PaedDr. Jaroslava Rybová

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Sociální služby SOZ.
Advertisements

Kariérové poradenství
REGISTRAČNÍ ČÍSLO: CZ.1.07/2.4.00/ NÁZEV PROJEKTU: VZNIK A ROZVOJ PARTNERSKÉ SÍTĚ PRO REALIZACI STÁŽÍ A APLIKOVANÉHO VÝZKUMU KATEDRY PSYCHOLOGIE.
Autoevaluace školy a zřizovatel Má škola sdělovat výsledky autoevaluace svému zřizovateli?
AUTOEVALUACE neboli VLASTNÍ HODNOCENÍ MŠ Martina Kupcová.
Autoevaluace škol v Moravskoslezském kraji
Autoevaluace z pohledu České školní inspekce
Hodnocení škol a školských zařízení
VLASTNÍ HODNOCENÍ ŠKOL A HODNOCENÍ ČŠI
PROGRAM PROTI ŠIKANOVÁNÍ Vypracovala Mgr
Školní poradenské pracoviště
VLASTNÍ HODNOCENÍ ŠKOLY z pohledu ČŠI "Cesta ke kvalitě"
ŠPP Školní poradenská pracoviště Moravskoslezského kraje - východisko, koncepce - krajská síť a organizační struktura - metodika - vzdělávání
Šikana Zdroj: .
Pedagogicko-psychologické poradenské služby
EVALUACE REALIZACE ICT STRATEGIE EVALUACE ŠKOLY listopad 2006 (c) Radek Maca.
1 Kulatý stůl k financování primární prevence rizikového chování Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy Karmelitská 7, Praha 1 tel.: +420.
STŘEDISKO VÝCHOVNÉ PÉČE HELP
vlastní hodnocení školy
PORADENSKÝ SYSTÉM v České republice
Minimální preventivní program školy
Krajská koordinátorka prevence rizikového chování
Program – – 9.30 → základní informace o studiu
Vzdělávání odborníků ze škol zapojených v projektu RŠPP
Prevence sociálně patologických jevů a MŠMT
Výchovný poradce v systému poradenských služeb na základní škole
Individuální vzdělávací plán
Koncepce třídy  Činnost třídního učitele.  Třídní učitel by měl mít podporu v pracovníkovi pověřeném prevencí, ve školním psychologovi, ve výchovném.
Metodický pokyn k primární prevenci sociálně patologických jevů u dětí, žáků a studentů ve školách a školských zařízeních 2007.
PLÁN ODPADOVÉHO HOSPODÁŘSTVÍ KARLOVARSKÉHO KRAJE 2016 – 2025 Vyhodnocení koncepce z hlediska vlivů na životní prostředí a veřejné zdraví Mgr. Alena Kubešová,
Řešení šikany ve školách z pohledu České školní inspekce Mgr. Radovan Bogdanowicz ředitel odboru hodnocení vzdělávací soustavy Konference k oblasti primární.
ASISTENT PEDAGOGA NA ZÁKLADNÍ ŠKOLE CHRASTAVA. ZÁKLADNÍ ŠKOLA CHRASTAVA, náměstí 1.máje 228, okres Liberec – příspěvková organizace 25 tříd, 590 žáků.
Název kapitoly Název podkapitoly Text Operační program Výzkum, vývoj a vzdělávání Seminář pro žadatele IROP.
Porada ředitelů škol a školských zařízení Mgr. Ivana Přichystalová zástupkyně ředitelky Jihomoravského inspektorátu ČŠI Brno, 26. a 27. srpna 2015.
Mezinárodní šetření a jejich místo v činnostech České školní inspekce Mgr. Tomáš Zatloukal ústřední školní inspektor Závěrečná konference projektu Kompetence.
Problematika Úřadu práce v kontextu poskytovatelů sociálních služeb 18. února 2014 Mgr. Jana Marie Landová.
Střednědobý plán rozvoje sociálních služeb v Ústeckém kraji na období konference Sociální služby v Ústeckém kraji Krajský úřad Ústeckého kraje.
