SOC122 Sociologie náboženství

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
SOCIÁLNÍ INDIKÁTORY V RÁMCI MĚŘENÍ UDRŽITELNÉHO ROZVOJE ÚVAHA NAD NEUDRŽITELNÝM STAVEM.
Advertisements

Cíle a postupy empirického výzkumu
Tento produkt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky Právo na informace o životním prostředí.
Právní rámec katecheze a výuky náboženství v ČR
Bakalářský seminář Úvod BP Závěr BP.
Obecná ustanovení © Vladimír Plecitý, Osobnost člověka = jedinečné spojení biologických, psychologických a společenských aspektů, přesněji hodnot.
registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/
SADA č.22 Identifikátor: VY_32_INOVACE_SADA22 _ VkO DUM č.11
Základy státní správy Veřejná správa. Stát  Musí mít politickou autoritu, prostřednictvím kterých realizuje státní moc  Státní moc je nezávislá, uskutečňovaná.
Předmět sociologie Věda společenská a behaviorální
SVOBODA ČLOVĚKA Mgr. Michal Oblouk.
Max Weber ( ) Právník Ekonom Sociolog Politolog.
Právo jako filozofický pojem
Finanční právo Zdenka Papoušková, 2013.
Právní postavení náboženských společností v ČR Listina základních práv a svobod Článek 15 (1) Svoboda myšlení, svědomí a náboženského vyznání je zaručena.
Regulační prostředí Mediální právo České republiky.
PRIMÁRNÍ PREVENCE PRÁVNÍ VĚDOMÍ
Vertikální sociální diferenciace Sociální diferenciace je součástí problematiky sociální struktury. Znamená vydělování a rozlišování jednotlivých částí.
Pedagogicko-etická podstata morální kreativizace osobnosti
Definice a vlastnosti Typy sociálních institucí Hodnoty a normy
Teorie a metodika výchovy 2. lekce Základní pojmy Hodnoty ve výchově
Sociální diferenciace
NEZISKOVÉ ORGANIZACE VYMEZENÍ, VÝZNAM. 2 Občanská společnost občan Soukromý sektor stát VEŘ. PROSTOR Dána institucemi a organizacemi různého charakteru.
REAKCE NA SEKTÁŘSTVÍ. MOŽNOSTI INTERVENCE organizace, studující vliv náboženských hnutí  Ústavu religionistiky  pardubická Katedra religionistiky a.
Charakteristika správní vědy Přednáška SV č.1 M. Horáková.
Životní prostředí jako veřejný statek
Ústavní základy ochrany životního prostředí JUDr. Veronika Tomoszková, Ph.D.
Chudoba jako sociální problém
Předmět sociologie Určení sociologie: Věda společenská a behaviorální Empirická sociologie Empirická sociologie Sociální jevy a formy vztahů Sociální jevy.
Chudoba a sociální desintegrace
Základy sociální psychologie
Základy sociální psychologie
Sociologie ?.
Právo jako normativní systém, základní pojmy
1 HISTORICKÝ PROSEMINÁŘ Postup v rámci bakalářského studia oboru Dějin křesťanského umění na KTF UK: INTERDISCIPLINÁRNÍ CVIČENÍ HISTORICKÝ PROSEMINÁŘ SEMINÁŘ.
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Vzdělání z hlediska teorie statků
TEORIE A METODIKA VÝCHOVY Mgr. Kateřina Lojdová
Mgr. Karla Hrbáčková Metodologie pedagogického výzkumu
VZDĚLÁVACÍ POLITIKA.
Ústava ČR Aktivita č.1: Výchova k aktivnímu občanství Prezentace č. 10
7. STRUKTURA ODBORNÉHO TEXTU Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Institute of Technology And Business In České Budějovice.
11. Vztah práva a státu a pojem právního státu
Neziskové formy podniku -> Ekonomika a neziskový sektor Ekonomika a neziskový sektor
SVĚTLANA HANUŠOVÁ NAĎA VOJTKOVÁ JIHLAVA Hlavní principy CLIL CLIL v zahraničí.
Lidé s mentálním postižením jako cílová skupina sociálních služeb.
ZŠ Brno, Řehořova 3 Já a společnost Výchova k občanství ročník III
Právo jako filosofický pojem. Co je to právo? – I.  „Tážeš-li se mě, co je to právo, pak to nevím a netážeš-li se mě, pak to vím.“  Právo je společenský.
Občanská práva a povinnosti
Mgr. Jitka LAŠTOVKOVÁ, Ph.D.
práva a povinnosti občana ČR
ČÍSLO PROJEKTU ČÍSLO MATERIÁLU NÁZEV ŠKOLY AUTOR TÉMATICKÝ CELEK
Sociologie pro SPP/SPR/VPL
Workshop k akčnímu výzkumu
Stát Definice, funkce, typy.
Občanská práva a povinnosti
1. Vymezení a rysy sportovní edukace
Všichni o ní mluví, ale víme, jak opravdu vypadá? Školní inkluze
POJEM A VÝZNAM PRÁVA.
Svoboda vyznání Teologická etika 2 VOŠ Jabok Mgr. Zdenko Š Širka, ThD.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
Listina základních práv a svobod Lidská práva
TEORIE A METODIKA VÝCHOVY Mgr. Kateřina Lojdová
Pedagogika II Mgr. Kateřina Lojdová
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
Akční plán GISTR na jaře 2016 OS GeoInfoStrategie.
Ekonomický základ veřejné správy MP313K Úvod do studia veřejné správy 9. přednáška doc. JUDr. Petr Havlan, CSc. Definujte zápatí - název.
Svoboda vyznání Teologická etika 2 VOŠ Jabok Mgr. Zdenko Š Širka, ThD.
Právní forma příspěvkových organizací v evropském kontextu
Transkript prezentace:

