ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Škola pro děti Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Advertisements

INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO:
Významné soli Mgr. Helena Roubalová
SOLI RZ
UHLIČITANY.
Soli Rozdělení solí Charakteristika solí
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Soli Názvosloví, vznik a použití solí, hydrogensoli a hydráty solí, hnojiva, použití solí ve stavebnictví Dostupné z Metodického portálu ISSN:
Autor výukového materiálu: Petra Majerčáková Datum vytvoření výukového materiálu: říjen 2013 Ročník, pro který je výukový materiál určen: IX Vzdělávací.
Neutralizace.
CHEMIE 9. ROČNÍK VÝSKYT A VYUŽITÍ SOLÍ
jméno autora Mgr. Eva Truxová název projektu
Příprava a vlastnosti dvouprvkových sloučenin
VY_32_INOVACE_CH.8.12 – SOLI- prezentace
Zopakuj si vzorce a názvy
SOLI Chemie 9. ročník VY_32_INOVACE_07.3/20
PŘÍPRAVA SOLÍ SOLI JE MOŽNO PŘIPRAVIT SEDMI ZPŮSOBY, např.
18.1 Výskyt, použití a vlastnosti vybraných solí
HALOGENIDY.
Jak vznikají soli.
Chemické vlastnosti nerostů závisí na chemickém složení a krystalové struktuře slouží k určování a technické praxi Odolnost vůči vodě ve vodě rozpustné.
Autor výukového materiálu: Petra Majerčáková Datum vytvoření výukového materiálu: květen 2013 Ročník, pro který je výukový materiál určen: VIII Vzdělávací.
Šablony GEOLOGIE 11. Sulfidy
Názvosloví - opakování I.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2VY_32_INOVACE_94.
Výukový materiál: VY_32_INOVACE_Soli - křížovka
Významné soli kyslíkatých kyselin
Halogenidy Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým.
ZŠ Benešov,Jiráskova 888 CHEMIE 9. ročník
Přírodovědný seminář – chemie 9. ročník
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE ZEYEROVA 3354, KROMĚŘÍŽ projekt v rámci vzdělávacího programu VZDĚLÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Významné soli. Bezkyslíkaté soli NaCl – chlorid sodný –bílá krystalická látka –v přírodě se vyskytuje jako sůl kamenná (halit) –ve velké míře se nahází.
Název vzdělávacího materiálu: AZ kvíz – Kyseliny, hydroxidy a soli Číslo vzdělávacího materiálu: ICT9/19 Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE ZEYEROVA 3354, KROMĚŘÍŽ projekt v rámci vzdělávacího programu VZDĚLÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Jiří Hajn Název DUM: Soli (zástupci) Název sady: Chemie – 8. ročník Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE ZEYEROVA 3354, KROMĚŘÍŽ projekt v rámci vzdělávacího programu VZDĚLÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Projekt:OP VK Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Autor:Mgr. Alena Přibíková Číslo DUM:Ch Datum ověření ve výuce: Ročník:8.
Název školy: Základní škola a Mateřská škola, Police nad Metují, okres Náchod Autor: Stejskalová Hana Název : VY_32_INOVACE_11C_19_Sulfidy Téma: Chemie.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE ZEYEROVA 3354, KROMĚŘÍŽ projekt v rámci vzdělávacího programu VZDĚLÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE ZEYEROVA 3354, KROMĚŘÍŽ projekt v rámci vzdělávacího programu VZDĚLÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Základní škola a Mateřská škola Dobrá Voda u Českých Budějovic, Na Vyhlídce 6, Dobrá Voda u Českých Budějovic EU PENÍZE ŠKOLÁM Zlepšení podmínek.
Využití solí Chemie 9. třída.
Projekt:OP VK Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Autor:Mgr. Alena Přibíková Číslo DUM:Ch Datum ověření ve výuce: Ročník:8.
Názvosloví solí. Soli 1.) Bezkyslíkatých kyselin 2.) Kyslíkatých kyselin.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE ZEYEROVA 3354, KROMĚŘÍŽ projekt v rámci vzdělávacího programu VZDĚLÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Předmět:chemie Ročník: 2. ročník učebních oborů Autor: Mgr. Martin Metelka Anotace:Materiál slouží k výkladu učiva týkajícího se průmyslových hnojiv a.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště AUTOR: Jitka Malíčková NÁZEV: Význam a použití solí TÉMATICKÝ CELEK: Anorganické.
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
Projekt: OP VK Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Autor:
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Chemie 8. roč.
Soli nad zlato Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_04-18
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
11 prvky, sloučeniny- souhrnné opakování
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
Soli.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
VY_52_INOVACE_16 Základní škola a Mateřská škola, Chvalkovice, okres Náchod cz. 1.07/1.4.00/ „Blíže k přírodním vědám“ Mgr. Markéta Ulrychová Využití.
Projekt: OP VK Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Autor:
Jak vznikají soli Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem.
Alkalické kovy.
Transkript prezentace:

ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE ZEYEROVA 3354, 767 01 KROMĚŘÍŽ projekt v rámci vzdělávacího programu VZDĚLÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST ŠABLONA ČÍSLO: III/2 NÁZEV: INOVACE A ZKVALITNĚNÍ VÝUKY PROSTŘEDNICTVÍM ICT PŘEDMĚT: Chemie ROČNÍK: 9. ročník TÉMA: Vlastnosti a použití solí AUTOR: Ing. Pavla Zezulová DATUM VYTVOŘENÍ: 15. 10. 2012 VY_32_INOVACE_36_PZ