Školský zákon ve vztahu k zákonným zástupcům (pro ředitele málotřídní školy) Zákon č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném.
ZÁŠKOLÁCTVÍ.  Záškoláctví je jedním ze závažných problémů, které musí školství řešit.
Předškolní vzdělávání.  Rámcový vzdělávací program vymezuje hlavní požadavky, podmínky a pravidla.  Školní vzdělávací program vytváří každá mateřská.
1 Informace o činnosti MŠMT v oblasti PPRCH Malenovice, Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy Karmelitská 7, Praha 1 tel.: +420.
Projekt Rozvoj školských poradenských pracovišť v číslech Analýza měsíčních výkazů o činnosti školních psychologů/speciálních pedagogů a pracovníků Poradenské.
1 Aktivity MŠMT v oblasti primární prevence rizikového chování dětí a mládeže Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy Karmelitská 7, Praha.
České školství v mezinárodním srovnání České školství v mezinárodním srovnání Stručné seznámení s vybranými ukazateli publikace OECD Education.
Kritéria pro zvyšování nenárokových složek platu pedagogů v roce 2009 Nenárokové složky platu - osobní příplatek (§ 131 ZP) - osobní příplatek (§ 131 ZP)
Evropské strukturální a investiční fondy Operační program Výzkum, vývoj a vzdělávání P-KAP: Kariérové poradenství prezentace pro Olomoucký kraj Mgr. Miroslav.
STŘED O.S. CENTRUM PREVENCE A POMOCI Projekt podpořený z OP VK – IP oblast podpory 1.2.
Kariérové poradenství v českém středním školství
Kvalita a efektivita počátečního vzdělávání ve školním roce 2015/2016
PhDr. Ondřej Andrys, MAE náměstek ústředního školního inspektora
Krajská inkluzivní koncepce
Analýza potřeb škol Většina škol rozvíjí inkluzívní vzdělávání prostřednictvím činností spadajících do základní nebo mírně pokročilé úrovně. Inkluzívní.
Analýza současného stavu institucionálního zajištění péče o ohrožené děti. [online] [cit ]. Dostupné z www: .
Spolupráce MŠ se školskými poradenskými zařízeními
Liberecký inspektorát ČŠI
11. Evaluace/hodnocení Hodnocení škol, školských zařízení a vzdělávací soustavy vymezuje § 12 zákona 561/2005 Sb. o předškolním , základním, středním,
RESORT ŠKOLSTVÍ, MLÁDEŽE A ZAMĚSTNANOSTI
Systém podpory profesního rozvoje učitelů a ředitelů (SYPO) Celostátní seminář ředitelů středních průmyslových škol.
Primární prevence rizikového chování Celokrajská konference primární prevence Atmosféra a klima v našich školách Zlín, 25. října 2017 Ministerstvo školství,
Konference primární prevence PK
Primární prevence rizikového chování Celokrajská konference primární prevence Atmosféra a klima v našich školách Zlín, 25. října 2017 Ministerstvo školství,
AUTOEVALUACE CESTA KE KVALITĚ
Setkání s řediteli zapojených škol KIPR
8. Spolupráce MŠ se školskými poradenskými zařízeními
PhDr. Ondřej Andrys, MAE, MBA, náměstek ústředního školního inspektora
PORADENSKÝ SYSTÉM v České republice
ŠIKANA Základní škola a mateřská škola Nesovice, příspěvková organizace; CZ.1.07/1.4.00/ III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT VY_32_INOVACE_05_šikana.
Podpůrná opatření 1. – 3.stupně
Digitální učební materiál
Transkript prezentace:

