Mohou nám konstrukční profily prozradit recept na nizozemské ,štěstí‘?

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Základní škola Třemošnice, okres Chrudim, Pardubický kraj Třemošnice, Internátní 217; IČ: , tel: , emaiI:
Advertisements

Název školy: Základní škola a mateřská škola, Hlušice Autor: PaedDr. Vaňková Marcela Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název: VY_32_INOVACE_3C_20_Pronouns.
Název školy: Základní škola a mateřská škola, Hlušice Autor: PaedDr. Vaňková Marcela Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název: VY_32_INOVACE_1A_12_.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Věra Tománková Název DUM: VY_32_Inovace_ Subject and object pronouns Název sady: Project 2 Číslo.
Elektromagnetická slučitelnost. Název projektu: Nové ICT rozvíjí matematické a odborné kompetence Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název školy:
Strategické otázky výzkumníka 1.Jaký typ výzkumu zvolit? 2.Na jakém vzorku bude výzkum probíhat? 3.Jaké výzkumné metody a techniky uplatnit?
© Institut biostatistiky a analýz SPEKTRÁLNÍ ANALÝZA Č ASOVÝCH Ř AD prof. Ing. Jiří Holčík, CSc.
{ Číslo projektu OP VK Název projektu Moderní škola Název školy Soukromá střední škola podnikání a managementu, o.p.s. Předmět Český jazyk.
Základy zpracování geologických dat Rozdělení pravděpodobnosti R. Čopjaková.
 Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Věra Tománková Název DUM: VY_32_ Past continuous Název sady: Project 3 Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu. Registrační číslo projektu: CZ 1.07/1.4.00/ Šablona: 32 Sada: F6/15 Předmět: Fyzika Ročník: 6. Jméno.
Název školyStřední škola hotelová Kroměříž Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Autor Bc. Pavel Sedlák Název šablonyVY_32_INOVACE SAZ Název DUMuSAZ U.
Digitální učební materiál Název projektu: Inovace vzdělávání na SPŠ a VOŠ PísekČíslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Škola: Střední průmyslová škola a.
Věcné autority v roce 2016
Základy automatického řízení 1
Oxford WordSmith Tools 4.0
VY_32_INOVACE_O3_20_Výpočet hmotnostního zlomku
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
EU_62_A_sada 2_02_M_Finanční produkty_Pol
Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/
VY_32_Inovace_ Some and any Project 2
Podstatná jména Bc. K. Matějková.
STATISTIKA Starší bratr snědl svůj oběd i oběd mladšího bratra. Oba snědli v průměru jeden oběd.
Interpolace funkčních závislostí
Evaluace předmětů studenty (Anketky)
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Ústav podnikové strategie Firemní kultura zahraniční společnosti na území ČR Autor bakalářské.
Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace
Základní formy prodeje
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
Marketingový výzkum. Marketingový výzkum Organizace marketingového výzkumu Cíl výzkumu Typ výzkumu Příprava výzkumného projektu Sběr dat Analýza výsledků.
Účetnictví – význam informací
METODICKÝ LIST PRO ZŠ Pro zpracování vzdělávacích materiálů (VM)v rámci projektu EU peníze školám Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost   
ÚAPk Aktualizace 2013.
Speciální metody fyziologie živočichů Bi 5611c
Základy pedagogické metodologie
Název projektu: Moderní výuka s využitím ICT
Datum:   Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/
Kompetenční modely Mgr. Andrea Drdáková.
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Elektronická učebnice - II
[diskuʁ̥pʁ̥ezidɑ̃sjɛl]
Datum:   Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/
Present Simple Přítomný čas prostý. Present Simple Přítomný čas prostý.
Zobecněné rozdíly kvalitativního a kvantitativního výzkumu
Využití ICT pro rozvoj klíčových kompetencí CZ.1.07/1.5.00/
Škola ZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň Autor Mgr. Alena Dohnalová Číslo
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
2. seminární úkol - projekt
Základy zpracování geologických dat testování statistických hypotéz
Parametry polohy Modus Medián
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
AUTOR: Mgr. Kateřina Palečková NÁZEV: VY_32_INOVACE_5C_06
Digitální učební materiál
Test z Metodologie – náměty k přípravě
Spojité VELIČINY Vyšetřování normality dat
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
XII. Binomické rozložení
Analýza vyučovacího procesu v ZŠ praktických v České republice
Úvod do praktické fyziky
VY_32_ INOVACE_O7_ ČESKÝ JAZYK 3
Konference ke čtenářské gramotnosti Spolupracující partneři
Lineární regrese.
VY_32_INOVACE_09. 1/08 ZÁKLADNÍ ŠKOLA JABLONEC NAD NISOU, 5
Projekt Karmelka: Školní kiosek
Centrální limitní věta
Vzdělávání jako hlavní složka řízení lidských zdrojů
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
Teorie chyb a vyrovnávací počet 2
TVAROSLOVÍ SLOVNÍ DRUHY – SLOVA OHEBNÁ A NEOHEBNÁ
Transkript prezentace:

Mohou nám konstrukční profily prozradit recept na nizozemské ,štěstí‘? Michal Kořenář Ústav germánských studií FFUK korenar.michal@gmail.com

Úvod Cílem je otestovat metodu analýzy konstrukčních profilů pro blízká synonyma v jazycích s méně rozvinutou morfologií Přispění studie: Testuje možný empirický přístup ke studiu metafory v jazyce Je v souladu s novým směřováním kognitivní lingvistiky – dává důraz na empiričnost a kvantitativitu (Janda 2013, 2015) Většina konstrukčně orientovaných prací zkoumá slovesa (Goldberg 2006) Většina prací je dělána na angličtině, pouze pár výjimek (e.g. Barðdal 2006, Fried 2005, Janda a Solovyev 2009)

Úvod Konstrukční gramatika (CxG) Význam a forma se propojují v myslích mluvčích (e.g. Fillmore 1989, Fried 2013) Konstrukce je vícerozměrná abstraktní jazyková jednotka, ve které se pojí význam a forma v jazyce. (Fried 2013, Goldberg 2006, Langacker 1987) Je kognitivně adekvátní – rozdíl v synonymech by měl být dohledatelný na konstrukcích

Výchozí studie Studie vychází z výzkumu Jandy a Solovyeva (2009) Blízká synonyma v RU pro SADNESS a HAPPINESS RU je velmi flektivní jazyk X NL Pády mají silnou signální schopnost pro potřeby jazykového zpracování (Kempe, MacWhiney 1999) X NL

Zkoumaná konstrukce   ‘[(předložka) [PODSTATNÉ JMÉNO]] ’’

Zkoumaná konstrukce ‘[(předložka) [PODSTATNÉ JMÉNO]] ’’ Vždy podstatné jméno, ne vždy předložka Každá konstrukce má vlastní význam shoda s významem komponentů je částečná (Bybee and Hopper 2001) Podstatné jméno může být jádrem konstrukce (Raxilina 2000) ,Logical Analysis of Language‘ – kombinační možnosti jmen poodkrývají nominální sémantiku (Arutjunova 2007)

Konstrukční profil „Relativní frekvence distribuce konstrukce, ve které se určité slovo vyskytuje“ (Janda & Solovyev 2009) Slovo se vyskytuje v X konstrukcích, ty musíme znát Poté porovnáme frekvenci výskytu slova ve zkoumaných konstrukcích Získáme přehled o tom, v kolika procentech případů se slovo vyskytuje v jaké konstrukci Konstrukční profily jsou jako chutě (kolekce jednotlivých vlastností) (Janda 2009)

Blízkost významu činí konstrukční profil podobnější. Hypotéza Podstatná jména, i když jsou téměř synonymy, budou mít jiný konstrukční profil. Blízkost významu činí konstrukční profil podobnější.

Metodologie Emoční slovo – abstraktní význam neomezuje předložky Volba ‚happiness‘, porovnání s jinými studiemi (Janda & Solovyev 2009, Stefanowitsch 2004) Při hledání ekvivalentů v NL – „comparatively muted quality“ dvojice podst. jméno a příslovce i s jinými jazyky (dvojice je pro EN happy a joy) (Goddard, 1998) 3 slova: geluk, genot, vreugde Pouze význam euforického náhledu na existenci, ne náhoda Corpus Hedendaags Nederlands – vreugde (5283x), genot (4031x)

Výsledky

Výsledky

Výsledky Chí-kvadrát test – 1115,7 genot procenta vreugde procenta tafel procenta voor 1,10% 1,80% 0,10% door 0,30% 5,10% met 3,10% 4,30% 2,10% van 8,60% 24,90% aan 0,60% 0,20% 32,10% uit 2,50% 6,70% in 1,50% 0,80% tot 11,10% 0% op 2,70% 36,20% onder 33,20% om 5,30% achter 1,30% genot počet genot procenta vreugde počet vreugde procenta voor 31 1,10% 67 1,80% door 7 0,30% 192 5,10% met 83 3,10% 161 4,30% van 231 8,60% 942 24,90% aan 15 0,60% 0,20% uit 2,50% 254 6,70% in 41 1,50% 32 0,80% tot 4 0,10% 421 11,10% op 74 2,70% onder 897 33,20% 2 nic 1257 1897 Chí-kvadrát test – 1115,7 Cramerovo V – 0,380 – velký efekt pro stupeň volnosti 11 p < 0,000001 Chí-kvadrát test – 953,7 Cramerovo V – 0,220 – střední efekt pro stupeň volnosti 9 p < 0,0001

