Vzdělávání zdravotnických pracovníků

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Role odborné společnosti při sledování a zvyšování kvality
Advertisements

Způsobilost k výkonu povolání
Novela zákona č. 96/2004 Sb., o nelékařských zdravotnických povoláních seminář 11. a 12. června 2008 – Palác Charitas, Praha podepsána.
Vzdělávání zdravotnických pracovníků
„Malá novela“ zákona č. 95/2004 Sb
„Malá novela“ zákona č. 96/2004 Sb
Celoživotní vzdělávání ve zdravotně-sociální oblasti
UPLATNĚNÍ ONLINE TECHNOLOGIE VE VÝUCE SESTER
Nové právní předpisy v oblasti rostlinolékařského vzdělávání Seminář MZe
Specializační vzdělávání na lékařských fakultách Pavel Dlouhý.
Specializační vzdělávací program
MUDr. Radomír Maráček Praha
Mgr. Vendula Pírková odbor vědy a vzdělávání 27. května 2010
Projekty prohlubování vzdělávání lékařů a nelékařů Konference „Podpora vzdělávání zdravotnických pracovníků z fondů Evropské unie“ Hotel ILF
Volitelný předmět 1287 Moderní ošetřovatelství. Moderní ošetřovatelství Právní předpisy upravující činnosti zdravotnických a pedagogických pracovníků.
doc. Ing. František HELEBRANT, CSc.
Vzdělávání dětských sester
Role nelékařů v českém zdravotnictví
Doporučené postupy nebo standardy – aspekty právní
Financování celoživotního vzdělávání zdravotnických pracovníků
Česká asociace adiktologů
B i o D a t G r o u p BIOMEDICÍNSKÉ INŽENÝSTVÍ V KONTEXTU NOVÉ LEGISLATIVY Jaromír Cmíral a), Lenka Lhotská b) a) Společnost biomedicínského inženýrství.
Financování celoživotního vzdělávání zdravotnických pracovníků
Registrace poskytovatelů sociálních služeb Odbor sociální péče a zdravotnictví MHMP.
Zákonné podmínky pro výkon povolání nelékařů
Název příjemce: Základní škola Vyškov, Nádražní 5, příspěvková organizace Název partnera: ZŠ Slavkov Komenského, ZŠ Drnovice, ZŠ Pustiměř, ZŠ Šaratice,
PROHLUBOVÁNÍ VZDĚLÁVÁNÍ LÉKAŘŮ IPVZ Praha.
Koncepce ošetřovatelství
Legislativa.
Fakulta zdravotnických studií
Pracovní setkání Vzdělávání zdravotnických pracovníků prostřednictvím finančních prostředků z ESF.
Specializační kurz Interní základ
Vzdělávání sociálních pracovníků
Novinky ve specializačním vzdělávání
Akreditace studijních programů v kombinované a distanční formě DIV PROFESIONÁLNĚ Mgr. Irena Hoblíková Centrum distančního vzdělávání Univerzita Palackého.
Novinky v legislativě
Historie zdravotnického školství po 2.světové válce
● Kulatý stůl ke vzdělávání nelékařských zdravotnických povolání Střední a vyšší odborné vzdělávání nelékařských povolání MZ ČR 8. prosince 2014.
Pracovníci ve zdravotnictví, zdravotnické vzdělávání MUDr.Petr Kašpar Ústav veřejného zdravotnictví a preventivního lékařství, 2.LF UK Praha.
Individuální projekty MZ Globální granty Porada hlavních sester ČR Lékařský dům.
Kudy vede cesta z pasti ven z pasti ven MUDr. Milan Kubek - prezident ČLK1.
Nesplněné legislativní závazky Ministerstva zdravotnictví s ohledem na členství České republiky v Evropské unii.
Vzdělávání zdravotníků. Transformace specializačního vzdělávání – 2 fáze  Fáze – změna zákonů (lékaři a nelékaři) – realizováno v roce 2008  Fáze.
Pracovníci ve zdravotnictví a řídící pracovníci ve zdravotnictví - resortní analýza potřeb pracovníků jednotlivých profesí a oborů s výhledem do roku 2015.
MINISTERSTVO OBRANY ČESKÉ REPUBLIKY. SYSTÉM VZDĚLÁVÁNÍ V OBLASTI PRIMÁRNÍ PREVENCE RIZIKOVÉHO CHOVÁNÍ PERSONÁLU REZORTU MINISTERSTVA OBRANY Praha, červen.
I NFORMATIVNÍ SCHŮZKA PRO ABSOLVENTY MAGISTERSKÉHO STUDIA Šafránkův pavilon
Další vzdělávání v sociálních službách Potřeba nebo netřeba?
Vzdělávání sester Ústav teorie a praxe ošetřovatelství 1. LF UK Mgr. Pavla Kordulová.
Zhodnocení II. zahraniční stáže Mgr. Petra Trtíková vedoucí zdravotního úseku.
Výzva č. 32 – školení pro žadatele OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost Oblast podpory 2.1 Vyšší odborné vzdělávání Mgr. Martina Jedličková.
Podmínky získávání a uznávání způsobilosti k výkonu zdravotnického povolání Základní legislativa: Zákon č. 96/2004 Sb. Vyhláška č. 394/2004 Sb. o podmínkách.
DOTAČNÍ PROGRAM MINISTERSTVA ZDRAVOTNICTVÍ REZIDENČNÍ MÍSTA Mgr. Vendula Pírková odbor vzdělávání a vědy MZČR.
Česká sestra Bc. Tomáš Válek, DiS. Profesní a odborová unie zdravotnických pracovníků, z.s.
Seminář „Jak dál v přípravě zákona pro nelékařská zdravotnická povolání“ Výstupy z pracovní skupiny pro nelékařská zdravotnická povolání – směřování, cíl.
AKTUÁLNÍ INFORMACE K PROVÁDĚCÍM PRÁVNÍM PŘEDPISŮM zákona č. 95/2004 Sb. Hana Blechtová vedoucí oddělení lékařských povolání a uznávání kvalifikací.
ZPRÁVA PŘEDSEDKYNĚ O ČINNOSTI AVOš ZA Rok 2016
Požadavky na průběžné vzdělávání zaměstnanců zdravotnických zařízení
Mezinárodní den sester květen 2009
Fakulta zdravotnických studií
Informace z úseku regulace NLZP
Zákon č. 96/2004 Sb. změny po X. novelizace v podobě
Fakulta zdravotnických studií
Právní aspekty výkonu Fyzioterapie
NOVELA ZÁKONA č. 95/2004 Sb. Konference NCO NZO 12. září 2008
Studijní program Ošetřovatelství
Sociální práce TEĎ a TADY II
Základní zákony a instituce ve zdravotnictví
Dostupné vzdělání pro všechny kdo chtějí znát a umět víc…
Dostupné vzdělání pro všechny kdo chtějí znát a umět víc…
Lékařská fakulta MU v Brně Katedra porodní asistence a zdravotnických záchranářů základní legislativa pa.
Transkript prezentace:

