Intuitivní rozhodování

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Psychické projevy a stavy
Advertisements

Úvod do Teorie her. Vztah mezi reálným světem a teorií her není úplně ideální. Není úplně jasné, jak přesně postavit herněteoretický model a jak potom.
Ideový závěr Co si mám z přednášky odnést (+ komentáře k užití statistiky v biologii)
Co je to logika? KFI/FIL1 Lukáš Košík Logika: systémový rámec rozvoje oboru v ČR a koncepce logických propedeutik pro mezioborová studia (reg. č. CZ.1.07/2.2.00/ ,
TRÉNINK obecné principy úvodní sraz VD – Tři Studně.
Dětský svět Dětské naivní teorie
Vlivy skupinové terapie SUR na rodinná či partnerská témata  Skupinová terapie může být předskokanem pro rodinnou či párovou terapii  Skupinová terapie.
PŘÍPRAVA GRANTOVÉHO PROJEKTU prof. RNDr. Jiří Patočka, DrSc.
Psychologie sportu stolního tenisu a tenisu obzvlášť Vojtěch Kaplan O4A.
Vnímání a mínění Eliška Jungová, IKŽ, FSV UK LS 2007/8.
Varianty výzkumu Kroky výzkumu Výběrový soubor
RNDr. Zdenek Kubíček Nemocnice Třinec
Přístupy k osobnosti Škola:
Muži jsou z Marsu, ženy z Venuše a děti jsou z nebe JOHN GRAY
Financování politických stran a regulace politických kampaní Prorůstání ekonomiky a politiky Vladimíra Dvořáková CESTA Praha, , hotel Jalta.
Malý exkurz do psychologie komunikace v souvislosti s externí komunikací Junáka Junák - svaz skautů a skautek ČR.
Systémy pro podporu managementu 2
VY_32_INOVACE_EKO_08 CHOVÁNÍ ZÁKAZNÍKA. Autor: Ing. Hana Motyčková „Autor je výhradní tvůrce materiálu.“ Datum vytvoření: Klíčová slova: chování.
16/1 Hybatelé ekonomiky (české) a hrubé národní štěstí. Smilovice ’09 - prosinec M. Vlček.
Metodické pokyny pro předmět Tlumočnický proseminář
Sebepoznání klientů KBT v porovnání s dalšími terapeutickými směry Mgr. David Kuneš Psychologický ústav FF MU v Brně.
Makroekonomie Základní východiska zkoumání. O co se snaží makroekonomická teorie? Cílem makroekonomické teorie je v podstatě –Popsat a teoreticky vysvětlit.
Psychologické aspekty hodnocení a zkoušení ve vzdělávání dospělých
Vyjednávání I sebelepší mezilidské vztahy nebo manažerské techniky nás čas od času nedokážou ochránit před střetem různých názorů, myšlenek nebo přístupů.
Nákupní jednání zákazníků Pochopení zákazníků je východiskem pro navrhování marketingových nabídek, které splní jejich požadavky.
Intuice. Označuje náhlé poznání, chápání nebo rozhodnutí, bývá provázeno pocitem jasnosti a jistoty, ale podloženo zřetelnými důvody. Může být podmíněna.
CCO JE PARTNERSTVÍ  PARTNERSTVÍ A SOV  PARTNERSTVÍ A BUDOUCNOST Ing. Zdeňka Škarková.
EVENT MARKETING, MICE A ŘÍZENÍ JEHO PROCESU v regionální praxi Nic nového pod sluncem Roman Vacho © Generální.
Kterou hemisférou myslíte ?
Systémy pro podporu managementu 2 Inteligentní systémy pro podporu rozhodování 1 (DSS a znalostní systémy)
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ SLOVA:
Prace : Alish Sarsenali Kontrol: Ingrid Matošková Praha 2014 Predmet : Psyhologia.
Modely uživatelských preferencí. Obsah Jak se vyjadřují preference Modely preferencí a jejich učení Model založený na atributech Kolaborativní filtrování.
EKO VY_32_INOVACE_EKO_12 MARKETINGOVÉ ŘÍZENÍ. Autor: Ing. Hana Motyčková „Autor je výhradní tvůrce materiálu.“ Datum vytvoření: Klíčová slova:
Mikroekonomie I Veřejná volba Ing. Vojtěch JindraIng. Vojtěch Jindra Katedra ekonomie (KE)Katedra ekonomie (KE)
Diplomový seminář I – 3. hodina Kontrola domácích úkolů – Úvod do DP 2. Návrh výzkumu: Cíle výzkumné práce a formulace výzkumných otázek.
Základní předpoklady lidského jednání
Komunikace a prezentace KOPRD
Chyby ve vnímání První dojem Haló efekt Soukromé teorie osobnosti
Vliv Dunning-krugerova efektu na přijímání a prosazování reforem a veřejnou volbu.
Filozofie 20. století - Fenomenologie
Modely uživatelských preferencí
Androdidaktika Vzdělávání. Smyslem vzdělání je dosáhnout moudrosti, nejen prostého vědění J. A. Komenský.
1 Cvičení č. 3 1.Uplatnění „zdravého rozumu“ v OM.
Sociální poznávání (Social Cognition)
Didaktická část diplomové práce
Česká společnost a její vztah k zajišťování bezpečnosti a ozbrojeným silám PhDr. Libor Frank, Ph.D. Vedoucí Oddělení bezpečnostních studií a analýz Centrum.
METODY STŘEDNĚDOBÉHO PROGNÓZOVÁNÍ SURO jaro 2010.
Co je kognitivní psychologie?
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název projektu: Inovace magisterského studijního programu Fakulty ekonomiky a managementu Registrační.
Konflikt  Náročná situace, střetnutí protichůdných sil na cestě k cíli.  Situace, v níž je nutno vybrat z určitých variant či alternativ  Do konfliktu.
Tvořivost žáka Tvořivost – vymezení pojmu: Tvořivost je činnost, jejímž výsledkem jsou nové, originální, výtvory. DRUHY TVOŘIVOSTI: Objektivní: přináší.
Ověření modelů a modelování Kateřina Růžičková. Posouzení kvality modelu Ověření (verifikace) ● kvalitativní hodnocení správnosti modelu ● zda model přijatelně.
Asertivita ve sportu doc.PaedDr. Marie Blahutková, Ph.D.
ASERTIVNÍ PRÁVA - MANIPULAČNÍ POVĚRY Ten, kdo se chce asertivně projevit, to má udělat slušně, ale důrazně. Má odolávat manipulacím, zbavit se úzkosti.
Vnímání, pamět, myšlení. Vnímání jak, čím, co? senzorické stádium, syntetické stadium (třídění a interpretace) co vnímání ovlivňuje postoje, emoce, očekávání,
Ing. Veronika Dostálková MBA
Varianty výzkumu Kroky výzkumu Výběrový soubor
Sociologie pro SPP/SPR
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název školy: SOU a ZŠ Planá, Kostelní 129, Planá Vzdělávací oblast: Ekonomie Předmět: Inovace výuky prostřednictvím.
Intuitivní rozhodování
Paměť Mgr. Vladimír Velešík.
Proč statistika ? Dva důvody Popis Inference
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
Sociální psychologie – CŽV 2012
Co je kognitivní psychologie?
Témata kognitivní psychologie
Vybrané kapitoly ze sociologie I.
Předsudky a stereotypy
Transkript prezentace:

Intuitivní rozhodování Argumenty v jeho neprospěch

Intuice má limity Co naše intuice (téměř nikdy) nedokáže uspokojivě počítání složitějších příkladů (17x24) vyplňování daňového přiznání kontrola správnosti složitého logického argumentu Úkoly tohoto typu může rozhodování často zahrnovat

Intuice dělá chyby Díky čemu myšlenky v našem mozku získají na síle? přidružené emoce výskyt asociativně propojené jiné myšlenky známost (příslušné dráhy již vytvořené či aktivované) snadnost porozumění Systém 1 tyto věci směšuje, plete dohromady, se souhlasem či nesouhlasem s myšlenkou - vše vytváří v nevědomí podmínky (priming) pro přiklonění se k dané možnosti (13,14)

Intuice dělá chyby Díky čemu myšlenky v našem mozku získají na síle? přidružené emoce výskyt asociativně propojené jiné myšlenky známost (příslušné dráhy již vytvořené či aktivované) snadnost porozumění Důsledkem kognitivní biasy (poznávací zkreslení): wishful thinking (přání otcem myšlenky), líbivost (8) haló efekt – první dojem (15) efekt pouhého vystavení (11,12) kognitivní snadnost (7,8)

Intuice dělá chyby Díky čemu myšlenky v našem mozku získají na síle? přidružené emoce výskyt asociativně propojené jiné myšlenky známost (příslušné dráhy již vytvořené či aktivované) snadnost porozumění Zkreslení a heuristiky: afektivní heuristika (nákup akcií Fordu) asociace podle časové a prostorové blízkosti a podobnosti  heuristika podobnosti (1,6) heuristika dostupnosti (kognitivní snadnost: 2,3) princip heuristiky: složitá otázka se nahradí jinou, podobnou a jednodušší (16,17,18)

Intuice dělá chyby Selhání expertní intuice případ lékařů kontrolujících mandle (389, 45%; 215, 46%; 116, 44%) případ izraelských soudců

Neznalost neznalosti intuice sebejistá Nassim Taleb: Černá labuť klam zpětného pohledu, klam narativity x náhoda WYSIATI zkušenost s testováním budoucích důstojníků (kognitivní x optická iluze) pohled zevnitř: intuitivní přirozený dojem na základě osobní zkušenosti, kterému se těžko vzdoruje x pohled zvenčí

Neznalost neznalosti v ekonomii pohled zevnitř: dojem z výrobku či z prostudování nějaké ekonomické oblasti pohled zvenčí: proč bych to měl odhadnout lépe než ostatní? Odean, Barber: Trading is Hazardous To Your Wealth prodávání akcií úspěšných hromadné reakce na zprávy z médií Boys Will Be Boys zkušenost z investičního fondu: „Jejich vlastní zkušenost provádění složitého úsudku o složitých problémech byla pro ně mnohem působivější než nějaká obskurní statistická fakta.“

Neznalost neznalosti v politice studie střednědobých i krátkodobých predikcí politických vědců, komentátorů, analytiků podceňování role náhody, odvysvětlení vlastních chyb kdo chybuje více ti slavnější a žádanější ježci chyba není v neschopnosti predikovat (svět je složitý), ale v tom, že si této neschopnosti nejsou vědomi

Intuice dělá chyby Poučení To, co se zdá být správnou intuicí, může být často jen výsledkem naší nálady, zvyků, zažitých způsobů chování a uvažování, předsudků či jiných kognitivních biasů (poznávacích zkreslení) Není pravdivá původní představa (ještě 70. léta), která říká: Lidé jsou vzato obecně racionální a dopouštějí-li se chyb, mohou za to emoce.

Jednoduché shrnutí Intuice Má limity Dělá chyby Není si svých nedostatků vědoma