Vládní výdaje a zdanění

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Přerozdělování jako hlavní nástroj sociální politiky
Advertisements

Hospodářská politika.
Soustava veřejných rozpočtů II.
Veřejné finance Ing. Vojtěch Jindra. Veřejné finance Finance představují proces tvorby, rozdělování a užití peněžních fondů a peněžního kapitálu. Finance.
Daňová teorie a politika
Daňová teorie a politika
Státní rozpočet Rozpočet přebytkový Rozpočet vyrovnaný
Ing. Vojtěch Jindra Katedra ekonomie (KE)
Makroekonomie I ( Cvičení 1 – Úvod do studia ekonomické teorie )
Projekt Anglicky v odborných předmětech, CZ.1.07/1.3.09/
3 EFEKTIVNOST TRHU.
Veřejné finance Dagmar Kostrhůnová Dagmar Kostrhůnová Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu.
Trh a tržní mechanizmus Ne chaos, ale ekonomický řád.
Mikroekonomie I Tržní selhání, nedokonalá konkurence
SMÍŠENÁ EKONOMIKA A PŘÍČINY EXISTENCE VEŘEJNÉHO SEKTORU
Národohospodářské soustavy a hospodářská politika Ing. Vojtěch Jindra.
Úloha neziskových organizací v národním hospodářství.
Sociální ekonomika Vývoj modelů sociálního charakteru státu – I. část Merkantilismus ( století) 1. WELFARE STATE – Stát veřejných sociálních.
Teoretická doporučení k optimálnímu designu daní a daňových soustav
Jabok, ETF 2010 Michael Martinek.  Sociální ◦ Politika ◦ Práce ◦ Událost ◦ Vyloučení ◦ Zabezpečení  Sociální politika: ◦ Objekt ◦ Subjekt ◦ Nástroj:
Struktura přednášky Tržní selhání a mikroekonomická politika
Daňová teorie a politika
Ekonomické aspekty veřejné správy
ZÁKLADNÍ EKONOMICKÉ SYSTÉMY
Materiální základ produkce veřejných statků
Vzdělání z hlediska teorie statků
1. téma Úvod do daňové teorie.
Veřejné finance Veřejný sektor, veřejné statky
Soustava veřejných rozpočtů. Osnova kurzu 1.Veřejné rozpočty v ČR 2.Státní rozpočet a rozpočtový proces 3.Střednědobé rozpočtování 4.Územní rozpočty 5.Podmíněné.
HOSPODÁŘSKÁ POLITIKA A FISKÁLNÍ POLITIKA Eva Tomášková Konzultační hodiny: Úterý: – Úterý: – Čtvrtek:
MAKROEKONOMIE HOSPODÁŘSKÁ POLITIKA STÁTU, JEJÍ CÍLE A ÚČINNOST
Veřejné finance a veřejné statky
Základy veřejných financí
4 EKONOMIE VEŘEJNÉHO SEKTORU. Základy ekonomie „neviditelná ruka“ Adama Smithe vede k tomu, že lidí tím, že sledují své vlastní zájmy na trhu, maximalizují.
Veřejné finance Úvod do problematiky. Veřejné finance Vymezení VS Řízení VS.
VEŘEJNÁ EKONOMIE a VEŘEJNÝ SEKTOR Co je jeho náplní a jak velký má být?
Úvod do základů finančního práva Petr Mrkývka. LITERATURA Petr MRKÝVKA Propedeutika finančního práva I – obecná část. Brno: MU 2014 (e-kniha) k dostání.
Veřejné finance Mgr. Oldřich Hájek. Finance obecně Soukromé Soukromé Peníze soukromých osob, institucí Peníze soukromých osob, institucí Peníze obvykle.
Rozpočtová a fiskální politika 27. dubna 2016 doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D. katedra finančního práva a finanční vědy 27.
Škola veřejné volby Public Choice Theory. Politologie a ekonomie Aristoteles (4.stol.př.Kr.) – homo politicus  Politická aktivita  Veřejný zájem Adam.
MIKROEKONOMIKA Ekonomika neziskových organizací. Společenský význam neziskových organizací Nezisková organizace (nonprofit, nověji not-for-profit) = organizace,
Vládní výdaje a zdanění Pavel Seknička. Obsah Úloha státu v ekonomice (ve společnosti), Funkce vlády (státu) Teorie veřejné volby, Veřejné finance, Státní.
Daně a rozpočty (Státní rozpočet, daňová soustava, hospodaření domácnosti, mzda, ZP + SP) Finanční gramotnost pro 9. ročníky 2016 / 2017 Bc. Tomáš Janda.
Soustava veřejných rozpočtů
VEŘEJNÉ FINANCE VEŘEJNÉ PŘÍJMY.
Fiskální politika Pavel Seknička.
Rozpočtová a fiskální politika
Vzdělávací oblast: Člověk a společnost
Nezaměstnanost (a agregátní nabídka)
Hospodářská politika státu
Úvod do finanční vědy a financí
VeřeJnÁ FinaNční Politika a VEŘEJNÁ FINANČNÍ ČINNOST
Hospodářská politika - cíle, nástroje a nositelé TNH 2 (S-3)
FISKÁLNÍ A MONETÁRNÍ POLITIKA
Nová doba a ekonomika Jaký ekonomický systém je typický pro středověk?
Veřejné Finance.
Teorie fiskálního federalismu
11 HOSPODÁŘSKÁ POLITIKA.
Úvod do finanční vědy a financí
Ekonomické aspekty veřejné správy
FISKÁLNÍ A MONETÁRNÍ POLITIKA
11 HOSPODÁŘSKÁ POLITIKA.
Fiskální a monetární politka - shrnutí
Rozpočtová a fiskální politika
Ekonomika Makroekonomie - AD 4. Ing. Miroslava Farmačková
Rozpočtová a fiskální politika
Deset principů ekonomie TNH 1 (S-1)
Projekt Anglicky v odborných předmětech, CZ.1.07/1.3.09/
ÚLOHA STÁTU V TRŽNÍ EKONOMICE
Vládní výdaje a zdanění TNH 2 (S-8)
Transkript prezentace:

