Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Cesta k moudrosti.
Advertisements

Řecká přírodní filosofie – Milétská škola
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
Počátky filozofického myšlení ve starověkém Řecku
ČLOVĚK A SVĚT Antická filozofie II..
VY_32_INOVACE_28-11 Antická filosofie Platón.
FYZIKA VÝZNAM FYZIKY METODY FYZIKY.
Přírodní vědy v antickém Řecku
Empedoklés a Anaxagoras
VY_32_INOVACE_28-03 Antická filosofie Hérakleitos z Efesu.
Aristotelés – část druhá
Filosofie a kultura Aristoteles.
FILOZOFIE VY_32_INOVACE_5.1.ZSV4.11/Md CZ.1.07/1.5.00/
Dějiny filozofie Střední odborná škola a Střední odborné učiliště
VY_32_INOVACE_28-07 Antická filosofie ŘECKÝ ATOMISMUS.
FILOZOFIE A VĚDA VE STAROVĚKÉM ŘECKU
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště Horky nad Jizerou 35 Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Předmět: základy společenských.
Aristotelés ze Stageiry
ARISTOTELES OB21-VVP-HUM-OBN-JOH-M 
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
Anotace: Seznámit žáky s počátky filozofického myšlení v Evropě Ročník: I. Vzdělávací oblast: Společenskovědní vzdělávání Vzdělávací obor: Základy společenských.
Řecká moudrost Věda a filosofie.
Kultura na počátku novověku
Démokritos z Abdér Strejčková Barbora, C4A.
Jméno autora: Mgr. Vlasta Kollariková Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_06_OSVZ_ZSVa Anotace: Opakování poznatků Ročník: I. Vzdělávací.
Filosofie úvod do problému....
Albert Camus Barbora Vaňková.
Gymnázium, Broumov, Hradební 218 Tematická oblast: Filozofie Číslo materiálu:EU Název: Milétská škola Autor: Mgr. Šárka Rambousková Ročník: osmý.
…wait for it….
Základní škola Jindřichův Hradec I, Štítného 121
8 Řecká literatura attického a helénistického období
Antická filosofie Průvodce antickou filosofií na základě Raffaelovy fresky Athénská škola.
Sokrates Kristýna Chvalová, C4A.
Aristotelés – náplň dvou kurzů I.Život, dílo, vývoj myšlení (Aristotelovy životní a filosofické osudy, přehled děl, problém vztahu k Platónovi – „genetický.
Prothágoras z Abdér Kulhánková Adéla, C4A.  481 př. n. l. Abdéra v Thrákii př. n. l.  Starořecký řečník a filosof  Nejznámější z generace sofistů.
Matematický žebřík Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem.
Typicky řecká představa: A R C H É = prazáklad Uspořádaný svět je tvořen z již předtím existujícího prazákladu tím, že dostává nějaký řád, že jím prostupuje.
Pythagoras př. n. l.
Název:Jan Amos Komenský Autor: Mgr. Andrea Jílková Název SŠ:VOŠ, SPŠ automobilní a technická Tem. oblast:český jazyk a literatura Ročník:první Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/
Úvod do filosofie Pojem a vznik filosofie, definice filosofie Vztah filosofie a ostatních věd Filosofické disciplíny, filosofické otázky, základní pojmy.
Kamila Litterbachová Nathan Kračunov.  OBECNÉ INFORMACE O SÓKRATOVI  PŘEDSÓKRATICI  ŽIVOT FILOSOFA  PÁR INFORMACÍ O JEHO ŽENĚ  SOUD A SMRT SÓKRATA.
Platón & „objektivní idealismus“
Úvod do filozofie 1/Filozofie 1 Mgr. Marek Timko, Ph.D. 2 Milétská škola a Pýthagorás.
HELENISMUS OB21-VVP-HUM-OBN-JOH-L HELENISMUS ● STOL. PŘ. KR. ● ALEXANDR MAKEDONSKÝ – AUGUSTUS ● KULTURNÍ CENTRUM: ALEXANDRIE ● ALEXANDRIJSKÁ.
Michalíková Hor č íková 2. Ro č ník VSRR Bc. Aristoteles.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Martina Slánská Kalhousová Název.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Řečtí filozofové Tematická oblast Antika Datum vytvoření Ročník
„Barokní filosofie“ Racionalismus.
KULTURA A UMĚNÍ ANTICKÉHO ŘECKA
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Označení materiálu
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
ČÍNSKÁ FILOSOFIE II Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/
ČÍSLO PROJEKTU ČÍSLO MATERIÁLU NÁZEV ŠKOLY AUTOR TÉMATICKÝ CELEK
Tomáš Akvinský Mgr. Vladimír Velešík.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Matematický žebřík Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem.
Elejská škola.
Téma: STAROVEKÉ ŘECKO 5 Předmět: Dějepis Ročník: 6
PLATÓN př. n. l..
Škola ZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň Autor Mgr. Anna Zabranská Číslo
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Martina Slánská Kalhousová Název.
Předsokratovská filozofie
Platon př. n. l. z bohaté athénské rodiny
Aristoteles př. n. l. otec byl lékařem makedonského krále Filipa II. (otec Alexandra Velikého) řecký filozof, po dobu dvaceti let žák Platonův,
ČÍSLO PROJEKTU ČÍSLO MATERIÁLU NÁZEV ŠKOLY AUTOR TÉMATICKÝ CELEK
Základní filozofické otázky
Transkript prezentace:

Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné Autor: Mgr. Lenka Kudrnová Název: VY_32_INOVACE_04_B_10 Osobnosti řecké vědy III. – filosofie, řečnictví Téma: Dějepis 6. ročník - starověké Řecko Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/21.2131

Osobnosti řecké vědy III. Mgr. Lenka Kudrnová

Filosofie její název je složen ze dvou řeckých slov filein (milovat) a sofia (moudrost) filosofové jsou tedy ti, jež se snaží najít pravdivé odpovědi na základní lidské otázky – kdo jsem? jak a z čeho vznikl svět? mohu svět poznat? co je dobro? apod. filosofie se zrodila tam, kde přestávají platit mýty opírá se o rozumovou úvahu a logické argumenty řecká filosofie dává základ i metodu poznání všem vědám, všechny se od ní postupně oddělují už ve starověku se vyděluje astronomie, matematika a geometrie

Milétská škola - Thálés byl jedním ze sedmi mudrců je považován za zakladatele filosofie byl výborným matematikem, vynikal i v geometrii připisuje se mu řada objevů v geometrii ( Thaletova věta) i v astronomii o jeho životě máme pouze kusé a rozcházející se zprávy dožil se vysokého věku, studoval v Egyptě, uměl skvěle deklamovat, předpověděl zatmění Slunce

Milétská škola - Thálés prapočátek vidí ve vodě, ze které všechno vzniklo zemi si představuje jako plochou desku, jenž pluje po vodách oceánu stále se nemůže zcela oprostit od mýtu – všude vidí bohy bohové mohou za život na zemi jako první ale přichází s myšlenkou, že lidská duše je nesmrtelná hlavní úkolem člověka je poznávat, a to nejen svět, ale také sám sebe

Milétská škola řadíme do ní ještě další 2 filosofy, které s Tháletem spojuje město Milétos Anaximandros – přichází se zajímavou myšlenkovou konstrukcí – svět vznikl vydělováním z látky zvané apeiron (božské neomezeno), která je neomezená a věčná a je stále v pohybu. Jako první se z ní vydělily 4 živly a pak vše ostatní. Byl také astronomem, sestrojil model oblohy, kde byla středem Země a mechanicky vysvětlil oběh hvězd. Anaximenés – za počátek všeho klade vzduch, jehož zhušťováním vzniká vítr, oblaka, země a ostatní předměty. Zřeďováním pak vzniká oheň.

Hérakleitos z Efesu pocházel z vysoké aristokracie, snad přímo z královské rodiny byl politicky činný – bojoval proti nadvládě Peršanů nesnášel demokracii a dav některé zdroje tvrdí, že se stal prvním poustevníkem (s největší pravděpodobností nejsou pravdivé) o jeho životě je známa spousta anekdot napsal O přirozenosti, tato kniha se nám však nedochovala je nazýván temným (lze jej pouze obtížně pochopit) či plačícím filosofem (byl melancholický a údajně nenáviděl lidi)

Hérakleitos z Efesu za základ všeho považuje oheň, ten se však nedá chápat jako pralátka, ale spíše jako princip – tedy spíše jako energie, která je aktivní a věčná. Jejím pohasínáním vznikají protiklady a planutím dochází ke sjednocování protikladů a nastolení harmonie. svět řídí logos – princip, rozumná síla, jež je přítomna ve světě a zároveň ho řídí v neustálém zápasu a boji protikladů k nastolení harmonie mezi nimi. Zkus vysvětlit Hérakleitův výrok – Nelze dvakrát vstoupit do téže řeky.

