Název školy: Gymnázium, Roudnice nad Labem, Havlíčkova 175, příspěvková organizace Název projektu: Moderní škola Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/34.1034.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
Advertisements

Listnaté stromy a keře Základní škola a Mateřská škola Knínice u Boskovic, příspěvková organizace projekt č. CZ.1.07/1.4.00/ číslo DUMu: VY_32_INOVACE_55_Pr7_listnate_stromy_a_kere.
ZŠ Týnec nad Labem AUTOR: Lenka Hrnčířová VY_52_INOVACE_22_Přírodopis 7.ročník_List Téma: List CZ.1.07/1.4.00/ Vytvořeno: prosinec 2011.
ROSTLINY A JEJICH ORGÁNY LIST. Šablona : V/2 Sada: 2/13 Ověření ve výuce: Třída: 4 Datum: Výukový materiál zpracovaný v rámci.
Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Mgr. Andrea Brogowská Název prezentace (DUMu): Stonek Tematická oblast: Rostliny Ročník:1. Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/
DUM:VY_32_INOVACE_VIII_3_20 Jednoduchý elektrický obvod Šablona číslo: VIII. Sada číslo: 3.Pořadové číslo DUM:20. Autor:Mgr. Milan Žižka Název školyZákladní.
Autor výukového materiálu: Petra Majerčáková Datum vytvoření výukového materiálu: březen 2013 Ročník, pro který je výukový materiál určen: VII Vzdělávací.
Riskuj Botanika vypracovala Mgr. Monika Štrejbarová.
P LODY SUCHÉ Mgr. Michal Střeštík. Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Anotace Název školy Gymnázium a Jazyková škola.
Název školy:Gymnázium, Roudnice nad Labem, Havlíčkova 175, příspěvková organizace Název projektu:Moderní škola Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/
NÁZEV ŠKOLY : Základní škola Hostouň, okres Domažlice, příspěvková organizace NÁZEV PROJEKTU: Moderní škola REGISTRAČNÍ ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/
DUM:VY_32_INOVACE_IX_1_3 Měření proudu a napětí Šablona číslo: IXSada číslo: 1Pořadové číslo DUM:3 Autor:Mgr. Milan Žižka Název školyZákladní škola Jičín,
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: EU peníze středním školám Gymnázium a Střední odborná škola, Podbořany, příspěvková organizace.
List Stavba rostlinného těla vypracovala: Mgr. Monika Štrejbarová.
Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: EU peníze středním školám Gymnázium a Střední odborná škola, Podbořany, příspěvková organizace.
Geometrická tělesa Matematika a její aplikace (matematika pro 2. ročník) Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Šablona: I/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
Název školy:Gymnázium, Roudnice nad Labem, Havlíčkova 175, příspěvková organizace Název projektu:Moderní škola Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/
Jednoděložné/dvouděložné rostliny Srovnání znaků vypracovala: Mgr. Monika Štrejbarová.
Základy automatického řízení 1
VY_32_INOVACE_04-56 Ročník: VII. ročník Vzdělávací oblast:
OZNAČENÍ MATERIÁLU: VY_32_INOVACE_74_PRV1
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
Základní škola a mateřská škola, Šaratice, okres Vyškov
Název projektu: ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu
Výukový materiál VY_52_INOVACE_31_ opakování: list
Název projektu Zlepšení podmínek vzdělávání na základních školách
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
Gymnázium, Třeboň, Na Sadech 308
Algoritmizace - opakování
AUTOR: Mgr. Hana Vrtělková
Název školy: Gymnázium, Roudnice nad Labem, Havlíčkova 175, příspěvková organizace Název projektu: Moderní škola Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
VY_32_INOVACE_10_HK ZEYEROVA 3354, KROMĚŘÍŽ
Název školy: Gymnázium, Roudnice nad Labem, Havlíčkova 175, příspěvková organizace Název projektu: Moderní škola Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Název prezentace (DUMu): Květ
Název školy: Gymnázium, Roudnice nad Labem, Havlíčkova 175, příspěvková organizace Název projektu: Moderní škola Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
Název školy: Speciální základní škola,Louny, Poděbradova 640,příspěvková organizace Autor: Mgr.TAŤÁNA RADIMSKÁ Název materiálu: VY_32_INOVACE_14_III.Vu_STROMY,
Název školy: Gymnázium, Roudnice nad Labem, Havlíčkova 175, příspěvková organizace Název projektu: Moderní škola Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Název školy: Gymnázium, Roudnice nad Labem, Havlíčkova 175, příspěvková organizace Název projektu: Moderní škola Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Název školy: Gymnázium, Roudnice nad Labem, Havlíčkova 175, příspěvková organizace Název projektu: Moderní škola Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
LIST.
EU peníze školám Základní škola Čachovice a Mateřská škola Struhy, Komenského 96, příspěvková organizace Označení: VY_32_INOVACE_113_PR4 Předmět: Přírodověda.
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
Číslo projektu školy CZ.1.07/1.5.00/
čeledi krytosemenných rostlin III
Název školy: Gymnázium, Roudnice nad Labem, Havlíčkova 175, příspěvková organizace Název projektu: Moderní škola Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
  ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
Název školy: Gymnázium, Roudnice nad Labem, Havlíčkova 175, příspěvková organizace Název projektu: Moderní škola Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Název školy: Gymnázium, Roudnice nad Labem, Havlíčkova 175, příspěvková organizace Název projektu: Moderní škola Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Název školy: Gymnázium, Roudnice nad Labem, Havlíčkova 175, příspěvková organizace Název projektu: Moderní škola Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
Název školy: Gymnázium, Roudnice nad Labem, Havlíčkova 175, příspěvková organizace Název projektu: Moderní škola Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
METODICKÝ LIST PRO ZŠ Pro zpracování vzdělávacích materiálů (VM)v rámci projektu EU peníze školám Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Projekt:
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
Název projektu: ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu
Název školy: Gymnázium, Roudnice nad Labem, Havlíčkova 175, příspěvková organizace Název projektu: Moderní škola Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
Matematika + opakování a upevňování učiva
Název školy: Gymnázium, Roudnice nad Labem, Havlíčkova 175, příspěvková organizace Název projektu: Moderní škola Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Název školy: Speciální základní škola, Louny,
Podzim čaruje … VY_32_INOVACE_02_03
Název školy: Gymnázium, Roudnice nad Labem, Havlíčkova 175, příspěvková organizace Název projektu: Moderní škola Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Odkrývačka rostliny Člověk a jeho svět (Přírodověda pro 4. ročník) Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
Název školy: Gymnázium, Roudnice nad Labem, Havlíčkova 175, příspěvková organizace Název projektu: Moderní škola Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Kódování materiálu
Název školy: Speciální základní škola, Louny,
Transkript prezentace:

Název školy: Gymnázium, Roudnice nad Labem, Havlíčkova 175, příspěvková organizace Název projektu: Moderní škola Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/34.1034 Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Číslo DUM: VY_32_Inovace_GR06_Fia01_10 Vytvořeno: Srpen 2013 Autor: Mgr. Lada Fialová Vzdělávací oblast: Člověk a příroda Vzdělávací obor: Biologie Sada: Botanika Název vzdělávacího materiálu: List - morfologie II. Ročník: 1. ročník čtyřletého gymnázia

Anotace: Výkladová prezentace na téma morfologie listu. Určená do hodin biologie nebo laboratorních cvičení z biologie. Prezentace je ukončena opakováním. Metodika: Prezentaci ovládá učitel klikáním myši nebo šipkou vpravo (popř. vlevo). Při opakování žáci odpovídají ústně a po kliknutí myší se objevují správné odpovědi.

LIST (fylom) MORFOLOGIE II.

ŽILNATINA OTEVŘENÁ X UZAVŘENÁ SOUBĚŽNÁ X SÍŤNATÁ ZPEŘENÁ DLANITÁ ZNOŽENÁ

OTEVŘENÁ ŽILNATINA UZAVŘENÁ ŽILNATINA žilnatina v čepeli vějířovitě uspořádaná, žilky se dále vidličnatě větví jednotlivé žilky nejsou navzájem propojeny jinan žilnatina se vzájemně propojenými žilkami typy: souběžná žilnatina síťnatá žilnatina

SOUBĚŽNÁ ŽILNATINA žilky probíhají souběžně (obloukovitě) od báze čepele k vrcholu, kde se spojují častý výskyt u jednoděložných rostlin dále např. u jitrocele jitrocel kopinatý orobinec širolistý

SÍŤNATÁ ŽILNATINA žilky se větví a vytváří hustou síť typy: ZPEŘENÁ - z hlavní žilky listové čepele vybíhají na obě strany slabší žilky 1. řádu, které se dále stejným způsobem větví na žilky 2. řádu … běžná u dvouděložných rostlin DLANITÁ – žilnatina s několika hlavními žilkami, které se paprskovitě větví při bázi čepele (javor, platan) ZNOŽENÁ – z jedné silné žilky odnožuje vždy jen jedna slabší žilka směrem ven (čemeřice)