PaedDr. Jaroslava Rybová Řešení šikany ve školách z pohledu České školní inspekce PaedDr. Jaroslava Rybová Ředitelka Inspektorátu v Kraji Vysočina Jihlava 15. 5. 2017

ve školním roce 2015/16 podrobněji v rámci specifického úkolů PHÚ Řešení šikany ve školách z pohledu ČŠI ČŠI zaměřuje svou pozornost na oblast rizikového chování žáků včetně projevů šikany: v rámci komplexní inspekční činnosti ve školách (průběžná činnost v každém školním roce) při řešení stížností ve školním roce 2015/16 podrobněji v rámci specifického úkolů PHÚ

Komplexní inspekční činnost Řešení šikany ve školách z pohledu ČŠI Komplexní inspekční činnost ČŠI získává a analyzuje informace o vzdělávání dětí, žáků a studentů, o činnosti škol a školských zařízení zapsaných do školského rejstříku, sleduje a hodnotí efektivnost vzdělávací soustavy v rámci této činnosti zaměřuje svou pozornost i na oblast prevence rizikového chování a na výskyt a řešení těchto jevů ve školách vedle rizikových projevů (záškoláctví, krádeže, poškozování majetku, užívání návykových látek apod.) je šikana a její průvodní jevy velmi důležitou oblastí sledování

Výsledky inspekčních zjištění Řešení šikany ve školách z pohledu ČŠI Výsledky inspekčních zjištění Podíl mateřských škol, kde byl řešen výskyt šikany (% z navštívených škol) Školní rok ČR celkem 2011/2012 1,8 2012/2013 1,7 2013/2014 1,1 V mateřských školách se šikana vyskytuje ve výjimečných případech, mnohem častěji byla odhalena a řešena v základních a středních školách.

Výsledky inspekčních zjištění Řešení šikany ve školách z pohledu ČŠI ČŠI Výsledky inspekčních zjištění Podíl základních škol, kde byl řešen výskyt šikany (% z navštívených škol) Školní rok ČR celkem 2011/2012 34,5 2012/2013 31,5 2013/2014 30,3 Základní školy - do školního roku 2011/2012 vzrůstal podíl základních škol, ve kterých byla řešena šikana. V roce 2012/2013 došlo k poklesu podílu základních škol s výskytem šikany, také v roce 2013/2014 se podíl škol s výskytem šikany mírně snížil.

Výsledky inspekčních zjištění Řešení šikany ve školách z pohledu ČŠI ČŠI Výsledky inspekčních zjištění Podíl středních škol, kde byl řešen výskyt šikany (% z navštívených škol) Školní rok ČR celkem 2011/2012 31,3 2012/2013 22,5 2013/2014 31,8 Střední školy – obdobně je tomu i ve středních školách. Do školního roku 2011/2012 se podíl středních škol, ve kterých byla řešena šikana, zvyšoval. V roce 2012/2013 došlo k poklesu podílu středních škol, naopak ve školním roce 2013/2014 se podíl škol, kde řešili šikanu, zvýšil.

Komplexní inspekční činnost Řešení šikany ve školách z pohledu ČŠI Komplexní inspekční činnost Průvodní jevy šikany ve školním roce 2013/2014 podle druhu školy (% z navštívených škol)   mateřské školy základní školy střední školy agrese, násilí, ublížení na zdraví 3,5 27,9 18,2 kyberšikana – 13,9 18,7

Komplexní inspekční činnost Řešení šikany ve školách z pohledu ČŠI ČŠI Komplexní inspekční činnost Česká školní inspekce zjišťuje a hodnotí také podmínky, průběh a výsledky vzdělávání, a to podle příslušných školních vzdělávacích programů hodnocení každé školy je prováděno podle kritérií schválených ministrem školství, mládeže a tělovýchovy v rámci kritéria „Koncepce a rámec školy“ je každá škola hodnocena mj. podle toho, zda a jak „…má jasná opatření k prevenci všech forem rizikového chování, průběžně sleduje případné signály všech forem rizikového chování, má jasná pravidla postupu v případě rizikového chování a bez zbytečného odkladu je efektivně uplatňuje.“

Komplexní inspekční činnost Řešení šikany ve školách z pohledu ČŠI Komplexní inspekční činnost postup při hodnocení škol je stanoven Inspekčním řádem České školní inspekce, jednotlivé aspekty činnosti škol včetně preventivních i následných opatření k rizikovému chování dětí a žáků jsou hodnoceny na čtyřstupňové škále: výborná úroveň očekávaná úroveň úroveň vyžadující zlepšení nevyhovující úroveň výstupem hodnocení je inspekční zpráva předaná škole a jejímu zřizovateli

