.00/ Inovace vzdělávacích metod EU.
Metodický list Materiál je určen pro 4. ročník 6letého Materiál je určen pro 4. ročník 6letého a 2. ročník 4letého studia, lze ho využít při opakování.
Název školyIntegrovaná střední škola technická, Vysoké Mýto, Mládežnická 380 Číslo a název projektuCZ.1.07/1.5.00/ Inovace vzdělávacích metod EU.
Název školy Střední škola pedagogická, hotelnictví a služeb, Komenského 3, Litoměřice AutorMgr. Milena Procházková Název šablonyIII/2_Inovace a zkvalitnění.
AnotacePrezentace, která se zabývá grafickém řešením soustavy dvou lineárních rovnic o dvou neznámých. AutorMgr. Václav Simandl JazykČeština Očekávaný.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Gymnázium, Broumov, Hradební 218 Vzdělávací oblast: Mnohočleny a rovnice Číslo materiálu: EU Název: Lineární rovnice se dvěma neznámými -sčítací.
Gymnázium Jiřího Ortena KUTNÁ HORA Předmět: Matematika Cílová skupina: 1. ročník (kvinta) gymnázia Oblast podpory: IV/2 Inovace a zkvalitnění výuky směřující.
R OVNICE A NEROVNICE Soustava lineárních rovnic o více neznámých II. VY_32_INOVACE_M1r0114 Mgr. Jakub Němec.
Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
MATEMATIKA Planimetrie - úvod.
Soustava dvou rovnic o dvou neznámých
Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
Název školyIntegrovaná střední škola technická, Vysoké Mýto, Mládežnická 380 Číslo a název projektuCZ.1.07/1.5.00/ Inovace vzdělávacích metod EU.
Grafické řešení soustavy dvou rovnic o dvou neznámých II.
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
autor: RNDr. Jiří Kocourek
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:III/2.
Polohové úlohy 2 Mgr. Martin Krajíc matematika 3.ročník analytická geometrie Gymnázium Ivana Olbrachta Semily, Nad Špejcharem 574, příspěvková.
Gymnázium Jiřího Ortena KUTNÁ HORA Předmět: Matematika Cílová skupina: 1. ročník (kvinta) gymnázia Oblast podpory: IV/2 Inovace a zkvalitnění výuky směřující.
STŘEDNÍ ODBORNÁ ŠKOLA A STŘEDNÍ ODBORNÉ UČILIŠTĚ NERATOVICE Školní 664, Neratovice, tel.: , IČO: , IZO: Ředitelství.
Název školyIntegrovaná střední škola technická, Vysoké Mýto, Mládežnická 380 Číslo a název projektuCZ.1.07/1.5.00/ Inovace vzdělávacích metod EU.
Název příjemce Základní škola, Bojanov, okres Chrudim Registrační číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu Škola nás baví Šablona:III/2 – Inovace.
Gymnázium, Broumov, Hradební 218 Vzdělávací oblast: Mnohočleny a rovnice Číslo materiálu: EU Název: Lineární rovnice se dvěma neznámými Autor: Mgr.
Soustavy dvou lineárních rovnic se dvěma neznámými
Soustavy rovnic počet řešení. x + y = 6 2x – y = 6 zvolíme sčítací metodu 3x = 12 x = y = 6 y = 2 zk.: L 1 = = 6 P 1 = 6L 1 = P 1 L 2 = 8.
Soustava lineárních rovnic
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Inovace a zkvalitnění výuky projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Základní škola Frýdlant nad Ostravicí, Komenského 420, příspěvková organizace Název projektu:Učíme obrazem Šablona:III/2 Název výstupu:Metody řešení soustav.
Užití podobnosti v praxi Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné Autor: Mgr. Hana Kuříková Název: VY_32_INOVACE_02_B_4_Užití podobnosti v praxi.
OBSAH KRUHU Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné Autor: Mgr. Hana Kuříková Název: VY_32_INOVACE_01_C_11_Obsah kruhu Téma: Matematika 8.ročník.
SLOVNÍ ÚLOHY O POHYBU Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné Autor: Mgr. Hana Kuříková Název: VY_32_INOVACE_02_B_20_Slovní úlohy o pohybu Téma:
Soustavy lineárních rovnic Matematika 9. ročník Creation IP&RK.
URČENÍ ROVNICE LINEÁRNÍ FUNKCE Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné Autor: Mgr. Hana Kuříková Název: VY_32_INOVACE_02_B_9_Určení rovnice lineární.
NÁZEV ŠKOLY : Základní škola Hostouň, okres Domažlice, příspěvková organizace NÁZEV PROJEKTU: Moderní škola REGISTRAČNÍ ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/
Obvod a obsah lichoběžníku Základní škola a Mateřská škola Knínice u Boskovic, příspěvková organizace projekt č. CZ.1.07/1.4.00/ číslo DUMu: VY_32_INOVACE_29_M7_lichobeznik_obvod_obsah.
ROZKLAD MNOHOČLENU UŽITÍM VZORCŮ Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné Autor: Mgr. Hana Kuříková Název: VY_32_INOVACE_01_C_19_Rozklad mnohočlenu.
Zkvalitnění výuky na GSOŠ prostřednictvím inovace CZ.1.07/1.5.00/ Gymnázium a Střední odborná škola, Klášterec nad Ohří, Chomutovská 459, příspěvková.
GONIOMETRICKÁ FUNKCE TANGENS Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné Autor: Mgr. Hana Kuříková Název: VY_32_INOVACE_02_B_16_Goniometrická funkce.
Soustavy dvou lineárních rovnic o dvou neznámých Množiny kořenů
PODOBNOST GEOMETRICKÝCH ÚTVARŮ
PRAVOÚHLÁ SOUSTAVA SOUŘADNIC
Vzájemná poloha paraboly a přímky
SOUSTAVY ROVNIC Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu Škola pro 21. století
Vzájemná poloha přímek v rovině – procvičování 2
ZÁPIS ČÍSEL POMOCÍ MOCNIN
PODOBNOST GEOMETRICKÝCH ÚTVARŮ
Obchodní akademie a Střední odborná škola, gen. F. Fajtla, Louny, p.o.
Pravoúhlá soustava souřadnic v rovině
Název prezentace (DUMu):
Soustavy lineárních rovnic o dvou neznámých
ZMĚNA TEPLOTY V PRŮBĚHU DNE
ZMĚNA TEPLOTY V PRŮBĚHU DNE
Vzájemná poloha paraboly a přímky
PRAVOÚHLÁ SOUSTAVA SOUŘADNIC
SOUSTAVY ROVNIC Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
GRAFICKÉ ŘEŠENÍ SOUSTAVY ROVNIC
DEFINICE FUNKCE Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
VÝRAZ S PROMĚNNOU Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
SČÍTÁNÍ A ODČÍTÁNÍ MNOHOČLENŮ
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Kladno, Norská 2633
Soustavy lineárních rovnic
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tématický celek
DÉLKA KRUŽNICE Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace
VY_12_INOVACE_Pel_III_12 Funkce – grafické řešení soustavy rovnic
Soustava dvou lineárních rovnic se dvěma neznámými
Transkript prezentace:

GRAFICKÉ ŘEŠENÍ SOUSTAVY ROVNIC Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné Autor: Mgr. Hana Kuříková Název: VY_32_INOVACE_02_B_10_Grafické řešení soustavy rovnic Téma: Matematika 9. ročník Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/21.2131

Autor Mgr. Hana Kuříková Vytvořeno dne 6.2.2012 Odpilotováno dne 20.2.2012 ve třídě 9.A 9.B Vzdělávací oblast Matematika a její aplikace Vzdělávací obor Matematika Tematický okruh Matematika 9. ročník Téma Grafické řešení soustavy rovnic Klíčová slova Souřadnice, průsečík, počet řešení

GRAFICKÉ ŘEŠENÍ SOUSTAV ROVNIC

Způsoby řešení soustav rovnic dosazovací metoda sčítací metoda grafické řešení

Grafické řešení Postup: Z obou rovnic vyjádříme neznámou y Sestavíme ke každé rovnici tabulku Sestrojíme do pravoúhlé soustavy souřadnic grafy rovnic – dvě přímky 4. Určíme průsečík těchto přímek

Počet řešení graficky Jediné řešení: zobrazené přímky jsou různoběžné, mají jediný společný bod 2. Žádné řešení: přímky jsou rovnoběžné, nemají žádný společný bod 3. Nekonečně mnoho řešení: znázorněním rovnic dostaneme jedinou přímku, obě přímky splývají, jsou totožné