Démokritos údajně byl nejplodnějším filosofem starověkého Řecka, z jeho díla se však zachovalo pouze několik zlomků, protože jeho názory vyvolaly značnou nevoli nejprve u Platóna, pak i u křesťanů, a tak byly jeho práce systematicky likvidovány i jeho zajímá z čeho vznikl svět, je však přesvědčen, že vše na světě tvoří atomy Démokritovy atomy jsou pouhou myšlenkovou konstrukcí, teprve mnohem později byla jejich existence dokázána atomos (řecky nedělitelný) je pro Démokrita nejmenší částečka tvořící všechny předměty. Nevznikají, jsou neviditelné, neměnné a nezničitelné. I bohové jsou tvořeni atomy.

Démokritos atomy se pohybují díky vzájemnému střetávání se pokud si atomy vzájemně vyhovují, spojí se a vznikají věci protože se spojují atomy různé a různě, proto i věci mají rozličné podoby pokud má cokoli zaniknout, musí zapůsobit vnější síla, která atomy rozdělí je materialistou – vše je tvořeno hmotou (atomy) dělí naše poznání na pravé (rozumové) a temné (smyslové)

Sókratés byl athénský filosof, Platónův učitel nepátrá po pralátce, ale klade svůj zájem na člověka a společnost nezanechal žádné spisy, známe jej pouze z komedie Aristofana Oblaka a ze spisů jeho žáků pocházel z aristokratických kruhů, dostalo se mu skvělého vzdělání, oženil se s Xantipou – velmi panovačnou, nesnášenlivou a hysterickou ženou mezi jeho nejoblíbenější zábavu patřila návštěva symposií – hostin a pitek, na nichž se filosoficky diskutovalo

Sókratés účastnil se několika bitev Peloponéské války, byl dokonce vyznamenán za statečnost v roce 422 př. n. l. se v Athénách mění společenské zřízení, moc uchvátilo 30 tyranů a Sókratés je obžalován z bezbožnosti a kažení athénské mládeže Sókratés se na obhajobu nepřipravil, jeho řeč byla jednou z nejlepších v dějinách soudnictví přesto byl shledán vinným a odsouzen k vypití číše bolehlavu je přesvědčen, že lidé chybují, protože nesprávně využívají svůj rozum a jednají podle domněnek

Sókratés jeho největším přínosem je tzv. sókratovská metoda dialogu – je založena na vylučování negativních hypotéz (těch, které vedou ke sporu), čímž člověk dospívá k tvrzením, jež jsou pravdivá Sókratovi je přisuzováno tvrzení: Vím, že nic nevím. Pokus se vysvětlit, jak tuto větu asi myslel.

Platón byl řecký filosof, pedagog a matematik je považován za jednoho z nejvlivnějších myslitelů vůbec, založil athénskou Akademii, která se stala vzorem universitám i vědeckým institucím narodil se do jedné z nejlepších athénských rodin, členové jeho rodiny vystupují v mnohých dialozích, které napsal po smrti svého učitele Sókrata se vydává na cesty téměř celé jeho dílo tvoří Dialogy, ve všech vystupuje jako hlavní postava Sókratés (jedinou výjimkou jsou Platónovy listy)

Platón i pro Platóna stojí v popředí člověk a lidská společnost snaží se nalézt rozdíl mezi poznáním a míněním, hledá základní lidské ctnosti a způsob, jak k nim člověka vychovat cílem člověka i společnosti má být konání dobra je idealistou, neboť tvrdí, že poznání člověka spočívá v pochopení neměnných (věčných a na člověku nezávislých) idejí(např. pravda, krása, spravedlnost, dobro apod.)

