MEZOPOTÁMIE.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
STAROVĚK Mgr. Lenka Venclová 2009.
Advertisements

DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
STAROVĚK Mgr. Lenka Venclová 2009.
Opakování Mezopotámie
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU: Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO.
Základní škola národního umělce Petra Bezruče, Frýdek-Místek, tř. T. G
Mezopotámie Vyvinula se na přelomu 3. a 4. tisíciletí.
VY_32_INOVACE_Dj Mezopotámie-prezentace
Mezopotámie Sumerové - jih Mezopotámie písmo, kolo, zavlažovací kanály
Využití multimediálních nástrojů pro rozvoj klíčových kompetencí žáků ZŠ Brodek u Konice reg. č.: CZ.1.07/1.1.04/ Předmět : Dějepis Ročník : 6.
Sumerové Starověký přední východ
Mezopotámie oblast mezi řekami Eufrat a Tigris
MEZOPOTÁMIE.
Charakteristika starověkého Předního východu a Mezopotámie
Vznik státních útvarů II.
MEZOPOTÁMIE Sumer.
Staří Sumerové Barbora Broncová.
6. ročník Starověk ZŠ Rajhrad Autor: Bc. Pavla Procházková
Starověká Mezopotámie
6.ročník Starověk.
Dějepis Mezopotámie a Židé 1.
PŘEDNÍ VÝCHOD.
Mezopotámie – Ninive, Babylon
Starobabylónská říše a Asýrie
Mezopotámie Jakub Šetka.
Starověká Mezopotámie
Mezopotámie Základní škola Kutná Hora, Kremnická 98
6. ročník Starověk ZŠ Rajhrad Autor: Bc. Pavla Procházková
PŘEDNÍ VÝCHOD.
Vznik sumerských měst Sumerové - jih Mezopotámie, řeky Eufrat a Tigrid
Mezopotámie Dagmar Zemanová
Starověká Mezopotámie
VY_32_INOVACE_212_Mezopotámie_umění Šablona Identifikátor školy: Jméno autora: Pavlína DoleželováDatum vytvoření: Vzdělávací obor,
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Jindřiška Řehořková Název DUM: VY_32_Inovace_7.3.2 Starověká Mezopotámie Název sady: Staroorientální státy.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Šablona:III/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
Mezopotámie Lenka Křížová 1.A. DĚJINY  Části Babylonie Sumer Asýrie Akkad  Bývá považována za jednu z nejstarších civilizací (3500 ante- 1600)  Mezopotámie.
Mezopotámie uč. str. 47 – 55
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Osoblaha AUTOR: Marian Hrabovský NÁZEV: VY_32_INOVACE_06_Pravěk a Starověk TEMA: Vývoj společnosti v pravěku a starověku ČÍSLO PROJEKTU:
Asýrie a Babylonie 20.st. – 612 př.n.l př. n. l.
VY_32_INOVACE_211_Mezopotámie Šablona Identifikátor školy: Jméno autora: Pavlína DoleželováDatum vytvoření: Vzdělávací obor, téma:
Název projektu: Učíme obrazem Šablona: III/2
ZŠ Gabry a Málinky Štítná nad Vláří
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
Starověk.
Téma (název prezentace) Autor Metodický popis (anotace)
Téma (název prezentace) Autor Metodický popis (anotace)
Státy starověké Mezopotámie
NÁZEV:. VY_32_INOVACE_22DST ČÍSLO PROJEKTU:. CZ / /21
Digitální učební materiál
DĚJINY KULTURY - STAROVĚK
STAROVĚKÉ STÁTY - MEZOPOTÁMIE
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
PŘEDNÍ VÝCHOD.
Název školy: Základní škola a mateřská škola Domažlice , Msgre B
Blízký východ ve starověku 2
Nejstarší období Mezopotámie
Blízký východ ve starověku 3
Nejstarší civilizace. Kořeny evropské kultury
Asyřané Eliška Juhaňáková
Vznik městských států Vznik hospodářsky soběstačných vesnic
MEZOPOTÁMIE Škola: Základní škola Trávníky Otrokovice, příspěvková organizace Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název výukového materiálu: MEZOPOTÁMIE.
NÁZEV:. VY_32_INOVACE_21DST ČÍSLO PROJEKTU:. CZ / /21
Sada : Člověk a jeho společnost VY_32_INOVACE_ 08 Dějepis _6.ročník_09
Visuté zahrady Semiramidiny
Název školy: Základní škola a mateřská škola Domažlice , Msgre B
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170
Sumerská říše V.Adamčík.
NÁVŠTĚVA V ZIKKURATU CITACE HRA PRAVIDLA
Mezopotámie VY_32_INOVACE_D
Asýrie a její obyvatelstvo
Transkript prezentace:

MEZOPOTÁMIE

U řek Eufrat a Tigris. „Meziříčí“ 3. tis. př. n. l. chrámové X palácové hospodářství Ve městech vládli králové, když ovládli i okolí → vznikají městské státy. Král vlastnil veškerou půdu a panoval neomezeně – DESPOCIE

Chudá oblast na suroviny (chyběl kámen i dřevo), pouze HLÍNA a RÁKOS → cihly a hliněné tabulky na psaní. Vyspělé zemědělství – zavlažovací kanály, nádrže na vodu.