Vládní výdaje a zdanění Pavel Seknička

Obsah Úloha státu v ekonomice (ve společnosti), Funkce vlády (státu) Teorie veřejné volby, Veřejné finance, Státní rozpočet, Výdaje státního rozpočtu, Daně Daňová spravedlivost a efektivita daní

Liberální pojetí státu podle A. Smitha Úloha státu v ekonomice (ve společnosti) se soustřeďuje (v návaznosti na jeho doktríny o neviditelné ruce trhu a laissez-faire (hospodářský liberalismus) na: Zajištění obrany a bezpečnosti země (čistých veřejných statků), Zajištění zákonodárství, Zajištění minimální sociální „záchranné“ sítě. Moderní pojetí liberálního státu: Řešení tržních selhání, zejména externalit.

Liberální pojetí státu Robert Nozick napsal: „…, že minimální stát, omezený na základní funkce ochrany proti síle, krádežím, podvodům, vynucování smluv a podobně, má své opodstatnění, že jakýkoliv rozsáhlejší stát porušuje právo lidí nechat se nutit do určitých věcí, a je tedy neoprávněný, a že minimální stát je nejen podnětný, ale také správný. Za povšimnutí stojí zejména dva důsledky: jednak stát nesmí využívat svého donucovacího mechanismu k tomu, aby nutil některé občany pomáhat ostatním, a jednak nesmí zakazovat činnosti, které lidé dělají pro své vlastní dobro nebo ochranu.“ (Nozick, R.: Anarchie, stát a utopie. Praha, Academia, 2015, s. 11)

Funkce vlády (státu) Zvyšování ekonomické efektivity, Redukce ekonomické nerovnosti, Stabilizace ekonomiky makroekonomickou politikou, Zahraniční hospodářská politika.

