Název školy: Základní škola a mateřská škola, Hlušice Autor: Mgr. Monika Jáglová Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/21.3235 Název: VY_32_INOVACE_2B_10_Starověká Indie Téma: Dějepis na 2. stupni ZŠ
Starověká Indie Anotace: Prezentace je zpracována jako podklad pro výkladovou část hodiny. Učitel při svém výkladu využívá jednotlivých slidů a doplňuje je prací s učebnicí. Následují kontrolní otázky, které žáci samostatně vyplňují do sešitů a které slouží jako zápis z hodiny. Na závěr prezentace si mohou žáci zkontrolovat správnost odpovědí.
Starověká Indie V povodí řeky Indus a Ganga Pěstování pšenice, ječmenu a bavlny
Starověká Indie Vyspělá civilizace – promyšlená výstavba měst, kanalizace v domech, vodovody s teplou vodou atd.
Starověká Indie Písmo obrázkové – nerozluštěné Obyvatelstvo rozděleno: Panovník – božské pocty Vrstva kněží Vrstva vojáků Svobodní řemeslníci a zemědělci Porobené původní obyvatelstvo - otroci
Starověká Indie Přínos: Desetinná matematická soustava a arabské číslice Pohádky – Pohádky tisíce a jedné noci Architektura – chrámy vytesané do skály
Kontrolní otázky: 1/ Podél kterých dvou řek vzniká starověká Indie? 2/ Co je dokladem vyspělosti této civilizace? 3/Jaké vrstvy obyvatelstva v Indii rozlišujeme? 4/ Co je přínosem starověké Indie? 5/ Znáte některé pohádky z cyklu Tisíce a jedné noci?
Správné odpovědi: 1/ Starověká Indie vzniká v povodí řeky Indus a Ganga. 2/ Dokladem vyspělosti této civilizace jsou přesně naplánovaná města s kanalizací a vodovody s teplou vodou. 3/ Panovník – vrstva kněží- vrstva vojáků – svobodní řemeslníci a zemědělci – otroci=původní obyvatelstvo 4/ desetinná soustava,arabské číslice,Pohádky tisíce a jedné noci, skalní chrámy 5/ O Aladinovi, Alibaba a čtyřicet loupežníků, O námořníku Sindibádovi
Citace Obrázky:Dějepis, Pravěk a starověk pro základní školy. Praha : Práce, 1999. Starověká Indie, s. 58-60. Texty: vlastní tvorba autora