Řešení šikany ve školách z pohledu ČŠI 2. Řešení stížností inspekční činnost ve školách se dále provádí na základě podnětů, stížností a petic, které svým obsahem spadají do působnosti České školní inspekce v rámci této činnosti Česká školní inspekce šetří také stížnosti týkající se neřešené šikany ve školách postup při šetření stížností se řídí interními předpisy, výsledek šetření musí obsahovat mj. výčet bodů stížnosti a zjištění, že tvrzení konkrétního bodu je důvodné, nedůvodné, neprokazatelné, případně zda stížnost byla stěžovatelem vzata zpět

stížnost nejčastěji podává zákonný zástupce oběti šikany Řešení šikany ve školách z pohledu ČŠI 2. Řešení stížností v případě nutnosti podává Česká školní inspekce podnět jinému orgánu k dalšímu řízení (např. krajskému úřadu, orgánům činným v trestném řízení). stížnost nejčastěji podává zákonný zástupce oběti šikany

Analýza stížností Základní školy – stížnosti doručené ČŠI Řešení šikany ve školách z pohledu ČŠI Analýza stížností Základní školy – stížnosti doručené ČŠI analýza stížností 2012/2013 2013/2014 2014/2015 body stížnosti z toho důvodné neřešení šikany 31 7 33 5 62 20 Ve školním roce 2014/2015 došlo k dvojnásobnému nárůstu stížností na neřešení šikany v ZŠ oproti předchozím rokům. Třetina těchto stížností byla důvodná.

Analýza stížností Střední školy – stížnosti doručené ČŠI Řešení šikany ve školách z pohledu ČŠI Analýza stížností Střední školy – stížnosti doručené ČŠI analýza stížností 2012/2013 2013/2014 2014/2015 body stížnosti z toho důvodné neřešení šikany 5 1 7 2 Ve středních školách jsou stížnosti na neřešení šikany školou dosud marginální záležitostí.

Řešení šikany ve školách z pohledu ČŠI 3. Specifický úkol Plánu hlavních úkolů Součástí PHÚ pro školní rok 2015/16 je specifický úkol Ochrana dětí a žáků před projevy šikany, diskriminace, nepřátelství nebo násilí.

Řešení šikany ve školách z pohledu ČŠI 3. Specifický úkol PHÚ Řešení specifického úkolu se uskutečňuje 2 formami: Inspekčním elektronickým zjišťováním (INEZ) ve všech základních a středních školách Inspekční činností v mateřských, základních a středních školách

Předškolní vzdělávání: Řešení šikany ve školách z pohledu ČŠI Předškolní vzdělávání: Podíl škol, které řešily v uvedených letech nějaký případ šikany:   Školní rok Podíl MŠ (%) 2012/2013 1,7 2013/2014 1,1 2014/2015 1,9 rezervy ve zpracování školních strategií k prevenci šikany, v zapojení zákonných zástupců do preventivních aktivit a v účasti pedagogických pracovníků v dalším vzdělávání zaměřeném na tuto oblast charakter předškolního vzdělávání, kdy učitel je s dětmi po celou dobu vzdělávání a průběžně pracuje se vztahy a pravidly v dětském kolektivu, přispívá k nízkému výskytu rizikových jevů (zejména šikany).

Řešení šikany ve školách z pohledu ČŠI Základní vzdělávání Podíl škol, které řešily v uvedených letech nějaký případ šikany: Významný nárůst počtu případů (každá druhá škola – 47,2 %) Šikana vůči učiteli v jednotkách případů Šikana mezi žáky - 45,3 % 92 % první stadium (ostrakismus), z nich asi polovina dospěla do druhého stadia, 3. – 5. minimálně   Školní rok Podíl ZŠ (%) 2012/2013 31,5 2013/2014 30,3 2014/2015 41,0

Řešení šikany ve školách z pohledu ČŠI Základní vzdělávání Důvod šikany Podíl případů osobnostní charakteristika oběti 42,1 sociální znevýhodnění (např. oblékání, absence mobilního telefonu) 20,6 fyzická odlišnost (např. obezita, neobratnost, tělesně slabší jedinec) 18,3 zdravotní postižení / znevýhodnění 7,9 „nováčkovství“ (nově příchozí člen skupiny) 5,6 národnost, etnicita 4,8 jiné (nadřazenost starších žáků vůči mladším) gender 4,0 Následující informace odrážejí výsledky prezenční inspekční činnosti provedené v 787 základních školách.