Vláda často napravuje tržní selhání Narušení konkurenčního prostředí, Externality a veřejné statky, Nedokonalé, asymetrické informace, Morální hazard apod.

Teorie veřejné volby Vedle otázek souvisejících s problematikou fungování trhů se musíme zabývat i rolí vlády (státu) ve společnosti. Touto otázkou se zabývá teorie veřejné volby: J. A. Schumpeter : Kapitalismus, socialismus a demokracie. (1942) K. Arrow, který se zabýval problematikou společenské volby, A. Downs napsal studii An Economic Theory of Democracy (1957) J. Buchanan a G. Tullock – The Calculus of Consent (1959)

Veřejné finance Příjmy a výdaje státu, jeho územních celků, měst a obcí, případně dalších veřejných institucí jsou označovány jako veřejné finance. Veřejné finance jsou obsahem veřejných rozpočtů, tj. soustavy veřejných fondů, které hospodaří s nucenými odvody získanými od firem a domácností. Rozhodující část veřejných financí tvoří příjmy a výdaje procházející státním rozpočtem.

Státní rozpočet Státní rozpočet je finanční plán, který shrnuje předpokládané roční příjmy a a výdaje státu za určité, zpravidla roční období. Výdaje státního rozpočtu: Výdaje spojené s chodem státní správy, Se zajištěním bezpečnosti a obrany země, Přímé (transferové) platby, Výdaje na veřejně poskytované služby, Výdaje na podporu firem v podobě státních subvencí, Výdaje se splácením státního dluhu.

Funkce státního rozpočtu Alokační funkce - souvisí s financováním veřejných statků, s korekcí pozitivních i negativních externalit, Redistribuční funkce – spočívá v přerozdělování , tzv. primárních příjmů ekonomických subjektů – souvisí se společenskou solidaritou, Stabilizační funkce – souvisí s ovlivňováním agregátní poptávky, a to na základě expanzivního či restriktivního zaměření fiskální politiky.

Ekonomické aspekty zdanění Při zdanění vláda rozhoduje, jak z důvodu veřejného zájmu odebrat potřebné zdroje domácnostem a firmám v zemi. Peníze, které se na daních vyberou, jsou prostředkem, kterým se skutečné zdroje přesunují od soukromých statků ke statkům veřejným.

Zásady zdanění Princip prospěchu – podle kterého mají být různí lidé zdaněni úměrně prospěchu, který z vládních programů získávají. Princip platební schopnosti – podle kterého se výše daní, které lidé platí, má vztahovat k jejich příjmu a bohatství.

Daňová spravedlnost Horizontální spravedlnost, Vertikální spravedlnost. Horizontální spravedlnost je princip podle kterého by stejní lidé měli mít stejnou pozici. Vertikální spravedlnost znamená, že s lidmi v nerovných podmínkách by mělo být nakládáno nerovně a spravedlivě.

Druhy daní z příjmů Proporcionální, Progresivní, Degresivní. Daň nazýváme proporcionální, progresivní nebo degresivní podle toho zda lidem s vysokým příjmem odnímá stejnou část příjmu, větší část příjmu nebo menší část příjmu než jakou odnímá příjmově slabším.

Přímé a nepřímé daně Přímé daně jsou uloženy přímo jednotlivci nebo firmě, Nepřímé daně jsou uvaleny na statky a služby, na jednotlivce či firmy dopadají nepřímo.

Efektivnost daní Fiskální efektivnost daní je chápána jako schopnost schopnost zajistit požadované množství finančních zdrojů, Ekonomická efektivnost daní se vztahuje k celkovému vlivu na hospodářství a zahrnuje jak přímé, tak nepřímé důsledky. Lafferova křivka – sleduje souvislost mezi výší daňových příjmů státu a výší daňového zatížení firem a jednotlivců.

Daňové zásady A. Smitha Rovnost Určitost Pohodlnost Nízké náklady výběru