ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Zemědělství – 1. část.
Advertisements

GYMNÁZIUM, VLAŠIM, TYLOVA 271
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
Zemědělství ČR.
Vznik a složení půdy Vznik půdy
Zemědělství České republiky.
ZEMĚDĚLSTVÍ ČR ZEMĚPIS 8. ročník
Společenské a hospodářské prostředí
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:III/2.
Název školy: Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO: NÁZEV: VY_32_INOVACE_72_ČR – zemědělství AUTOR: Mgr. Marek Bury ROČNÍK, DATUM:
PŮDA, ZEMĚDĚLSTVÍ, LESNICTVÍ
ČLOVĚK – PASTEVEC A ROLNÍK Inovace a zkvalitnění výuky v oblasti přírodních věd Člověk a příroda 7.ročník červenec 2011 Anotace: Kód: VY_52_INOVACE_ Čap-Z.
Zemědělství.
ZEMĚDĚLSTVÍ.
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:III/2.
Autorem materiálu, není-li uvedeno jinak, je Bc. Jana Kloučková
Označení vzdělávacího materiálu (kód):VY_52_INOVACE_ZE.7.51 Název školy: Základní škola a Mateřská škola Byšice, okres Mělník Název programu: Operační.
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:III/2.
Zelená revoluce Název školy
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:III/2.
Jihomoravský kraj.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Šablona:III/2Č. materiálu:VY_32_INOVACE_.
Zemědělství ČR Rostlinná výroba
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ
Zem ě d ě lství a potraviná ř ský pr ů mysl Č R Adéla Svejkovská 3.C.
Zemědělství.
Zemědělství Seznámení s živočišnou výrobou
Zemědělství Autorem materiálu, není-li uvedeno jinak, je Bc. Jana Kloučková.
Zemědělství ČR Název školy
Člověk a rostlina – kulturní rostliny, zemědělství, ekofarmy
Autor: Mgr. Miluše Šafářová
ZÁKLADNÍ ŠKOLA OLOMOUC příspěvková organizace MOZARTOVA 48, OLOMOUC tel.: , ; fax:
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:III/2.
Autor: Mgr. Miluše Šafářová
Jedna ze základních hospodářských činností člověka Není zcela ovlivnitelná člověkem ( závisí na přírodních podmínkách a sociálně-ekonomických podmínkách)
VLIV ZEMĚDĚLSTVÍ NA ŽIVOTNÍ PROSTŘEDÍ
y.cz Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Marcela Chovancová Název šablonyIII/2.
Zemědělství ČR Živočišná výroba
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:III/2.
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:III/2.
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:III/2.
AGROCENZUS 2010 Strukturální šetření v zemědělství
GEOGAFIE ZEMĚDĚLSTVÍ PARDUBICKÉHO KRAJE
SUCHOZEMSKÉ EKOSYSTÉMY I
Zemědělství ČR. Živočišná výroba Chov skotu Rozhodující odvětví v živočišné výrobě Mléko, hovězí maso, trus jako hnojivo Po celém území, zejména východní.
ZEMĚDĚLSTVÍ Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Titul. Jméno Příjmení. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště AUTOR: Mgr. Diana Jančářová NÁZEV:Zemědělství TÉMATICKÝ CELEK: Společenské.
ŠkolaZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň AutorMgr. Petra Hejlová ČísloVY_32_Inovace_3420 NázevPůdy a zemědělství ČR Téma hodinyZemědělství ČR PředmětVlastivěda.
Název školy: Základní škola a mateřská škola, Hlušice Název školy: Základní škola a mateřská škola, Hlušice Autor: Martin Klepl Autor: Martin Klepl Číslo.
Vzdělávací materiál: Polsko Operační systém: Windows XP Professional
Škola Katolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektu
Pedosféra.
VY_52_INOVACE_63_Zemědělství ČR
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
Česko - zemědělství AUTOR: Mgr. Aleš Skála
Střední Evropa AUTOR: Mgr. Aleš Skála
VY_32_ INOVACE_ 17_ VLASTIVĚDA 4
zpracovaný v rámci projektu
VLASTIVĚDA vypracovala: Mgr
Sada 3 Rozmanitost přírody ZŠ a MŠ Dešná
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
AGROCENZUS 2010 Strukturální šetření v zemědělství
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
ZEM Ě D Ě LSKÝ PR Ů MYSL Karafiátová Jana. Zemědělství je nedílnou součástí hospodářství Důležité nejen ve výrobě potravin a zemědělských produktů, ale.
Člověk a krajina – vliv člověka
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
SVĚTOVÉ HOSPODÁŘSTVÍ.
Transkript prezentace:

ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.5.00/34.0434 NÁZEV PROJEKTU: Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT AUTOR: Jan KOHOUTEK TEMATICKÁ OBLAST: Geografie České republiky NÁZEV DUMu: ČR – zemědělství POŘADOVÉ ČÍSLO DUMu: 18. KÓD DUMu: JK_CR_18 DATUM TVORBY: r 12. 9. 2013 ANOTACE (ROČNÍK): kvarta – DUM – seznamuje žáky s historickým vývojem a současnou strukturou zemědělství v České republice METODICKÝ POKYN: Atlas České republiky – sešitový atlas pro ZŠ a víceletá gymnázia (2010)

Zemědělství v ČR - vývoj Před rokem 1989 snaha vypěstovat co nejvíce – často i v nevhodných podmínkách (horké oblasti) Snaha o soběstačnost v základních potravinách Nadměrné rozšíření a nevhodná struktura zemědělství – silně negativní vliv na krajinu – nebezpečí vyčerpání půdy a eroze Pěstování některých plodin se nevyplácelo – muselo být dotováno Po roce 1990 v zemědělství přechod na tržní ekonomiku – transformace zemědělství Hlavní projevy – změna prostorového rozmístění – extenzifikace – tj. útlum v oblastech zhoršených přírodních podmínek, změny ve struktuře půdního fondu – pokles rozlohy orné půdy a rozšíření travních porostů, pokles počtu zaměstnanců, změny vlastnických poměrů, omezení používání umělých hnojiv

Zemědělství v ČR - vývoj Nové formy zemědělství – ekozemědělství, agroturistika Po roce 1990 změna podpory zemědělství dotacemi – není již podporováno zvyšování objemu produkce X dotovány mimoprodukční funkce zemědělství Výrazná změna ve vlastnictví zemědělské půdy – koncem 80. let převažovalo družstevní a státní (kolektivizace – často nedobrovolná)– proces restituce (vlastníkům pře rokem 1948) Dnes soukromí zemědělci hospodaří na 1/4 půdy Družstva vlastníků půdy – vlastníci pronajímají svou půdu k hospodaření družstvu

Zemědělská výroba Poměrně vysoká intenzita výroby 2 základní složky: Živočišná Rostlina Našim podmínkám odpovídá její vyrovnaný podíl Rostlinná výroba – přímá spotřeba obyvatelstva, krmivo Nejrozšířenější jsou obiloviny (50% osevních ploch) Zejména pšenice – polovina celk. produkce obilovin – hlavně v nížinách (úvaly, Polabí) V pahorkatinách – ječmen Sladovnický ječmen – k výrobě piva (sladu) na Hané Žito, oves Kukuřice zejména jako krmivo, pouze v nejteplejších oblastech na zrno

Zemědělská výroba Brambory – pěstování výrazně soustředěno na ČM vrchovinu Využití pro přímou spotřebu, jako krmivo, užití ve škrobárnách a lihovarech Cukrová řepa – nížiny Řepka – pěstování od 90. let 20 st. – budoucnost pro biopaliva http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Pole_v_Cesku_lan_bez_mezi.jpg

Zemědělská výroba Živočišná výroba Chov skotu na celém území státu Pro mléko (stájový - intenzivní) a maso – pastevectví – hlavně horské oblasti (extenzivní) Chov prasat – velkokapacitní výkrmny blízko spotřebních center Chov drůbeže – v místech spotřeby – produkce masa a vajec Velký podíl drobných chovatelů Malý podíl drůbežího masa v ČR – zdravotní hledisko Chov ovcí – drobní chovatelé v zejména v horských oblastech (Beskydy) Tradiční rybářství – JČ – chov kapra Včelařství – produkce medu a vosku

Zemědělská výroba Na základě rozdílných přírodních a soc. ekon. podm. V ČR vymezeny 4 základní zemědělské oblasti: Kukuřičná Řepařská Bramborářská Horská Jednotlivé oblasti mají odlišné zaměření zemědělské výroby a liší se v nich i poměr zastoupení rostlinné a živočišné výroby !!!Zemědělství – při špatném hospodaření – silné ohrožení ŽP!!!

