Všestranné jazykové rozbory 4

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
aneb CO JSME SE O NICH DOZVĚDĚLI V 7. TŘÍDĚ
Advertisements

Klasifikace větných členů, rozbor věty jednoduché
ROZVÍJEJÍCÍ VĚTNÉ ČLENY
III/2 III. 2 9.C
Shoda přísudku s podmětem
Větné členy.
EU Peníze školám Inovace ve vzdělávání na naší škole ZŠ Studánka
JAZYKOVÉ ROZBORY (+ PRACOVNÍ LIST)
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Jazykový rozbor všestranný
ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY Vladislav Michl
RVČ - předmět, přívlastek, doplněk
VĚTA JEDNODUCHÁ, SOUVĚTÍ, sklaDEBNÍ VZTAHY
Základní skladební dvojice-cvičení
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO: NÁZEV:VY_32_INOVACE_321_Větné členy AUTOR: Mgr. Šárka Kubáčková ROČNÍK, DATUM:
Rozvíjející větné členy - opakování -
Mgr. Michal Oblouk.  v ě ta, která je tvo ř ena jednou skladební dvojicí  obsahuje jedno sloveso v ur č itém tvaru = jeden p ř ísudek Na nádra ž í p.
Skladba souvětí.
Komplexní jazykový rozbor
69.1 Stavba věty jednoduché, základní skladební dvojice
V Ě T N É Č L E N Y Základní – podmět,přísudek
Rozvíjející větné členy - opakování -
(PREZENTACI SPUSTÍTE STISKNUTÍM KLÁVESY F5) Přívlastek.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Eva Bartošová Název DUM: VY_32_Inovace_6.2.1 impresionismus Název sady: Český jazyk 9. ročník Číslo projektu:
VY_32_INOVACE_CVIKLOVA. CEJTEXTO2 Komplexní rozbor textu 2.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště AUTOR: Mgr. Libor Zemánek NÁZEV: Optické vlastnosti oka TÉMATICKÝ CELEK:
Název školy: Základní škola Okříšky Autor:Mgr. Jana Němcová Název:VY_32_INOVACE_08 Téma:Neohebné slovní druhy Číslo projektu: CZ 1.07/1.4.00/
Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Mgr. Dana Zajíčková Název prezentace (DUMu)Zvláštnosti větné stavby Tematická oblast:Česky jazyk a literatura pro 3. ročník.
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr. Ludmila Handrejchová Vytvořeno dne: Název: VY_32_INOVACE_6A_CJ9_09_SKLADBA.
Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Mgr. Dana Zajíčková Název prezentace (DUMu)Věta a výpověď Tematická oblast:Česky jazyk a literatura pro 3. ročník oboru.
S HODA PODMĚTU A PŘÍSUDKU Bc. K. Matějková. P ODMĚT A PŘÍSUDEK podmět podstatné jméno v 1. pádě příklad: maminka, ovoce, stroj přísudek sloveso součástí.
Návo d Znáš dobře mluvnici? Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jaroslava Zámostná. Dostupné z Metodického portálu
Dotkněte se inovací CZ.1.07/1.3.00/ Základní a rozvíjející větné členy Grafický rozbor věty jednoduché.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Eva Bartošová Název DUM: VY_32_Inovace_ větné členy Název sady: Český jazyk 9. ročník Číslo projektu:
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr. Ludmila Handrejchová Vytvořeno dne: Název: VY_32_INOVACE_10A_CJ9_10_SKLADBA.
Skloňování podstatných jmen označujících části těla
Škola Katolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektu
Odchylky od pravidelného skloňování podstatných jmen
ZÁKLADNÍ ŠKOLA ÚSTÍ NAD LABEM, HLAVNÍ 193,
OZNAČENÍ MATERIÁLU: VY_32_INOVACE_297_ČJ9
ČÍSLO PROJEKTU ČÍSLO MATERIÁLU NÁZEV ŠKOLY AUTOR TÉMATICKÝ CELEK
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Skladba 9. ročník
Všestranné jazykové rozbory
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
Předložky.
Všestranné jazykové rozbory
Český jazyk 6. ročník ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Mgr. Jiřina Homolová
Základní skladební dvojice Název projektu: OP VK
OZNAČENÍ MATERIÁLU: VY_32_INOVACE_276_ČJ8
Jakub Vrána, Zdeněk Dorazil, Štěpán Konečný
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Vocelova 1338
Digitální učební materiál
Název školy: Základní škola a mateřská škola Domažlice , Msgre B
Autor: Mgr. Hana Novotná Název : VY_32_INOVACE_02_3A02Čj9_Větné členy
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
Poznáváme tajemství skladby
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Skladba 7. ročník
PŘÍSLOVEČNÉ URČENÍ Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
VY_32_Inovace_6.2.1 impresionismus
Rozvíjející větné členy
ROZVÍJEJÍCÍ VĚTNÉ ČLENY - PŘEDMĚT
VY_32_INOVACE_65_Přívlastek několikanásobný a postupně rozvíjející
Škola ZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň Autor Mgr. Marie Vališová Číslo
ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY
Základní škola a Mateřská škola Choustník, okres Tábor
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
Slova Monohoznačná - Krátká prezentace Více souboru na této stránce: emagister.proweb.cz
Transkript prezentace:

Všestranné jazykové rozbory 4

Hláď vodní šedá v dálku rozlitá, Volavka nad ní krouží stříbřitá. Volavka stříbřitá Hláď vodní šedá v dálku rozlitá, Volavka nad ní krouží stříbřitá. Na hrázi stojím oči rukou stíně. Dívám se tiše po krajině. Li Po; přeložil B. Mathesius Co tvoří tematickou náplň básně? (náladový obraz poklidné krajiny, pozorované autorem z hráze vodní plochy, nad níž poletuje volavka) 2) Který básnický druh bývá tvořen i texty ještě kratšími, např. dvojveršovanými? (epigram, lidová říkadla)

Hláď vodní šedá v dálku rozlitá, Volavka nad ní krouží stříbřitá. Volavka stříbřitá Hláď vodní šedá v dálku rozlitá, Volavka nad ní krouží stříbřitá. Na hrázi stojím oči rukou stíně. Dívám se tiše po krajině. Li Po; přeložil B. Mathesius 3) Z kolika výpovědí se text skládá? (ze čtyř) 4) Změňte slovosled první výpovědi na běžný, poetismy nahraďte neutrálními výrazy: (šedá vodní hladina rozlitá do dálky) šedá vodní hladina O jaký druh přívlastku se jedná? Vymyslete další příklady: (postupně rozvíjející – např.: dlouhá noční hodina)

6) Jak by mohla vypadat tato báseň psaná současným jazykem? Volavka stříbřitá Hláď vodní šedá v dálku rozlitá, Volavka nad ní krouží stříbřitá. Na hrázi stojím oči rukou stíně. Dívám se tiše po krajině. 6) Jak by mohla vypadat tato báseň psaná současným jazykem? Pokuste se (samostatně nebo ve dvojici) napsat báseň, ve které se objeví: Vodní hladina, volavka, stojím, krajina, ticho – v jakýchkoliv obměnách

Hláď vodní šedá v dálku rozlitá, Volavka nad ní krouží stříbřitá. Volavka stříbřitá Hláď vodní šedá v dálku rozlitá, Volavka nad ní krouží stříbřitá. Na hrázi stojím oči rukou stíně. Dívám se tiše po krajině. Li Po; přeložil B. Mathesius 7) Proveďte skladebný rozbor druhé výpovědi: (volavka – podmět, stříbřitá – přívlastek, krouží – přísudek, nad ní – příslovečné určení) 8) Kterou větněčlenskou funkci plní tvar rukou? (příslovečné určení způsobu)

Hláď vodní šedá v dálku rozlitá, Volavka nad ní krouží stříbřitá. Volavka stříbřitá Hláď vodní šedá v dálku rozlitá, Volavka nad ní krouží stříbřitá. Na hrázi stojím oči rukou stíně. Dívám se tiše po krajině. Li Po; přeložil B. Mathesius 9) Najdi v textu slova prvotní a slova odvozená. U odvozených urči, kterými základovými slovy jsou motivována: (prvotní – šedý, v nad, on, na, stát, oko, ruka, dívat se, po, odvozená – hláď , vodní, dálka, rozlitý, volavka, kroužit, stříbřitý, hráz, stínit, tiše, krajina hladký, voda, daleký, rozlít, volavý, kruh, stříbro, hradit, stín, tichý, kraj)

Hláď vodní šedá v dálku rozlitá, Volavka nad ní krouží stříbřitá. Volavka stříbřitá Hláď vodní šedá v dálku rozlitá, Volavka nad ní krouží stříbřitá. Na hrázi stojím oči rukou stíně. Dívám se tiše po krajině. Li Po; přeložil B. Mathesius 10) Uveďte pravidelný tvar množného čísla k slovu oko. Kdy se užívá tvar oči a kdy oka? (oka, ok… oči – orgán zraku, oka – okrouhlý předmět, např. oko na polévce…) 11) S kterým pádem se v textu pojí předložka v? S kterým jiným pádem se obvykle pojí? (se 4.p, s 6. p)

Hláď vodní šedá v dálku rozlitá, Volavka nad ní krouží stříbřitá. Volavka stříbřitá Hláď vodní šedá v dálku rozlitá, Volavka nad ní krouží stříbřitá. Na hrázi stojím oči rukou stíně. Dívám se tiše po krajině. Li Po; přeložil B. Mathesius 12) Vymyslete jiný název pro báseň: (např. Krajina, Na hrázi, Samota…) 13) Jaký je základní princip výstavby textu? (čtyři verše, dvě dvojverší tvoří vyšší jednotku)

Zdroje: Čechová, M. – Daneš, F. – Dokulil, M. – Hausenblas, K Zdroje: Čechová, M. – Daneš, F. – Dokulil, M. – Hausenblas, K. – Hrbáček, J. – Styblík, V. Komplexní jazykové rozbory. 2. Upravené vydání. Praha: SPN, 1996. ISBN 80-85937-27-1