Základní vzdělávání 92,0 52,0 48,0 36,0 28,0 12,0 Projevy šikany Řešení šikany ve školách z pohledu ČŠI Základní vzdělávání Projevy šikany Podíl v % slovní (nadávky, výsměch, pohrdání, hrubé žertování a zesměšňování, neustálé kritizování a zpochybňování, ponižování, rozšiřování pomluv) 92,0 kyberšikana (prostřednictvím SMS, sociálních sítí, webových stránek apod.) 52,0 bití, kopání a jiné fyzické napadání 48,0 nepřímá (demonstrativní přehlížení, ignorování) 36,0 omezování svobody 28,0 poškozování a krádeže osobních věcí 12,0 poškozování oděvu

Řešení šikany ve školách z pohledu ČŠI Základní vzdělávání zajištění prevence rizikového chování v základních školách jen s 1. stupněm se všem typům rizikového chování věnují nejčastěji učitelé v rámci výuky na prevenci šikany/agrese častěji spolupracují také třídní učitelé a školní metodik prevence vzhledem k absenci spec. pozic školního psychologa a speciálního pedagoga ve školách jen s 1. stupněm je prevence těmito osobami zajišťována pouze výjimečně

Řešení šikany ve školách z pohledu ČŠI Základní vzdělávání v plně organizovaných školách se na prevenci šikany zaměřují nejčastěji školní metodici prevence v plně organizovaných školách se na prevenci šikany/agrese podílejí více externí organizace písemné krizové plány mají základní školy nejčastěji vytvořeny pro řešení výskytu šikany (přibližně v 90 % škol), přičemž převažuje zařazení tohoto plánu do minimálního preventivního programu

Řešení šikany ve školách z pohledu ČŠI Základní vzdělávání již existující externě zpracovaný program využily přibližně dvě pětiny škol (43,9 % ZŠ) výrazně častěji takový program využily plně organizované školy (52,4 %) oproti školám jen s 1. stupněm (27,7 %) program se nejčastěji zaměřoval na problematiku šikany (85 %), školy také často využívaly programy zaměřené na agresi ve škole (59,4 %)

školní metodici prevence v ZŠ Řešení šikany ve školách z pohledu ČŠI školní metodici prevence v ZŠ dvě pětiny školních metodiků prevence v základních školách vykonávají svou činnost v rámci nadúvazku (ve školách jen s 1. stupněm je to necelá čtvrtina, v plně organizovaných školách to uvádí 45,9 % ŠMP) 69,3 % školních metodiků prevence je současně také třídními učiteli (častěji v plně org. školách) častěji vykonávají také funkci výchovného poradce (16,3 % ŠMP) a ředitele (14,2 %), přičemž v obou případech k tomu dochází častěji ve školách jen s 1. stupněm

školní metodici prevence v ZŠ Řešení šikany ve školách z pohledu ČŠI školní metodici prevence v ZŠ nejčastěji se školní metodici prevence v základních školách věnují vypracování MPP a jeho evaluaci a aktualizaci (84,7 %), plánování, výběru a objednávání preventivních aktivit pro žáky (80,8 %) a řešení nekázně (75,5 %)

Řešení šikany ve školách z pohledu ČŠI výchovní poradci v ZŠ téměř tři čtvrtiny výchovných poradců v základních školách vykonávají činnosti VP v rámci hodinové úlevy z týdenního rozsahu přímé vyučovací činnosti (- v plně organizovaných školách je to 90,7 %, ve školách jen s 1. stupněm je to méně než čtvrtina) výchovní poradci v základních školách vykonávají v 56,6 % případů také funkci třídního učitele více než pětina z nich je souběžně řediteli (především ve školách jen s 1. stupněm, kde tento podíl činí 67,8 %)

Řešení šikany ve školách z pohledu ČŠI výchovní poradci v ZŠ nejvyšší podíl výchovných poradců v základních školách se alespoň někdy věnuje prevenci a řešení nekázně, individuálním konzultacím s rizikovými jedinci, řešení vztahů v rámci školy (žák versus žák/ci, žák versus pedagog/ové, pedagog versus pedagog/ové), řešení šikany a žákům v problémových situacích

