Práce se sny, práce s kruhy

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Videotrénink interakcí
Advertisements

EFT – na emoce zaměřená terapie
PRÁCE S EMOCEMI Mgr. Lucie Turská.
Hodnotová orientace svobodné generace
MRTVICE JAKO NEZVANÝ HOST
Praktické poznámky Pro obchod a život. KAŽDÉ OBCHODNÍ JEDNÁNÍ JE CITOVÁ ZÁLEŽITOST Lidský mozek je tvořen „nižšími“ oblasty, které zpracovávaji přicházejicí.
PSYCHOLOGICKÁ PŘÍPRAVA - ÚVOD
Vlivy skupinové terapie SUR na rodinná či partnerská témata  Skupinová terapie může být předskokanem pro rodinnou či párovou terapii  Skupinová terapie.
Jednotlivé typy skupin v TK Příklad TK Němčice. Skupinová práce v TK Individuální práce versus skupinová práce.
Psychologie sportu stolního tenisu a tenisu obzvlášť Vojtěch Kaplan O4A.
HRAVĚ ŽIJ ZDRAVĚ Metodika kurzů snižování nadváhy adolescenty
BEHAVIORISMUS John Watson I.P.Pavlov C.L.Hull N.E.Miller J.Dollard
Závislost, nebezpečná závislost.  - je stav, kdy někdo nebo něco je podmíněn nějakou okolností nebo situací  - kterou potřebuje (nebo si myslí že ji.
Nitro a osobní historie člověka o kterého se staráme Doc. Ing. Aleš Opatrný, Th.D. KTF UK v Praze Sekce spirituální péče Společnosti lékařské etiky ČLS.
PhDr. Josef Duplinský, CSc. PhDr. Zuzana Hadj Moussová
Současná psychoterapie, Integrovaná psychoterapie
HUMANISTICKÁ PSYCHOLOGIE
Imaginace.
Muži jsou z Marsu, ženy z Venuše a děti jsou z nebe JOHN GRAY
OSOBNOST.
KBT z pohledu integrativního psychoterapeuta
4. ročník Dlouhodobého výcviku v integrativní psychoterapii
Kurz rodinného poradenství pro pracovníky pomáhajících profesí
v pedagogické diagnostice
Sebepoznání klientů KBT v porovnání s dalšími terapeutickými směry Mgr. David Kuneš Psychologický ústav FF MU v Brně.
Jak efektivně komunikovat s klientem?
PORUCHY PŘÍJMU POTRAVY
Kdo je animátor seniorů? Doc. Ing. Aleš Opatrný,Th.D. Katolická teologická fakulta Univerzity Karlovy v Praze.
Člověk v obtížných životních situacích Úvodní přednáška o krizích a jejích souvislostech.
Supervize v rámci sociální práce Specifické metody SP LS 2014 Specifické metody SP LS 2014.
obecně, prožívání a chování
Mgr. Radek Markus Centrum následné péče DROP IN Holečkova 33, Praha 5
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ SLOVA:
Sebeuvědomění a sebekontrola
FÁZE NÁCVIKU SLOHOVÉHO PROJEVU
PACIENTOVO POJETÍ NEMOCI
Dlouhodobý výcvik v integrativní psychoterapii Co nás čeká?
Teorie motivace Adéla Furiková.
Motivování klientů k změně ve vazební věznici Lidija Pilat Sdružení Podané ruce,o.s.Brno.
26. července26. července 1875 – 6. června června1961 Byl švýcarský lékař a psychoterapeut, zakladatel analytické psychologie. Jeho přínos psychologii.
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Benedikt Chybík Název šablonyIII/2.
SEBEPOZNÁNÍ základ psychologické přípravy
MOŽNOSTI INTERVENCE – SEKTY
Chyby při vnímání druhých lidí
Pedagogická fakulta Masarykovy university v Brně Katedra pedagogiky
Alfred Adler Narození 7. Únor 1870 Vídeň Úmrtí 28. Květen 1937 Aberdeen - rakouský lékař a psycholog, zakladatel individuální psychologie.
Ivana Petriková, Tomáš Vebr
Zkušenosti české a slovenské veřejnosti se systemickými konstelacemi - výsledky pilotního průzkumu PhDr. Vojtěch Černý, Ph.D. Mgr. Kateřina Grofová.
ARTETERAPIE.
Úvod do psychologie Kostovčíková Petra Cumminsová: Záhady experimentální psychologie.
PSYCHICKÁ PŘÍPRAVA VE SPORTU
Poradna pro oběti násilí – Programy zaměřené na práci s dětmi jako svědky domácího násilí Mgr. Petr Oroszy Centrum nové naděje Frýdek-Místek
Osobnost žáka jako jeden ze subjektů výchovně-vzdělávacího procesu Autor: Miroslav Vild.
Psychické stavy Vytvořila Ing. Lenka Hřibová, Březen 2016.
Teorie a metodika výchovy Lekce 4: Pedagogika volného času a zážitková pedagogika Mgr. Katřina Lojdová
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název materiáluTeorie.
Proces změny při práci s kruhy
Rizikové skupiny 2 Pojetí normality, deviace a deviantní chování
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Fáze ÚOS Jitka Navrátilová.
Číslo projektu OP VK Název projektu Moderní škola Název školy
CITY A JEJICH PROJEVY Mgr. Michal Oblouk.
Psychoterapie MUDr. Pavel Theiner, Ph.D..
Média - jak s nimi a jak na ně?
Mgr. Helena Hubatková Selucká VIKBB35 Podpora čtenářství – podzim 2013
Sociální dovednosti učitele
Nevědomí.
Témata kognitivní psychologie
Komunikace Andrea Ječmenová 2012.
Závěry z nácviku metodiky
Transkript prezentace:

Práce se sny, práce s kruhy MUDr. Jan Kubánek, Mgr. Marcela Kubánková Priessnitzovy léčebné lázně a.s., Jeseník 30. Česko-slovenská psychoterapeutická konference, Jeseník 2015

osnova A. Koncept práce s kruhy viz prezentace Proces změny při práci s kruhy B. Různé způsoby práce se sny C. Proces změny, specifika při práci se sny

B. Různé způsoby práce se sny Hlubinné směry Dynamické směry Humanitní směry (gestalt, daseinsanalýza) Integrativní směry

„Zdánlivě bezesmyslné chování jako  parapraxie (přeřeknutí, přepsáni,  chybné výkony), sny a psychopatologické symptomy  jsou motivované struktury, mají smysl, to jest jsou  cílově zaměřené (Freud in Knobloch, 1999).“ S. Freud (1856 - 1939)

Práce se snem Metodika

a) volné asociace Freud Hlubinné směry Klient je v klasickém psychoanalytickém uspořádání. (leží na gauči) Klient není v klasickém psychoanalytickém uspořádání. Ve snu se objevují symboly. Terapeut může nabízet interpretace. Spíše expertní role.

b) hraní rolí Využití psychodramatu jako základní metodiky J. Moreno, (1889 - 1974)

F. Perls (1893 – 1970) Zakladatel gestalt terapie. „Sen je nejautentičtějším projevem lidského bytí.“ (Perls, 1968) Klient přehrává sen a hovoří za všechny prvky snu. Tím, že klient hovoří za všechny prvky snu nabízí své různé projekce. Co řekne klient platí i pro něj – projekce. Význam prvkům dává klient.

F. Knobloch (*1916) Zakladatel Integrované psychoterapie (IP) žijící v Kanadě V metodice také hraní rolí. Během přehrávání snu vyplynou klientovy emoce a hypotézy, které IP vnímá jako přenosové a snaží se je zasadit do klientova reálného života. Ve snu se především demaskují významné osoby klientova života. Přenosové jevy.

Výňatek snu z knihy Integrovaná psychoterapie v akci (Knobloch,1999) J: Seděla jsem v kuchyni a krájela cibuli (onion není feminimum v angličtině). Dívám se a nemohu se rozhodnout co s ní, je uvnitř z části plesnivá. Mám to vyříznout nebo zahodit? FK: Když se posadíte támhle na tu druhou židli, zaujmete místo té cibule a řeknete, co si ta cibule v tom snu myslí. J:(monolog cibule): „Já vím, že nejsem docela v pořádku, ale doufám, že mě nezahodí. S pečenými mušlemi a bramborem bych byla moc dobrá a to, že jsem trochu plesnivá, by se ztratilo. " Zeptal jsem jí, koho jí cibule v tom snu připomíná. J: Já nevím - bezprostředně nikoho. (A za chvíli): Já v těchto dnech často myslím na Jeffa... (Jeff je její milý, s nímž začala vztah před rokem, ale s nímž nebydlí).

1. Přenos V ukázce snu pacientka krájí cibuli, v které je něco v nepořádku a ona se nemůže rozhodnout, jestli to má vyříznout nebo vyhodit. Rozbor nás nakonec dovede k tomu, že něco v nepořádku je s jejím přítelem (přenos). V IP budeme dále zkoumat její vztah s přítelem a postupně i s dalšími důležitými osobami jejího života.