ZPEŘENÁ ŽILNATINA třešeň ptačí lípa malolistá

DLANITÁ ŽILNATINA javor klen platan javorolistý

ZNOŽENÁ ŽILNATINA čemeřice

TYPY LISTŮ PODLE ROZLIŠENÍ STRAN ČEPELE BIFACIÁLNÍ LISTY (dvoulícé) – rozlišená strana lícová a rubová (dvoud. rostl. a některé jednod.) MONOFACIÁLNÍ LISTY (jednolícé) – rubová a lícová strana nerozlišená (cibule kuchyňská, tenura – lidově tchýnin jazyk, orobinec)

TYPY LISTŮ PODLE ČLENITOSTI ČEPELE LISTY JEDNODUCHÉ CELISTVÉ ČLENĚNÉ DÍLNÉ KLANÉ LALOČNATÉ SEČNÉ SLOŽENÉ DLANITĚ SLOŽENÉ ZPEŘENÉ LICHOZPEŘENÉ SUDOZPEŘENÉ PŘETRHOVANĚ ZPEŘENÉ

JEDNODUCHÉ LISTY čepel je vytvořena po celé délce hlavních žilek SCHÉMA JEDNODUCHÉ LISTY čepel je vytvořena po celé délce hlavních žilek CELISTVÉ LISTY – čepel není členěná ČLENĚNÉ LISTY – čepel členěná zářezy laločný – do 1/3 klaný – do 1/2 dílný – do 2/3 sečný – téměř k hlavní žilce

CELISTVÉ LISTY čárkovitý elipčitý jehlicovitý klínovitý srha třezalka SCHÉMA čárkovitý elipčitý jehlicovitý klínovitý srha třezalka smrk jinan kopinatý kopisťovitý ledvinitý okrouhlý jitrocel sedmikráska popenec vrbina podlouhlý srdčitý štítovitý vejčitý vrba lípa leknín jabloň

ČLENĚNÉ LISTY peřenolaločný peřenoklaný peřenodílný SCHÉMA peřenolaločný peřenoklaný peřenodílný dub smetanka hloh peřenosečný dlanitolaločný dlanitoklaný řebříček jaterník chmel dlanitodílný dlanitosečný pryskyřník sasanka

SLOŽENÉ LISTY čepel je dělená na jednotlivé lístky SCHÉMA SLOŽENÉ LISTY čepel je dělená na jednotlivé lístky DLANITĚ SLOŽENÉ LISTY – lístky jsou uspořádány podle dlanité žilnatiny ZPEŘENÉ LISTY – lístky vyrůstají na obě strany od hlavní žilky

DLANITĚ SLOŽENÉ LISTY trojčetné čtyřčetné pětičetné mnohočetné SCHÉMA DLANITĚ SLOŽENÉ LISTY trojčetné čtyřčetné jetel plazivý Oxalis deppei Iron Cross pětičetné mnohočetné jírovec maďal lupina vlčí bob

ZPEŘENÉ LISTY lichozpeřený sudozpeřený přetrhovaně lichozpeřený SCHÉMA trnovník akát dřezovec trojtrnný přetrhovaně lichozpeřený lilek rajče

TYPY PODLE POSTAVENÍ LISTŮ NA STONKU střídavé – listy vyrůstají z uzliny po jednom vstřícné – z uzliny vyrůstají dva listy proti sobě přeslenité – z jedné uzliny vyrůstají tři a více listů v přízemní růžici

DALŠÍ ÚTVARY NA ROSTLINÁCH palisty – párové orgány na bázi řapíku; vytrvávají nebo opadávají; u růžovitých a bobovitých botka – útvar vzniklý srůstem palistů, objímá stonek nad uzlinou; u rdesnovitých pochva – útvar vzniklý z báze řapíku; u miříkovitých, lipnicovitých ouška – postranní výrůstky na konci pochvy u lipnicovitých jazýček – útvar vzniklý přeměnou oušek; některé lipnicovité obr. 1

OPAKOVÁNÍ 1) Doplňte chybějící pojmy do schématu a pak správně přiřaďte fotografie listů LISTY JEDNODUCHÉ CELISTVÉ ČLENĚNÉ SLOŽENÉ DLANITĚ SLOŽENÉ ZPEŘENÉ

2) K popisu přiřaďte správně obrázek zobrazující dané postavení listů na stonku a označení tohoto typu typ postavení listů střídavé vstřícné přeslenité v přízemní růžici popis obrázek listy vyrůstají z uzliny po jednom z uzliny vyrůstají dva listy proti sobě z jedné uzliny vyrůstají tři a více listů všechny listy vyrůstají z jedné uzliny

Zdroj obrázku obr. 1 LAVIN, Matt. http://commons.wikimedia.org [online]. [cit. 11.9.2013]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/1/11/Glyceria_grandis_%286167893043%29.jpg?uselang=cs Ostatní fotografie jsou vlastním dílem autorky výukového materiálu.