Řešení šikany ve školách z pohledu ČŠI Střední školy Podíl škol, které řešily v uvedených letech nějaký případ šikany   Školní rok Podíl SŠ (%) 2012/2013 22,5 2013/2014 31,8 2014/2015 31,1 Nějaký případ šikany řešily dvě třetiny škol (ZŠ 47,2 %) Šikana vůči učiteli v jednotkách případů Šikana mezi žáky - 60 % 95,5 % první stadium (ostrakismus), z nich 40,9 % dospěla do druhého stadia, 3. – 5. minimálně

Střední školy Řešení šikany ve školách z pohledu ČŠI Důvod šikany Podíl v % fyzická odlišnost (např. obezita, neobratnost, tělesně slabší jedinec) 42,7 osobnostní charakteristika oběti 21,9 sociální znevýhodnění (např. oblékání, absence mobilního telefonu) 10,4 zdravotní postižení / znevýhodnění 4,2 „nováčkovství“ (nově příchozí člen skupiny) 8,3 národnost, etnicita jiné 7,3 gender 1,0 Následující informace odrážejí výsledky prezenční inspekční činnosti provedené v 249 středních školách.

Řešení šikany ve školách z pohledu ČŠI Střední školy Projevy šikany Podíl v % slovní (nadávky, výsměch, pohrdání, hrubé žertování a zesměšňování, neustálé kritizování a zpochybňování, ponižování, rozšiřování pomluv) 86,4 kyberšikana (prostřednictvím SMS, sociálních sítí, webových stránek apod.) 54,5 nepřímá (demonstrativní přehlížení, ignorování) 31,8 bití, kopání a jiné fyzické napadání 18,2 poškozování a krádeže osobních věcí 13,6 poškozování oděvu omezování svobody 9,1

Řešení šikany ve školách z pohledu ČŠI Střední školy prevenci ve všech typech rizikového chování zajišťuje 89 % škol (nejvyšší podíl škol zajišťuje rozvoj sociálních dovedností a prevenci v oblasti šikany – 99,7 %) řešením šikany a agrese se zabývají v nejvyšším podílu škol třídní učitelé, výchovní poradci a školní metodici prevence školní psychologové nejčastěji spolupracují na prevenci šikany

Řešení šikany ve školách z pohledu ČŠI Střední školy střední školy mají nejčastěji vytvořeny písemné krizové plány pro řešení výskytu šikany (přibližně v 90 % škol), přičemž převažuje zařazení tohoto plánu do minimálního preventivního programu (v 70,9 % škol) tento program se nejčastěji zaměřoval právě na problematiku šikany (77,6 %)

školní metodici prevence v SŠ Řešení šikany ve školách z pohledu ČŠI školní metodici prevence v SŠ 45,5 % školních metodiků prevence ve středních školách vykonává svou činnost v rámci nadúvazku své přímé vyučovací činnosti 67,7 % školních metodiků prevence je současně také třídními učiteli častěji vykonávají také funkci výchovného poradce (18,8 % ŠMP)

školní metodici prevence v SŠ Řešení šikany ve školách z pohledu ČŠI školní metodici prevence v SŠ nejčastěji se věnují vypracování MPP a jeho evaluaci a aktualizaci (87,1 %), plánování, výběru a objednávání preventivních aktivit pro žáky (83,2 %) a řešení nekázně (69,3 %)

Řešení šikany ve školách z pohledu ČŠI výchovní poradci - SŠ téměř čtyři pětiny výchovných poradců vykonávají činnosti spojené s pozicí VP v rámci hodinové úlevy z týdenního rozsahu přímé vyučovací činnosti; v rámci nadúvazku je vykonává 12,9 % VP 17,1 % výchovných poradců ve středních školách působí současně jako školní metodik prevence, mezi další častěji vykonávané funkce patří zástupce ředitele (12,4 %) a předseda metodického orgánu (11,1 %); výchovné poradenství vykonávala pouze 4 % ředitelů (převážně v malých školách)

Řešení šikany ve školách z pohledu ČŠI výchovní poradci - SŠ nejčastěji se výchovní poradci věnují prevenci a řešení nekázně (78,6 %), individuálním konzultacím s rizikovými jedinci (77,5 %), prevenci a řešení záškoláctví (65,1 %) a řešení vztahů v rámci školy (63,4 %)