Vzdělávání zdravotnických pracovníků

vzdělávání nelékařských profesí Systém celoživotního vzdělávání zdravotnických pracovníků se v ČR dělí na: vzdělávání nelékařských profesí vzdělávání lékařů Nelékařské profese mají systém vzdělávání podložen zákonem 96/2004 Sb. o podmínkách získávání a uznávání způsobilosti k výkonu nelékařských povolání. Lékařské profese mají systém vzdělávání podložen zákonem 95/2004 Sb.a novelizací vyhlášky 185/2009 Sb. o specializačním vzdělávání lékařů, zubních lékařů a farmaceutů.

Lékaři (analýza vzdělávací činnosti – bez atestací)

Česká lékařská komora www.lkcr.cz Pro potřeby vzdělávání lékařů byla vytvořena Asociace pro celoživotní vzdělávání členové: Česká lékařská společnost J. E. Purkyně Univerzita Karlova – lékařské fakulty IPVZ Lékařská fakulta Univerzity Palackého v Olomouci. ČLK přiděluje vzdělávacím akcím a dalším formám CŽV kredity. ČLK má registr garantovaných akcí CŽV pro lékaře. Akce může být do registru zapsána po posouzení Rady pro vzdělávání ČLK. Každý lékař – člen ČLK má povinnost účastnit se systému CŽV.

Lékař který během 5 let získá 150 kreditů získá Diplom CŽV Celoživotní vzdělávání lékařů je určeno: Stavovským předpisem č. 16 ČLK zákonem 95/2004 Sb. Lékař který během 5 let získá 150 kreditů získá Diplom CŽV Akce CŽV, které mají přiděleny kredity mohou pořádat pouze členové Asociace pro Celoživotní vzdělávání nebo subjekty podle zákona 95/2004 Sb.

Formy celoživotního vzdělávání vzdělávací akce pořádané ČLK a všemi jejími pobočkami vzdělávací akce pořádané subjekty provádějícími celoživotní vzdělávání dle zákona č. 95/2004 Sb., klinické stáže a klinické dny, publikační a přednášková činnost, studium odborné literatury s autodidaktickými testy, elektronické formy vzdělávání, vzdělávací akce musí být pořádány na území ČR.

Systém přidělování kreditů jedna vzdělávací hodina (45 min) = 1 kredit (maximální počet kreditů za 1 den = 6) studium odborné literatury s autodidaktickými texty =  2 kredity elektronické formy vzdělávání =  2 – 4 kredity 1 den individuální stáže = 4 kredity 1 klinický den = 4 kredity

Diplom CŽV Lékař musí podat žádost o vydání diplomu na okresním sdružení komory, kde je evidován, Diplom je osvědčením o skutečném aktivním přístupu lékaře k CŽV, Diplom je důkazem o významném sebevzdělávacím úsilí lékaře, získání 150 kreditů za 5 let je obvyklým počtem kreditů požadovaných v systémech CŽV v Evropě, Diplomy CŽV vydané v rámci EU jsou rovnocenné. Panují určité obavy, že lékaři specializovaných oborů, nebo lékaři na malých obcích nebudou moci dosáhnout požadovaného počtu kreditů