Při práci se sny a s kruhy využíváme: 1. Přenos (Integrovaná psychoterapie, Knobloch) 2. Projekce (Gestalt terapie, Perls) 3. Polarity (Analytická psychologie, Jung, Proces orientovaná psychoterapie) 4. Mínus a plus kruh (Kubánek,Kubánková) Didaktické rozdělení

2. Projekce Když klientka hovořila za cibuli, řekla: „nejsem docela v pořádku, jsem zčásti plesnivá, ale doufám, že mě nezahodí.“ Něco v nepořádku je i s ní. Může říci i za sebe: „nejsem docela v pořádku…“ projekce Marker sebekritiky (EFT)

Les Greenberg, * 1945, v USA působící psycholog jihoafrického původu Marker Les Greenberg, * 1945, v USA působící psycholog jihoafrického původu "Marker (v EFT) je chování během terapeutického sezení, které signalizuje, že klient je připravený pracovat na specifickém problému nebo úkolu." (Elliot, Greenberg, 2007 in Halamová, 2013) "Určitý typ chování klienta upozorňuje na určité emoční problémy a tím vytváří příležitost na určitý typ afektivní intervence.“ (Halamová, 2013) Mínus kruh Kolik % ? Osoby:

Psychodynamický pohled (Praško) Marker sebekritiky nebo tzv. "konfliktové štěpení, v kterém jeden aspekt sebe je kritický nebo násilnický vůči druhému aspektu sebe." (Halamová, 2013). Psychodynamický pohled (Praško) Technikou dvou židlí nebo psychodramatem dosáhneme prožitek soucitu kritické části s kritizovanou a přijetí odmítané části sebe. Kritickou reakci nahradí reakce soucitu a porozumění. Přijetí stínu – Jung Carl Gustav Jung, 1875-1961, švýcarský lékař a psychoterapeut, zakladatel analytické psychologie.

3. Polarity Polarity (gestalt, Jung, proces orientovaná psychoterapie) Ve snu se objeví polaritní prvky- např. prvky (osoby, zvířata, věci), které cítí strach a naopak prvky, které zastrašují okolí. Možný vztahový podtext polarit ve snu: Kde se vzala myšlenka klientky - „nejsem docela v pořádku…“? Je to nová myšlenka nebo ji ve svém životě mívá či mívala i v minulosti?

Hypotéza: Můžeme předpokládat rodiče nebo jiné signifikantní osoby(musíme ověřovat), které se k ní chovali tak, že si postupně začala říkat, „nejsem docela v pořádku,…“. Vůči těmto osobám nebo osobě byla v komplementární (doplňkové) roli a její emoce, myšlenky s nimi spojené a její chování byly komplementární k chování těchto osob. Významné osoby případně jiné okolnosti jejího života ji „tvarovaly“ směrem k těmto pocitům a myšlenkám. Nyní jako dospělá „vyhledává či spoluvytváří“ buď stejné situace, kdy bude stejně komplementární jako v dětství nebo situace opačné, kdy ona sama se chová jako její rodiče nebo jiné významné osoby – identifikuje se s nimi a pocity, které mívala v dětství vyvolává v někom jiném. Např. v příteli nebo později ve svých dětech.

4. Mínus a plus kruh Mínus kruh Plus kruh Kolik % ? Osoby: Osoby: Během práce se snem zazní výroky, které můžeme zachytit a rozdělit je podle toho, jestli popisují emoce, tělesné prožitky, myšlenky, akce klienta nebo reakce okolí. A jestli se týkají pozitivně vnímaných souvislostí či negativně vnímaných souvislostí.

příklad Mínus kruh Plus kruh Tělo Napětí, bušení srdce, svírání žaludku Myšlenky Sama to nezvládnu Není tu, když ho potřebuji Chování Snažím se je zachránit Reakce Nezájem Emoce strach Tělo Myšlenky Jsme spolu Mám péči Chování Hraju si Reakce Zájem, pozornost, péče, pomoc Emoce klid Kolik % ? Osoby: otec Osoby: Jsem na pláži s malými neteřemi. Je mi tak 15let. Koupeme se v moři, táta je někde opodál…najednou vidím, jak se blíží veliká vlna přímo na nás…cítím strach, napětí…buší mi srdce, svírá se mi žaludek… bojím se… sama neteře nezachráním…snažím se je zachránit…tátu nevidím…volám, neozývá se…není tu, když ho potřebuji… Monolog neteří: jsme tu spolu, je nám dobře, jsme v klidu, hrajeme si, máme její pozornost, zájem, péči, nemusíme se bát, pomůže nám…