Řešení šikany ve školách z pohledu ČŠI Pozitivní zjištění v mateřských školách a základních školách jen s 1. stupněm byl zjištěn nízký výskyt šikany strategie realizované při výskytu šikany byly v navštívených mateřských, základních i středních školách účinné většina škol dobře pracuje se vztahy ve třídních kolektivech nevhodné chování žáků směrem k učitelům se sice objevuje častěji než v minulosti, ale případů, které by bylo možné označit za skutečnou šikanu pedagogů, je minimum většina školních metodiků prevence i výchovných poradců je spokojena s metodickou podporou, která je jim poskytována velká část výchovných poradců absolvovala kvalifikační studium nebo jím právě prochází (okolo 77 % v plně organizovaných ZŠ a SŠ)

Řešení šikany ve školách z pohledu ČŠI Negativní zjištění 20 % a více škol nemá zpracovány krizové plány pro většinu sledovaných rizikových jevů s výjimkou šikany a v případě středních škol také agrese ve škole významný podíl škol vůbec nespolupracuje s oblastním metodikem prevence, významný podíl školních metodiků prevence nemá preventivní činnost zohledněnu ve svém úvazku, nemá svou činnost finančně ohodnocenu a nemá vyhovující prostory pro výkon této činnosti kvalifikační studium absolvoval nízký podíl školních metodiků prevence stále nedostatečně nastavená pravidla a doporučení pro postup v případě rizikového chování žáků směrem k učitelům, resp. pracovníkům školy malé zapojení rodičů do preventivních aktivit (30,4 % MŠ, 59,6 % ZŠ a 20 % SŠ)

Řešení šikany ve školách z pohledu ČŠI Doporučení důsledně využívat metodická doporučení, metodické pokyny a další dokumenty týkající se prevence a řešení rizikového chování ve školách a školských zařízeních, které vydává Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy finančně podpořit školy v oblasti prevence, nabízet školám kvalitní preventivní programy zdarma, případně dotovat programy, které jsou placené realizovat DVPP v oblasti této problematiky pro všechny pedagogy (projevy šikany, postup řešení při výskytu šikany ve škole atd.) usnadnit školám orientaci v nabízených preventivních aktivitách a organizacích poskytujících podporu (např. poskytovat ucelené přehledy aktivit pořádaných v kraji apod.) snížit úvazek přímé pedagogické činnosti školním metodikům prevence

zveřejněná na stránkách ČŠI Řešení šikany ve školách z pohledu ČŠI výstup specifického úkolu Plánu hlavních úkolů Ochrana dětí a žáků před projevy šikany, diskriminace, nepřátelství nebo násilí je tematická zpráva zveřejněná na stránkách ČŠI www.csicr.cz

Srovnání charakteristik méně úspěšných a velmi úspěšných tříd Řešení šikany ve školách z pohledu ČŠI Šikana v kontextu mezinárodních šetření ČŠI provedla sekundární analýzu z mezinárodních šetření PIRLS 2011 a TIMSS 2011: Srovnání charakteristik méně úspěšných a velmi úspěšných tříd z této analýzy vyplývá, že projevy šikany mezi žáky jsou častější ve školách s méně úspěšnými třídami (úspěšnost v šetření PIRLS a TIMSS 2011), přičemž tyto školy mají horší vnitřní klima.

Šikana v kontextu mezinárodních šetření Řešení šikany ve školách z pohledu ČŠI Šikana v kontextu mezinárodních šetření Souhrnný výskyt šikany dle výpovědí žáků z méně úspěšných a velmi úspěšných tříd

Šikana v kontextu mezinárodních šetření Řešení šikany ve školách z pohledu ČŠI Šikana v kontextu mezinárodních šetření Výskyt jednotlivých forem šikany dle výpovědí žáků z méně úspěšných a velmi úspěšných tříd

PaedDr. Jaroslava Rybová Ředitelka Inspektorátu v Kraji Vysočina Zborovská 3, 586 01 Jihlava Tel.: +420 567 303 027 Email: jaroslava.rybova@csicr.cz ǀ www.csicr.cz