Anotace Materiál je určen pro výuku chemie v 9. ročníku. Seznamuje žáky s typickými vlastnostmi a použitím některých významných solí. Promítané obrázky jsou doplňovány demonstračními pokusy, jednoduchými frontálními pokusy a otázkami oživujícími výklad. Materiál je obsáhlý a může být rozdělen na dvě části a použit ve dvou po sobě následujících hodinách. Pomůcky na frontální pokus: kahan, odpařovací miska, kapátko s vodou, modrá skalice, sádra, kelímek, skleněná tyčinka, plastový kelímek, kádinka s vodou. Pokusy žáci provádí v lavicích ve tříčlenných resp. dvojčlenných skupinách (dle zasedacího pořádku). Pilotáž Materiál byl ověřen ve všech paralelních třídách 9. ročníku. Žáci reagovali velmi dobře na otázky. U frontálních pokusů pracovali dle pokynů vyučujícího a dodržovali pravidla bezpečnosti. Slabší žáci měli problémy s otázkami, které vyžadovali znalosti z minulých hodin.

vlastnosti a použití solí (není sůl jako sůl)

Typické vlastnosti - platí pro většinu solí - b)rozpustná ve vodě - a)bílá krystalická látka NO3- Na+ - c)v molekule iontová vazba – ovlivňuje odolnost solí k vysokým teplotám (demonstrační pokus)

- d) v roztoku vedou el. proud

Významné soli

Opakování učiva 8. ročníku halogenid použití ochucování a konzervování potravin výroba posypové soli chlorid sodný NaCl chlorid draselný KCl průmyslové hnojivo chlorid amonný NH4Cl výroba monočlánků bromid stříbrný AgBr výroba klasických filmů a fotografických papírů

sulfidy sulfid zinečnatý ZnS sfalerit sulfid olovnatý PbS galenit -výroba zinku sulfid olovnatý PbS galenit -výroba olova pyrit bisulfid železnatý FeS2 -výroba kys. sírové

- uveď příklady využití zinku -pokrytí povrchu železa (ochrana proti korozi), okapy, monočlánky… - uveď příklady využití olova: -elektrody v autobateriích, ochrana proti Rtg záření - doplň rovnici pražení pyritu (nahrazuje síru): SO2 4 FeS2 + 11 O2 → 2 Fe2O3 + 8 . . . . .

dusičnany NaNO3 dusičnan sodný ledek chilský ledek draselný dusičnan draselný KNO3 dusičnan amonný NH4NO3 ledek amonný - výroba výbušnin - průmyslová hnojiva

dusičnan stříbrný AgNO3 lapis - výroba výbušnin lékařství (odstraňování bradavic) laboratoř (důkaz halogenidů)

uveď základní pravidla bezpečnosti pro manipulaci s pyrotechnikou -respektovat věkovou hranici u jednotlivých kategorií pyrotechniky -dodržovat návod -neskladovat ve vlhku

sírany sádrovec síran vápenatý CaSO4 . 2H2O síran měďnatý CuSO4 . 5H2O - stavebnictví - sochařství - lékařství síran měďnatý CuSO4 . 5H2O modrá skalice - bazénová chemie - výroba postřiků proti chorobám rostlin

1. Nahřívej malé množství modré skalice. Frontální pokusy: 1. Nahřívej malé množství modré skalice. Dochází ke změně barvy - zesvětlá 2. Přidej pár kapek vody. Látka získá původní barvu Závěr: Sloučenina při nahřívání ztrácí vodu 3. Nalej na malé množství sádry vodu tak, aby vznikla hustá kaše – pozoruj změnu konzistence. Za chvíli kaše ztuhne Závěr: Bezvodá sádra navázala na sebe vodu – vzniká sádrovec

uhličitany uhličitan sodný Na2CO3 krystalická soda jedlá soda NaHCO3 změkčuje tvrdou vodu (součást pracích prostředků) jedlá soda NaHCO3 (hydrogenuhličitan sodný) - při pálení žáhy (odstraňuje překyselení žaludku) - kypřící prostředek (cukrářství))

(hydrogenuhličitan vápenatý) Ca(HCO3)2 CaCO3 vápenec uhličitan vápenatý - mramor (sochařství) - výroba vápna (stavebnictví) (hydrogenuhličitan vápenatý) Ca(HCO3)2 - tvorba krápníků -způsobuje tvrdost vody

Jakým způsobem odstraňujeme vodní kámen v domácnosti? (popiš reakci, která probíhá) Použijeme ocet - vodní kámen se rozpouští, pozorujeme šumění – uniká plyn Doplň chemickou rovnici (používá se jako důkaz uhličitanů): MgCl2 + H2O + CO2 MgCO3 + 2 HCl → . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . - Napiš chemickou rovnici tuhnutí malty: Ca(OH)2 + CO2 → CaCO3 + H2O

fosforečnany superfosfát (CaH2)3PO4 (dihydrogenfosforečnan vápenatý) - průmyslové hnojivo

křemičitany běžné nerosty – živec (součást žuly) - horniny – čedič Příklady použití

Zdroje:   BENEŠ, P., PUMPR, V.,BANÝR, J. Základy chemie 1. vyd. 1. Praha: Fortuna, 1993. ISBN 80-7168-043-5. s. 109, 115 - 116 Ilustrace http://office.microsoft.com/ Vlastní archiv autora