Příklad získání kreditů pro Diplom CŽV Praktický lékař v malé obci 30 kreditů za rok/150 kreditů za 5 let – jak na to? • 2 dny za rok na odborné akci = 12 kreditů • 6 „večerních“ seminářů v rámci okresu během jednoho roku = 12 kreditů • 3x studium literatury s autodidaktickými testy = 6 kreditů • možnost klinických dnů ve zdravotnickém zařízení, které pro příslušného lékaře slouží jako spádové (1 den = 4 kredity) Lékař „úzce specializované“ odbornosti (diagnostické či i klinické) • 2 dny za rok na odborné akci ve své odbornosti = 12 kreditů • 2 dny za rok na odborné akci příbuzné nebo spolupracující odbornosti = 12 kreditů • možnost klinických dnů ve zdravotnickém zařízení, které pro příslušného lékaře slouží jako superkonziliární v jeho oboru.

Nelékařské profese (zejména zdravotní sestry – v posledních 20 letech vzrostly nároky na jejich školní vzdělávání)

Česká asociace sester www.cnna.cz Zpravuje registr zdravotních pracovníků způsobilých k výkonu zdravotnického povolání bez dohledu (je dáno zákonem 96/2004 Sb.). Nabízí aktuální informace o certifikovaných kurzech. ČAS – je členem všech důležitých orgánů, které rozhodují o tom, jak budou nelékařské obory vypadat. Vytvořila kodex profesionálního chování registrovaných zdravotníků. Organizátoři vzdělávací akce získávají na základě žádosti od ČAS registrační číslo.

Kreditní systém Vyhláška 321/2008 Sb. stanový kreditní systém pro vydávání osvědčení k výkonu zdravotnického povolání bez odborného dohledu. Je to bodové ohodnocení jednotlivých forem celoživotního vzdělávání. CŽV v nelékařských oborech není samoúčelné – váže se na ně zvyšování kvalifikací a tím i platu. Způsob získávání a počet kreditů za jednotlivé formy vzdělávání definuje zákon 96/2004 Sb. Kreditní systém je drahý a nutí nelékaře k tomu, aby spíše sledovali za kolik kreditů je nabízená akce než zájem o její obsah.

Akreditace vzdělávacích kurzů Ministerstvo zdravotnictví ČR uděluje pomocí svého poradního orgánu akreditační komise akreditaci zařízení, které je po té oprávněno uskutečňovat vzdělávací programy k doplňující odborné praxi nelékařským pracovníkům. Z rozhodnutí akreditační komise MZ ČR ze dne 18.1.2006 vydává Česká asociace sester od 1.3.2006 pouze souhlasné stanovisko se zařazením vzdělávací aktivity do systému celoživotního vzdělávání. Včetně navržených kreditních bodů pořadatelem akce.

Formy vzdělávání a kreditní hodnocení pomaturitní studium (VŠ, VOŠ) - za každých 6 měsíců - 25 kreditů školící akce – 3 kredity/den (nejvíce však 12kreditů/akce) seminář – 1 kredit odborná stáž – 3 kredity/den (nejvíce však 15kreditů/akce) kongres, konference, sjezd, sympozium - vlastní příspěvek – 10 kreditů - spoluautorství – 5 kreditů publikační činnost - článek – autor 10 kreditů, spoluator 5 kreditů - publikace, učebnice, skripta – autor 25 kreditů, spoluautor 20 kreditů pedagogická činnost – 2kredity/vyučovací hodina vědecko-výzkumná činnost 25 kreditů vypracování metodiky – 20 kreditů

Sbírání kreditů Nelékařský personál, aby mohl pracovat bez dozoru musí být registrován. Aby mohla být např. sestra registrována musí nasbírat 40 kreditů. Registrace je časově omezena na 10 let (před rokem 2011 byla registrace omezena na 4-6let) Sestra s registrací, nebo-li osvědčením může vykonávat práci bez odborného dohledu. Nelékařský personál, který získal kvalifikaci mimo členské státy EU může na území ČR vykonávat zdravotnické povolání na základě složení aprobační zkoušky. Sestra, která nestihne nasbírat kredity (např. MD) se může přihlásit k odborné zkoušce na MZ ČR, kterou se ověřuje způsobilost k výkonu povolání v souladu s nejnovějšími poznatky v oboru. (96/2004 § 67. odst. 3. a § 71.) Registrace není pro nelékařský personál povinná. Neregistrované sestry ale nemohou vykonávat práci samostatně – hrozí tedy pokles mzdy.

Cíl školicí sestry Co nejrychleji a nejkvalitněji zapracovat nové sestry. Spolupracovat se SZŠ včetně výběru absolventek. Zavádění nových ošetřovatelských postupů do praxe. Proškolování problémových postupů.

Náplň práce sestry školitelky proškolování nových zaměstnanců vedení nástupních praxí vyhledávání nových pracovních metod a postupů zaškolování na zdravotnické technice tvorba ošetřovatelských standardů a odborných textů tvorba a pomoc při seminářích