Metodologická propedeutika aneb Jak na to?

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
PhDr. Věra Strnadová, Ph. D.
Advertisements

Cíle a postupy empirického výzkumu
Aplikační téma Výchova k sexuálnímu zdraví a zdravému životnímu stylu definice “Sexuálního zdraví“ (Světová zdravotnická organizace Kadaň 1974) "Sexuální.
Úvod do Teorie her. Vztah mezi reálným světem a teorií her není úplně ideální. Není úplně jasné, jak přesně postavit herněteoretický model a jak potom.
METODY A TECHNIKY VÝZKUMU
Co je to logika? KFI/FIL1 Lukáš Košík Logika: systémový rámec rozvoje oboru v ČR a koncepce logických propedeutik pro mezioborová studia (reg. č. CZ.1.07/2.2.00/ ,
Sociologie – metody a techniky sociologického výzkumu
Diagnostika vnitřních podmínek výuky
Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu CZ.1.07/1.1.04/
Každý může potřebovat pomoc aneb K čemu je sociální práce?
Metody psychologie PhDr. Eva Tomešová, PhD.. Jak psychologové dospějí k závěrům o neznámém?  Používají VĚDECKOU METODU: IDENTIFIKACE VĚDECKÉ OTÁZKY FORMULACE.
Výzkum (pedagogického zhodnocení) volného času
Předmět psychologie Předmět psychologie práce a organizace.
AV stručná prezentace.
FYZIKA VÝZNAM FYZIKY METODY FYZIKY.
Hypotézy ve výzkumu.
Předmět sociologie Věda společenská a behaviorální
Sociologický výzkum.
Dominik nedzbala Svět TECHNIKY A JÁ Můj pohled na věc
Schopnosti. Schopnost Je psychická vlastnost, která umožňuje člověku naučit se určitým činnostem a úspěšně je vykonávat. Utváří se na podkladě biologické.
KLIMA NAŠÍ ŠKOLY Pravidelné diagnostikování prostředí, ve kterém se vzdělávají naši žáci.
Co je to ARGUMENT? Irena Schönweitzová FI - ŠF
CHOVÁNÍ = činnost, která spojuje člověka s prostředím.
Schopnosti, nadání a talent
1. přednáška Specifika vědeckého výzkumu pedagogických jevů, jak může empirie mást, co je výzkum, jak se formuluje výzkumná otázka, výzkum jako tvorba.
 obsah vyučování nebo vzdělávání  Tento obsah potom můžeme rozdělit do tří základních skupin:  vědomosti,  dovednosti,  hodnotová orientace žáka.
Makroekonomie Základní východiska zkoumání. O co se snaží makroekonomická teorie? Cílem makroekonomické teorie je v podstatě –Popsat a teoreticky vysvětlit.
1. přednáška specifika vědeckého výzkumu pedagogických jevů
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Benedikt Chybík Název šablonyIII/2.
Mgr. Karla Hrbáčková Metodologie pedagogického výzkumu
Metody sociálního výzkumu 2. Ročník, LS 2010 VOŠ Jabok ETF UK.
Lineární regresní analýza
Definice a vlastnosti Typy sociálních institucí Hodnoty a normy
Teorie a metodika výchovy 2. lekce Základní pojmy Hodnoty ve výchově
Skupinové interview (Focus group)
Teorie motivace Adéla Furiková.
Kvantitativní, kvalitativní a smíšený výzkum
KMPV cvičení 1 1 Kvantitativní metody výzkumu v praxi CVIČENÍ pro 3. část.
Diplomový seminář I – 3. hodina Kontrola domácích úkolů – Úvod do DP 2. Návrh výzkumu: Cíle výzkumné práce a formulace výzkumných otázek.
PSYCHOLOGIE JE VĚDNÍ OBOR, KTERÝ SE ZABÝVÁ PROŽÍVÁNÍM (PSYCHICKÝMI JEVY) A CHOVÁNÍM ČLOVĚKA.
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Vznik sociologie Autor: Mgr. Pavel Semerák Občanský a společenskovědní základ Inovace výuky na Gymnáziu Otrokovice formou DUMů CZ.1.07/1.5.00/
Výroková logika.
Kvantitativní metody výzkumu v praxi
Předmět sociologie Určení sociologie: Věda společenská a behaviorální Empirická sociologie Empirická sociologie Sociální jevy a formy vztahů Sociální jevy.
Základy sociální psychologie
Metodologie 2: Lekce 3 Lenka Slepičková.
Pojetí sociálněvědního výzkumu
Metodologie 2 Lekce 1 Lenka Slepičková.
Základy pedagogické metodologie Mgr. Zdeněk Hromádka, Ph.D.
Modely mentální retardace
Téma Hypotézy ve výzkumu
pokus o obecnou teorii sociálního jednání (T
Mgr. Karla Hrbáčková Metodologie pedagogického výzkumu
HYPOTÉZY „Hypotéza není ničím jiným než podmíněným výrokem o vztazích mezi dvěma nebo více proměnnými. Na rozdíl od problému, který je formulován v.
PSYCHICKÁ PŘÍPRAVA VE SPORTU
Měření v sociálních vědách „Měřit všechno, co je měřitelné, a snažit se učitnit měřitelným vše, co dosud měřitelné není“. (Galileo Galilei)
Metodologie pedagogiky. Základy vědeckého výzkumu. Základy pedagogiky, KS – I. ročník.
Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné náměstí 12, České Budějovice Č ÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ Č ÍSLO MATERIÁLU.
Od tématu k problému – druhy problému - hypotézy Východisko = problém Kvantitativní výzkum – musí mít vždy hypotézu? Kvalitativní výzkum – bez hypotézy?
Úvod k evolučnímu přístupu Vladan Hodulák. Dominantní paradigmata Společenské vědy mají dlouhodobě problém s uchopením prvku změny ve společenském vývoji.
Mentální reprezentace
Věda & struktura vědecké práce
Co se dá změřit v psychologii a pedagogice?
Regresní analýza výsledkem regresní analýzy je matematický model vztahu mezi dvěma nebo více proměnnými snažíme se z jedné proměnné nebo lineární kombinace.
KVALITATIVNÍ VÝZKUM - ÚVOD
Hodnocení ve vzdělávání žáků se sociálním znevýhodněním
5. Kultura jako řešení problémů přežití
KLIMA NAŠÍ ŠKOLY 2018/19 Pravidelné diagnostikování prostředí, ve kterém se vzdělávají naši žáci.
Metody pedagogiky.
Transkript prezentace:

Metodologická propedeutika aneb Jak na to? Předmět: Metodologie společenských věd 1. roč. NMgr. Soc. ped.

Neberme to všechno tak vážně (hlavně ne sebe), ale přece jen… Je-li vědec pouhým vědcem, nemůže být velkým vědcem. Když zmizí fantazie, tvůrčí nadšení, degeneruje i tvůrčí prvek. Trpí nedostatkem uvolnění. Vědci pak zbývá jen snaha pídit se po faktech… Daniil Granin (1919-?) ruský spisovatel

A také … Domněnky jsou tím důležitější, čím je věda méně dokonalá. Za předpokladu ovšem, že je považujeme pouze za způsob myšlení, který nás nutí hledat nová fakta… Záporná fakta ještě nic neznamenají. Jeden negativní fakt nikdy neškrtá fakt pozitivní. Claude Bernard (1844-1878) francouzský fyziolog

A do třetice … Věda … musí hledat cesty k tomu, aby nezůstala jen profesí odborníků, nýbrž znovu se stávala součástí kultury. …aby pomáhala utvářet život a odpovídat na jeho otázky… Karel Čapek Úvodník v časopise Vědy a život, 1936, č.1.

A přece jen na konec … Z ničeho se nemá dělat věda, ani z vědy! Jan Werich

Překonané mýty o vědě Mýtus bílého pláště – vědec v laboratoři. Vědec jako vynikající jedinec, který tráví svůj čas ve věži ze slonoviny, povznesen nad svět a jeho problémy. Vědec na úrovni zkušeného inženýra a technologa, který pracuje na tom, aby život byl snadný.

Dílčí cíle vědy Vysvětlování jevů. Porozumění vztahům mezi jevy, objekty… Předpovědi (predikce) např. vývoje jevů, situací…

Konečný cíl vědy - TEORIE Teorie jako soubor vzájemně souvisejících pojmů, definicí, výroků, který představuje systematický pohled na jevy tím, že specifikuje vztahy mezi proměnnými, s cílem vysvětlit a předpovědět tyto jevy. Fred N. Kerlinger

Příklad: teorie školního neúspěchu Proměnné, např. inteligence, jazykové a početní schopnosti, úzkost, příslušnost k sociální skupině, motivace. Jev, který má být vysvětlen = školní neúspěch. Vysvětlení – specifikování vztahů mezi každou z uvedených 6 proměnných a školním neúspěchem nebo kombinace těchto proměnných a školního neúspěchu.

Problémy a hypotézy 1. Problém V tázací formě. Pokud možno (u kvantitativních výzkumů) vyjadřující vztah mezi dvěma nebo více proměnnými. Je A ve vztahu k B? Jak se A a B vztahuje k C? Je A ve vztahu k B za podmínek C a D?

Problémy a hypotézy 2. Hypotézy Oznamovací věty: výroky o vztahu mezi dvěma nebo více proměnnými. Jsou pracovními nástroji teorie. Mohou být dedukovány z teorie a z jiných hypotéz. Mohou být ověřovány a poté shledány pravděpodobně pravdivými nebo pravděpodobně nepravdivými.

Příklad – rozpracovávání teorie agrese Hledáme pravděpodobné příčiny a účinky agresivního chování, které se vyskytlo po frustrujících okolnostech. Teorie může obsahovat tezi: Frustrace způsobuje agresi.

Frustrace způsobuje agresi Z této široké hypotézy, teze, můžeme dedukovat specifičtější hypotézy, např.: Zabráníme-li dětem v dosahování cílů, které považují za žádoucí (frustrace), vede to k tomu, že se navzájem napadají (agrese). Jsou-li děti zbaveny mateřské lásky (frustrace), budou pravděpodobně reagovat agresivním způsobem.

Konstrukty (proměnné): jejich konstitutivní definice = definice, která určuje konstrukt jinými konstrukty. Např. mentální retardaci lze definovat jako intelektovou zaostalost.

Konstrukty (proměnné): jejich operacionální definice = definice, která specifikuje činnosti (operace), nezbytné k měření konstruktu (proměnné). Inteligence je skóre v testu inteligence X, nebo inteligence je to, co měří test inteligence X.

Operacionální definice Jsou mostem mezi úrovní teorie-hypotéza-konstrukt a úrovní pozorování. Žádná operacionální definice (O.D.) nemůže nikdy vyjádřit vše, co obsahuje proměnná. Např.: žádná O.D. inteligence nemůže nikdy vyjádřit bohatství a rozmanitost významů lidské inteligence.

Od konstitutivní definice k operacionální

Legenda k předcházejícímu obr. c…konstrukty C … způsoby měření (metody, techniky) O.D. …. operacionální definice

Příklad: Čím je ovlivněn nedostatečný výkon?