Malířské proudy a směry 20. století (Díl 1.)

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Umělecké směry 19. století
Advertisements

Významný avantgardní malířský a sochařský směr z počátku XX. století
KUBISMUS a Pablo Picasso.
Malířské proudy a směry 20. století (Díl 1.)
Umění 20. Století Malířské proudy a směry počátku 20. století
Zpracováno: Autor: Mgr. Dobruše Fajkusová
AVANTGARDNÍ UMĚLECKÝ SMĚR
Inovace bez legrace CZ.1.07/1.1.12/
III. ročník, kombinace Pd-Vv
Impresionismus Šedesátá léta 19. století.
Kubismus I. Polovina 20. století.
Inovace bez legrace CZ.1.07/1.1.12/
KUBISMUS.
Zakladatel moderního malířství?
ŠELMOVSTVÍ BAREV.
Moderní umění začíná postimpresionismem.
Přehled nejvýznamnějších malířů
Umění první třetiny 20.století
Umělecké směry 20. století
Moderní umělecké směry KUBISMUS
VY_52_INOVACE_DEK_47 EXPRESIONISMUS A KUBISMUS
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
 století  Raná, vrcholná, pozdní  Dokonalost lidského těla Zachycení pocitů Pracuje s linií Důraz na rozum Kompozice je roztěkaná Renesance.
MODERNÍ UMĚLECKÉ SMĚRY 1905 – 1914
VY_52_INOVACE_DEK_46 PRVNÍ UMĚLECKÉ SLOHY 20. STOLETÍ
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
VY_52_INOVACE_DEK_51 ABSTRAKCE PŘED 1. SVĚTOVOU VÁLKOU
VY_52_INOVACE_DEK_41 EXPRESIONISMUS VINCENTA VAN GOGHA
Impresionisté figurativního malířství
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ
Eduard Manet Název školy
ŠELMOVSTVÍ BAREV.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_INOVACE_358 Název školyGymnázium,
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
ORFISMUS Jiří Salajka.
Geometrická abstrakce
Paul Cézanne MgA. Lukáš Psík
EXPRESIONISMUS Jiří Salajka.
KUBISMUS.
KUBISMUS Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
Evropské umění počátku 20. století
Meziválečná doba Malíři.
POSTIMPRESIONISTÉ. charakteristika Snaha o překonání impresionistického způsobu malby Konfrontace vnitřního umělcova nitra s realitou Vstupuje sem lidský.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Michaela Nová. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací materiál.
Fuavismus Charakteristika uměleckého směru ve výtvarném umění.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Michaela Nová. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací materiál.
„Napříč moderním uměním aneb kreativity se nebojíme“ -výtvarná soutěž pro II.stupeň ZŠ a MŠ Nedašov Mgr. Jarmila Švédová.
ŠKOLA:Gymnázium Lovosice AUTOR:Mgr. Radmila Vorasická NÁZEV:VY_32_INOVACE_5C_14_Orfismus TÉMA:Dějiny umění ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.5.00/ DATUM.
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR:Mgr. Jiří.
METODICKÝ LIST PRO ZŠ Pro zpracování vzdělávacích materiálů (VM)v rámci projektu EU peníze školám Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Projekt:
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Věra Slezáková Název materiálu:
Kubismus Autor: Mgr. Jana KalvasováDatum: Gymnázium, Třeboň, Na Sadech 308.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Mgr. Věra Slezáková Název materiálu: VY_32_INOVACE_10_VYTVARNE_CINNOSTI_18.
  Název školy: ZŠ Varnsdorf, Edisonova 2821, okres Děčín, příspěvková organizace Využití ICT, výtvarná výchova, Kubismus v malířství Autor: Mgr. Olga Pasovská.
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Výtvarné umění I. Tematická oblast
Dějiny umění Poznejte díla směrů první poloviny 20. století 4.
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
ŠKOLA: Gymnázium Lovosice AUTOR: Mgr. Radmila Vorasická NÁZEV:
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
KUBISMUS Metelková Surov.
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
Kubismus Název školy: Zš Karla klíče Hostinné
Moderní umělecké směry Číslo DUM: VY_32_INOVACE_DVK_4_12
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
KUBISMUS.
Transkript prezentace:

Malířské proudy a směry 20. století (Díl 1.) Umění 20. Století Malířské proudy a směry 20. století (Díl 1.)

Expresionismus Die Brücke, Drážďany 1905 – 1913, most z minulosti do budoucnosti. Malíři: L. Kirchner (1880-1938) ,E. Heckel (1883-1970) , Emil Nolde (1867-1956), M. Pechstein charakter: rozechvění z barevnosti, tmavá jasná barevnost,velké plochy, čisté barvy, redukce postav, žádná modulace, bezprostřední nanášení barvy, často označení linkou.

Skupina „Die Brücke“   E. L. Kirchner, Ležící modrý akt se slaměným kloboukem, 1908-09.