C. Proces změny, specifika při práci se sny 1. Pouto, terapeutický vztah, aliance 2. Zkoumání a uvědomění: kognitivní rozměr, náhled 3. Zkoumání a uvědomění: prožívání, emoce 4. Vyvolání a vyjádření 5. Vyjádření a nácvik 6. Posilování možností 7. Další intervence Didaktické rozdělení 1. Zakázka 2. Přehrávání jako stimulace prožívání 3. Evokace a exprese 4. Marker sebekritiky 5. Vztahové souvislosti 6. Posilování možností 7. Zkoumání a uvědomění: kognitivní rozměr, náhled

1. Zakázka Zakázka: Co by si klient přál zjistit při práci s jeho snem? Proč zrovna toto? Proč zrovna nyní? Je to aktuální sen? Co v poslední době prožívá nebo co prožíval v době, ze které je sen?… Postup: Pak klient převypráví svůj sen a postupně si ho, s využitím dalších členů skupiny, celý přehraje. Snažíme se dosáhnout co největší podobnosti se „snovou skutečností“, zpřítomnění snu. Vždy po každé scéně, kterou si klient přehraje, ještě hovoří za všechny prvky snu. Vede jejich monolog.

2. Přehrávání jako stimulace prožívání Během snu klient často intenzivně prožívá emoce. Cílem je znovu vybavit tyto intenzivní emoce a dát je do srozumitelných souvislostí. Přehrávaný sen má charakter externalizace a klient je v roli. Zpočátku nevnímá a neuvědomuje si, že vlastně hovoří za sebe, když hovoří za prvky snu. Neprožívá emoce, i když používá slova a věty, které by mohly nést emoce. Prožitek je jakoby disociovaný.

Marker nejasné emoce x nepřítomné Tři úrovně intervencí (Greenberg) na cestě od nejasného k uvědomění a vyjádření Mínus kruh 1/3. Empatické symbolizování: vyjádření slovy. Explorace od myšlenek , přes tělo až k emocím. „Není mi dobře“…“Co to znamená?...Co při tom cítíte? Jaké emoce?“ 2/2. Provázející pozornost: Zachytit a explorovat projevy prožívání. „Jak se teď cítíte? Co se s vámi teď děje? Co vám běží hlavou? Co prožíváte?“ 3/1. Stimulující prožívání: zachytit signál a ještě ho zvýraznit; Práce s tělem, focusing nebo technika dvou židlí v ind.psychoterapii, psychodrama ve skupině Kolik % ? Osoby: Při práci se snem postupujeme v opačném pořadí, přehrávání je snaha o stimulaci prožívání na úrovni chování, monolog je stimulací prožívání na úrovni myšlenek. Pokud zazní výroky, kde tušíme na pozadí emoce, využíváme jejich opakování, což je další stimulací…následně si všímáme projevů prožívání, které můžeme dále zkoumat…pokračujeme, dokud se neobjeví nějaké emoce …objeví se postupně nebo skokem někdy i s uvědoměním souvislostí.

3. Evokace a exprese (vyvolání a vyjádření) Mínus kruh Plus kruh Core pain Kolik % ? 1.??? 2. Osoby: Osoby: 1. Pokud jsme se dostali k prožívání emocí, které klient vnímá, podporujeme dále vyjádření emoce směrem k prvku snu, který emoci vyvolává…zpočátku nemusí být jasná přenosová souvislost…tady obvykle nedochází k zastavování nebo přerušování emocí. (Např. „Ta voda mě hrozně štve, je všude, omezuje mě, ohrožuje mě…“ „Pojď jí to říci“ … Odhalení přenosových zdrojů Spontánní x Podpořené: Kdo ve vašem současném životě vás takto omezuje, štve…? 2. Pokud už klient ví, kdo je ve snu daným prvkem zastoupen, přehrajeme interakci s vyjádřením emocí s přenosovou postavou. (Např. “Ta voda to je moje máma, to ona mě tak omezuje a ohrožuje, je to protivné…“„Pojď jí to říci“… Tady se však může objevit zastavování nebo přerušování emoci.