Historie Mezopotámie – přehled Sumer (jih M.) Asýrie (sever M.) Babylonie (jih M.) dobytí Mezopotámie Peršany

SUMEROVÉ První známý národ v dějinách, příchod kolem roku 3 500 př.n.l., jih Mezopotámie, zemědělci (závlahové zemědělství), výměnný obchod (přebytky) znalost bronzu využití hlíny a rákosu. hlína - cihly (stavba domů), hliněné destičky (psaní) rákos - konstrukce domů, střechy, čluny, na „psaní“ Atlas 19/2

nedostatek kamene, dřeva, kovů → dováželi je (dálkový obchod) SUMEROVÉ nedostatek kamene, dřeva, kovů → dováželi je (dálkový obchod) městské státy = největší město obehnané hradbami + okolí (vesnice, menší města), součástí chrám zasvěcený některému z bohů, - kněží - prostředníci mezi bohy a lidmi - v chrámech - panovníci - považováni za bohy, syny bohů - a palác. Sumerské městské státy postupně zanikly v důsledku vzájemných bojů a vpádu cizích kmenů. příklady měst. států - Ur, Uruk, Kiš, Lagaš, Nippur, Eridu, Umma

ASÝRIE

ASÝRIE 2. tis. př. n. l; Hlavní města Aššur, později Ninive → panovník Aššurbanipal zde založil obrovskou knihovnu (23 000 hliněných destiček).

Ninive - s. 50

BABYLONSKÁ ŘÍŠE po roce 2 000 př.n.l., jih Mezopotámie hlavní město Babylon největší rozkvět za vlády panovníka Chammurapiho v 18.století př.n.l. vydal zákoník – zásada „oko za oko, zub za zub“ Vláda Chammurapiho skončila, když Babylon dobyla Asýrie. Následoval úpadek říše. Obnova moci v 6.století př.n.l. za vlády Nabukadnezara II. - dobyl město Jeruzalém. Po jeho smrti došlo k úpadku. Nakonec území ovládli Peršané.

KULTURA literatura Psali ……………….. písmem. Hrdinský epos (příběh) O ………………………. Klínové písmo vyluštil český jazykovědec Bedřich Hrozný.

věda Rozvoj matematiky a astronomie - používali šedesátinnou soustavu. (hodina = 60 min., kruh – 360◦, kopa, tucet. Objevili nové vynálezy kolo, hrnčířský kruh, vůz

architektura zdi paláců a bran zdobili ……………… cihlami a …………………. stupňovité chrámy se nazývají …………..

zajímavosti Vysuté zahrady královny Semiramis - jeden ze 7 divů světa Město Babylon – pověst o babylonské věži dnes ruiny, na území státu Irák; kolem města mohutné hradby, 8 vstupních bran;   osmou branou byla Ištařina brána , zasvěcená bohyni Ištar (plodnosti, lásky a války) v Babylonu se nacházel/ Vysuté zahrady královny Semiramis - jeden ze 7 divů světa 

Babylonská věž

podle biblické knihy Genesis - ohromná budova, která měla sahat až do nebe podle Bible byli všichni lidé v době po potopě světa jednotní a mluvili společným jazykem lidé se rozhodli postavit město a věž až do nebe, aby sebe oslavili a nebyli rozptýleni po celé zemi věž tedy byla vystavěna k slávě člověka nikoliv Boha Bůh tehdy rozdělil dosud jediný lidský jazyk ve více jazyků a rozehnal lidi po celé zemi, protože se mu nelíbilo, že by chrám měl patřit někomu jinému než jemu samotnému

Opakuj nové učivo - doplň 1) 1.známý národ v dějinách 2) Prostředníky mezi bohy a lidmi byli 3) Zikkuraty sloužily jako 4) Největší rozkvět babylonské říše nastal za vlády 5) Nakonec území Mezopotámie ovládli 6) Osmá vstupní brána do Babylonu se nazývala 7) Kdo podle bible způsobil, že lidé mluví mnoha jazyky? Sumerové kněží chrámy Chammurapiho Peršané Ištařina Bůh