Základní škola Unhošť Jazyk a jazyková komunikace Projekt MŠMT ČR EU peníze školám Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/21.2905 Název projektu školy Cesta k úspěchu na Základní škole Unhošť Šablona III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Identifikátor VY_32_INOVACE_Cj.7.Tvaroslovi01-StKc Vzdělávací oblast Jazyk a jazyková komunikace Vzdělávací obor Český jazyk M M Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Eva Štěpánová a Mgr. Zita Kučerová.
Tematická oblast, téma: Tvarosloví, určování slovních druhů Klíčová slova: slovní druhy, ohebné a neohebné Jazyk: český Ročník: 7. Anotace: Žák se seznámí s přehledem slovních druhů. Výukový materiál: prezentace Metodické zhodnocení: Pomocí prezentace se žák seznámí s ohebnými a neohebnými slovními druhy.
Slovní druhy 1. Podstatná jména (pes, počítání, pravda... ) 2. Přídavná jména (hnědý, roztomilý, snaživý … ) 3. Zájmena (kdo, každý, sám … ) 4. Číslovky (dvě, několik, pětkrát … ) 5. Slovesa (plavat, lyžovat, být … ) 6. Příslovce (kde, dobře, velmi …) 7. Předložky (v, na, kolem …) 8. Spojky (a, ale, že … ) 9. Částice (ať, nechť, kéž … ) 10. Citoslovce (au, bú, vrkú ...)
Ohebné slovní druhy 1. Podstatná jména 2. Přídavná jména 3. Zájmena 4. Číslovky 5. Slovesa
Ohebné slovní druhy (skloňujeme) 1. Podstatná jména 2. Přídavná jména 3. Zájmena 4. Číslovky
Ohebné slovní druhy (časujeme) 5. Slovesa
Neohebné slovní druhy (nemění svůj tvar) 6. Příslovce 7. Předložky 8. Spojky 9. Částice 10. Citoslovce
POZOR: Zdraví ( 2 ) chlapci . Petr nás zdraví ( 5 ). Chraň si své zdraví ( 1). Ale ( 9 ) to je lež. Učil se, ale ( 8 ) zkoušku nezvládl.
Šel kolem ( 7 ) plotu. Šel kolem ( 6 ). A ( 9 )to je náhoda. Maluje a ( 8 ) zpívá. Jak ( 6 ) se učí ?
Řekl nám, jak ( 8 ) se to dělá. Jak ( 1 ) je tibetský horský tur s dlouhou srstí. Kladenští ( 1 ) přišli všichni. Kladenští ( 2 ) obyvatelé byli příjemně překvapeni.