Aristotelés je považován za nejvýznamnějšího myslitele starověku, čerpá z něj veškerá středověká filosofie jeho otec Nikomachos byl lékařem Filipa II. makedonského, on sám byl vychovatelem Alexandra Velikého byl žákem Platónovým a učitelem na Akademii v Athénách 335 př. n. l. založil v Athénách vlastní školu Lykeion po smrti Alexandra Velikého byl obviněn z rouhání bohům a odsouzen, a proto odchází do vyhnanství do Chalkidy

Aristotelés snaží se obsáhnout a uspořádat všechno do té doby objevené vědění a obohatit je o výsledky vlastních pozorování zpočátku se pokusil napsat několik dialogů, ale téměř celé jeho dílo má podobu traktátů (soustavná pojednání), které obsahují logicky přesnou argumentaci základem filosofie je porozumět tomu, co existuje jeho členění je systematické, dělí vše na rody a druhy, pokouší se o přesné definice (podobně jako přírodovědné názvosloví)

Aristotelés v Metafyzice (oblast filosofie) jasně rozlišuje jsoucí a nejsoucí, tvrdí, že vše má svou příčinu rozlišuje 4 druhy příčin – látkovou, tvarovou, účinnou a účelovou jeho řetězec příčin končí u nutného prvního hybatele, který pohyb vyvolal – křesťanská filosofie si jej ztotožnila s Bohem věnuje se také pravidlům správného myšlení a argumentace všechno dosavadní vědecké zkoumání je obsaženo v knize Fyzika Aristotelés se věnoval matematice, geografii, přírodním vědám, politice, etice, výchově i umění

Řečnictví - Démosthenés umění krásné mluvy, bylo jedním z nejstarších jazykových disciplín Démosthénes je nejslavnějším řeckým řečníkem byl také athénským politikem a právníkem proslavily ho jeho projevy, které poukazovaly na nebezpečí, jež hrozilo Athénám ze strany Filipa Makedonského tzv. filipiky k řečnictví neměl předpoklady – jeho hlas byl velmi slabý a trpěl výraznou vadou řeči – koktal

Démosthenés se svými nedokonalostmi ale cíleně bojoval, trénoval u moře, jehož příboj se snažil překřičet, do úst si vkládal kamínky, které pomohly k odstranění vady aby odstranil škubání v rameni, přivazoval si na něj ostrý meč byl odsouzen k trestu smrti a nucen uprchnout na ostrov Poros, kde spáchal sebevraždu

Opakovací otázky Vysvětli význam slova filosofie. Čím se liší materialismus a idealismus? Přiřaď vždy jednoho filosofa. Co spojovalo Tháleta, Anaximandra a Anaximena? Co bylo apeiron? Jak si představoval Hérakleitos vznik země a všech věcí? Vysvětli, jakým způsobem nalezl Démokritos atomy? Potvrdila se jejich existence? Co víš o Sókratově životě? Odkud víme, jaký byl? Co byly filipiky? Proč asi musel Démosthenés spáchat sebevraždu?

Autor Mgr. Lenka Kudrnová Vytvořeno dne 25. 11. 2012 Odpilotováno dne ve třídě Vzdělávací oblast Člověk a společnost Vzdělávací obor Osobnosti řecké vědy III. Téma Dějepis 6. ročník – starověké Řecko Klíčová slova Thálés, Anaximandros, Anaximenés, Démokritós, Hérakleitos, Sókratés, Platón, Aristotelés, filosofie, řečnictví Démosthenés

ANOTACE Výkladový materiál obsahově rozvíjející učebnici dějepisu pro 6. ročník. Časová dotace cca 35 min. Materiál obsahuje několik opakovacích otázek, které vyplývají z prezentace, proto není přiloženo řešení. POUŽITÉ ZDROJE Vlastní tvorba Zdroje obrazového materiálu: http://vitpokorny.files.wordpress.com/2009/10/thales.jpg http://antika.avonet.cz/upload.cs/8/8b062a14_b_0_her_port.jpg http://www.converter.cz/fyzici/images/demokritos.jpg http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/a/a4/Socrates_Louvre.jpg/230px-Socrates_Louvre.jpg http://filosofia.laguia2000.com/wp-content/uploads/2007/03/platon.JPG http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/a/a4/Aristoteles_Louvre.jpg/230px-Aristoteles_Louvre.jpg http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/8/8f/Demosthenes_orator_Louvre.jpg otevřená galerie www.office.microsoft.com