Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Mechanika tuhého tělesa
Advertisements

Těžnice a těžiště trojúhelníku
Otáčivé účinky síly (Učebnice strana 70)
Výukový materiál byl zpracován v rámci projektu OPVK 1
VZTLAKOVÁ SÍLA PŮSOBÍCÍ NA TĚLESO V KAPALINĚ
Těžiště, rovnovážná poloha
Rovnovážná poloha tělesa
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ
Těžiště tělesa (Učebnice strana 48 – 50)
Zákon setrvačnosti Autor: Lukáš Polák Pokračovat.
TĚŽIŠTĚ TĚLES.
Mechanika tuhého tělesa
TĚŽIŠTĚ A ROVNOVÁŽNÁ POLOHA TĚLESA
Integrovaná střední škola, Hlaváčkovo nám. 673, Slaný
Název školy: Střední odborná škola stavební Karlovy Vary Sabinovo náměstí 16, Karlovy Vary Autor: Soňa Brunnová Název materiálu: VY_32_INOVACE_13_TEZISTE.
FY_075_Síla, skládání sil_Rovnovážná poloha tělesa
Rovnovážná poloha tělesa
Pavlína Valtrová, 3. C. Každá dvě tělesa se vzájemně přitahují stejně velkými gravitačními silami opačného směru. Velikost gravitační síly F g pro dvě.
Gravitační síla, gravitační pole Země
Zákon vzájemného působení dvou těles
Síla.
Do města, kde bydleli Petr s Pavlem zavítal cirkus. Oba obdivovali umění artistů.
Těžiště tělesa.
Tíhová síla a těžiště ZŠ Velké Březno.
IDENTIFIKÁTOR MATERIÁLU: EU
FY-sekunda Yveta Ančincová
Název školy: Střední odborná škola stavební Karlovy Vary Sabinovo náměstí 16, Karlovy Vary Autor: Soňa Brunnová Název materiálu: VY_32_INOVACE_14_ROVNOVAZNE.
Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Gymnázium, Havířov-Město, Komenského 2, p.o Tato prezentace.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO: NÁZEV: VY_32_INOVACE_175_Těžiště tělesa AUTOR: Ing. Gavlas Miroslav ROČNÍK, DATUM:
Anotace Prezentace, která se zabývá otáčivými účinky síly. Autor Mgr. Michal Gruber Jazyk Čeština Očekávaný výstup Žáci umí vysvětlit pojem páka, rameno.
Anotace Prezentace, která se zabývá skládáním sil různého směru a rovnováhou sil. Autor Mgr. Michal Gruber Jazyk Čeština Očekávaný výstup Žáci umí graficky.
Rovnováha dvou sil (Učebnice strana 43 – 45)
Autor: Mgr. Svatava Juhászová Datum: Název: VY_52_INOVACE_22_FYZIKA
Těžiště, stabilita tělesa Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Radim Frič. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace.
Název školy: Základní škola a Mateřská škola při dětské léčebně, Janské Lázně, Horní promenáda 268 Autor: Mgr. Svatava Juhászová Datum: Název:
Název školy: Základní škola a Mateřská škola, Hradec Králové, Úprkova 1 Autor: Mgr. Rachotová Markéta Název: VY_32_INOVACE_11C_16_Slovní úlohy o společné.
Základní škola, Moravský Krumlov, náměstí Klášterní 134, okres Znojmo, příspěvková organizace VY_32_INOVACE_01_FII_SÍLA A JEJÍ VLASTNOSTI.
Název školy:. Základní škola a Mateřská škola, Hradec Králové, Úprkova 1 Autor: Mgr. Rachotová Markéta Název: VY_32_INOVACE_10B_13_Vztlaková síla Téma:
Název SŠ: SŠ-COPT Uherský Brod Autor: Mgr. Anna Červinková Název prezentace (DUMu): 15. Mechanika tuhého tělesa – základní pojmy, moment síly Název sady:
Název školy: Základní škola a Mateřská škola, Hradec Králové, Úprkova 1 Autor: Mgr. Rachotová Markéta Název: VY_32_INOVACE_10B_20_Nestejnorodá tělesa v.
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov, příspěvková organizace AUTOR: Mgr. Leon Hahn NÁZEV:VY_52_INOVACE_12: Fyzika 7.ročník TÉMA: Gravitační síla ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.4.00/
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
Těžiště tělesa těžiště tělesa je bod, ve kterém zakreslujeme působiště gravitační síly na těleso těžiště značíme písmenem T T Obr.1 Fg.
Těžiště a stabilita těles, Skládání sil
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR: Mgr. Tomáš.
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
Střední průmyslová škola elektrotechnická a informačních technologií Brno Číslo a název projektu: CZ.1.07/1.5.00/ – Investice do vzdělání nesou.
Autor: Mgr. Svatava Juhászová Datum: Název: VY_52_INOVACE_30_FYZIKA
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR: Mgr. Tomáš.
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
Autor: Mgr. Svatava Juhászová Datum: Název: VY_52_INOVACE_12_FYZIKA
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
Opakování.
Dotkněte se inovací CZ.1.07/1.3.00/
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
Tuhé těleso Tuhé těleso – fyzikální abstrakce, nezanedbáváme rozměry, ale ignorujeme deformační účinky síly (jinými slovy, sebevětší síla má pouze pohybové.
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola Nedvědice, okres Brno – venkov, příspěvková organizace AUTOR: Jiří Toman NÁZEV: VY_32_INOVACE_06_20 Síly.
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
Transkript prezentace:

Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název školy:.   Základní škola a Mateřská škola, Hradec Králové, Úprkova 1 Autor: Mgr. Rachotová Markéta Název: VY_32_INOVACE_10B_9_Těžiště těles Téma: 10B_Fy 7.roč. Datum ověření: VM ověřen dne 3.12.2012 v 7.A Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/21.3215 Anotace: Prezentace byla využita k opakování daného učiva.

TĚŽIŠTĚ TĚLES

Co označuje pojem těžiště těles? Kde nalezneme těžiště těles?

Určení polohy těžiště: Postupně zavěšujeme těleso za jeho různé body. Po každém zavěšení si zakreslíme svislou těžnici. Těžiště leží na průsečíku zakreslených těžnic. (Doporučuji provést alespoň tři zavěšení.)

Těžiště je působiště gravitační síly Fg , kterou na těleso působí gravitační pole Země. Značíme jej písmenem T. Každé těleso má právě jedno těžiště. T T T Fg Fg Fg

Tělesa stejnorodá se středem souměrnosti mají těžiště T v tomto středu. Takovými tělesy jsou např. kostka, koule, válec. Často jejich těžiště leží mimo vlastní těleso (např. prsten, obruč, podkova, …). T T T T T

Těžiště nestejnorodých a nepravidelných těles určujeme výpočtem nebo experimentálně .

Tělesa zavěšená nad těžištěm nebo v těžišti zůstávají v klidu. Rovněž tělesa podepřená přesně pod těžištěm nebo v těžišti zůstávají v klidu.

Urči těžiště u zobrazených osob.

Řešení:

ANO Např.: Může nastat případ, že těžiště osoby bude ležet mimo vlastní tělo? ANO Např.:

určete polohu těžiště v případě a), b), c). Kontrolní úloha: určete polohu těžiště v případě a), b), c). b) a) c)

Poloha těžiště závisí na rozložení látek v tělese.

Vyvaž pravítko na tužce ve vodorovné poloze. polož na konce pravítka různé předměty (gumy, ořezávátka apod.). Do ruky uchop tužku a ní polož pravítko tak, aby zůstalo v rovnovážné poloze. Řešení: Aby zůstala rovnováha zachována, musíš posunout tužku směrem k těžšímu předmětu.

Rovnovážná socha Připrav si: neotevřenou lahev, korkovou zátku, jehlu a dvě vidličky. Opatrně zasuň jehlu do zátky. Potom zapíchni do korku vidličky, každou z opačné strany. Snaž se položit druhý konec jehly na víčko láhve tak, aby celá soustava zůstala ve stavu rovnováhy.

Určete přibližně polohu těžiště každé poličky.

Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost Použití zdroje:   BOHUNĚK, Jiří; KOLÁŘOVÁ, Růžena. Fyzika pro 7. ročník základní školy. Olomouc: Prometheus, spol. s r.o., 2000, ISBN 80-7196-119-1. MÍČEK, Arnošt; KROUPA, Roman. Fyzika 2. Brno: Tvořivá škola, 2009, ISBN 80-903397-7-4. SENĆANSKI, Tomislav. Malý vědec 2. Brno: Computer press, a.s., 2006, ISBN 80-251-0998-4.  JAKUB. Katedra didaktiky fyziky [online]. [cit. 21.8.2012]. Dostupný na WWW: http://kdf.mff.cuni.cz/vyuka/psp1/doku.php?id=m_72 AUTOR NEUVEDEN. Patobiomechanika a Patokinesiologie [online]. [cit. 21.8.2012]. Dostupný na WWW: http://biomech.ftvs.cuni.cz/pbpk/kompendium/biomechanika/images/skokan-T_mimo_telo.gif AUTOR NEUVEDEN. Patobiomechanika a Patokinesiologie [online]. [cit. 21.8.2012]. Dostupný na WWW: http://biomech.ftvs.cuni.cz/pbpk/kompendium/biomechanika/images/teziste.gif

Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost Použití zdroje:   AUTOR NEUVEDEN. Mat-Fyz [online]. [cit. 21.8.2012]. Dostupný na WWW: http://mat-fyz.webnode.cz/mechanika/mechanika-tuheho-telesa/ AUTOR NEUVEDEN. Podpora výuky [online]. [cit. 21.8.2012]. Dostupný na WWW: http://www.voderek.cz/fyzika/fyzika7/f77.pdf VÁLEK, Jaroslav. Jaroslav Válek [online]. [cit. 21.8.2012]. Dostupný na WWW: http://www.jarekvalek.cz/index.php?JAZYK=CZ&MENU=4 Obrázky vlastní tvorby. Obrázky jsou použity i z galerie Microsoft office.