SOC122 Sociologie náboženství Lekce 2: Definice a dimenze náboženství 26. 2. 2015

Kontexty pro definování náboženství Běžný jazyk Náboženský Institucionálně-administrativní Akademický

Veřejně uznaný status náboženství Oficiální status „náboženství“ má své výhody: Právní ochrana Daňové zvýhodnění Společenské uznání Přináší současně ovšem i některé nevýhody: Právní omezení Negativní konotace spojené s „náboženstvím“

Definice náboženství a společenské kontroverze Náboženské rouhání (blasfémie) Náboženství ve vzdělávacím systému Náboženská reklama v TV Nová náboženská hnutí Veřejné vystavování náboženských symbolů Užívání halucinogenních a psychotropních látek pro náboženské účely

Náboženství a Listina základních práv a svobod Hlava 2., Oddíl 1., Článek 16: (1) Každý má právo svobodně projevovat své náboženství nebo víru buď sám nebo společně s jinými, soukromě nebo veřejně, bohoslužbou, vyučováním, náboženskými úkony nebo zachováváním obřadu. (2) Církve a náboženské společnosti spravují své záležitosti, zejména ustavují své orgány, ustanovují své duchovní a zřizují řeholní a jiné církevní instituce nezávisle na státních orgánech. (3) Zákon stanoví podmínky vyučování náboženství na státních školách. (4) Výkon těchto práv může být omezen zákonem, jde-li o opatření v demokratické společnosti nezbytná pro ochranu veřejné bezpečnosti a pořádku, zdraví a mravnosti nebo práv a svobod druhých.

Problém sebe-definice Náboženství může být definováno „zevnitř“ → sebe-definice samotných „náboženských“ aktérů Emický vs. etický přístup Sociolog nemusí přijímat sebe-definici samotných aktérů → cílem sociologie je nahlížet „za fasádu“ a odkrývat latentní funkce a významy

Potřeba odborné definice náboženství M. Weber: náboženství nelze definovat na začátku, ale teprve na závěr zkoumání Problém implicitní definice náboženství Potřeba explicitní, pracovní definice náboženství

Základní typy definic náboženství 2 základní typy odborných definic ve studiu náboženství: substantivní/substanciální funkcionální Oba tyto typy definic čelí problémům → lze najít protipříklad, který je problematizuje Protipříkladem k definici jevu X je něco skutečného či možného, co buď: je příkladem X, ale neodpovídá definici odpovídá definici, ale není příkladem X

Problémy substantivních definic Co tvoří obsah/substanci náboženství? Bohové a božské bytosti Nadpřirozené, nad-lidské, nad-empirické Lze pojem „náboženství“ vymezit obsahově a současně udržet jeho univerzální aplikovatelnost? Jak je vysvětlována náboženská změna?

Problémy funkcionálních definic Jaké jsou základní funkce náboženství? integrace společnosti a zajištění sociální koheze odpovědi na základní otázky lidského života Funkcionální definice náboženství mají tendenci: být příliš inkluzívními pohybovat se v kruhové argumentaci znemožňovat studium funkcí náboženství pro jedince a společnost

Monotetické a polytetické definice Standardní substantivní a funkcionální definice náboženství představují typ monotetických definic → snaží se najít jádro, které je společné všem fenoménům označovaným jako „náboženství“ Polytetická definice zahrnuje třídu jevů, které jsou si navzájem podobné, avšak žádná z vlastností není přítomna u všech jejích prvků → princip rodové podobnosti (family resemblance) Každý prvek třídy sdílí řadu vlastností s jinými prvky třídy, avšak žádnou se všemi prvky dané třídy Prvek patří do dané třídy, pokud vykazuje určité množství vlastností dané třídy (ne nutně všechny)

Problémy polytetických definic Polytetický přístup se vyhýbá problémům monotetického přístupu, když nestanovuje přesné a ostré hranice mezi zkoumanými jevy, způsobuje však jiné: Kolik vlastností dané třídy musí sledovaný jev sdílet, aby mohl být do třídy zařazen (většinu?)? Jak lze určit, že seznam vlastností v dané třídě je vyčerpávající? Na základě čeho jsou vlastnosti zařazovány do příslušné třídy?

Klíčové otázky Je vhodnější při zkoumání začít u definice náboženství, nebo k ní dojít až na jeho konci? Je širší (inkluzívní) definice užitečnější než definice užší (exkluzívní)? Nemohou být různé typy definic užitečné v různých typech či fázích výzkumného procesu? Zakládá se definice náboženství primárně na subjektivních představách pozorujících nebo pozorovaných? Do jaké míry musí mít sociologická definice společenskou plauzibilitu?

Náboženství jako teoretický koncept Každá definice náboženství implikuje určité teoretické závěry a – naopak - každé teoretizování o náboženství v sobě nese alespoň implicitní definici náboženství Náboženství jako koncept, nikoliv „substance“, která je reálně přítomna „vně“ pozorovatele a pouze čeká na své odhalení Koncepty jsou ideje, které nám umožňují uspořádávat „materiál“ empirického světa za účelem vysvětlení či porozumění

Definice jako strategie Termín „náboženství“ není odborným termínem vytvořeným pro vědecké účely, natož pak pro potřeby zkoumání sociologického Vědomí kulturní a kontextuální omezenosti by mělo být základnou pro pojímání definice náboženství nikoliv v absolutním, definitivním smyslu, nýbrž jakožto provizorního badatelského nástroje