Marker sebepřerušení Způsoby přerušování Novák, O., (2010) „Rozšíření uvědomování je (v GT) základní cíl jakékoli terapeutické práce… S tím, jak si klient začíná uvědomovat, že má (vůbec) nějaké prožívání, kterému se vyhýbá nebo jej zastavuje, se dostává do kontaktu se situacemi, které jej v minulosti takovému chování naučily…“ Novák, O., (2010) Způsoby přerušování Afektivní: strach/úzkost ze ztráty sebekontroly nebo z pohrdání či odmítnutí ze strany druhých, výčitky Tělesné: zatnutí svalů, zadržování dechu Kognitivní: katastrofická očekávání, („lidi mě odmítnou“), mýty („muži nepláčou…není možné se zlobit na rodiče“) Behaviorální: sebepoškozování, kousání nehtů, hraní automatů, workoholismus… Chemické: aplikace návykové látky, léku

Přerušení emocí (EFT) Počáteční uvědomění nebo vyjádření emoce Vyhýbání se jako sebeochrana Opozice vůči emoci Uvědomění si zraňujících pocitů nejistota/osamělost/hanba (primární maladaptivní emoce) Prožívání vyčerpanosti Vítězství opozice Sebeovládání, sebekontrola „Musíš…nesmíš…jsi“ Kritický rodič; introjekt; 4. Marker sebekritiky 26

5. Vztahové souvislosti Pokud nedojde k spontánnímu překonání přerušování emocí, využijeme skupinu a psychodrama. Překonání přerušování emocí umožní hluboký kontakt s jádrovou bolestí (EFT) = s primárními maladaptivními emocemi (EFT). Pak už nic nebrání plnému demaskování vztahových souvislostí snu, resp. problémových vztahů života aktéra.

Marker nedokončené záležitosti „Rozšíření uvědomování je (v GT) základní cíl jakékoli terapeutické práce… S tím, jak si klient začíná uvědomovat, že má (vůbec) nějaké prožívání, kterému se vyhýbá nebo jej zastavuje, se dostává do kontaktu se situacemi, které jej v minulosti takovému chování naučily…“Novák, O., (2010) Vybavení negativní epizodické vzpomínky (Greenberg) Ze současnosti či nedávné minulosti, ale i z hlubší minulosti. Práce s tzv . skupinovým schématem (Knobloch, 1999) Mínus kruh Core pain Kolik % ? Osoby: v současnosti Osoby : v minulosti

Exprese (vyjádření) a nácvik Klienta, v rámci psychodramatu, povzbuzujeme k vyjadřování emocí a svých potřeb…to může následně vést k žádoucí proměně vztahů Mínus kruh Plus kruh Kolik % ? „Kontakt s vlastním prožíváním je základním stavebním kamenem seberegulačního systému… Je-li kontakt s tímto vnitřním kompasem narušen, jsou rozhodnutí jedince často v menším souladu s tím, co skutečně potřebuje. Člověk pak dělá to, co si myslí, že by měl, místo toho, aby se spoléhal na vlastní úsudek.“ Novák, O., (2010) Osoby: v současnosti

6. Posilování pozitivních možností Mínus kruh Plus kruh Kolik % ? Při uvědomění si toho, co cítíme, snáze pochopíme, co potřebujeme a co máme vlastně dělat, abychom toho dosáhli. A to je cesta k alternativnímu spokojenějšímu příběhu – do plus kruhu. Kolik % ? Osoby: v současnosti

6. Posilování pozitivních možností Opravná scéna Na závěr skupinové práce. Postavte si ideální situaci, v které se budete cítit dobře. Utvrdí se přeladění do plus kruhu. Posílí se naděje – skutečně se můžu cítit lépe. Pesso Boyden psychomotorická terapie (Pesso a Boyden-Pesso)  Albert Pesso , Diane Boyden-Pesso, * 1929

Posilování pozitivních možností: výsledek Mínus kruh Plus kruh Kolik % ? Kolik % ? Osoby: Osoby:

7. Zkoumání a uvědomění: kognitivní rozměr, náhled Mínus kruh Plus kruh Kolik % ? Stanislav Kratochvíl, 1932, český klinický psycholog Osoby: Osoby: Během práce se snem zazní výroky, které můžeme zachytit a rozdělit je podle toho, jestli popisují emoce, tělesné prožitky, myšlenky, chování klienta nebo reakce okolí. A jestli se týkají pozitivně vnímaných souvislostí či negativně vnímaných souvislostí. Uspořádáním různých symptomů do kruhů si klient uvědomuje, že jeho příznaky spolu úzce souvisí, „nepadají z nebe“, nýbrž úzce souvisí s jeho vztahy. Interpersonální a patogenetický náhled. (Kratochvíl, 1998, 2006) Posilování naděje.

Integrativní psychoterapie, práce se sny, práce s kruhy - praxe Skupinová a individuální psychoterapie Priessnitzovy léčebné lázně a.s. Dlouhodobý výcvik v integrativní psychoterapii Garance prof. Kratochvíl, PhDr. Morávek

Děkuji za pozornost Každý máme svůj kruh. Někdo větší, někdo menší. www.psychoterapiekubanek.cz jankubanek71@gmail.com