Výsledky HYPOTÉZY POTVRZENY Chí-kvadrát test – 1115,7 genot procenta vreugde procenta tafel procenta voor 1,10% 1,80% 0,10% door 0,30% 5,10% met 3,10% 4,30% 2,10% van 8,60% 24,90% aan 0,60% 0,20% 32,10% uit 2,50% 6,70% in 1,50% 0,80% tot 11,10% 0% op 2,70% 36,20% onder 33,20% om 5,30% achter 1,30% genot počet genot procenta vreugde počet vreugde procenta voor 31 1,10% 67 1,80% door 7 0,30% 192 5,10% met 83 3,10% 161 4,30% van 231 8,60% 942 24,90% aan 15 0,60% 0,20% uit 2,50% 254 6,70% in 41 1,50% 32 0,80% tot 4 0,10% 421 11,10% op 74 2,70% onder 897 33,20% 2 nic 1257 1897 HYPOTÉZY POTVRZENY Chí-kvadrát test – 1115,7 Cramerovo V – 0,380 – velký efekt pro stupeň volnosti 11 p < 0,000001 Chí-kvadrát test – 953,7 Cramerovo V – 0,220 – střední efekt pro stupeň volnosti 9 p < 0,0001

Závěr Konstrukční profily se skutečně signifikantně liší i u slov, která jsou téměř synonymní Významová blízkost je matematicky vyjádřitelná pomocí konstrukčních profilů Konstrukční profily se dají použít u podst. jmen i pro jazyky s nerozvinutou morfologickou flexí Konstrukční profily je možné využít při výuce jazyků Konstrukční profily mohou sloužit k empirickému výzkumu metafory (Janda a Solovyev 2009) Zajímavé nakombinovat s metaphorical pattern analysis (Stefanowitsch 2004) : U genot se často vyskytuje metafora zahalení – genot je textilní látka, proto onder (Kořenář 2016). Jak by dopadla analýza konstrukční profilů se slovem peřina?

Děkuji Vám za pozornost!

Literatura Barðdal, J. (2006). Construction-specific properties of syntactic subjects in Icelandic and German. Cognitive Linguistics, 17(1), 39-106. Bybee, J. L., & Hopper, P. J. (Eds.). (2001). Frequency and the emergence of linguistic structure (Vol. 45). John Benjamins Publishing. Fried, M. (2005). A frame-based approach to case alternations: The swarm-class verbs in Czech. Cognitive linguistics, 16(3), 475-512. Fried, M. (2013). Pojem konstrukce v konstrukční gramatice. Časopis pro moderní filologii (Journal for Modern Philology), 1(95), 11-27. Goddard, C. 1998. Semantic analysis. A practical introduction. Oxford: Oxford University Press. Goldberg, A. E. (2006). Constructions at work: The nature of generalization in language. Oxford University Press on Demand. Janda, L. A., & Solovyev, V. D. (2009). What constructional profiles reveal about synonymy: A case study of Russian words for SADNESS and HAPPINESS. Janda, L. A. (Ed.). (2013). Cognitive Linguistics–The Quantitative Turn: The Essential Reader. Walter de Gruyter. Janda, L. A. (2015). Cognitive linguistics in the year 2015. Cognitive Semantics, 1(1), 131-154. Langacker, R. W. (1987). Foundations of cognitive grammar: Theoretical prerequisites (Vol. 1). Stanford university press. Kempe, V. (1999). Processing of morphological and semantic cues in Russian and German. Language and Cognitive Processes, 14(2), 129-171. Kořenář, M. (2016). Metaphorical pattern analysis of Dutch words for happiness. Seminar work for subject Concepts and categories at the Arctic University of Norway. Not published Moskau Institut Jazykoznanija. (2007). Jazykovye mechanizmy komizma. N. D. Arutjunova (Ed.). Izdat. Indrik. Rakhilina, E. V. (2000). Kognitivnyj analiz predmetnyx imen. Semantika i sočetaemost.   Stefanowitsch, A. (2004). HAPPINESS in English and German: A metaphorical-pattern analysis. Language, culture, and mind, 137-149.