E. L. Kirchner, Vlastní portrét s modelem, 1910.

K. Schmid – Rottluff, Léto: Akty v plenéru, 1913.

E. Nolde, Postava a maska, 1911.

Der Blaue Reiter , 1911 Mnichov. expresionistický ráz směřoval k větší abstrakci ve formě a barvě. Malíři: V. Kandinsky (1866-1944) /hudební ladění utváření linií/ P. Klee (1879-1940), -směřoval k nejzákladnějším znakům. F. Marc (1880-1916)

V. Kandinskij, Obraz s červenou skvrnou, 1914.

P. Klee, Senecio, 1922.

F. Marc, Velcí modří koně, 1911.

Kubismus Analytický kubismus - 1910 –12- rozbití tvarů, nazírání z mnoha úhlů, žádný prostor, obrys. linky, barva jde přes tvar, šedá zelená, hnědá. / barvy jsou potlačeny, aby nerušily původní cíl malířů: převést plastické dimenze v 2 rozměrnou dimenzi./ Témata: zátiší, portréty ( zátiší s láhvemi, ovocem, kytarou, houslemi atd.)

Syntetický kubismus - 1913-14 - syntéza tvarů, návrat barvy, koláž, vytváření věcí podle vlastních zákonů, svoboda, abstrakce. - nejde pouze o samotné rozbití tvarů, ale o jeho nové znovu vystavění z jednoduchých prvků, linií, ploch a barev. Představivosti se otvírá volný prostor.

Pablo Picasso -1881 – 1973 (malba, plastika, grafika, keramika) 1.období – ovlivněn P. Cézanem, T. Lautrecem 2. období -1901-1904 - modré- sociální témata,žebráci… 3. období – růžové- kejklíři, kabarety, poetické, cirkus. akty.. Často se inspiruje starými mistry a dává jim svou interpretaci. díla: Avignonské slečny (1907), Hudebníci, Guernica (1936), Milenci, Poprsí námořníka (1907) sochař: 1912, různé materiály mezi realitou a magickou představou.

P.Picasso, Život , 1903 – Picassovo „modré“ období.

P.Picasso, Avignonské slečny, 1907.

P.Picasso, Guernica, 1937.

G..Braque, Portugalec, 1911.

J. Gris, Muž z Touraine, 1918.

Fauvismus Umělci: H. Matisse , A. Marquet (1875-1947), A. Derain (1880-1954), M. Vlaminck (1876-1958) , O. Friesz , R. Dufy a G. Braque (1882-1963) . K nim přibyli ještě K. van Dongen (1877-1968) a malíř G. Rouault . Vůdčí osobností byl H. Matisse. Program: Fauvisté nevytvořili žádný program. Jejich velkými vzory byli V. Van Gogh a P.Gauguin. (Hlásili se k odkazu Gauguina a jeho pontavenské školy)

Jako tito dva umělci chtěli usilovat o čisté barvy Jako tito dva umělci chtěli usilovat o čisté barvy. Šlo jim tedy o čistou barvu a jednoduchou zkratku, o konstrukci obrazového prostoru bez mode­lace a stínování, o dokonalou harmonii mezi emocionálním výrazem a deko­rativní kompozicí. Fauvismus zůstal omezen pouze na malbu, zůstal ve Francii. Výstavy Fauvistů ovlivnili hlavně vznik expresionismu – Die Brücke. Význam: Hnutí osvobozuje umělce od všech dosavadních konvencí, dává vzniknout novým proudům.

Henri Matisse (1869-1954) Studium v atelieru G Henri Matisse (1869-1954) Studium v atelieru G. Moreaua (zde se seznamuje s Rouaultem a Marquetem) ovlivněn Impresionisty – hlavně P.Cézannem . Maluje krajiny. technika: Zavádí do malby novou manýru - barevnou čistou plochu, kde se ruší prostor a zákony perspektivy, zjednodušuje malbu a účinek je zvýšen položením barevných ploch vedle sebe tak, že se navzájem ovlivňují. Na této metodě je vidět vliv staré románské malby a její plošnosti bez hloubky. Později prochází i vlivem kubismu. Náměty: Ženy, květy, ovoce, ptáci, klid a slunce. Díla: Přepych, klid a roz­koš, Radost ze života, Velký čer­vený pokoj, Marocká krajina, Modrý akt IV., Zátiší s „Tancem“, Tanec, Hudba, Pastorále.

A. Derain, Vlečné čluny, 1905-06.

R. Dufy, Tři slunečníky, 1906.

K. Van Dongen, Zpěvačka Modjesko, 1908.

H. Matisse, Modrý akt, 1952.

H. Matisse, Portrét se zelenou čarou, 1905.

H. Matisse, Hudba, 1910.

H. Matisse, Krása, klid a rozkoš, 1904.