Půdní fond ČR Půda je jednou ze základních složek přírodního i životního prostředí Využití půdy tzv. landuse tj. struktura půdního fondu – důležitý ukazatel ekonomického a ekologického potenciálu daného území – charakterizuje do jaké míry a jakým způsobem člověk dané území využívá SPF – je výsledek vzájemného působení přírody a člověka Intenzita změn závisí zejména na poloze, atraktivitě území Nejviditelnější změnou je změna ve využití půdy

Půdní fond Ve SPF rozlišujeme 3 kategorie: Zemědělský půdní fond – více jak polovina rozlohy ČR Lesní půda – 1/3 rozlohy Ostatní – zastavěné území – zejména v urbanizovaných oblastech a v jejich zázemí http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Wenzelsplatz-00.jpg

Zemědělský půdní fond Tvoří půda, která se využívá pro zemědělské hospodaření V ČR je to 4,3 mil ha. – 54% celkové rozlohy Z jednotlivých kategorií ZPF – největší podíl orná půda 72% Zejména v nížinných oblastech (moravské úvaly, Polabí, Poodří) 22% trvalé travní porosty (louky, pastviny) – krmení pro dobytek, většinou svažité pozemky – nevhodné pro mechanizaci Ostatní zemědělská půda (chmelnice, vinice, zahrady, sady) Chmelnice – Žatecko, Rakovnicko, Haná Český chmel je vysoce kvalitní Vinná réva - jižní Morava (96% ČR) (Břeclav, Znojmo, Hodonín) a Mělnicko

"Nejmenší chmelnice světa" vedle radnice v Žatci http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Zatec_CZ_Rimg0253.jpg

Mapa světa podle spotřeby piva http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Beer_Consumption_by_Country.svg

Půdní fond ČR Rozloha zemědělské a orné půdy se zmenšovala – rozvoj urbanizace, dopravy, těžby a průmyslu Po roce 1990 se tento trend zastavil Výrazné změny jsou naopak ve vnitřní struktuře – pokles orné půdy, zvyšování podílu travních porostů V rámci ČR velké regionální rozdíly Horské oblasti x nížinné Horské oblasti – zemědělství neefektivní, může poškozovat ekologické hodnoty např. eroze Proto je zde podporován extenzivní způsob hospodaření (pastevectví) Oblasti s vysokou svažitostí - zalesňování

Použité zdroje a literatura Literatura: Červinka, P. et al. (2003): Zeměpis České republiky. Praha: Nakladatelství České geografické společnosti, s.r.o. Kastner, J. et al. (2009): Zeměpis naší vlasti. Praha: Nakladatelství České geografické společnosti, s.r.o. Toušek, V. et al. (2008): Ekonomická a sociální geografie. Plzeň: Vydavatelství a nakladatelství Aleš Čeněk, s.r.o. Internetové zdroje: http://cs.wikipedia.org/wiki/%C4%8Cesko http://cs.wikipedia.org/wiki/Ekonomika_%C4%8Ceska http://cs.wikipedia.org/wiki/Zem%C4%9Bd%C4%9Blstv%C3%AD_v_%C4%8Cesku Obrazové materiály: MIAOW MIAOW. wikipedie [online]. [cit. 12.9.2013]. Dostupný na WWW: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Zatec_CZ_Rimg0253.jpg LÁCZAY, Björn. wikipedie [online]. [cit. 12.9.2013]. Dostupný na WWW: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Wenzelsplatz-00.jpg LUDEK. wikipedie [online]. [cit. 12.9.2013]. Dostupný na WWW: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Pole_v_Cesku_lan_bez_mezi.jpg CFLM. wikipedie [online]. [cit. 12.9.2013]. Dostupný na WWW: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Beer_Consumption_by_Country.svg