Řeš soustavu rovnic : 4x-y=1 3x+y=6 a)graficky 1 Řeš soustavu rovnic : 4x-y=1 3x+y=6 a)graficky 1. Vyjádříme z každé rovnice y 4x-y=1 3x+y=6 y=4x-1 y=6-3x 2. Sestavíme tabulku pro každou rovnici y=4x-1 y=6-3x x 1 -1 y 3 -5 x -1 2 3 y -3

3. Sestrojíme grafy rovnic –dvě přímky Přímky se protínají, soustava má jedno řešení průsečík P y = 6 - 3x y = 4x - 1

b) výpočtem: sčítací metoda 4x-y=1 3x+y=6 rovnice sečteme -------------- 7x+0y=7 Zkouška:L1=4.1-3=1 7x=7 4.1-y=1 P1=1 x=1 -y=1-4 L1=P1 -y=-3 L2=3.1+3=6 y=3 P2=6 Řešení [1,3] L2=P2

Řeš soustavu rovnic: 2x-y=3 4x-2y=2 a)graficky 1 Řeš soustavu rovnic: 2x-y=3 4x-2y=2 a)graficky 1. Vyjádříme z každé rovnice y 2x-y=3 4x-2y=2 y=2x-3 -2y=2-4x y=2x-1 2. Sestavíme tabulku pro každou rovnici y=2x-3 y=2x-1 x 1 2 y -1 x 1 2 y -3 -1

3. Sestrojíme grafy rovnic – dvě přímky y = 2x - 1 y = 2x - 3

b) výpočtem: sčítací metoda 2x-y=3 / b) výpočtem: sčítací metoda 2x-y=3 /.(-2) první rovnici vynásobíme 4x-2y=2 -------------- -4x+2y=6 4x-2y=2 rovnice sečteme ------------ 0x+0y=8 0x=8…………..soustava nemá řešení

Řeš soustavu rovnic: x - 3y = -2 2x - 6y = -4 a)graficky 1 Řeš soustavu rovnic: x - 3y = -2 2x - 6y = -4 a)graficky 1. Vyjádříme z každé rovnice y x - 3y = -2 2x - 6y = -4 -3y = -2 - x -6y = -4 - 2x 2. Sestavíme tabulku pro každou rovnici x 1 4 -5 y 2 -1 x 1 4 -5 y 2 -1

3. Sestrojíme grafy rovnic-dvě přímky Přímky jsou totožné- soustava má nekonečně mnoho řešení

b) výpočtem: sčítací metoda x-3y=-2 / b) výpočtem: sčítací metoda x-3y=-2 /.(-2) první rovnici vynásobíme 2x-6y=-4 -------------- -2x+6y=4 2x-6y=-4 rovnice sečteme ------------ 0x+0y=0 0x=0…soustava má nekonečně mnoho řešení

Procvičení Graficky i výpočtem najdi řešení soustavy dvou lineárních rovnic 2x - y= 6 x +y= 0 x – y = 2 2x - 2y= 4 x+2y= 10 2x – y = 5

Řešení 2x - y= 6 x +y= 0 [ 2, -2 ] x – y = 2 2x - 2y= 4 nekonečně mnoho řešení R x+2y= 10 2x – y = 5 [ 4, 3 ]

Anotace: Tato prezentace slouží k výkladu řešení soustavy rovnic graficky. Žáci řeší graficky tři soustavy rovnic. Nejdříve se seznámí obecně s postupem řešení a počtem řešení. Pak postupně řeší tři soustavy rovnic graficky. Z každé rovnice vyjadřují y a sestaví tabulku. V pravoúhlé soustavě sestrojí grafy rovnic, což jsou vždy dvě přímky. Naučí se rozpoznávat řešení podle polohy přímek. Každou soustavu vyřešenou graficky zkontrolují výpočtem. V závěru prezentace mají žáci zadané tři soustavy, které řeší jako samostatnou práci. Použité zdroje: Karel Kindl: Matematika- Přehled učiva základní školy, vydání 3. Praha 1980, Státní pedagogické nakladatelství, počet stran 408, SPN 5-43-11/3, 14-388-80 Odvárko Oldřich- Kadleček Jiří: Matematika pro 9. ročník ZŠ 2.díl 1.vydání 2000, Prometheus, počet stran 91, ISBN 80-7196-208-2